Α. Απόφαση-εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής, αριθ. απόφασης 2/5-1-2015).
<<Η Οικονομική Επιτροπή, κατά πλειοψηφία, εισηγείται στο Δημοτικό Συμβούλιο τα παρακάτω σχετικά με τα
ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού για το έτος 2015:
Τέλη καθαριότητας - συντελεστής 1,83 ευρώ/τ.μ. για ολόκληρο τον Δήμο Χίου εκτός Δ.Ε. Αμανής και Τ.Κ.
Αμάδων, Βικίου, Καμπιών, Σπαρτούντας.
Τέλη καθαριότητας Δ.Ε. Αμανής και Τ.Κ. Αμάδων, Βικίου, Καμπιών, Σπαρτούντας - συντελεστής 1,10
ευρώ/τ.μ.
Τέλη καθαριότητας για επαγγελματική χρέωση: 3,17 ευρώ/τ.μ. για Δ.Ε. Χίου.
Τέλη καθαριότητας για επαγγελματική χρέωση: 2,5 ευρώ/τ.μ. για Δ.Ε. Αγίου Μηνά, Δημοτικές Κοινότητες
Βροντάδου και Καρδαμύλων, Τοπικές Κοινότητες Λαγκάδας, Λιθίου, Καταρράκτη, Καλαμωτής, Πυργίου.
Για όλες τις υπόλοιπες περιοχές του Δήμου Χίου για επαγγελματική χρέωση ίσον με την χρέωση για
κατοικία.
Τέλη Δημοτικού Φόρου: 0,07 ευρώ/τ.μ. για ολόκληρο το Δήμο Χίου
Μείωση 50 % των Τελών καθαριότητας και φωτισμού για τις ευπαθείς ομάδες: ΑμΕΑ, Πολύτεκνοι, Άποροι,
σύμφωνα με το άρθρο 202 του Ν. 3463/2006.
Σημειώνεται ότι η μείωση του 50 % θα εφαρμόζεται με την υποβολή αίτησης των ενδιαφερομένων στην
Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Χίου, όπου θα προσκομίζουν αποκλειστικά και μόνο:
ΟΙ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ
- Αίτηση
- Πρόσφατη απόδειξη της Δ.Ε.Η. της κατοικίας στην οποία διαμένουν.
- Ε9 ή συμβόλαιο μίσθωσης στις περιπτώσεις που ο ενδιαφερόμενος πολύτεκνος είναι μισθωτής στο οποίο
αναγράφονται τα τ.μ.
- Πιστοποιητικό της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος, η οποία απονέμει την πολυτεκνική
ιδιότητα, στο σώμα του οποίου θα επισημαίνεται η τελευταία θεώρηση, η οποία γίνεται ανά τριετία ατελώς.
- Βεβαίωση κατοικίας.
- Δικαστική απόφαση από την οποία θα αποδεικνύεται ο γονέας που έχει την επιμέλεια των τέκνων σε
περίπτωση διαζευγμένων γονέων.
ΟΙ ΑΠΟΡΟΙ
- Αίτηση
- Πιστοποιητικό οικονομικής αδυναμίας από τη Δ/νση Πρόνοιας του Δήμου Χίου.
- Ε9 ή μισθωτήριο συμβόλαιο του ακινήτου θεωρημένο από την Εφορία, σε περίπτωση μίσθωσης του ακινήτου
στο οποίο θα αναγράφονται τα τ.μ.
- Πρόσφατη απόδειξη της ΔΕΗ της κατοικίας στην οποία διαμένουν.
- Βεβαίωση κατοικίας.
ΤΑ ΑΜΕΑ
- Αίτηση ενδιαφερομένου ή εξουσιοδοτούμενου (με εξουσιοδότηση).
- Εκκαθαριστικό σημείωμα του φόρου εισοδήματος.
- Γνωμάτευση αρμόδιας Υγειονομικής Επιτροπής, όπου θα αναφέρεται το ποστοστό αναπηρίας και η χρονική
διάρκεια επανελέγχου του.
- Πρόσφατη απόδειξη της ΔΕΗ της κατοικίας όπου διαμένουν με την οικογένεια τους, (έγγαμοι) ή με τους
γονείς τους, (άγαμοι).
- Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης σε περίπτωση τέκνου ή/και δικαστική απόφαση από την οποία θα
αποδεικνύεται ότι ο γονέας έχει την επιμέλεια των τέκνων, σε περίπτωση διαζευγμένων γονέων.
- Ε9 ή συμβόλαιο μίσθωσης στο όνομα του ενδιαφερόμενου ή των συγγενών με τους οποίους διαμένει, (γονείς,
τέκνα, σύζυγος κ.λ.π.).
- Βεβαίωση κατοικίας.3
Επισημαίνεται ότι οι μειώσεις για τα ΑΜΕΑ αφορούν όσους έχουν εισόδημα μέχρι το διπλάσιο εκείνου που
απαιτείται για την έκδοση πιστοποιητικού απορίας, ανάλογα με την οικογενειακή τους κατάσταση, (έγγαμος,
άγαμος κ.λ.π.).>>
Β. Εισήγηση προς το Δημοτικό Συμβούλιο και την Οικονομική Επιτροπή του Αντιδημάρχου Οικονομικών
& Τεχνικών Υπηρεσιών, Προγραμματισμού, Οργάνωσης & Πληροφορικής, κ. Ευστράτιου Γδύση.
