Τον απολογισμό του έργου του στη διάρκεια της επτάμηνης θητείας του, αποτυπώνει ο υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Νίκος Βούτσης, σε ένα κείμενο οκτώ σελίδων.
Πρώτες στον απολογισμό, οι πρωτοβουλίες του υπουργείου για τη Δημόσια Διοίκηση. Το ΥΠΕΣΔΑ προχώρησε στην ψήφιση του Νόμου 4325/2015 «Εκδημοκρατισμός της διοίκησης – Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση – Αποκατάσταση Αδικιών και άλλες διατάξεις», επί θητείας του αναπληρωτή υπουργού (σημερινού υπουργού Εργασίας) Γιώργου Κατρούγκαλου, με στόχο την αποκατάσταση μεγάλων αδικιών από τις προηγούμενες κυβερνήσεις εις βάρος εργαζομένων και με γνώμονα τη διαμόρφωση ενός απλοποιμένου, αποτελεσματικού και διαφανούς πλαισίου λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης.
Με το ίδιο νομοσχέδιο επανασυστάθηκε η Δημοτική Αστυνομία, επέστρεψαν οι σχολικοί φύλακες και άλλοι υπάλληλοι του δημοσίου που βρίσκονταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας, αποκαταστάθηκαν οι αιρετοίπου δεν προχώρησαν στην άσκηση ένδικων μέσων κατά θετικών πρωτόδικων αποφάσεων για τους εργαζομένους τους.
Παράλληλα υπενθυμίζεται ότι έχει καταρτιστεί και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου αναφορικά με την επιλογή προϊσταμένων και την αξιολόγηση του προσωπικού δημόσιας διοίκησης, με βασική αρχή του την αντικειμενική και αξιοκρατική επιλογή προϊσταμένων και γενικών διευθυντών και αποκλειστικό στόχο του τη βελτίωση του προσωπικού και τη μεγαλύτερη αποδοτικότητα του δημόσιου τομέα, χωρίς τιμωρητικό χαρακτήρα.
Το υπουργείο προχώρησε στην άμεση κατάργηση των θέσεων των 7 Γενικών Γραμματέων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ως πολιτικών προσώπων επιλεγμένων από την εκάστοτε κυβέρνηση και στην προσωρινή αναπλήρωσή τους κατά νόμο από τους αρχαιότερους γενικούς διευθυντές της κάθε υπηρεσίας. Ανάλογα προώθησε την καθιέρωση της θέσης του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης κατ’ αντιστοιχία του Γενικού Διευθυντή Υπουργείου που προέρχεται από τους κόλπους της Διοίκησης έπειτα από διαγωνιστική, διαφανή και αδιάβλητη διαδικασία, με τις προϋποθέσεις, τη μοριοδότηση και τα στάδια επιλογής που ορίζει ο νόμος και η σχετική προκήρυξη.
ΤΟΠΙΚΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ
Κατατέθηκε Σχέδιο Νόμου στη Βουλή: «Αυτοτελής υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας Ο.Τ.Α. – οικονομική βιωσιμότητα και αυτοτέλεια Ο.Τ.Α. – Κανόνες Δημοσιονομικής Διαχείρισης και άλλες διατάξεις θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (πρώην ΥΠΕΣ)»
Με γνώμονα την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη λειτουργία θεσμών, προς όφελος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας, το παρόν σχέδιο νόμου διαρθρώνεται σε δύο Τμήματα και τέσσερα Κεφά- λαια, από τα οποία τα δύο πρώτα αφορούν στον τρόπο λειτουργίας και στελέχωσης της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Ελέγχου Νομιμότητας Ο.Τ.Α. και στην ουσιαστική στήριξη της Οικονομικής Βιωσιμότη- τας και της Αυτοτέλειας των Ο.Τ.Α., μέσα από τη νεοσυ- σταθείσα Οικονομική Επιτροπή, η οποία θα αντικαταστήσει το Οικονομικό Παρατηρητήριο.
Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α.
