"Κυρίες και Κύριοι,
Πρωτοβουλίες σαν τη σημερινή είναι πραγματικά εξαιρετικά σημαντικές για να οικοδομήσουμε αυτό που περισσότερο από οτιδήποτε χρειάζεται σήμερα η χώρα .
Κουλτούρα διαλόγου και νοοτροπία συνεργασίας.
Τώρα είμαστε πλέον σε μια περίοδο που παρά τον πολύ μεγάλο βαθμό δυσκολίας , τις τεράστιες πιέσεις της πιο κρίσιμης φάσης της διαπραγμάτευσης για το χρέος, πρέπει να κρατήσουμε γερά το τιμόνι για να ολοκληρωθεί με σταθερότητα η σταδιακή επιστροφή της χώρας μας στις αγορές. Είναι ζωτικής σημασίας λοιπόν η συνεργασία μας για τη διάχυση ενός κλίματος αισιοδοξίας και εμπιστοσύνης.
Σας ευχαριστώ πολύ, - την Ομοσπονδία Επαγγελματιών και Εμπόρων Θεσσαλονίκης και τον Σύνδεσμο Επιχειρηματιών Ελλάδας-για την πρόσκληση και σας συγχαίρω για τον ενεργό σας ρόλο σε αυτή την κρίσιμη περίοδο.
Πιστεύω ότι συμφωνούμε όλοι πως το κλειδί για να πάρει μπροστά η μηχανή της πραγματικής οικονομίας βρίσκεται στον συντονισμό όλων μας.
Στη σύμπραξη, στη συνεργασία, Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για να λειτουργήσει μια Νέα Στρατηγική Ανάπτυξης.
Το κράτος από την πλευρά του με περισσότερες μεταρρυθμίσεις για τη δημιουργία σταθερών όρων ώστε να υπάρξει κλίμα ασφάλειας για την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις
Ο ιδιωτικός τομέας από την δική του πλευρά εμμένοντας στην ποιότητα και την καινοτομία που , -πιστέψτε με-, ασκούν τη μεγαλύτερη πίεση για αλλαγές και παρασύρουν ολόκληρη την κοινωνία μακριά από λαϊκισμούς και επικίνδυνα πισωγυρίσματα
Γιατί όσο σαφές είναι ότι ήταν ανεπαρκής και προβληματική η πολιτική που ακολουθήθηκε επί δεκαετίες, αλλά τόσο είναι ξεκάθαρο ότι όσα πετύχαμε με αιματηρές θυσίες αυτά τα χρόνια μπορεί να χαθεί αν δεν το πάμε παρακάτω.
Όταν λοιπόν αναφέρομαι σε νέα Στρατηγική Ανάπτυξης, μιλάω για συστημικές αλλαγές ώστε να άρουμε εμπόδια που δεν αφήνουν την επιχειρηματικότητα να αναπνεύσει .
Για απαλλαγή από σοβαρές δυσλειτουργίες, οι οποίες – και αυτό εσείς ως άνθρωποι της αγοράς το ξέρετε πολύ καλά -, αποθαρρύνουν αντί να ενισχύουν όσους παίρνουν το ρίσκο του επιχειρείν.Μέσα και έξω. Όπου παίζεται το παιχνίδι των επενδύσεων. Και πλέον είμαστε ξανά μέσα σε αυτό.
Μέσα σε τρία χρόνια η Ελλάδα βρέθηκε από την 100η θέση στην 61η, στην έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας που μετρά την διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας. Ανέβηκε δηλαδή κατά 39 θέσεις. Αυτή η ανοδική πορεία θα συνεχιστεί, καθώς υπάρχουν πολλές μεταρρυθμίσεις που έχουν ήδη νομοθετηθεί αλλά δεν έχουν αφομοιωθεί ακόμα από την αγορά.
Σε όλη αυτή τη Στρατηγική για την Ανάπτυξη, υπάρχουν σημεία , κινήσεις για την βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος, που έπρεπε να προταχθούν.
Και αυτό ακριβώς κάναμε και συνεχίζουμε με πρώτον σ’ αυτή την πολυεπίπεδη μάχη τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.
Έτσι τα δύο τελευταία χρόνια έχουν γίνει όσα δεν είχαν γίνει πολλές δεκαετίες τώρα.
Χωρίς αυτά κανείς δεν θα εμπιστεύονταν τη χώρα μας για επιχειρηματικά σχέδια .
Ποιες ήταν οι προτεραιότητες…
Πρώτον, θεσμικό πλαίσιο για να περιορίσουμε την γραφειοκρατία
Αναφέρω τα πιο κομβικά:
● ο θεσμός του Διαμεσολαβητή του Επενδυτή μέσω του “Enterprise Greece” για τις επενδύσεις άνω των 2 εκατ. ευρώ.