<<Το θέμα επανέρχεται στην Οικονομική Επιτροπή και στο Δημοτικό Συμβούλιο μετά την πρόταση του
Αντιδημάρχου Καθαριότητας κ. Μπελέγρη για αναπροσαρμογή του συντελεστή στο 1,83 ευρώ/τ.μ.. Η πρόταση
εκφράστηκε στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 23ης/12/2014 και έγινε αποδεκτή από το Δήμαρχο
Χίου. Στη συνεδρίαση αυτή δεν λήφθηκε τελικώς απόφαση επειδή δεν σχηματίστηκε η απόλυτη πλειοψηφία
των παρόντων υπέρ καμίας πρότασης:
Απόσπασμα από την ανωτέρω συνεδρίαση:
..........................................................................
Ο Αντιδήμαρχος κ. Μπελέγρης Γεώργιος πρότεινε στη συνέχεια να αναπροσαρμοστούν τα ανταποδοτικά τέλη
στο ύψος που ισχύουν για την Δ.Κ. Βροντάδου, δηλαδή στο 1,83 ευρώ/τ.μ., διότι η Δ/νση Καθαριότητας κάθε
έτος είναι ελλειμματική και δεν υπάρχει η δυνατότητα με τους υπάρχοντες συντελεστές ή με τους
προτεινόμενους από την Οικ. Επιτροπή συντελεστές, να λειτουργήσει σωστά η υπηρεσία και να είναι
αποτελεσματική. "Αν θέλουμε", είπε, "η Δ/νση Καθαριότητας να είναι ανταποδοτική όντως, πρέπει ο
συντελεστής να ανέβει στο 1,83ευρώ/τ.μ."
Το ίδιο πρότεινε και υποστήριξε και ο Πρόεδρος της Τ.Κ. Πυργίου, κ. Παπαδόπουλος, ο οποίος συμφώνησε να
αναπροσαρμοστεί ο συντελεστής στο 1,83 με την προϋπόθεση να αναβαθμιστούν ανάλογα και οι παρεχόμενες
από τη Δ/νση Καθαριότητας υπηρεσίες προς τις Τοπικές Κοινότητες.
Τοποθέτηση-Απάντηση κ. Δημάρχου:
<<...........Το αποθεματικό του Δήμου Χίου είναι σήμερα στο -0-. Όσο τα ανταποδοτικά δεν ισοσκελίζονται με το
κόστος θα πρέπει να μπαίνουμε μέσα. Ή θα δανειζόμαστε για να μαζεύομε σκουπίδια -και ποιος θα πληρώσει το
δάνειο- ή θα πάμε να διεκδικήσουμε πράγματα από την κεντρική κυβέρνηση και να αναμένουμε τα
αποτελέσματα. Μέχρι να καταφέρουμε αποτελέσματα στις διεκδικήσεις μας, δεν υπάρχει άλλος τρόπος για το
έτος 2015 από αυτόν που προτείνουμε για να ισοσκελίσουμε. Δεν μπορούμε να πάμε σε χρέωση ανά κεφάλι διότι
τότε θα μιλούσαμε για κεφαλικό φόρο, για χαράτσι. Ο Νόμος είναι σαφής. Πρέπει να βαδίσουμε με βάση τα τ.μ.
Κατά την άποψη μου η πρόταση πρέπει να είναι σημαντικά μεγαλύτερη. Πρέπει για να αντιμετωπίσουμε την
πρόταση της Οικονομικής Υπηρεσίας να ακολουθήσουμε την πρόταση της Εκτελεστικής Επιτροπής. Αν θέλουμε
να πάμε σε αμιγώς τεχνοκρατική αντιμετώπιση, πρέπει να αποδεχτούμε την πρόταση του Αντιδημάρχου, κ.
Μπελέγρη και να πάμε σε συντελεστή 1,83 ευρώ/τ.μ. Για τα τέλη καθαριότητας Δ.Ε. Αμανής και Τ.Κ. Αμάδων,
Βικίου, Καμπιών, Σπαρτούντας να ισχύσει ο συντελεστής 1,10 ευρώ/τ.μ. Από αυτά που ζητά η Δ/νση
Καθαριότητας για να πορευτεί σωστά λείπουν 1.000.000 ευρώ. Αν κάνουμε και δραματική εξοικονόμηση, όπως
στοχεύουμε, του χρόνου θα ισοσκελίσουμε.>>
Γ. Τεκμηρίωση της αναπροσαρμογής των συντελεστών των ανταποδοτικών τελών, (1,83 ευρώ/τ.μ.), από
τον Αντιδήμαρχο, κ. Γδύση.
<<Για τον υπολογισμό των ανταποδοτικών τελών ελήφθησαν υπόψη οι παρακάτω παραδοχές:
α. Η είσπραξη ανταποδοτικών, σύμφωνα με απολογιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών, ανέρχεται σε 90 % της
υπολογιζόμενης αξίας, με βάσει τα τ.μ. και τους συντελεστές που εφαρμόζονται από τη ΔΕΗ. Αυτό προκύπτει
και από την εισήγηση του Τμήματος Εσόδων της Οικονομικής Υπηρεσίας, όπου αναφέρεται ότι για το 2013 το
συνολικό πόσο των προϋπολογιζόμενων εισπραττόμενων εσόδων που υπολογίστηκε σύμφωνα με τους
συντελεστές που έχει η ΔΕΗ ανά ΔΕ ανέρχεται σε 4.943.292,00 €, αλλά σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία
του ίδιου έτους, τα πραγματικά έσοδα που εισπράχτηκαν από ΔΤ/ΔΦ ανήλθαν στο ποσό των 4.473.834,71€ .