Κατάργήθηκε η αρμοδιότητα των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων να εποπτεύουν τους Ο.Τ.Α. της περιφέρειάς τους και να ασκούν έλεγχο νομιμότητας επί των πράξεών τους και πειθαρχικό έλεγχο επί των αιρετών τους. Με το νέο νομοθετικό πλαίσιο που προωθεί το Υπουργείο, επιχειρείται για πρώτη φορά να συσταθεί και να λειτουργήσει πραγματικά Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας με τους αντίστοιχους Ελεγκτές Νομιμότητας που θα επιλεγούν με ανοιχτή, διαφανή διαγωνιστική διαδικασία και αυξημένα προσόντα. Σκοπός ίδρυσης μιας τέτοιας υπηρεσίας είναι η εξειδίκευση των μέσων και του προσωπικού και η ταχύτητα διεκπεραίωσης των υποθέσεων. Εν προκειμένω, ενδιαφέρει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς η εξασφάλιση της ανεξαρτησίας του ελέγχου νομιμότητας από παρεμβάσεις πολιτικού ή τοπικού ενδιαφέροντος, η οποία διασφαλίζεται με την αποκοπή της ΑΥΕ από την οργανωτική δομή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Οικονομική Επιτροπή Ανασυγκρότησης Ο.Τ.Α.
Στο ανωτέρω σχέδιο νόμου προβλέπεται και η σύσταση Επιτροπής Οικονομικής Ανασυγκρότησης των Ο.Τ.Α. για την οικονομική βιωσιμότητα των Ο.Τ.Α. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις επιχειρούν να ρυθμίσουν το κοινωνικά κρίσιμο ζήτημα της χρηστής και διαφανούς οικονομικής διαχείρισης των Ο.Τ.Α. και της διασφάλισης της οικονομικής τους βιωσιμότητας, με γνώμονα το σεβασμό της αυτοτέλειάς τους. Σκοπός της ρύθμισης είναι η δημιουργία μιας δομής, η οποία στοχεύει :
α) στη συστηματική παρακολούθηση και καταγραφή των οικονομικών δεδομένων των Ο.Τ.Α. και στη γνωστοποίησή τους τόσο στα αρμόδια κυβερνητικά όργανα, όσο και στη Βουλή των Ελλήνων, ώστε οι κρατικές πολιτικές να σχεδιάζονται με βάση την πραγματική εικόνα των προβλημάτων, των αναγκών και των δυνατοτήτων των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας
β) Στη διαχρονική παρακολούθηση της πορείας κατάρτισης και εκτέλεσης των προϋπολογισμών των Ο.Τ.Α. και των βασικών δεικτών οικονομικής τους βιωσιμότητας, καθώς και στη διατύπωση μη δεσμευτικών προτάσεων προς τους Ο.Τ.Α., οι οποίοι αντιμετωπίζουν προβλήματα ισοσκέλισης του προϋπολογισμού τους ή σημαντική επιδείνωση των οικονομικών τους δεικτών και
γ) στην παρακολούθηση και υποστήριξη του μηχανισμού παροχής χρηματοδότησης προς τους Ο.Τ.Α., που αντιμετωπίζουν δημοσιονομικά προβλήματα. Ο μηχανισμός αυτός συστήνεται με τον παρόντα νόμο και υλοποιείται μέσω προγραμματικής συμφωνίας του Ο.Τ.Α. με τον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Τοπική Ανάπτυξη-Παράταση προγράμματος «Θησέας»
Το πρόγραμμα «Θησέας», μέσω του οποίου χρηματοδοτούνται δράσεις ανάπτυξης και βελτίωσης των υποδομών οργάνωσης και λειτουργίας των Ο.Τ.Α., των τεχνικών τους υποδομών, καθώς και των κοινωνικών και πολιτιστικών τους δομών, συνεχίζεται πέραν της 31ης.12.2014 με την παράταση του Προγράμματος με χρονικό εύρος ενός έτους, έτσι ώστε να υπάρχει δυνατότητα και ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου των έργων του Προγράμματος, αλλά και η οικονομική δυνατότητα αποπληρωμής τους. Οι θετικές συνέπειες από την παράταση του Προγράμματος και την ολοκλήρωση αλλά και αποπληρωμή των ενταγμένων έργων στο Πρόγραμμα «Θησέας» για την εθνική οικονομία και την τοπική ανάπτυξη, καθιστούν τη ρύθμιση αυτή αναγκαία και εξαιρετικώς επείγουσα.
