«Ευχαριστώ ειλικρινά τους διοργανωτές για την
τιμητική πρόσκληση να κηρύξω την έναρξη των εργασιών του 4ου ετήσιου Συνεδρίου
Πετρελαίου και Αερίου. Χαιρετίζω θερμά τους ομιλητές για τις ευκαιρίες άντλησης
ιδεών που θα προσφέρουν με τη γνώση και την πείρα τους σε ζητήματα επάρκειας
και ασφάλειας ενεργειακού εφοδιασμού. Το να αντλείς ιδέες δεν σημαίνει ότι δεν
έχεις σχέδιο, αλλά ότι υπάρχει η βούληση για προσαρμογές όπου χρειάζονται.
Τα ζητήματα της ενέργειας, ιστορικά, βρίσκονται σε
μόνιμη αναταραχή, ίσως και σε διαρκή κρίση λόγω της γεωπολιτικής τους
διάστασης, που από μόνη της αρκεί για να προκαλέσει μια οικονομική κρίση. Οι
προκλήσεις είναι σύνθετες και, εκτός από μακροπρόθεσμη στρατηγική, απαιτούν
προσοχή και ψυχραιμία ιδιαίτερα από χώρες όπως η δική μας.
Σήμερα που η παγκόσμια οικονομική κρίση επιταχύνει
την ανακατανομή ενεργειακών πόρων σε παγκόσμιο επίπεδο, η Ελλάδα αξιοποιώντας
τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στον πλέον διεθνοποιημένο κλάδο, τη ναυτιλία,
μπορεί να ωφεληθεί πολλαπλά. Οι συνέργειες της ναυτιλίας και της ενέργειας
είναι οι καταλύτες για μια ολική επαναφορά της χώρας μας σε τροχιά οικονομικής
ανάπτυξης.
Θα επισημάνω τρία σημεία:
Πρώτον, την ιστορική σχέση των δυο κλάδων. Είναι
γνωστό ότι η δια θαλάσσης μεταφορά ενεργειακών πόρων προηγήθηκε κάθε άλλου
τρόπου μεταφοράς ενέργειας. Συνεπώς έχουν την πλέον μακρόχρονη σχέση.
Συνυπολογίστε ότι οι Έλληνες έχουμε την πλέον μακρόχρονη σχέση με τη ναυτιλία
από όλους τους άλλους λαούς.
Δεύτερον, την έντονη αλληλεξάρτηση ναυτιλίας και
ενέργειας. Είναι σαφές ότι τα ορυκτά καύσιμα θα εξακολουθήσουν να αποτελούν
βασική πηγή ενέργειας της ναυτιλίας στο προβλέψιμο μέλλον. H ναυτιλία δεν
μπορεί να χρησιμοποιήσει αποκλειστικά ανανεώσιμη ή ήπιας μορφής ενέργεια, όπως
κάποιες χερσαίες εγκαταστάσεις. Το
φυσικό αέριο ως εναλλακτικό καύσιμο θα μπορέσει να χρησιμοποιηθεί ευρύτερα, υπό
ειδικές συνθήκες επάρκειας και κόστους υποδομών.
Τρίτον, τον διπλό ρόλο της ενέργειας στις θαλάσσιες
μεταφορές. Δηλαδή το γεγονός ότι είναι ταυτόχρονα και πελάτης και προμηθευτής
της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Αλλά, η ανάγκη ενδυνάμωσης της σχέσης των δύο τομέων
δεν προκύπτει μόνο από τα τρία σημεία αυτά. Την υποδεικνύει σαφέστατα η οικονομική
τους διάσταση και θα αναφέρω ορισμένες παραμέτρους:
Α. Η θαλάσσια μεταφορά ενέργειας είναι ο
σημαντικότερος κρίκος της αλυσίδας ενεργειακού εφοδιασμού με ό,τι σημαίνει αυτό
για τις διεθνείς τιμές της και άρα για την ανταγωνιστικότητα των προϊόντων.
Β. Οι ανακατατάξεις παραγωγής-κατανάλωσης, άρα
προσφοράς και ζήτησης.