β. Η μέχρι σήμερα εφαρμοζόμενη μείωση του 25 % σε ευπαθείς ομάδες είχε σχεδόν μηδενικά αποτελέσματα,
εφόσον μόνο 32 συνδημότες μας ήταν ωφελούμενοι αυτών των μειώσεων (στοιχεία του Τμήματος Εσόδων της
Οικονομικής Υπηρεσίας).
γ. Υπολογίζεται αριθμός ωφελούμενων από τη μείωση του 50 % που προτείνεται για τις ευπαθείς ομάδες (ΑμΕΑ,
πολύτεκνοι και άποροι) 2.000, βάσει του αριθμού των ωφελούμενων του Κοινωνικού Παντοπωλείου και
στοιχείων των αρμόδιων τοπικών συλλόγων.
δ. Το Τμήμα Εσόδων με βάσει τους προτεινόμενους συντελεστές ανταποδοτικών τελών και χωρίς να υπολογίσει
καθόλου τις προτεινόμενες μειώσεις στις ευπαθείς ομάδες, υπολογίζει τα προϋπολογιζόμενα έσοδα για το 2015
σε 5.931.000 ευρώ. Αν υπολογίσουμε ότι η εισπραξιμότητα ανέρχεται στο 90 %, το ποσό που μπορεί να
εισπραχθεί είναι:
5.931.000 x 90 % = 5.337.900,00 ευρώ4
ε. Αν υπολογίσουμε μια μέση επιφάνεια κτιρίων 120 τ.μ. για τις ευπαθείς ομάδες και ότι η αντίστοιχη μείωση
είναι 0,5x(1,83+0,07) = 0,95 ευρώ ανά τ.μ., η συνολική έκπτωση σε απόλυτους αριθμούς υπολογίζεται να
ανέλθει σε:
2.000x0,95x120 = 228.000 ευρώ
στ. Έτσι, καταλήγουμε ότι η εκτίμηση για τις τελικές εισπράξεις από ανταποδοτικά τέλη εντός του 2015 θα είναι:
5.337.900 - 228.000 = 5.109.900 ευρώ
ζ. Σύμφωνα με τον εγκεκριμένο προϋπολογισμό του Δήμου Χίου για το 2015, το ποσό που έχει προβλεφθεί ότι
θα εισπραχθεί από τα ανταποδοτικά, χωρίς να ληφθεί υπόψη η προτεινόμενη μεταβολή των συντελεστών, είναι
4.473.000 ευρώ. Μετά την προτεινόμενη τροποποίηση, λαμβάνεται υπόψη ότι τα έσοδα του 2015 από
ανταποδοτικά προέρχονται κατά 2 μήνες (Νοέμβριο και Δεκέμβριο) από παρελθόντα έτη (2014) και μόνο δέκα
μήνες θα είναι πραγματικές εισροές του 2015. Έτσι, τα πραγματικά έσοδα θα είναι:
4.473.000 x2/12 + 5.109.900x10/12 = 5.003.750 ευρώ
η. Επομένως, η διαφορά προϋπολογιζόμενων εσόδων είναι:
5.003.750 - 4.473.000 = 636.900 ευρώ
Λόγω της σημερινής οικονομικής συγκυρίας, για να ληφθούν υπόψη οι παραπάνω εκτιμήσεις πρέπει να
επαληθευτούν από απολογιστικά στοιχεία. Εάν, πράγματι, αποδειχθεί όφελος για το Δήμο από την προτεινόμενη
μεταβολή των συντελεστών των ανταποδοτικών τελών 639.600 ευρώ για το 2015, αυτό θα χρησιμοποιηθεί για
την ενίσχυση κωδικών δαπανών των Υπηρεσιών Καθαριότητας και Ηλεκτροφωτισμού, δεδομένου ότι η τελικώς
προϋπολογισθείσα δαπάνη υστερεί κατά 1.136. 604 ευρώ σε σχέση με τις προτάσεις των Υπηρεσιών για την
παροχή αξιόπιστων και ποιοτικών υπηρεσιών στους Δημότες.>>
Δ. Τοποθέτηση Αντιδημάρχου, κ. Γδύση:
<<Καλούμαστε σήμερα να απαντήσουμε στο ερώτημα εάν είμαστε ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες που
παρέχουμε στον τομέα της καθαριότητας ή πρέπει να τις βελτιώσουμε. Εάν όχι πρέπει να προχωρήσουμε σε
αναπροσαρμογή των συντελεστών για να παρέχουμε στους δημότες μας τις υπηρεσίες που αξίζουν. Το άλλο
ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι γιατί κάποιες κοινότητες πληρώνουν διπλάσια τέλη από τις υπόλοιπες
χωρίς όμως να απολαμβάνουν καλύτερες υπηρεσίες. Οι δημότες πρέπει να έχουν δίκαια αντιμετώπιση, οι
παρεχόμενες υπηρεσίες να είναι αντάξιες μιας πολιτικής κοινωνίας. Επίσης με την εισήγηση προτείνονται
μειώσεις στις ευπαθείς ομάδες.>>
Ε. Τοποθέτηση κ. Δημάρχου.