Ρύθμιση 100 δόσεων
Για τη διευκόλυνση των δημοτών αλλά και την οικονομική ενίσχυση των Δήμων προωθήθηκε νομοθετική ρύθμιση για τη συμμετοχή των Δήμων στη διευκόλυνση των 100 δόσεων, με το ν. 4321/2015 «Ρυθμίσεις για την επανεκκίνηση της οικονομίας» (άρθρο 1, παραγρ. 4), στην οποία υπάγεται το σύνολο των βεβαιωμένων οφειλών προς Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού, συμπεριλαμ- βανομένων των οφειλών που προκύπτουν από εισφορά σε χρήμα ή τη μετατροπή εισφοράς σε γη των προς ένταξη ιδιοκτησιών σύμφωνα με το ν. 1337/1983.
Ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής των Ο.Τ.Α.
Στο επίκεντρο των πολιτικών παρεμβάσεων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης τοποθετείται η ενίσχυση του κοινωνικού τομέα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Στο πλαίσιο αυτό, η ηγεσία του υπουργείου έχει αναλάβει την πρωτοβουλία για τη σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής για τις κοινωνικές δομές και την Κοινωνική Υπηρεσία των Δήμων. Στόχος και άμεση προτεραιότητά μας η Κοινωνική Υπηρεσία να ενισχυθεί ουσιαστικά, μέσα από την επαναξιολόγηση όλου του πλέγματος και εύρους υπηρεσιών και δομών που προσφέρονται από τους Δήμους στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής και αλληλεγγύης. Πρόκειται για μια μορφή «ομπρέλας», που θα λειτουργεί ως πυλώνας για την ενοποίηση αυτών των πολύτιμων υπηρεσιών, σε μια ενιαία μορφή, ώστε να σταματήσει η πολυδιάσπαση των φορέων, αλλά και να επεκταθεί προς τα νέα πεδία όπου δραστηριοποιούνται πλέον οι Ο.Τ.Α. (Κοινωνικά Ιατρεία, Κοιν. Παντοπωλεία, ενίσχυση ευπαθών ομάδων, όπως οι άστεγοι, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΔΑΠ, ΚΔΑΠ-ΑμΕΑ, Συμβουλευτικά Κέντρα για τη βία κατά των γυναικών κ.α.). Στο πλαίσιο αυτό, έχει εξασφαλιστεί η συνέχιση και η χρηματοδότηση του προγράμματος «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» (παιδικοί σταθμοί) με τη χρήση των διαθέσιμων πόρων εμπροσθοβαρώς για τα 2 επόμενα έτη.
Παράταση λειτουργίας ΚΗΦΗ-ΚΔΗΦ-Κέντρων Στήριξης ΡΟΜΑ
Στο ν. 4325/2015 «Εκδημοκρατισμός της διοίκησης-Καταπολέμηση Γραφειοκρατίας και Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση-Αποκατάσταση Αδικιών και άλλες διατάξεις» έχει συμπεριληφθεί διάταξη για τη συνέχιση της χρηματοδότησης και της παροχής των υπηρεσιών των δομών ΚΗΦΗ (Κέντρα Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων) και των ΚΔΗΦ (Κέντρα Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας), καθώς και των δομών «Κέντρα Στήριξης ΡΟΜΑ και ευπαθών Ομάδων», έως 31/12/2015.
Αποκατάσταση ωραρίου εργασίας βρεφονηπιοκόμων
Στο σχέδιο νόμου «Αυτοτελής υπηρεσία ελέγχου νομιμότητας Ο.Τ.Α. – οικονομική βιωσιμότητα και αυτοτέλεια Ο.Τ.Α. – Κανόνες Δημοσιονομικής Διαχείρισης και άλλες διατάξεις θεμάτων Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης (πρώην ΥΠΕΣ)» αποκαθίσταται το ωράριο εργασίας των βρεφονηπιοκόμων και των συναφών κλάδων, το οποίο αδικαιολόγητα εξισώθηκε με αυτό του διοικητικού προσωπικού, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ιδιαίτερη φύση της συγκεκριμένης εργα- σίας που αφορά σε παιδαγωγική λειτουργία συνυφασμένη με την ευαίσθητη προσχολική ηλικία. Σημειώνεται δε ότι από την εν λόγω ρύθμιση δεν θίγεται η ομαλή λειτουργία των βρεφονηπιακών σταθμών.
