Δευτέρα 5 Σεπτεμβρίου 2011

ΧΙΩΤΙΚΑ ΝΤΟΜΑΤΑΚΙΑ , ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΠΟ ΔΥΟ-ΔΥΟ



Κείμενο: Γιάννης Κωσταρής και Κώστας Ιωάννου


Στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα οι Έλληνες ναυτικοί έφεραν στη χώρα μας τους πρώτους σπόρους από μια διαφορετική ντομάτα. Αυτή η ντοματιά άντεχε σε συνθήκες απόλυτης σχεδόν, ξηρασίας και έδινε πολύ μικρότερο καρπό αλλά εξαιρετικής γεύσης. Όπως ήταν φυσικό διαδόθηκε γρήγορα ιδιαίτερα στα νησιά και στις περιοχές της χώρας που οι βροχοπτώσεις ήταν – και είναι – ελάχιστες ενώ έγινε γνωστό με την γενική ονομασία «ντοματάκι». Ευδοκίμησε ιδιαίτερα στην Σαντορίνη με την οποία συνέδεσε και το όνομα του και έγινε διάσημο σαν «ντοματάκι Σαντορίνης». Ιδιαίτερη αξία όμως απέκτησε και στη Χίο που αποτέλεσε (και αποτελεί μέχρι σήμερα για ορισμένους) σημαντική πηγή τροφής. Είναι γνωστό πόσο επιτακτική ήταν η ανάγκη των ανθρώπων, πριν την βιομηχανοποίηση της παραγωγής τροφής και την εξάπλωση των ψυγείων, να επεξεργάζονται την παραγωγή τους ώστε να μπορούν να την καταναλώνουν κατά την διάρκεια ενός ολόκληρου έτους. Έτσι, ενώ οι Σαντορινιοί αποξήραιναν το ντοματάκι στον ήλιο κάνοντας το «λιαστό», οι Χιώτες ακολουθούσαν αρκετά διαφορετική επεξεργασία.

Καταρχήν το ντοματάκι το έσπερναν από τα μέσα του Φλεβάρη και μέχρι το μέσα του Μάρτη. Ο σπόρος χρειαζόταν όπως όλες οι ντομάτες καλά προετοιμασμένο χώμα ανακατεμένο με κοπριά και «αφράτο». Η σπορά γινόταν σε φυτώριο και όταν τα φυτά έφταναν τα 10-15 εκατοστά ύψος τα χωρίζανε και τα μεταφύτευαν σε επίσης καλά προετοιμασμένο χωράφι και με το κάθε φυτό να απέχει 30-40 εκατοστά το ένα από άλλο. Τα νεαρά φυτά φυτεύονταν αρκετά βαθιά ώστε να εκμεταλλεύονται στην υγρασία τους εδάφους μια και δεν επρόκειτο να ποτιστούν παραπάνω από δύο, τρεις το πολύ, φορές. Μια έκταση 50 τ.μ ήταν αρκετή για να δώσει τόση παραγωγή ώστε να μην λείψει η ντομάτα από μια τετραμελή οικογένεια, για έναν ολόκληρο χρόνο, Σε αυτή τη θέση παραμένει η ντοματιά, ανθίζει, «δένει και ωριμάζει τον καρπό της, ο οποίος τελικά συλλέγεται από τα μέσα Ιουλίου μέχρι τα τέλη Αυγούστου. Κατά την διάρκεια της συγκομιδής το σημαντικό ήταν να παραμείνει ένα μέρος από το κοτσάνι επάνω στον καρπό. Συνήθως φρόντιζαν να κόβουν το κοτσάνι στον τελευταίο του «κόμπο» πριν το ντοματάκι, μειώνοντας έτσι την πιθανότητα να μείνει χωρίς καθόλου κοτσάνι το ντοματάκι. Αυτό ήταν ένα σημαντικό σημείο για να δημιουργηθούν αργότερα οι «ρέστες» ή «μάτσες» ή «τσαμπιά» ή «κρεμάστρες».