<<Το θέμα που συζητείται σήμερα είναι εξαιρετικά μεγάλης σημασίας. Το ζήτημα που δημιουργείται είναι εάν
θα μαζεύουμε και πώς θα μαζεύομε τα σκουπίδια. Ποιο είναι το έργο που πρέπει να γίνει, πόσο κοστολογείται
και πώς αυτό το κόστος θα κατανεμηθεί δίκαια. Παλαιότερα στους Δήμους υπήρχε η τάση είτε για συντελεστές
εθιμικού δικαίου, είτε επειδή κάποιοι συντελεστές ερχόταν από παλιά. Τα πράγματα άλλαζαν, αλλά δεν γινόταν
οι σωστές αναπροσαρμογές. Το σωστό για να εξάγεται ο συντελεστής των ανταποδοτικών είναι να διαιρείται το
συνολικό κόστος αποκομιδής με τα τ. χλμ των ακινήτων. Ο Δήμος Χίου στον τομέα της καθαριότητας έμπαινε
μέσα 500.000 ευρώ κάθε χρόνο. Έτσι μειώθηκε το αποθεματικό-όχι μόνο από αυτό βέβαια. Το αποτέλεσμα είναι
σήμερα το αποθεματικό, μετά την εφαρμογή της διάταξης που ορίζει ότι στο ταμείο πρέπει να υπάρχουν οι
μισθοί των υπαλλήλων για -2- μήνες, να είναι στο μηδέν. Αυτό μας αφαιρεί τη δυνατότηα να έχουμε το χρόνο για
να αναμορφώσουμε το σύστημα των απορριμμάτων. Χρόνος δεν υπάρχει, τα χρήματα πρέπει να βρεθούν άμεσα.
Το κομμάτι της καθαριότητας είναι μείζον για όλους μας. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε διαρκή υποβάθμιση των
υπηρεσιών καθαριότητας, χωρίς να είναι η έλλειψη χρημάτων, ο μοναδικός λόγος. Σήμερα πρέπει να
αναλάβουμε μια ευθύνη που δεν είχε αναληφθεί τα τελευταία χρόνια. Ας δούμε πρώτα πόση θα είναι η
επιβάρυνση των νοικοκυριών με την προτεινόμενη αναπροσαρμογή των συντελεστών. Σε καθαρά νούμερα, σε
ένα μέσο διαμέρισμα 100τ.μ. στη Δ.Ε. Χίου, είναι περίπου 2 ευρώ/μήνα, ενώ η μείωση 50% για σημαντικό
αριθμό συνδημοτών μας είναι πολύ μεγάλης σημασίας γι αυτούς τους ανθρώπους. Αυτοί είναι ΑΜΕΑ με
ποσοστό αναπηρίας μεγαλύτερο του 67%, οι πολύτεκνες οικογένειες που έχουν μεγάλα σπίτια γιατί πρέπει να
στεγάσουν τα παιδιά τους και οι άποροι που είτε λόγω ανεργίας, είτε εξαιτίας άλλων παραγόντων δεν έχουν το
εισόδημα που πρέπει για να διαβιούν. Όλοι οι ανωτέρω υπολογίζονται γύρω στα -1.500- νοικοκυριά, ενώ μέχρι
τώρα με την ισχύουσα μείωση του 25%, είχαν αιτηθεί μειωμένη χρέωση γύρω στα -35- νοικοκυριά.
Ακολούθησαν ερωτήσεις στον κ. Γδύση και στον κ. Δήμαρχο από τους δημοτικούς συμβούλους.
Στη συνεδρίαση παρευρίσκονταν Πρόεδροι Δημοτικών και Τοπικών Κοινοτήτων οι οποίοι εξέφρασαν την
αντίθεση τους με την προτεινόμενη αύξηση των ανταποδοτικών.
Στην επισήμανση του κ. Λαμπρινούδη ότι η οποιαδήποτε αύξηση των ανταποδοτικών έπρεπε να αποφασιστεί
από το Δημοτικό Συμβούλιο πριν την έγκριση του προϋπολογισμού του έτους 2015 και ότι αν ληφθεί σήμερα
απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, θα είναι άκυρη, ο κ. Γδύσης απάντησε ότι ο προϋπολογισμός του έτους
2015 συντάχθηκε βάσει της αριθ. 29530/25-7-2014 ΚΥΑ η οποία στη σελίδα -10- ορίζει ότι "οι εγγραφές στο5
σκέλος των δαπανών που αφορούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες, (όπως υπηρεσία ύδρευσης, υπηρεσία
καθαριότητας & φωτισμού) για τον Π/Υ 2015, θα πρέπει να γίνονται με γνώμονα το κόστος παροχής της
υπηρεσίας σε συνδυασμό με το ύψος των εσόδων που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του έτους 2014. Σε
περίπτωση που τα εισπραττόμενα έσοδα του έτους 2014 εκτιμάται ότι δεν θα καλύψουν τη δαπάνη της
ανταποδοτικής υπηρεσίας του έτους 2014, τότε το ποσό που δεν καλύπτεται θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην
απόφαση καθορισμού του ύψους των τελών για το έτος 2015, επιφέροντας αύξηση αυτών." Επίσης ο κ. Γδύσης
επεσήμανε ότι υπάρχει σχετική νομολογία η οποία ορίζει ότι οι προθεσμίες λήψης της απόφασης του Δημοτικού
Συμβουλίου για την αναπροσαρμογή των ανταποδοτικών μέχρι τον Οκτώβριο είναι ενδεικτικές και η υπέρβασή
τους δεν προκαλεί ακυρότητα της απόφασης.
Ακολούθησαν τοποθετήσεις από πολίτες και από τον Πρόεδρο της Τ.Κ. Λαγκάδας, κ. Τσίγκο, από τον πρόεδρο
του Εργατικού Κέντρου, κ. Λίνα, από τον πρόεδρο της ΑΔΕΔΥ, κ. Αμπαζή Γεώργιο, από την πρόεδρο του
Σωματείου Ιδιωτικών Υπαλλήλων και Εμποροϋπαλλήλων, κ. Αμπαζή Στέλλα. Επίσης ο Πρόεδρος ανέγνωσε
επιστολή του Επιμελητηρίου Χίου. Όλοι οι ανωτέρω εξέφρασαν την αντίθεση τους με την αναπροσαρμογή των
ανταποδοτικών.