Παράταση προθεσμίας για ανέγερση κατοικίας εντός δημοτικών οικοπέδων που έχουν παραχωρηθεί σε άστεγους
Με την αποκαταστατικού χαρακτήρα διάταξη του άρθρου 187 του Ν.3463/2006 δόθηκε η δυνατότητα παραχώρησης δημοτικών οικοπέδων σε άστεγους και οικονομικά αδύναμους δημότες προκειμένου να ανεγείρουν κατοικία, εντός αποκλειστικής προθεσμίας συνολικά οκτώ ετών και υπό τις λοιπές προϋποθέσεις του εν λόγω άρθρου. Ήδη εν μέσω της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας, η μείωση των διαθέσιμων εισοδημάτων και οι προτεραιότητες κάλυψης άλλων άμεσων και επειγουσών αναγκών των ελληνικών οικογενειών οδήγησε και τους ανωτέρω δικαιούχους στην αδυναμία εκπλήρωσης των υποχρεώσεων που ανέλαβαν κατά την παραχώρηση των ανωτέρω οικοπέδων (καταβολή τιμήματος, ανέγερση οικοδομής κ.λπ.). Με την προτεινόμενη διάταξη του άρθρου 45 του ως άνω σχεδίου νόμου, παρατείνεται για ακόμη οκτώ (8) έτη η ανωτέρω τασσόμενη προθεσμία, προκειμένου να διευκολυνθούν οι δικαιούχοι να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Δυνατότητα κοινωνικών τιμολογίων στους Ο.Τ.Α.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 46 του ως άνω σχεδίου νόμου, διευρύνεται η κατά τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006) προβλεπόμενη δυνατότητα των Δήμων να χορηγούν μείωση ή απαλλαγή από τους δημοτικούς φόρους και τέλη, ώστε να συμπεριληφθούν οι τρίτεκνοι, οι μονογονεϊκές οικογένειες και οι μακροχρόνια άνεργοι, καθώς και οι δικαιούχοι των μέτρων αντιμετώπισης της ανθρωπι- στικής κρίσης του ν. 4320/2015 (Α’ 29). Με την ίδια ρύθμιση δίνεται επιπλέον στις ΔΕΥΑ, η δυνατότητα να συμπεριλαμβάνουν στα “κοινωνικά τιμολόγιά τους” και τους χαμηλοσυνταξιούχους, καθώς και νέους επαγγελματίες.
ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Η Γενική Γραμματεία Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων σε συνεργασία με το ΥΠΑΠΕΝ και το Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυ- τιλίας και Τουρισμού εργάστηκε και έλαβε σειρά πρωτοβουλιών, με το υπουργείο Εσωτερικών να ιεραρχεί ως σημαντικότερες τις παρακάτω:
– Ολοκλήρωση του Εθνικού Σχεδίου Δια- χείρισης Αποβλήτων: ολοκληρώθηκε και ισχύει από 24 Ιουλίου.
– Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Επικινδύνων Αποβλήτων: Σύντομα τίθεται σε δημόσια διαβούλευση.
– Διακοπή λειτουργίας και αποκατάστα- ση ΧΑΔΑ. Έγινε σειρά συσκέψεων με τους Δημάρχους της χώρας και Υπηρεσιακούς παράγοντες. Αποκαταστάθηκαν 74 ΧΑΔΑ και εξοικονομήθηκαν περίπου 3.700.000 ευρώ.
– Σχετικά με παραβίαση κοινοτικής νομοθεσίας υγρών αποβλήτων, έγινε σειρά συσκέψεων, ώστε να αποφευχθεί, κατά τον εφικτό βαθμό, σχετική καταδι- καστική απόφαση σε βάρος της χώρας.
– Έγιναν ενέργειες σχετικά με αυτεπάγγελτους ελέγχους και παραγγελίες στα αρμόδια ελεγκτικά – διοικητικά όργανα για μη τήρηση της σχετικής νομοθεσίας (π.χ. Δ. Πύργου, Δ. Μυκόνου, Δ. Χερσονήσου).
ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑΤΟΣ 2015
Το Ελληνικό Δημοψήφισμα του 2015 προκηρύχθηκε στις 28 Ιουνίου του 2015 (ΦΕΚ Α΄ 63) και διεξήχθη στις 5 Ιουλίου του ίδιου έτους, με ερώτημα αν πρέπει να γίνει αποδεκτό το σχέδιο συμφωνίας των τριών θεσμών, Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Ε.Ε.), Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (Ε.Κ.Τ.) και Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (Δ.Ν.Τ.), το οποίο προτάθηκε στις 25 Ιουνίου 2015.
Σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών, «η διαδικασία του Δημοψηφίσματος αποτέλεσε κορυφαία πράξη δημοκρατίας, αφού έδωσε τη δυνατότητα στους πολίτες να εκφραστούν και να αποφασίσουν για το μέλλον της Ελλάδας και τη θέση της στην Ευρώπη, ανοίγοντας παράλληλα ένα δρόμο επιστροφής στις ιδρυτικές αξίες της δημοκρατίας και της αλληλεγγύης για όλους τους λαούς της Ευρώπης».
ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ψήφιση του Νόμου 4332/2015 «Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας− Τροποποίηση του Ν. 4251/2014 για την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις οδηγίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 2011/98/ΕΕ σχετικά με την ενιαία διαδικασία υποβολής αίτησης για τη χορήγηση στους πολίτες τρίτων χωρών ενιαίας άδειας διαμονής και εργασίας..».
Με το Νόμο αυτό:
– Θεσμοθετήθηκε διαδικασία για τη χορήγηση ελληνικής ιθαγένειας σε «παιδιά δεύτερης γενιάς μεταναστών» τα οποία έχουν γεννηθεί και/ή έ- χουν φοιτήσει σε ελληνικό σχολείο,
– Ενσωματώθηκαν τυπικά στην εθνική νομοθεσία η Οδηγία 2011/98/ΕΕ σχετικά με ενιαία διαδικασία υποβολής αίτησης για τη χορήγηση ενιαίας άδειας διαμονής στους πολίτες τρίτων χωρών και η Οδηγία 2014/36/EE σχετικά με τις προϋποθέσεις εισόδου και διαμονής πολιτών τρί- των χωρών με σκοπό την εποχιακή εργασία, – Εξορθολογίστηκε και βελτιώθηκε ο Μεταναστευτικός Κώδικας,
– Θεσμοθετήθηκε η αναδιάρθρωση των υπαρχουσών υπεύθυνων αρχών σε μία Ενιαία Διαχειριστική Αρχή [Ε.Υ.Σ.Υ.Δ.Ε. – Επιτελική Αρχή ΕΣΠΑ και οι εποπτευόμενοι ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης (Υ.Δ.Ε.Π.Α.Υ.Ε., Υ.Δ.Ε.Α.Π. και Υπηρεσία Ασύλου)] υπό τον Υπουργό Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και έτσι εξασφαλίστηκε η καλύτερη και αποτελεσματικότερη απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων που διατίθενται από τα σχεικά ταμεία, προς ενίσχυση των προσπαθειών που καταβάλλει η χώρα μας για την αντιμετώπιση των ζητημάτων υποδοχής και ένταξης μεταναστών και προσφύγων.
Αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών λόγω της αυξημένης εισόδου πολιτών τρίτων χωρών στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και στην ενδοχώρα, σε συνεργασία με τα συναρμόδια πρώην Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη και Ναυτιλίας, τα Υπουργεία Υγείας και Επικρατείας καθώς και με τις αρχές των Περιφερειών και Δήμων αλλά και την Κοινωνία των Πολιτών.
Συγκεκριμένα δημιουργήθηκαν:
– Χώρος διαμονής στον Ελαιώνα Αττικής για τη διαμονή 700 και πλέον ατόμων,
– πλωτό κατάλυμα επί του πλοίου “ΕΛ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ” στον λιμένα της νήσου Κω με σκοπό να παρέχει υπηρεσίες πρώτης υποδοχής, προσωρι- νή στέγη και σίτιση σε μεγάλο αριθμό με- ταναστών / προσφύγων.
– Συστηματοποιήθηκε η εκτέλεση έκτακτων δρομολογίων για την αποφόρτιση των νησιών και την κάλυψη των αναγκών μετάβασης των προσφύγων στην ενδοχώρα.
