Δεν πάνε πολλά
χρόνια (2005), που το «Χαροκόπειο», με τη χρηματοδότηση της Coca Cola, οργάνωσε
έρευνα σε 700 δημοτικά σχολεία (Δ΄ τάξη), με θέμα «Διατροφή και κληρονομικότητα
στην παιδική ηλικία». Στο τέλος του συμφωνητικού του Πανεπιστημίου αυτού με την
εταιρεία, υπήρχαν κάποιοι όροι όπως ότι ... «τα συμπεράσματα της έρευνας θα
δημοσιευτούν μόνο ύστερα από την έγκριση της εταιρείας» ή ότι «η τράπεζα
γενετικού υλικού και άλλων πληροφοριών που θα προκύψει είναι περιουσία της
ίδιας εταιρείας». Νέα ήθη στην εκπαίδευση.
Δεν πάνε πολλοί
μήνες που το ίδιο Πανεπιστήμιο οργάνωσε σεμινάρια επί πληρωμή σε εκπαιδευτικούς, για να
εφαρμόσουν πτυχές του «νέου σχολείου». Συγκεκριμένα, καλούσε
εκπαιδευτικούς να πληρώσουν 230 ευρώ, για
να «αγοράσουν» ένα τίτλο, χωρίς καμιά επίσημη αντιστοιχία, στην «Μεθοδολογία και εφαρμογή των
projects (σχέδια εργασίας) στην εκπαίδευση».
Με τέτοια παράδοση στις «καινοτόμες
δράσεις», είναι φυσικό να εκφράζουμε τις έντονες αντιρρήσεις μας και στο νέο
πρόγραμμα που οργανώνει πάλι το ίδιο Πανεπιστήμιο, στα δημοτικά σχολεία.
Ένα πρόγραμμα στο οποίο «καλούνται οι
εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής των Δημοτικών Σχολείων και οι Νηπιαγωγοί, να
διενεργήσουν σε πρώτη φάση τις μετρήσεις σωματικής διάπλασης και φυσικής
κατάστασης και να καταγράψουν τα αποτελέσματα. Στη δεύτερη φάση, θα διεξαχθεί η
αξιολόγηση των συνηθειών διατροφής και φυσικής δραστηριότητας των μαθητών, μέσω
της ηλεκτρονικής συμπλήρωσης ερωτηματολογίου στο οποίο θα εισαχθούν και τα
δεδομένα των μετρήσεων της α’ φάσης (σωματική διάπλαση & φυσική κατάσταση
των μαθητών). Μετά την ολοκλήρωση της εισαγωγής του συνόλου των μετρήσεων κάθε
παιδιού θα γίνεται αυτόματη επεξεργασία των δεδομένων και θα δημιουργείται
Ατομική Αναφορά για κάθε μαθητή».
Οι εκπαιδευτικοί του ΠΑΜΕ έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής, σχετικά με αυτό το πρόγραμμα:
·
Δεν
διευκρινίζεται σκοπός της συγκεκριμένης έρευνας καθώς και η χρήση των στοιχείων
της. Δεν διασφαλίζεται ότι η βάση
δεδομένων που θα δημιουργηθεί και θα αφορά ολόκληρο το μαθητικό πληθυσμό της
χώρας δεν θα διαρρεύσει (πάλι) σε ιδιωτικές εταιρείες.
·
Μας
προβληματίζει αυτή η «απογραφή» του μαθητικού πληθυσμού.
·
Αν
χρειάζονται αυτά τα στοιχεία στο υπουργείο παιδείας, μπορεί να συμπεριλαμβάνει
όλη αυτή την επιχείρηση στο πρόγραμμα του σχολείου ή στη συλλογή στατιστικών
που γίνεται κάθε χρόνο, και να μην αναθέτει σε «πρόγραμμα» το φακέλωμα όλων των
μαθητών της χώρας.