Προηγουμένως αναφέρθηκα σε ανακατανομή των
ενεργειακών πόρων σε παγκόσμιο επίπεδο. Δύο παραδείγματα: οι ΗΠΑ μετατρέπονται
σταδιακά από χώρα εισαγωγής αερίου σε εξαγωγική δύναμη. Η δε ζήτηση στην ΕΕ,
παρά την οικονομική κρίση, αυξάνεται κυρίως, λόγω της αυξημένης διείσδυσης του
αερίου στο ενεργειακό της ισοζύγιο, κυρίως εξαιτίας των νέων υποδομών για
φυσικό αέριο, όπως και λόγω της αυξημένης διείσδυσης του φυσικού αερίου στα
νοικοκυριά και τις τοπικές αγορές. Στο πλαίσιο των εξελίξεων αυτών, η χώρα μας
μπορεί να αναβαθμίσει τη θέση της στον παγκόσμιο ενεργειακό χάρτη διπλά: είτε
ως μεταφορέας, είτε ως παραγωγός ενέργειας.
Ευρισκόμενη στο επίκεντρο των ραγδαίων ενεργειακών
εξελίξεων στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Κασπίας, μπορεί να
διαδραματίσει ισχυρό ρόλο. Στην περιοχή μας ανακαλύπτονται πολλά σημαντικά
κοιτάσματα ή ερευνώνται νέα για τα οποία υπάρχουν αξιόπιστες ενδείξεις. Τα
ευρήματα αλλά και οι προοπτικές δεν είναι σημαντικά μόνον για την Ελλάδα,
ακριβώς επειδή αυξάνουν τον εθνικό πλούτο και την ενεργειακή αυτονομία, αλλά
είναι εξίσου σημαντικά και για την ΕΕ που παρουσιάζει υψηλή εξάρτηση από
προμηθευτές τρίτων χωρών.
Κυρίες και κύριοι,
Τόσο με τον παρόντα θεσμικό μου ρόλο, όσο και
ως πρώην Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ανάπτυξης αρμόδιος για θέματα ενέργειας, γνωρίζω καλά τις
δυνατότητες της ναυτιλίας και της ενέργειας αλλά και τη σημασία των συνεργειών
μεταξύ τους, ιδίως σήμερα που και οι δύο
κλάδοι αντιμετωπίζουν προκλήσεις και ευκαιρίες. Και θέλω μάλιστα εδώ να αναφέρω
ότι, το 2008 είχα συγκροτήσει ομάδα εργασίας, υπό τον κ. Ραφαήλ Μωυσή, με στόχο
την προετοιμασία και σύσταση Φορέα για την έρευνα και εκμετάλλευση
υδρογονανθράκων, ακριβώς λόγω της σημασίας του θέματος αυτού για την εθνική
οικονομία. Το πόρισμα είχε παρουσιαστεί δημόσια το 2009.
Η Ελλάδα σήμερα είναι στο κέντρο και αυτών των προκλήσεων και των
ευκαιριών τόσο ως σημαντικός κρίκος της ενεργειακής εφοδιαστικής αλυσίδας, όσο
και ως χώρα παραγωγής ενέργειας. Πρόκειται για πλεονεκτήματα που διαμορφώνουν
το νέο παραγωγικό και αναπτυξιακό μας μοντέλο. Για αυτό το λόγο καταβάλλουμε
κάθε δυνατή προσπάθεια να τα ενισχύσουμε.
Θα αναφέρω τη συμβολή μας στη διαμόρφωση μιας νέας συνολικής
Ευρωπαϊκής Ενεργειακής Πολιτικής με δεδομένο την ανακάλυψη νέων ενεργειακών
πόρων στη ΝΑ Μεσόγειο. Πριν μερικές εβδομάδες, στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ο
Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς ανέλαβε σχετική πρωτοβουλία, ενώ άλλα ευρωπαϊκά
κράτη της περιοχής δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον. Στη διαμόρφωση μιας τέτοιας
ευρωπαϊκής πολιτικής, η Ελλάδα θα έχει κεντρικό ρόλο, καθώς σύντομα θα είναι σε
θέση να συμβάλει στην ενεργειακή επάρκεια της ΕΕ.
Κυρίες και Κύριοι,
Με τη βεβαιότητα ότι η διήμερη
κατάθεση απόψεων και συζήτηση θα συμβάλει στην ενίσχυση των δεσμών ναυτιλίας
και ενέργειας με σκοπό την επίτευξη των στόχων που προανέφερα, κηρύσσω την
έναρξη του 4ου ετήσιου Συνεδρίου Πετρελαίου και Αερίου και εύχομαι καλή
επιτυχία στις εργασίες του.
Ευχαριστώ πολύ.»