ΣΤ. Τοποθέτηση κ. Λαμπρινούδη, επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας.
<<Ο Δ. Χίου εισπράττει 5.000.000 ευρώ από τα ανταποδοτικά. Τελευταία δεν μπήκε αύξηση. Αυτά τα 5.000.000
ευρώ τώρα λόγω της κρίσης έγιναν 4.500.000 ευρώ. Ο κόσμος δεν μπορεί να πληρώσει. Η ΔΕΗ κλείνει το ρεύμα
σε αγροικίες, φτωχά νοικοκυριά. Έτσι δεν εισπράττει ο Δήμος αυτό που πρέπει και 1 εκατ. αυξήσεις να γίνουν, ο
Δήμος δεν θα εισπράξει γιατί ο κόσμος δεν έχει να πληρώσει. Μια αύξηση ανταποδοτικών θα φέριε χρήματα από
αυτούς που έχουν. Πολλοί όμως θα κλείσουν τα ρολόγια τους και ο Δήμος θα έχει λιγότερα έσοδα. Δεν
μπορούσα ποτέ ως Δήμαρχος να κάνω αύξηση ανταποδοτικών, όταν ερχόταν στο γραφείο μου κάθε μέρα πολίτες
και μου ζητούσαν να βρω τρόπο να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους. Αυτό που πρέπει να γίνει είναι σωστή
καταμέτρηση των τ.μ. Με τον εξορθολογισμό αυτό θα έλθουν τα χρήματα και όχι με την αναπροσαρμογή των
συντελεστών. Ο Δήμαρχος είπε ότι ο Δήμος μπαίνει 500.000 ευρώ μέσα από την Υπηρεσία Καθαριότητας. Εμείς
πώς τα καταφέρναμε? Όσα εισπράτταμε, τόσα ξοδεύαμε. Να κάνετε κι εσείς περικοπές δαπανών για να τα
βγάλετε πέρα. Με τις υπάρχουσες πιστώσεις μπορείτε να τα βγάλετε πέρα εάν κάνετε περικοπές ανελαστικών
δαπανών. Το άλλο ερώτημα είναι: Έχουν καμία σχέση οι υπηρεσίες καθαριότητας που παρέχετε σήμερα στους
πολίτες με τις υπηρεσίες που παρείχαμε εμείς έως τον Αύγουστο? Κάπου διάβασα ότι θα πάρετε εργάτες για την
ανακύκλωση. Πώς θα γίνει αυτό? Μόνιμο προσωπικό δεν μπορούμε να πάρουμε. Με εποχιακούς ανακύκλωση
δεν γίνεται. Τώρα η ανακύκλωση γίνεται από εταιρεία. Τι θα κάνετε, θα σπάσετε τη σύμβαση? Η εταιρεία θα
ζητά αποζημίωση. Τίποτα δεν ευσταθεί από αυτά που λέτε, απλά βρίσκετε προφάσεις για να βάλετε αύξηση.
Καμία όμως αύξηση δεν πρέπει να γίνει. Να ακούσουμε τους Προέδρους, να γίνει οικονομοτεχνική μελέτη για να
δούμε πώς θα αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες στα χωριά με τα 5 εκ. που εισπράττει ο Δήμος. Με εξορθολογισμό, με
σωστή καταμέτρηση των τ.μ. μπορεί να τα βγάλει πέρα ο Δήμος. Να μείνουν οι συντελεστές ως έχουν.>>
Ζ. Τοποθέτηση κ. Τσαρδάκα από την ελάσσονα μειοψηφία.
<<Πράγματι είναι λογικό να μιλάμε για εξορθολογισμό των ανταποδοτικών διότι μέχρι τώρα υπήρχε μεγάλη
διαφοροποίηση από περιφέρεια σε περιφέρεια. Στην προηγούμενη συνεδρίαση η πρόταση για αναπροσαρμογή
στο 1,57 ευρώ μας φάνηκε ήδη μεγάλο. Δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι θα φτάναμε στο 1,83. Να μην
εμμείνει η Δημοτική Αρχή στην πρόταση της. Δεν είναι κακό να ακούμε τους πολίτες και να εκλογικεύουμε τις
αποφάσεις μας. Να μη θεωρεί ότι αν υποχωρήσει τώρα θα αναγκαστεί και στο μέλλον να υποχωρήσει σε πιέσεις.
Η πρόταση μας είναι να μην εμμείνετε στην απόφαση σας. Ως παράταξη δεν θα ψηφίσουμε την αναπροσαρμογή
διότι δεν ανταποκρίνεται στις δυνατότητες των πολιτών της Χίου. Εκτός αυτού το 1,83 δεν ανταποκρίνεται σε
αυτό που μπορεί να αποδώσει ο τομέας καθαριότητας προς τους δημότες>>
Τοποθέτηση κ. Σκούφαλου από την ελάσσονα μειοψηφία.
<<Βάζετε άλλο ένα φόρο στα μόνιμα υποζύγια. Είναι απαράδεκτο μια Δημοτική Αρχή που ψηφίστηκε από το
60% των δημοτών να έρχεται τώρα να ακούει αυτό το λαό και να δυσανασχετεί. Να αλλάξετε ρότα. Δεν μπορείτε
να κωφεύετε στην πλειοψηφία του λαού που σας λέει ότι δεν θέλει αύξηση. Όχι να ορθολογικοποιήσουμε, ούτε
να εκλογικεύσομε. Να συζητήσουμε μόνο για καμία αύξηση. Αν πάτε στα χωριά από το Βορριά ως το Νοτιά δεν
θα βρείτε ούτε ένα άνθρωπο που να συμφωνεί με την αύξηση. Αν επιχειρήσετε να το υλοποιήσετε θα
εφαρμόσετε το "Νόμος και Τάξη" των δυνατών επί των αδυνάτων. Αν θέλετε να κάνετε αυξήσεις, να τις κάνετε
στις Τράπεζες, στις επιχειρήσεις με έκταση μεγαλύτερη των 700 τ.μ., στις βίλες και στις ναυτικές επιχειρήσεις.
