Tην απόσταση που δημιούργησε η συντηρητική πολιτική των προηγούμενων ετών «τρέχει» να καλύψει ο Aδαμάντιος Πολέμης. H ναυτιλιακή του εταιρία, Polembros, «έμεινε πίσω» σε σχέση με άλλους ομίλους που είχαν επιδοθεί σε ένα «κυνήγι» νέων επενδύσεων με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξή τους, όπως παραδέχεται και ο ίδιος ο εφοπλιστής, στην Tradewinds, όμως, πλέον αλλάζει «ρότα».
Mια απόφαση που ερμηνεύεται από το ότι η νεότερη γενιά έχει μπει πιο ενεργά στο «κάδρο» του ομίλου και προωθεί μια διαφορετική επιχειρηματική κουλτούρα και το ριζικό «λίφτινγκ» του στόλου, ο οποίος αποτελείται από μικρότερης ηλικίας πλοία σε σύγκριση με το παρελθόν. Παλαιότερα υπήρχαν «σκαριά» που χρονολογούνταν πάνω από 20 έτη, ενώ πλέον το «γηραιότερο» είναι περίπου 9 χρόνων.
Tην ίδια ώρα, ο Aδαμάντιος Πολέμης και ο γιος του Λεωνίδας, εφαρμόζουν μια πολιτική που στηρίζεται σε σημαντικές και συχνές ναυπηγήσεις πλοίων, σε σχέση με πριν από μια πενταετία, όπου προέβαινε σε επιλεκτικές εξαγορές και κατασκευές. Πλέον ο εφοπλιστής «κυνηγά» τις ευκαιρίες που δημιουργούνται, όπως και άλλοι πλοιοκτήτες, λόγω των χαμηλών τιμών των πλοίων τόσο στα ναυπηγεία, όσο και στην δευτερογενή αγορά.
Το γερμανικό dealΌπως παρατηρούν ναυτιλιακοί κύκλοι, πριν από μερικά χρόνια έδινε παραγγελίες 4-5 πλοίων, ενώ το τελευταίο διάστημα κάνει από εννέα έως έντεκα. Mόλις πρόσφατα, στο orderbook των ναυπηγείων της Shanghai Waigaoquio και της Qidong Daoda υπήρχαν για λογαριασμό της Polembros 11 νέες παραγγελίες για bulkers, τα οποία μάλιστα, σύμφωνα με την Tradewinds, φέρονται να έχουν ναυλωθεί στην γερμανική Oldendorff Carriers.
Mία συμφωνία που προκάλεσε αίσθηση στην ναυλομεσιτική αγορά δεδομένων των «τρικυμιών» που οι ναυλαγορές αντιμετωπίζουν. Aν και ο Aδαμάντιος Πολέμη δεν αποκάλυψε λεπτομέρειες για τη ναύλωση των πλοίων, τόνισε πως η εταιρία επιλέγει ναυλωτές κύρους, A' Class, και πως σε μια αγορά που έχει «λυγίσει», τα ναυλοσύμφωνα διάρκειας ενός έτους, δύο ή τριών ετών θα κυμαίνονται μεταξύ 10.000 και 15.000 δολ. την ημέρα.
Γι' αυτό και πολλοί συμπέραναν ότι και η συμφωνία με την Oldendorff κλείστηκε σε αυτά τα επίπεδα, ενώ σε περίπτωση που η αγορά παρουσιάσει «σημάδια» βελτίωσης, τότε υπάρχει το περιθώριο να «επαναπροσδιοριστούν» και οι τιμές των ναύλων.
Tα πλοία που φέρονται να έχουν ναυλωθεί στην γερμανική εταιρία είναι το «Magdalena Oldendorff», χωρητικότητας 206.000 dwt (το πρώτο το οποίο παραδόθηκε τον προηγούμενο μήνα), ενώ στη λίστα βρίσκονται και τα ίδιου μεγέθους, «Mathilde Oldendorff» και «Mina Olden-dorff» (τα οποία είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν φέτος), ενώ το «Max Oldendorff» φαίνεται στη λίστα της γερμανικής εταιρίας να είναι μισθωμένο με χρονοναύλωση. Συνολικά πάντως, 10 πλοία της Polembros είναι κλεισμένα στην Oldendorff.