·
Και
τι θα κάνει αν προκύψουν συμπεράσματα ως προς τη «διάπλαση» ή τη «διατροφή» των
μαθητών; Σκοπεύει το Υπουργείο να παρέμβει με κάποιο τρόπο; Ή ακόμα μια φορά θα
μείνουν στις διαπιστώσεις, αφού πρώτα «ξεκοκαλίσουν» ένα ακόμα προγραμματάκι κι
ένα ακόμα σχετικό κονδύλι (βλέπε π.χ. και τον οδοντριατρικό έλεγχο);
·
Πέρσι
ακόμα το Πανεπιστήμιο αυτό είχε κάνει παρόμοια έρευνα και είχε παρουσιάσει τα αποτελέσματά
της, σε εκδήλωση όπου τον «πρώτο λόγο» είχε η Νestle (που ήταν και χρηματοδότης του
προγράμματος). Μάλιστα το πρόγραμμα αυτό φιγουράρει πρώτο πρώτο στο site αυτής της εταιρείας. Φέτος προωθούν
άλλη εταιρεία την ΟΠΑΠ ΑΕ η οποία
χρηματοδοτεί και το πρόγραμμα.
·
Δεν διασφαλίζεται η ανωνυμία των μαθητών και των
μαθητριών από τη στιγμή που θα συμπληρωθεί ο αριθμός μητρώου τους.
·
Ζητείται
από τα σχολεία της χώρας να καλύψουν από μόνα τους το κόστος προμήθειας των
υλικών για τις μετρήσεις των μαθητών, ενώ είναι γνωστό ότι πολλά σχολεία λόγω
της υποχρηματοδότησης, δεν έχουν τα
βασικά υλικά για να λειτουργήσουν (πετρέλαιο, χαρτιά, συντήρηση φωτοτυπικών,
χαρτόνια, είδη καθαριότητας, κ.α.), ή
αφήνουν απλήρωτους λογαριασμούς γιατί τα χρήματα από τις σχολικές επιτροπές δε
φτάνουν .
·
Οι
εκτιμήσεις για 4 διδακτικές ώρες (σε κάθε τμήμα) που προβλέπουν οι σχεδιαστές
του προγράμματος για την υλοποίηση του μάλλον είναι εκτός πραγματικότητας.
Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση, η υλοποίηση του προγράμματος σε πανεθνικό
επίπεδο σημαίνει ότι το μάθημα της φυσικής αγωγής θα διακοπεί λόγω της έρευνας
για δυο τουλάχιστον εβδομάδες για όλους τους μαθητές και μαθήτριες της χώρας!
·
Τελικά
το δημόσιο σχολείο και οι μαθητές
μετατρέπονται από χώρος γνώσης σε κέντρο επιχειρηματικής δράσης των εταιρειών
και οι εκπαιδευτικοί πλασιέ τους. Υπονομεύεται
έτσι η βασική λειτουργία του δημόσιου σχολείου και διογκώνεται υπερβολικά η
γραφειοκρατική διαδικασία μέτρησης, καταγραφής, συμπλήρωσης ερωτηματολογίων,
καταλόγων στοιχείων κλπ , με αποτέλεσμα να μεταφέρεται στις διευθύνσεις και τους συλλόγους
διδασκόντων επιπλέον γραφειοκρατική εργασία, προς εξυπηρέτηση άσχετων με την
εκπαίδευση...
Η πάγια θέση
του ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών είναι ενάντια στα προγράμματα και στη δράση ή την είσοδο
επιχειρήσεων, ΜΚΟ, ιδιωτικών εταιρειών στα σχολεία.
¨
Καλούμε τους συναδέλφους γυμναστές και τις νηπιαγωγούς να μη
συμπληρώσουν τίποτα απ΄ αυτά τα χαρτιά. Κανείς δεν μπορεί να τους υποχρεώσει.
Να συνεχίσουν κανονικά τη δουλειά τους με τα παιδιά , το μάθημά τους, το ημερήσιο πρόγραμμά
τους και να μη δίνουν σημασία στους διάφορους που θέλουν να κάνουν το σχολείο
πεδίο δοκιμών και πειραμάτων.
¨ Καλούμε τους Συλλόγους Γονέων να
αντιδράσουν και να μη δεχτούν να κάνουν τα παιδιά τους στατιστικά στοιχεία στα
συρτάρια μιας εταιρείας.