Να βάλετε σε αυτούς χρέωση 4,5 ευρώ/τε.μ. Να πληρώσει η Digea που δεν πληρώνει τίποτα στο Δήμο. Δεν είναι
απάντηση ότι έχουν πολλά τ.μ. και πολλά πληρώνουν. Ο καθένας πρέπει να πληρώνει ανάλογα με τις
δυνατότητες του. Έχετε επιλέξει την Καλλικρατική λογική που λέει 20-30% να δίνει το κράτος και το υπόλοιπο
να το δίνουν τα μόνιμα υποζύγια, οι πολίτες. Δεν προβλέπει ο Καλλικράτης διεκδικήσεις, να ξεσηκωθούν π.χ. οι6
πολίτες για να ζητούν τα παρακρατημένα. Αυτά δε που λέτε για αναβαθμισμένες υπηρεσίες είναι εκ των ουκ
άνευ. Να αποσυρθεί η συγκεκριμένη εισήγηση. Να συμμαζευτούν τα λειτουργικά κόστη και να επιταχυνθούν οι
ΣΜΑ. Να προσληφθεί προσωπικό, ακόμα και με συμβάσεις, αναγκαστικά το λέμε αυτό αν και δεν είμαστε
σύμφωνοι με τέτοιου είδους εργασιακές σχέσεις. Να γίνει αλλαγή οργανογράμματος και να ζητηθεί προσωπικό
με οργανικές θέσεις που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των δημοτών. Δεν μπαίνουμε σε ψευτοδιλήμματα. Για
μας ο στόζος είναι ένας: Να ελαφρυνθούν οι δημότες και όχι να επιβαρυνθούν. Αν χρειαστεί για το σκοπό αυτό
να μπαίνουμε μέσα και να παίρνουμε πόρους από τυος ΚΑΠ, να το κάνουμε. Η πρόταση μας λοιπόν είναι:
Χρέωση 4,5 ευρώ/τ.μ. στις Τράπεζες, στις επιχειρήσεις με έκταση μεγαλύτερη των 700 τ.μ., στις βίλες και στις
ναυτικές επιχειρήσεις. Να διατηρηθούν οι συντελεστές στο ύψος που ήταν στις πρώην Δημοτικές Ενότητες, και
να μειωθούν σε όποιες Κοινότητες του Δήμου Ομηρούπολης, ήταν 1,83 ευρώ.
Να γίνουν οι απαλλαγές που προβλέπονται από το νόμο. Ο άνεργος όμως και ο άπορος δεν μπορεί να έχει 50%
μείωση. Πρέπει να έχει πλήρη απαλλαγή. Εάν επιμείνετε στην απόφαση σας θα παλέψουμε να μην περάσει στην
πράξη και αν περάσει θα παλέψουμε για να πληρώσετε το πολιτικό κόστος.>>
Ο κ. Μπελέγρης Γεώργιος, ως αρμόδιος Αντιδήμαρχος, πήρε στη συνέχεια το λόγο και επεσήμανε ότι συνιστά
βαριά αμέλεια ο μη ισοσκελισμός των ανταποδοτικών τελών. Τόνισε ότι εάν δεν αναπροσαρμοστούν οι
συντελεστές το επόμενο στάδιο είναι να μην παίρνει ο Δήμος ούτε τα οικιακά απορρίμματα. Εάν το υπάρχον
έλλειμμα στα ανταποδοτικά προστεθεί και το 2015, θα πάει ο Δήμος σε ένα συνεχώς αυξανόμενο έλλειμμα στον
τομέα των ανταποδοτικών, με μηδενικές υπηρεσίες. Ο κ. Μπελέγρης στη συνέχεια απάντησε και κατέθεσε τα
επιχειρήματα του επί των προτάσεων που κατέθεσε ο κ. Σκούφαλος στην προηγούμενη συνεδρίαση του
Δημοτικού Συμβουλίου, καταλήγοντας ότι η εφαρμογή των προτάσεων αυτών, θα φέρει πολύ λίγα έσοδα και δεν
θα λύσει τα προβλήματα της Υπηρεσίας Καθαριότητας.
'Έγιναν στη συνέχεια τοποθετήσεις από τους δημοτικούς συμβούλους κ.κ. Καμπούρη, Μαρτάκη, Στεφάνου,
Τζιώτη, Κλεισσά, Ποταμούση, Φυτούση, Μπουμπάρη, Κοντούδη, Μπελέγρη Μιχάλη, Μυριαγκό, Αφενδούλη.
Ακολούθησαν δευτερολογίες και στο τέλος κατατέθηκαν τρεις διαφορετικές προτάσεις προς ψήφιση. (Η μείζονα
μειοψηφία και η κ. Τσαρδάκα δήλωσαν ότι θα υποστηρίξουν την πρόταση του κ. Σκούφαλου.)
Οι προτάσεις προς ψήφιση:
α)Η πρόταση-εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής όπως εκφράστηκε με την αριθ. 2/5-1-2015 απόφαση της.
