Συνάδελφοι – Συναδέλφισσες,
Το Δ.Σ. με αφορμή τη σύσκεψη των στελεχών Διοίκησης και Σχολικών
Συμβούλων των νομών Χίου, Λέσβου, Σάμου, Ικαρίας και Λήμνου στη Μυτιλήνη
(28/11/13), προκειμένου να δρομολογήσουν τις διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών
το αμέσως επόμενο διάστημα, θεωρεί αναγκαίο να τονίσει τα παρακάτω:
Η συζήτηση για την αξιολόγηση δεν έχει
κανένα απολύτως νόημα αν δεν εστιάσουμε στους στόχους που υπηρετεί.
Σ' αυτή τη βάση, η αξιολόγηση δεν είναι τίποτα άλλο παρά το βασικό
εργαλείο επιβολής του «νέου σχολείου» της αγοράς, το εργαλείο της βίαιης
προσαρμογής του εκπαιδευτικού συστήματος στις νέες ανάγκες της ολιγαρχίας του
πλούτου.
♦ Το μοντέλο του ημιμαθούς μαθητή που
καταρτίζεται ταχύρυθμα σε ληξιπρόθεσμες δεξιότητες ταιριάζει απόλυτα με το
μοντέλο του «ευέλικτου» εργαζόμενου που έχουν ανάγκη οι βραχυπρόθεσμες
επενδύσεις των εταιρειών στο κυνήγι του κέρδους. Ενός εργαζομένου που
προσλαμβάνεται για λίγες μόνο μέρες ή μήνες και θα χρειαστεί να αλλάξει
επάγγελμα δεκάδες φορές στη ζωή του. Ενός εργαζομένου που δε χρειάζεται
ιδιαίτερα βαθιά και πλατιά μόρφωση, στο βαθμό που προορίζεται συνήθως για απλός
χρήστης αυτοματοποιημένων συστημάτων.
♦ Το μοντέλο του «αυτόνομου σχολείου», του
σχολείου με τα διαφοροποιημένα προγράμματα, είναι αυτό ακριβώς που απαιτεί
σήμερα το σύστημα με υποταγμένους δασκάλους και μαθητές. Είναι ένα
σχολείο «ανοιχτό» στις τοπικές επιχειρήσεις, ένα σχολείο – μαγαζάκι παροχής
υπηρεσιών. Μιλάμε για την επιβολή ενός μοντέλου εκπαίδευσης που σχεδιάστηκε από
την Ε.Ε. και τον ΟΟΣΑ και εφαρμόστηκε σε μία σειρά χώρες πολλά χρόνια πριν από
τα «μνημόνια». Είναι ένα μοντέλο εκπαίδευσης κομμένο και ραμμένο για την
"ανταγωνιστικότητα" των επιχειρήσεων, που εκτός των άλλων οδήγησε σε
μαζικό κλείσιμο σχολικών μονάδων και σε τσάκισμα των εργασιακών δικαιωμάτων των
εκπαιδευτικών.
Οδήγησε
σε απολύσεις και ατομικές συμβάσεις εργασίας.
Οι
κατευθύνσεις αυτές φαίνονται ξεκάθαρα στα κριτήρια αξιολόγησης όπως τα είδαμε,
όχι μόνο στο πρόσφατο Π.Δ., αλλά και στην πιλοτική εφαρμογή το 2010 και στην
αξιολόγηση των πειραματικών σχολείων, καθώ και τελευταία στο my school.
Οι βασικότεροι άξονες στους οποίους
κινούνται είναι:
•
Διαφοροποίηση σε δύο επίπεδα: Σε επίπεδο σχολικής μονάδας,
διαφοροποίηση των προγραμμάτων σπουδών, ώστε να προσαρμόζονται εύκολα στις
απαιτήσεις της "τοπικής αγοράς". Σε επίπεδο σχολικής τάξης,
διαφοροποιημένο πρόγραμμα για κάθε μαθητή και προώθηση της "ατομικής"
πορείας προς τη γνώση, με μεθόδους που προσομοιάζουν με την αυτοεπιμόρφωση.
•
Υποκατάσταση της ολόπλευρης μόρφωσης από μια διαδικασία συλλογής σκόρπιων
πληροφοριών με καθαρά χρηστικό χαρακτήρα.
•
Προώθηση της "διαθεματικής" θολούρας και της αποσπασματικότητας
στη διδασκαλία των γνωστικών αντικειμένων. Υιοθέτηση της θεωρίας του
κονστρουκτιβισμού, που οδηγεί τους μαθητές στο σχετικισμό και τον αγνωστικισμό,
μακριά από τη γνώση των νομοτελειών της φύσης και της κοινωνίας.
•
Αλλαγή του ρόλου του δασκάλου, που από βασικός φορέας της από
αιώνες συσσωρευμένης επιστημονικής γνώσης, γίνεται απλός διαμεσολαβητής μεταξύ
των "πληροφοριών" και του μαθητή.
•
Έμφαση στην αξιολόγηση των μαθητών με βάση "μετρήσιμες"
συμπεριφορές που καμιά σχέση δεν έχουν με τις βαθύτερες νοητικές λειτουργίες.
Πρόκειται ουσιαστικά για αξιολόγηση δεξιοτήτων και μέτρηση αποτελεσματικότητας
- παραγωγικότητας στην άσκηση πρακτικών καθηκόντων, ατομικά ή στα πλαίσια των
ομάδων εργασίας.
•
Στα πλαίσια της "αυτονομίας" της σχολικής μονάδας επιβραβεύεται
η αναζήτηση "εναλλακτικών" οικονομικών πόρων για τη διαχείρισή της,
δηλαδή ανοίγει διάπλατα η πόρτα του σχολείου στους χορηγούς.
Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι «καλή»
αξιολόγηση που θα μετρά τα παραπάνω δεν μπορεί να υπάρξει! Γι αυτό και δεν
πρέπει να βγάλουμε τα μάτια μας μόνοι μας!
Συνάδελφοι – Συναδέλφισσες,
Συνάδελφοι,
Το Δ.Σ. όχι μόνο απορρίπτει την αξιολόγηση του υπουργείου, αλλά
υιοθετεί και μέτρα για την ακύρωσή της στην πράξη, άλλωστε ήδη γνωρίζετε και τα
έγγραφα της ΔΟΕ σχετικά.
Μιλάμε για μέτρα που έχουν να κάνουν τόσο με
την παρεμπόδισή της μέσα ή έξω απ' τις σχολικές μονάδες, όσο και με τη στάση
του σωματείου απέναντι στα στελέχη της εκπαίδευσης που θα έχουν τον κύριο ρόλο
στην εφαρμογή της.
Είμαστε αλληλέγγυοι στους συναδέλφους
που ήδη μπλόκαραν αυτές τις διαδικασίες στην Κρήτη, στη Μυτιλήνη και αλλού.
Σας καλούμε να επαγρυπνούμε για ανάλογη μαζική και
συλλογική δράση σε ενδεχόμενη σύσκεψη
εκπαιδευτικών στο νομό μας.
Ο Πρόεδρος
Ο
Γραμματέας
Αμπαζής Γιώργος
Τσίγκος
Στέφανος