Η κατανάλωση τους γινόταν στην διάρκεια του χρόνου είτε αποξηραμένα όπως τα έπαιρναν από τις ρέστες είτε….φρέσκα σε σαλάτες και σάλτσες. Καθώς τα άνυδρα ντοματάκια περιέχουν λιγο-στούς χυμούς όταν κάποιοι ήθελαν να τα χρησιμο-ποιήσουν σαν φρέ-σκα τα έβαζαν για λίγη ώρα στο νερό. Το λίγο νερό που απορροφούσαν ήταν αρκετό για να πάρουν την μορφή που είχαν όταν πρωτοκόβονταν.

Όλη αυτή η διαδικασία ήταν μια απλή αγροτική πρακτική η οποία δεν προκαλούσε ούτε την σύναξη που προκαλούσαν ο θέρος και ο τρύγος (αλλά και ο …πόλεμος) ούτε γινόταν κάποια γιορτή όπως στο χοιροσφάγιο. Μια συνηθι-σμένη δουλειά για να καλύπτεται η ανάγκη της εξασφάλισης της τροφής και διαδεδομένη σε ολόκληρη τη Χίο. Ο κύριος Καλεώσης Δημήτρης στην κουβέντα μας για το Χιώτικο ντοματάκι, φροντίζει να καταρρίψει ένα δεδομένο που είχαμε: μας βεβαιώνει πως προς το τέλος της παραγωγής, πολλοί Χιώτες έπαιρναν ντοματάκια άγουρα ακόμα, τα περνούσαν από αλεύρι και τα τηγάνιζαν. Είναι σίγουρο πως ο κύριος Δημήτρης δεν έχει δει την ταινία «Πράσινες Τηγανιτές Ντομάτες» αλλά έχει φάει πράσινα τηγανιτά ντοματάκια….Χίου(και ορκίζεται πως είναι υπέροχος μεζές για ένα ποτήρι Χιώτικο ούζο).






ΟΙ ΑΜΑΝΙΤΕΣ ΣΤΗ ΧΙΟ




Αμανίτες (αμανιτοκαλλιέργεια, αμανιτότοπος, αμανιταριά). Η λέξη αμανίτης προέρχεται από το αρχαίο τοπωνύμιο Άμανος, όρος της Μικράς Ασίας όπου αφθονούσαν τα μανιτάρια. Η λέξη αναφέρεται σε κλασικα συγγράματα της Αρχαίας Ελληνικής και Ρωμαϊκής εποχής.

Μανιτάρι ονομάζεται κοινώς το ορατό μέρος πολυκύτταρων μυκήτων με τη χαρακτηριστική, συνήθως ομβρελοειδή μορφή. Στην ουσία, αυτό που βλέπουμε είναι το σώμα του μανιταριού. Το κυρίως μέρος του μύκητα είναι υπόγειο και σχεδόν πάντα αθέατο το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου.. Τα μανιτάρια χαρακτηρίζονται από την απότομη ανάπτυξη και εμφάνισή τους, εξού και η έκφραση «φύτρωσε σαν μανιτάρι». Η οικολογία τους περιλαμβάνει πολλούς και διαφορετικούς βιότοπους, από τις δασωμένες πλαγιές και τα ρέματα των βουνών, τα ορεινά και ημιορεινά λιβάδια μέχρι και τις χορταριασμένες και υγρές μεριές μέσα σε πόλεις ή και τις αυλές των σπιτιών. Μπορούν να είναι εξαιρετικά βραχύβια ή και πολυετή. Στην πλειοψηφία τους, βγαίνουν το φθινόπωρο, όταν λόγω των βροχών ευνοείται από τις συνθήκες υγρασίας η καρποφορία τους. Ο μύκητας ταξιδεύει με το νερό και και χρειάζεται περίπου 40 ημέρες για να αναπτυχθεί. Καρποφορίες υπάρχουν και την άνοιξη, αλλά και όλο το χρόνο.