β)Η πρόταση του κ. Μπουμπάρη από την πλειοψηφία που ζήτησε να γίνει αποδεκτή η προηγούμενη απόφαση -
εισήγηση της Οικονομικής Επιτροπής, (820/2014 απόφαση), για αύξηση στο 1,57 ευρώ/τ.μ.
β)Η πρόταση του κ. Σκούφαλου:
Πάγωμα των ανταποδοτικών τελών στις προηγούμενες κλίμακες με μικρή βελτίωση στο Βροντάδο.
Αυξήσεις ανταποδοτικών σε Τράπεζες και επιχειρήσεις με έκταση μεγαλύτερη των 700 τ.μ. και σε όσους
ανήκουν στη γκάμα των εχόντων και κατεχόντων.
Να ισχύσουν οι προβλεπόμενες μειώσεις σε ΑΜΕΑ. Πλήρης απαλλαγή σε απόρους και ανέργους.
Πριν την ψηφοφορία ο κ. Γδύσης πρότεινε και έγινε ομόφωνα αποδεκτό να απαλλαγεί πλήρως από τα
ανταποδοτικά τέλη η "Κιβωτός του Κόσμου".
Το Δημοτικό Συμβούλιο αφού έλαβε υπόψη του
α).Το γεγονός ότι στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 23ης/12/2014 δεν λήφθηκε απόφαση επειδή καμία
πρόταση δεν συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων.
β)Τις αριθ. 820/2014 και 2/2015 αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής.
γ)Την αριθ. 29530/25-7-2014 ΚΥΑ η οποία στη σελίδα -10- ορίζει ότι "οι εγγραφές στο σκέλος των δαπανών που
αφορούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες, (όπως υπηρεσία ύδρευσης, υπηρεσία καθαριότητας & φωτισμού) για τον Π/Υ
2015, θα πρέπει να γίνονται με γνώμονα το κόστος παροχής της υπηρεσίας σε συνδυασμό με το ύψος των εσόδων
που αναμένεται να εισπραχθούν εντός του έτους 2014. Σε περίπτωση που τα εισπραττόμενα έσοδα του έτους 2014
εκτιμάται ότι δεν θα καλύψουν τη δαπάνη της ανταποδοτικής υπηρεσίας του έτους 2014, τότε το ποσό που δεν
καλύπτεται θα πρέπει να συνυπολογιστεί στην απόφαση καθορισμού του ύψους των τελών για το έτος 2015,
επιφέροντας αύξηση αυτών."
δ)Το γεγονός ότι οι προθεσμίες της παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 25/1975 και της παρ.8 του άρθρου 24 του
ν.2130/1993 για τον καθορισμό των συντελεστών του ενιαίου τέλους καθαριότητας και φωτισμού και του ΤΑΠ
αντίστοιχα, (τέλος Οκτωβρίου), είναι ενδεικτικές και η υπέρβασή τους δεν προκαλεί ακυρότητα των σχετικών
αποφάσεων (ΣτΕ 4771/87, ΤρΔΠρ Πειρ 4047/91, υπ' αριθμ. 605/03-01-2007 εγκύκλιος).
ε)Το άρθρο 66 του από 24-9/20-10-1958 Β.Δ/τος και τις αριθ. 49/62650/23-11-2006 και 41/12243/14-6-2007 του
ΥΠ.ΕΣ από τις οποίες προκύπτει ότι δεν είναι υποχρεωτική η δημοσίευση της παρούσας απόφασης σε εφημερίδα.
στ)Τις προτάσεις που κατατέθηκαν7
ζ)Την τεκμηρίωση της ανάγκης αναπροσαρμογής στο 1,83 ευρώ/τ.μ., όπως κατατέθηκε από τον Αντιδήμαρχο, κ.
Γδύση.
η)Τις διατάξεις των Ν. 3463/2006 και 3852/2010
Αποφάσισε κατά πλειοψηφία
[Ψήφισαν υπέρ της πρότασης της Οικονομικής Επιτροπής όπως εκφράστηκε με την αριθ. 2/2015 απόφαση της με
την προσθήκη για πλήρη απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη της Αστικής μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΟΥ
ΚΟΣΜΟΥ Εθελοντική Μη Κυβερνητική Οργάνωση -22- δημοτικοί σύμβουλοι της πλειοψηφίας σε σύνολο -38
παρόντων.
Ψήφισαν υπέρ της πρότασης του κ. Σκούφαλου -14- δημοτικοί σύμβουλοι της μείζονος και της ελάσσονος
μειοψηφίας.
Ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας, κ. Μπουμπάρης ψήφισε την πρόταση της Οικ. Επιτροπής όπως
εκφράστηκε στην 820/2014 της Οικ. Επιτροπής, (αύξηση των συντελεστών στο επίπεδο του 1,57 ευρώ/τ.μ.).
Ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας, κ. Καρασούλης, ψήφισε παρών. ]
Καθορίζει τα ανταποδοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και καθαριότητας για το έτος 2015 ως εξής:
Τέλη καθαριότητας - συντελεστής 1,83 ευρώ/τ.μ. για ολόκληρο τον Δήμο Χίου εκτός Δ.Ε. Αμανής και Τ.Κ.
Αμάδων, Βικίου, Καμπιών, Σπαρτούντας.
Τέλη καθαριότητας Δ.Ε. Αμανής και Τ.Κ. Αμάδων, Βικίου, Καμπιών, Σπαρτούντας, συντελεστής 1,10
ευρώ/τ.μ.
Τέλη καθαριότητας για επαγγελματική χρέωση: 3,17 ευρώ/τ.μ. για Δ.Ε. Χίου.