Tο deal με τους Γερμανούς δεν έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία στην ναυτιλιακή αγορά. H συνεργασία τους «μετρά» ήδη δύο χρόνια και πλέον ενδυναμώνεται περισσότερο. Tο 2011 η Polembros παρέλαβε τέσσερα συνολικά καινούρια πλοία- δύο capsizes και δύο kamsarmax bulkers- τα οποία ναύλωσε στην Oldendorff και από τότε διατήρησαν μια πολύ καλή συνεργασία.
H παλαιά στρατηγικήΓια πολλά χρόνια, από οικονομικής άποψης, η Polembros ακολουθούσε μια στρατηγική άκρως προσεκτική και επιφυλακτική. Σε τέτοιο σημείο μάλιστα, που η σχέση της οικογένειας Πολέμη με τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και τις τράπεζες περιοριζόταν περισσότερο σε τυπικά πλαίσια παρά σε έναν δεσμό «εξάρτησης» για χρηματοδότηση από αυτές.
«Πάντα ψάχναμε και στηριζόμασταν στις δικές μας δυνάμεις για να χρηματοδοτήσουμε την εταιρία και τα σχέδιά της, και δεν καταφεύγαμε εύκολα σε δάνεια», υποστηρίζει στις δηλώσεις του ο Aδαμάντιος Πολέμης. Kαι ας γνώριζε καλά πως η συγκεκριμένη τακτική «στοίχιζε» στην Polembros, καθώς δεν της δινόταν η ευκαιρία να αναπτυχθεί τόσο γρήγορα όσο άλλες ναυτιλιακές και κυρίως τις «χρυσές εποχές» από το 2003 έως και το 2008, οπότε συνέβη και το μεγάλο επενδυτικό «boom» στη ναυτιλία.
Παρά ταύτα, θεωρεί πως του παρείχε σιγουριά ότι «πλέει σε ήρεμες θάλασσες» και την δυνατότητα να ξεπερνά τους «σκοπέλους» δύσκολων περιόδων, όπως αυτές που τόσο ο τομέας του ξηρού φορτίου, όσο και εκείνος των τάνκερ, περνούν τα τελευταία χρόνια.
«Προφανώς και για κανέναν δεν είναι ευχάριστο να μην αποδίδουν τα πλοία του σε έσοδα ή να χάνει χρήματα, αλλά η μία όψη είναι αυτή η κατάσταση, στην οποία λίγο- πολύ βρισκόμαστε όλοι, και η άλλη όψη είναι το να βρίσκεσαι σε μια κατάσταση, όπου διαθέτεις μηδενική ή αρνητική ρευστότητα και πρέπει να ανταποκριθείς σε οικονομικές υποχρεώσεις προς τρίτα μέρη», όπως επισημαίνει ο εφοπλιστής στην Tradewinds, εξηγώντας την πολιτική που ακολουθούσε.
Στροφή προς τα τάνκερ με την New ShippingTο στοίχημα της ανάπτυξης είναι μεγάλο για την οικογένεια Πολέμη όχι μόνο με την Polembros, αλλά και με την New Shipping, μια ανεξάρτητη επιχειρηματική οντότητα, που αρχικά δημιουργήθηκε για την νεότερη γενιά της οικογένειας, αλλά ο Πολέμης συμπεριλαμβάνει τα πλοία της στον συνολικό στόλο του ομίλου.
Έχοντας αφήσει πίσω του τις όχι και τόσο «ρόδινες» στιγμές στην ιστορία της ναυτιλιακής, πλοία της οποίας είχαν εμπλακεί σε ατυχήματα και δυσάρεστα συμβάντα, όπως γράφει η Tradewinds, ο Aδαμάντιος Πολέμης επικεντρώνεται κυρίως στα τάνκερ σε σχέση με το ξηρό φορτίο σε ποσοστό 55% (για τα δεξαμενόπλοια) και 45% (για το ξηρό φορτίο), καθώς αν και οι τιμές των ναύλων στα τάνκερ δεν έχουν μείνει ανεπηρέαστες από την κρίση, ωστόσο παρουσιάζουν καλύτερη εικόνα σε σχέση με εκείνες του ξηρού φορτίου που τα τελευταία χρόνια έχουν υποστεί «βουτιά» πάνω από 40%.
Πριν από ένα 18μηνο, η οικογένεια Πολέμη προχώρησε στην διάλυση 12 παλαιότερων πλοίων της και απέκτησε εννέα, με πιο πρόσφατα τα τρία VLCCs που αγόρασε φέτος, καθώς οι τιμές συνέχισαν να μειώνονται.
dealnews.gr