Σκοπός του Διαμεσολαβητή είναι η απεμπλοκή των επενδύσεων από γραφειοκρατικά κωλύματα των Δημοσίων Υπηρεσιών.
● η Κεντρική Αδειοδοτική Αρχή η οποία εκδίδει τις άδειες δόμησης, εγκατάστασης και λειτουργίας και καταρτίζει τα Ειδικά Χωροταξικά Σχέδια για μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις. Η ίδια η δημιουργία της Γενικής Διεύθυνσης αποτελεί μια επανάσταση σκέψης για την Δημόσια Διοίκηση. Συμβάλλει καθοριστικά στην άρση των εμποδίων και των αντικινήτρων για τους επενδυτές συγκεντρώνοντας σ’ ένα σημείο την αδειοδοτική διαδικασία.
Και μια διαδικασία, που την ξέρετε όλοι πολύ καλά…
· στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο.
Έπρεπε ο επιχειρηματίας να πηγαίνει ο ίδιος αυτοπροσώπως στο ΓΕΜΗ να καταθέτει τα χαρτιά, με γραφειοκρατικές καθυστερήσεις.
Τώρα μπορεί εξ αποστάσεως να καταθέτει ηλεκτρονικά και να διασυνδέεται με το ΓΕΜΗ εξοικονομώντας και χρήμα και χρόνο.
Δεύτερον, σοβαρά κίνητρα μέσα από το νέο Αναπτυξιακό Νόμο.
Θα αναφέρω μόνο ένα….
Στο άρθρο 6 Ν. 4146/2013 δίνεται ρητά η δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους τρίτων χωρών που επιθυμούν να αποκτήσουν ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα να αποκτήσουν μόνιμη άδεια διαμονής ανανεωμένη κάθε 5 έτη τα ακίνητά τους έχουν αξία πάνω από 250.000 ευρώ. Συνολικά από τον Μάιο του 2013 μέχρι τώρα φτάσαμε στις 520 άδειες διαμονής
Συνολικά ωστόσο, για τον Αναπτυξιακό αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά μετά από χρόνια που δεν υπάρχουν πλέον εκκρεμότητες υπαγωγών από προηγούμενους κύκλους αξιολόγησης.Φέτος ολοκληρώθηκαν υπαγωγές επενδυτικών σχεδίων του ν.3908/2011. Το σύνολο των έργων υπολογίζεται στα 4 δις Ευρώ και οι επιδοτήσεις που προβλέπονται αγγίζουν το 1,7 δις Ευρώ.
Με τον νέο Νόμο, το Υπουργείο έβαλε τις βάσεις για την απλοποίηση των διαδικασιών στην υλοποίηση επενδύσεων. Η προσπάθεια αυτή συνεχίστηκε με την οριζόντια παράταση που δόθηκε φέτος, προκειμένου να διευκολύνει την υλοποίηση επενδυτικών έργων του παλαιότερου αναπτυξιακού Νόμου 3299/04.
Και όλα αυτά λειτουργούν.
Η Ελλάδα έχει προσελκύσει τα τελευταία 2 χρόνια επενδύσεις αξίας 37,6 δις ευρώ σύμφωνα με μελέτη του ΚΕΠΕ. Το 2014, οι εισροές κεφαλαίων από ξένες επιχειρήσεις για άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα ξεπερνούν το 1 δις ευρώ. Τετραπλάσια από πέρυσι.
Τρία μεγάλα κεφάλαια ακόμη… για να σας δώσω όλη την εικόνα…
Πρώτον, τα ΣΔΙΤ για τα δημόσια έργα. Η απόσταση που διανύθηκε είναι μεγάλη.
Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2015, αναμένεται να υπογραφούν 9 Συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικής αξίας 650 εκατ. ευρώ.
Μαζί με τις 3 συμβάσεις που υπογράφηκαν στο πρώτο εξάμηνο του 2014, αξίας 130 εκ ευρώ. Και φέρνουν τη χώρα μας 4η στην γενική κατάταξη πανευρωπαϊκά στην υλοποίηση έργων ΣΔΙΤ και 4η με όρους αξίας συμβάσεων ΣΔΙΤ, ως προς το ΑΕΠ.
Δεύτερον τα mega deals, άνω του ενός δις.
Το Ελληνικό, η ανακεφαλαιοποίηση της Eurobank και η υπόθεση του αγωγού TAP για τη μεταφορά αερίου από Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη.
Ειδικά ο αγωγός που για τη βόρεια Ελλάδα έχει τεράστια σημασία, καθώς από το συνολικό έργο, αναμένονται 12.000 νέες θέσεις εργασίας και κίνηση στην πραγματική οικονομία,
Τρίτον η επανεκκίνηση των έργων και η αξιοποίηση των υποδομών, στους οδικούς άξονες και σε όλο το δίκτυο των μεταφορών.