Τέλη καθαριότητας για επαγγελματική χρέωση: 2,5 ευρώ/τ.μ. για Δ.Ε. Αγίου Μηνά, Δημοτικές Κοινότητες
Βροντάδου και Καρδαμύλων, Τοπικές Κοινότητες Λαγκάδας, Λιθίου, Καταρράκτη, Καλαμωτής, Πυργίου.
Για όλες τις υπόλοιπες περιοχές του Δήμου Χίου για επαγγελματική χρέωση ίσον με την χρέωση για
κατοικία.
Τέλη Δημοτικού Φόρου: 0,07 ευρώ/τ.μ. για ολόκληρο το Δήμο Χίου.
Πλήρης απαλλαγή από δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού της Αστικής μη Κερδοσκοπικής
Εταιρείας ΚΙΒΩΤΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ Εθελοντική Μη Κυβερνητική Οργάνωση.
Μείωση 50 % των Τελών καθαριότητας και φωτισμού για τις ευπαθείς ομάδες: ΑμΕΑ, Πολύτεκνοι, Άποροι,
σύμφωνα με το άρθρο 202 του Ν. 3463/2006.
Σημειώνεται ότι η μείωση του 50 % θα εφαρμόζεται με την υποβολή αίτησης των ενδιαφερομένων στην
Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου Χίου, όπου θα προσκομίζουν αποκλειστικά και μόνο:
ΟΙ ΠΟΛΥΤΕΚΝΟΙ
o Αίτηση
o Πρόσφατη απόδειξη της Δ.Ε.Η. της κατοικίας στην οποία διαμένουν.
o Ε9 ή συμβόλαιο μίσθωσης στις περιπτώσεις που ο ενδιαφερόμενος πολύτεκνος είναι μισθωτής στο οποίο
αναγράφονται τα τ.μ.
o Πιστοποιητικό της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Πολυτέκνων Ελλάδος, η οποία απονέμει την πολυτεκνική
ιδιότητα, στο σώμα του οποίου θα επισημαίνεται η τελευταία θεώρηση, η οποία γίνεται ανά τριετία
ατελώς.
o Βεβαίωση κατοικίας.
o Δικαστική απόφαση από την οποία θα αποδεικνύεται ο γονέας που έχει την επιμέλεια των τέκνων σε
περίπτωση διαζευγμένων γονέων.
ΟΙ ΑΠΟΡΟΙ
o Αίτηση
o Πιστοποιητικό οικονομικής αδυναμίας από τη Δ/νση Πρόνοιας του Δήμου Χίου.
o Ε9 ή μισθωτήριο συμβόλαιο του ακινήτου θεωρημένο από την Εφορία, σε περίπτωση μίσθωσης του
ακινήτου στο οποίο θα αναγράφονται τα τ.μ.
o Πρόσφατη απόδειξη της ΔΕΗ της κατοικίας στην οποία διαμένουν.
o Βεβαίωση κατοικίας.
o ΤΑ ΑΜΕΑ
o Αίτηση ενδιαφερομένου ή εξουσιοδοτούμενου (με εξουσιοδότηση).
o Εκκαθαριστικό σημείωμα του φόρου εισοδήματος.
o Γνωμάτευση αρμόδιας Υγειονομικής Επιτροπής, όπου θα αναφέρεται το ποστοστό αναπηρίας και η
χρονική διάρκεια επανελέγχου του.
o Πρόσφατη απόδειξη της ΔΕΗ της κατοικίας όπου διαμένουν με την οικογένεια τους, (έγγαμοι) ή με τους
γονείς τους, (άγαμοι).8
o Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης σε περίπτωση τέκνου ή/και δικαστική απόφαση από την
οποία θα αποδεικνύεται ότι ο γονέας έχει την επιμέλεια των τέκνων, σε περίπτωση διαζευγμένων
γονέων.
o Ε9 ή συμβόλαιο μίσθωσης στο όνομα του ενδιαφερόμενου ή των συγγενών με τους οποίους διαμένει,
(γονείς, τέκνα, σύζυγος κ.λ.π.).
o Βεβαίωση κατοικίας.
Επισημαίνεται ότι οι μειώσεις για τα ΑΜΕΑ αφορούν όσους έχουν εισόδημα μέχρι το διπλάσιο εκείνου που
απαιτείται για την έκδοση πιστοποιητικού απορίας, ανάλογα με την οικογενειακή τους κατάσταση, (έγγαμος,
άγαμος κ.λ.π.).
Σημειώνεται ότι η αναπροσαρμογή των τελών τεκμηριώνεται από την ως άνω εισήγηση του
Αντιδημάρχου, κ. Γδύση, παράγραφος Γ του εισηγητικού μέρους.
Η παρούσα απόφαση να διαβιβαστεί στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου για έλεγχο, (μαζί με τις αριθ.
820/2014, 2/2015 αποφάσεις της Οικονομικής Επιτροπής, το ειδικό αποδεικτικό δημοσίευσης και το έγγραφο
τεκμηρίωσης της αύξησης του συντελεστή των ανταποδοτικών τελών στα 1,83 ευρώ/τ.μ.), στη Δ/νση Οικονομικών
Υπηρεσιών-Τμήμα Εσόδων και στη ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., (περιοχή Χίου, Έλενας Βενιζέλου 43, Χίος, Τ.Κ. 821 00) και στη
ΔΕΔΔΗΕ Αθήνας, (Περραιβού 20 & Καλλιρρόης 5, 117 43 Αθήνα).
Να δημοσιευτεί κατά το πλήρες μέρος της στον πίνακα ανακοινώσεων και στην ιστοσελίδα του Δ. Χίου.