– Απευθύνθηκε έκκληση και εξασφαλίστηκε συνδρομή από διεθνείς οργανισμούς και ανθρωπιστικές οργανώσεις, για την αντιμετώπιση της έκτακτης αυτής συνθήκης (ο Διεθνής Ερυθρός Σταυρός απέστειλε 296,549 CHF και η Ύπατη Αρμο- στεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, σε συνεννόηση με τα συναρμόδια Υπουργεία, αναπτύσσει σχέδιο δράσεων στα νησιά για την υποστήριξη του νεοεισερχόμενου πληθυσμού).
Παράλληλα, το υπουργείο προχώρησε σε:
– Αύξηση των θέσεων στις δομές φιλοξενίας ασυνόδευτων ανηλίκων. Λειτουργία νέας δομής ασυνόδευτων ανηλίκων στην Αθήνα.
– Προώθηση των ελληνικών θέσεων και συμβολή στη δημιουργία του Ευρωπαϊκού Θεματολογίου για τη Μετανάστευση. Για πρώτη φορά και κατόπιν προώθησης και των θέσεών μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αναγνωρίζεται η ανάγκη μετεγκατάστασης του προσφυγικού πληθυσμού από τα κράτη πρώτης εισόδου των προσφύγων, σε άλλα κράτη της Ε.Ε καθώς και έκτακτης χρηματοδότησης της χώρας μας. Άμεσα δρομολογείται η μετεγκατάσταση 8.000 προσφύγων από τη χώρα μας σε σύνολο 16.000 που θα μετεγκατασταθούν εντός της διετίας.
– Στις 31 Ιουλίου εγκρί- θηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Αναμορφω- μένο Εθνικό Στρατηγικό Πρόγραμμα του Ταμείου Ασύλου, Μετανάστευ- σης και Ένταξης [ΤΑΜΕ- Asylum, Migration and Integration Fund-AMIF] και του Ταμείου Εσωτερικής Ασφάλειας [Internal Security Fund-ISF] για την περίοδο 2014-2020, που υποβάλαμε μετά την ανάληψη των καθηκόντων μας γιατί την υποβολή τους είχε καθυστερήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, με αποτέλεσμα χρηματοδοτικό κενό σε αυτούς τους τομείς. Τα ποσά που εγκρίθηκαν είναι 260 εκατ. ευρώ για το ΤΑΜΕ και 195 εκ. ευρώ για το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας και αφορούν συγκεκριμένες δράσεις για μια επταετία. Οι δράσεις αφορούν ειδικότερα την ενίσχυση της φύλαξης των συνόρων, της πρώτης υποδοχής, της υποδοχής των ευάλωτων ομάδων, της κοινωνικής ένταξης και της ενίσχυσης του συστήματος επιστροφών (με έμφαση στις εθελούσιες επιστροφές). Επίσης, εγκρίθηκε και εκταμιεύθηκε και αίτημά μας για έκτακτη χρηματοδότηση 2,7 εκ. ευρώ που προορίζεται για την αντιμετώπιση των οξυμένων αναγκών στα νησιά αλλά και την Αθήνα, ενώ εκκρεμεί αντίστοιχο αίτημα του λιμενικού ύψους 2,8 εκ. ευρώ.
– Ενίσχυση του προσωπικού της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής και Υπηρεσίας Ασύλου (λειτούργησαν επιπλέον κλιμάκια στα νησιά) με την αξιοποίηση των δημοτικών αστυνομικών.
– Τίθεται σε λειτουργία την 1η Σεπτέμβρη το Κέντρο Πρώτης Υποδοχής στη Μόρια της Λέσβου.
– Λειτούργησε χώρος προσωρινής φιλοξενίας στη Λέρο.
– Στις αρχές Ιουλίου λειτούργησε το νέο Περιφερειακό Γραφείο Ασύλου στη Θεσσαλονίκη.
– Επαναφορά της νομιμότητας σε ζητήματα που αφορούν την διοι- κητική κράτηση. Ο μέγιστος χρόνος διοικητικής κράτησης αλλοδαπών δεν ξεπερνά τους έξι μήνες, όπως προβλέπεται από το νόμο. Οι ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες – ασθενείς, υπερήλικες, γυναίκες σε κατάσταση κυοφορίας ή λοχείας, οικογένειες – δεν τίθενται πλέον υπό καθεστώς κράτησης αλλά απολαμβάνουν ειδικής προστασίας.
aftodioikisi.gr