Σε ότι αφορά στις εξαγωγές…
Είναι κατανοητό από όλους πιστεύω ότι η δυναμική μας είναι συνδεδεμένη και με τις διεθνείς συνθήκες, που αυτή τη χρονιά ήταν δύσκολες.
Η υποτονική ζήτηση και οι χαμηλοί ρυθμοί ανάπτυξης των εμπορικών μας εταίρων έχουν αντίκτυπο και στους Έλληνες εξαγωγείς.
Αυτό δεν μπορούμε να το επηρεάσουμε.
Μπορούμε όμως να βελτιώσουμε τη δική μας λειτουργία, μένοντας προσηλωμένοι στη Εθνική Στρατηγική για τις Εξαγωγές.
Πέρα λοιπόν από τις μεγάλες κινήσεις και την καθημερινή δουλειά στην οικονομική διπλωματία, προχωράμε σταθερά για τη αύξηση του αριθμού των εταιριών που εξάγουν και των προϊόντων που εξάγονται και φυσικά για τη διείσδυση σε περισσότερες αγορές
● με το νέο Φορέα Eξωστρέφειας EnterpriseGreece
● με την αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων όπως το ΕΤΕΑΝ, η συμφωνία με την ΕΤΕπ και το νέο ΕΣΠΑ και εξασφαλίζοντας με σύστημα ελέγχου πως τα χρήματα διοχετεύονται όντως στην πραγματική οικονομία.
● με την απλοποίηση των διαδικασιών (Trade Facilitation), για την οποία συστήθηκε η Επιχειρησιακή Συντονιστική Επιτροπή για την Διευκόλυνση του Εξωτερικού Εμπορίου. Και συνεχίζει συστηματικά την υλοποίηση των 25 δράσεων του Οδικού Χάρτη που έχει καταρτιστεί. Η δημιουργία Ενιαίας Θυρίδας (Single Window) που θα επιφέρει μείωση του χρόνου για εξαγωγή κατά 50% και κόστους κατά 20% έως το 2015, εντάσσεται σε αυτό το σχέδιο.
Κυρίες και Κύριοι,
Είναι σαφές ότι αυτή η συζήτηση δεν αφορά πραγματικά… την πραγματική οικονομία, αν δεν υπάρξουν θετικές εξελίξεις σε δύο κεντρικά ζητήματα. Στην φορολόγηση και στη ρευστότητα.
Σε ότι αφορά στην φορολόγηση… Στην υπερφορολόγηση, για να είμαι ακριβής.
Φτάσαμε στο τέλος. Και τώρα μπορούμε να αρχίσουμε την αποκλιμάκωση και να δουλέψουμε για αλλαγή- σταδιακά- της φιλοσοφίας στη φορολογία.
Είναι ο στόχος και η κατεύθυνση του πρωθυπουργού.
Ασφαλή και σταθερά βήματα για να διορθωθούν αδικίες .
Όμως…Αν δεν είχαμε ισοσκελίσει τον προϋπολογισμό που καλύπτει πλέον όχι μόνο τις λειτουργικές μας δαπάνες, αλλά και την πληρωμή τόκων…
Αν δεν είχαμε πετύχει τους δημοσιονομικούς μας στόχους…
Αν δεν είχε γίνει η δραστική μείωση των δαπανών του Δημοσίου – ενδεικτικά αναφέρω ότι το 2011 πληρώσαμε 16,3 δις για τόκους και το 2014 θα πληρώσουμε λιγότερα από από 6 δις-... δεν θα είχε πάτο το βαρέλι. Αυτή είναι η αλήθεια. Αυτή είναι οικονομικά και πολιτικά υπεύθυνη στάση. Οτιδήποτε άλλο είναι «ακάλυπτη επιταγή».
Και η αξιωματική αντιπολίτευση μοιράζει ακάλυπτες επιταγές,
Θα σας πω μόνο τι χρειάζεται για να εφαρμοστούν όσα εξήγγειλε από εδώ, από την Θεσσαλονίκη ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Για να εφαρμοστούν όσα είπε ο κ. Τσίπρας θα πρέπει να αντισταθμιστούν με αύξηση εσόδων από φόρους κατά περίπου €14 δις. Δηλαδή ο κάθε ενεργός οικονομικά πολίτης να πληρώνει παραπάνω φόρους €2.700 κάθε χρόνο.
Για να επιστρέψουμε λοιπόν στη λογική…
Είναι πάρα πολλά αυτά που πρέπει να αλλάξουν για να αποκατασταθούν σοβαρές αδικίες που υπάρχουν αυτή τη στιγμή και λειτουργούν και αντιαναπτυξιακά και αντικοινωνικά.