Επειδή πολλά μανιτάρια είναι δηλητηριώδη, προκάλεσαν και προκαλούν το φόβο αλλά και το δέος στους ανθρώπους. Υπάρχουν γύρω στα 70-80 είδη δηλητηριωδών μανιταριών. Μερικά από αυτά όταν φαγωθούν προκαλούν παραισθήσεις, ενώ άλλα είναι ισχυρά δηλητήρια, όπως οι Αμανίτες (Amanita sp.). Οι Αμανίτες είναι μια οικογένεια μανιταριών που περιλαμβάνει μερικά από τα πιο ισχυρά δηλητηριώδη και θανατηφόρα μανιτάρια (Amanita phalloides, A. verna, A. pantherina, A. muscaria).Σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, κυρίως στα βόρεια και στα κεντρικά, κάποια νόστιμα και δημοφιλή είδη μαζεύονται κατά κόρον και είναι γνωστά, αλλά αντίστοιχη τέτοια λαϊκή γνώση εμφανίζεται σε όλη την Ελλάδα, σε μικρότερο βαθμό. Οι Έλληνες δεν φημίζονται για τη μυκοφιλία τους. Οι Γάλλοι, οι Ιταλοί αλλά και οι Βαλκάνιοι είναι παραδείγματα μανιταρόφιλων εθνών.

Στη Χίο, και ειδικά στο βόρειο τμήμα, το φθινόπωρο, μετά τις πρώτες βροχές είναι η καλύτερη εποχή για τους αμανίτες! Τους βρίσκουμε συνήθως κάτω από τα πεύκα, μόνους τους ή σε ομάδες 2-3 μανιταριών. Η βιοποικιλότητα όμως της Χίου μειώνεται τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της εντατικοποίησης των καλλιεργειών και της εξέλιξης της αγροτικής οικονομίας. Ακόμα και φυτά πολύ συνηθισμένα στο παρελθόν, όπως τα μανιτάρια (αμανίτες) είναι σπάνια.



Γι’αυτό το άρθρο εργάστηκαν μαθήτριες της Α’ και Β’ Γυμνασίου και Α’ Λυκείου.







EΓΓΡΑΦΕΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟΝ Ε.Ε.Α.Σ. ΚΟΦΙΝΑ-ΣΙΦΙ





Προκείμενου να προχωρήσουμε στο σχεδιασμό των τμημάτων ελεύθερου σχεδίου και ζωγραφικής ή όποιο άλλο σας ενδιαφέρει, παρακαλούμε να δηλώσετε συμμετοχή γράφοντας την άποψή σας καθώς και την ημέρα που επιθυμείτε, στον τοίχο της εκδήλωσης ή τηλεφωνώντας στα τηλέφωνα 2271042537 και 6979533568 μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου. Δεκτά και email babis1goo@gmail.com .
..

Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου 2011

HMEΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗ ΔΙΑΒΗΤΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΔΗΜΟ ΧΙΟΥ ΣΤΙΣ 14 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ


Ο Δήμος Χίου σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διαβητικών Χίου, τον εκπολιτιστικό και αθλητικό Σύλλογο Φρουρίου Χίου "ΑΓ. Γεώργιος" και την Ελληνική Εταιρεία Αγωγής Υγείας παράρτημα Χίου, πρόκειται να οργανώσει ενημερωτική Ημερίδα στις 14 Σεπτεμβρίου 2011, και ώρα 08:00 μ.μ στην πλατεία Φρουρίου με θέμα "Σακχαρώδης Διαβήτης- νεότερα επιστημονικά δεδομένα - μελλοντικές προοπτικές και θεραπεία αντιμετώπισης."
Πρόκειται για σωστή και υπεύθυνη ενημέρωση, που στόχο έχει την πληροφόρηση των πολιτών του Δήμου Χίου και της νεολαίας σε θέματα που αφορούν την υγεία .
Η ημερίδα θα πραγματοποιηθεί με την συμμετοχή καταξιωμένων επιστημόνων, με πρωταρχικό σκοπό και στόχο μέσα από την ενημέρωση να επιτυγχάνεται η αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών, η πρόληψη και η βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών μας.
Για την πραγματοποίηση της ημερίδας ο Δήμος Χίου θα πρέπει να εγκρίνει την ανάθεση εργασιών όσον αφορά τη μικροφωνική εγκατάσταση, την ηχητική κάλυψη, βιντεοσκόπηση, καθώς και κατάλληλη υποδομή για την προβολή διαφανειών στα πλαίσια της εκδήλωσης, με στόχο την ενημέρωση του κοινού, δημοτών και νεολαίας της Χίου.
Για το σκοπό αυτό παρακαλούμε να εγκρίνεται το ποσό 500 ευρώ με Φ.Π.Α.
Η παραπάνω δαπάνη σχετίζεται με την διοργάνωση Ενημερωτικών Ημερίδων/ Συνεδρίων εντός της εδαφικής περιφέρειας του Δήμου και καλύπτονται σύμφωνα με το άρθρο 158 του Ν.3463/2006 παρ. 3γΔ και του Ν.3852/10.