Οι κινήσεις της Κυβέρνησης προς αυτή την κατεύθυνση έχουν αρχίσει και συνεχίζονται:
● με την πρόσφατη ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς τα ταμεία που θα δώσει ανάσα σε χιλιάδες ελεύθερους επαγγελματίες και επιχειρήσεις.
● με την προώθηση λύσης για τα κόκκινα δάνεια η οποία αναμένεται μέσα στο Νοέμβριο
● με τη δημιουργία νομικού πλαισίου προκειμένου και τα φυσικά πρόσωπα να μπορούν να υπαχθούν στο πτωχευτικό δίκαιο
παράλληλα, για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις του Δημοσίου προς τον Ιδιωτικό Τομέα, εκτιμάται από το Υπουργείο Οικονομικών ότι μέχρι το τέλος του 2014 θα έχουν διατεθεί στην αγορά 7,2 δις. Ανάλογη σημασία έχουν και οι ποιοτικές μεταρρυθμίσεις που μειώνουν το διοικητικό κόστος.
Σε ότι αφορά στη ρευστότητα
Δουλέψαμε συστηματικά, ώστε οι τράπεζες να είναι θωρακισμένες και αυτό φάνηκε από τα stress tests. Ο Διοικητής της ΕΤΕ ανακοίνωσε ότι προχωράει πλέον το πρόγραμμα για τη διάθεση 3 δις στην αγορά. Φιλοδοξούμε αυτό το παράδειγμα να το ακολουθήσουν και οι άλλες τράπεζες.
Το 2013 σύμφωνα με τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, ο στόχος για την ενίσχυση της απορροφητικότητας της Γενικής Διεύθυνσης Ιδιωτικών Επενδύσεων μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου επιτεύχθηκε, καθώς οι εγκεκριμένες καταβολές προκαταβολών και ολοκληρώσεων επενδυτικών σχεδίων ανήλθαν σε €610 εκ., έναντι €510 εκ. το 2012. Αυξήθηκαν δηλαδή κατά 20%.
Παράλληλα θεσμοθετήσαμε την δυνατότητα στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου να δίνεται προκαταβολικά το σύνολο της επιδότησης.
Κυρίες και κύριοι,
Το 2015 αναμένεται να είναι καταλυτική χρονιά για την περαιτέρω βελτίωση της οικονομίας της χώρας μας, με πρόβλεψη για ρυθμούς ανάπτυξης στο 2,9%.
Έχει λοιπόν πολύ μεγάλη σημασία να εκπέμπεται από παντού το μήνυμα, από όλες τις δυνάμεις της χώρας ότι έχουμε τα ανακλαστικά να πάμε μπροστά.
Ότι αξιοποιήσουμε όσα πετύχαμε με μεγάλο κόπο, ότι ευνοούμε τις επενδύσεις, ότι η αλλαγή νοοτροπίας δεν ήταν τακτική κίνηση για να παίρνουμε τις δόσεις μας, αλλά στρατηγική επιλογή για να απεξαρτηθούμε από αυτές.
Και είναι λογική συνεπαγωγή ότι αυτό το «μπροστά» στην Ανάπτυξη δεν μπορούμε να το κάνουμε με χρεοκοπημένους τρόπους, με αστάθεια και ξυπνώντας ξανά το τέρας του λαϊκισμού που φέρνει που φέρνει σύγχυση στην κοινωνία και εκνευρισμό στις αγορές και στους εταίρους μας .
Μετά από όλες αυτές τις μάχες που έδωσε η χώρα...
και όσες έχει ακόμη μπροστά της – γιατί έχει και μάλιστα αρκετά κρίσιμες και σκληρές-... πραγματικά αξίζει να έχουμε στο τέλος απαλλαγεί από το κυνήγι του αυτονοήτου.
Με λυμένα επιτέλους βασικά ζητήματα, κρίσιμα για την προσαρμογή μας σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον ιδιαίτερα απαιτητικό.
Είναι ωστόσο σαφές ότι ακριβώς για το λόγο ότι το νέο παραγωγικό μοντέλο δεν είναι και δεν πρέπει να είναι μια προγραμμένη συνταγή χρειάζεται να συνεννοηθούμε και να τηρήσουμε τη σταθερή μας πορεία.
Με αποφασιστικές κινήσεις, με συντονισμένη δουλειά και μια θετική στάση απ’ όλους να βελτιώσουμε τους «κανόνες του παιγνιδιού» στην φορολόγηση, στην ρευστότητα, σε μια αναπτυξιακή Στρατηγική για την Ελλάδα που εκτός από όμορφη πρέπει να είναι και «ανεξάρτητη»
Σας ευχαριστώ."