ΠΟΔΗΛΑΤΕΙΝ : ΔΙΕΘΝΗΣ ΥΠΕΡΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ



Μεταξύ 21-25 Αυγούστου 2011 πραγματοποιήθηκε στη Γαλλία ο διεθνής υπερμαραθώνιος Παρίσι- Βρέστη-Παρίσι. Ο αγώνας αυτός γίνεται

κάθε τέσσερα χρόνια, φέτος έλαβαν εκκίνηση περίπου 5.000 αθλητές από όλο τον κόσμο, από τους οποίους εγκατέλειψαν οι 1.000.
Ο Μιχάλης Παπαζής του « Ποδηλατείν» βρέθηκε με την Ελληνική αποστολή στη Γαλλία, η οποία αποτελούταν από 29 αθλητές (τερμάτισαν οι 26).
Ο Χιώτης αθλητής ολοκλήρωσε την δοκιμασία σε 79 ώρες χωρίς προβλήματα (το όριο ήταν 90 ώρες).

ΨΑΡΕΜΑ ΣΤΟ ΔΕΙΛΙΝΟ



ΨΑΡΕΜΑ ΣΤΟ ΔΕΙΛΙΝΟ- ΦΩΤΟ ΤΗΣ ΕΦΗΣ ΣΥΡΒΙΤΗ ΜΕΛΟΥΣ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΛΕΣΧΗΣ ΧΙΟΥ

ΜΕΓΑΛΕΣ ΣΥΓΚΙΝΗΣΕΙΣ ΦΕΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΞΑΝΕΜΟ





Ένα ακόμα ξεχωριστό καλοκαίρι πρόσφερε και φέτος το Φεστιβάλ Αξάνεμος στους κατοίκους και στους επισκέπτες της Χίου από τις 3 ως τις 17 Αυγούστου με επίκεντρο το μεσαιωνικό χωριό της Καλαμωτής και σκηνές στα Πατρικά, τη Βολισσό και τον αρχαιολογικό χώρο του Εμπορειού.
Με αιχμή τις μεγάλες συναυλίες και τις μουσικοθεατρικές παραστάσεις, ο Αξάνεμος συγκρότησε φέτος ένα πλήρες καλλιτεχνικό πρόγραμμα που περιλάμβανε μια σειρά από εξαιρετικές πολιτισμικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες.
Ο διοργανωτής του «Αξάνεμου», Σύλλογος Καλαμωτούσσων Χίου Αττικής «Η Αγία Παρασκευή» θέλει να ευχαριστήσει τους χιλιάδες επισκέπτες του Φεστιβάλ που συμμετείχαν στις δράσεις του, τους δεκάδες εθελοντές και τα μέλη του Συλλόγου και όσους, τεχνικούς, εργαζόμενους και ιδιώτες βοήθησαν στην πραγματοποίηση του φετεινού Φεστιβάλ. Ιδιαίτερα θέλει να ευχαριστήσει για τη συνεργασία τους, την Kίνηση Εθελοντικής Προσφοράς για την Αμανή 19, τον Προοδευτικό Όμιλο Καλαμωτής, την Κοινότητα Πατρικών, την Κοινότητα Καλαμωτής, τον Υπεροργανισμό του Δήμου Χίου και το ΔΗΠΕΘΕ Βορείου Αιγαίου. Ιδιαίτερη αναφορά θέλουμε να κάνουμε κλείνοντας στο προσωπικό του Αρχαιολογικού χώρου του Εμπορειού και του Αρχαιολογικού Μουσείου Χίου, τους χορηγούς μας, τα ΜΜΕ του νησιού μας και την ΕΡΑ Βορείου Αιγαίου και τους καλλιτέχνες που για ένα ακόμα καλοκαίρι συμμετείχαν ουσιαστικά στο Φεστιβάλ και στην καλοκαιρινή ζωή της κοινότητας μας.
Ο Αξάνεμος συνεχίζεται όλο το χρόνο και έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής μας, όπως ελπίζουμε και της πολιτιστικής ζωής του νησιού μας.