Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011

ΑΓΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ( ΑΓΙΑ ΘΕΟΔΟΣΙΑ) - ΠΑΡΑΛΙΑ




ΤΑ ΑΦΡΟΔΙΣΙΑ ΤΗΣ ΧΙΟΥ -πανηγυρι στις 2 Σεπτεμβριου





Τα Αφροδίσια βρίσκονται 55 χλμ από την πόλη της Χίου και 13 χλμ από το χωριό της Βολισσού.
Είναι ένα ωραίο χωριό χτισμένο αμφιθεατρικά, μέσα στο δάσος, στους πρόποδες της ανατολικής πλευράς του όρους Αμανή.
Χαρακτηριστικό του είναι τα πολλά τρεχούμενα νερά.
Το χωριό πήρε την ονομασία του από την θεά Αφροδίτη. Η πιο επικρατέστερη από τις προφορικές παραδόσεις που σώζονται, κάνει λόγο για έναν Ναό της Αφροδίτης ο οποίος υπάρχει θαμμένος κάτω από το λεγόμενο Δωμάτιο του δασκάλου, ακριβώς κάτω από την εκκλησία του Αγίου Μάμαντος.

Στα Αφροδίσια μπορεί κανείς να επισκεφτεί την εκκλησία του Αγίου Μάμα που βρίσκεται στην είσοδο του χωριού, όπου αξίζει να δει το τέμπλο, το οποίο είναι από τα παλαιότερα τέμπλα που υπάρχουν στο νησί. Έχει υποστεί πολλές καταστροφές και η τελευταία του επισκευή έγινε το 1817. Επίσης στα Αφροδίσια μπορεί να δει κανείς την παλιά πηγή, το παλιό σχολείο και το μνημείο Πεσόντων.
Το πανηγύρι του χωριού είναι στις 2 Σεπτεμβρίου, όπου γιορτάζει ο προστάτης του χωριού Άγιος Μάμμας. Πέρα από το πανηγύρι, μια άλλη σημαντική ημερομηνία είναι η 14η Σεπτεμβρίου, όπου η εκκλησία γιορτάζει την Ύψωση του Τίμιου Σταυρού. Την ημέρα εκείνη, στο εξωκλήσι του Τιμίου Σταυρού, διοργανώνεται πανηγύρι το οποίο περιλαμβάνει Θεία Λειτουργία και γεύμα.

ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΑ ΑΦΡΟΔΙΣΙΑ

Διήμερο πανηγύρι στα Αφροδισια στις 2 και 3 Σεπτεμβριου με την ορχηστρα Στρουμπακη-Λιγνου!

τηλεφωνα κρατησεων - 6972874561 & 6944182992...




ΙΔΡΥΘΗΚΕ ΤΟ "ΜΕΣΤΟΥΣΙΚΟ ΣΠΙΤΙ"




Εγκαινιάστηκε, παρουσία του Δημάρχου Χίου Πολύδωρου Λαμπρινούδη, του αντιδημάρχου Μαστιχοχωρίων Ηλία Κλεισσά και του προέδρου Τ.Σ. Κων∕νου Σχολιάδη, το «Μεστούσικο Σπίτι», το οποίο στεγάζει και εκθέτει είδη και αντικείμενα της καθημερινής ζωής των κατοίκων των Μεστών παλαιότερων γενεών.

Το Μεστούσικο σπίτι δημιουργήθηκε με τη φροντίδα του συλλόγου Μεστούσων και την αγάπη των κατοίκων, που προσέφεραν αντικείμενα γονέων και παππούδων τους, τα οποία δείχνουν σε κάθε επισκέπτη του χωριού τους, την ιστορία, τις ασχολίες και την καθημερινότητα των προγόνων τους.

Για κάθε ενδιαφερόμενο που θέλει να επισκεφτεί το χώρο, το τηλέφωνο επικοινωνίας είναι το 22710 76345.

ΧΑΜΑΜ ΣΤΟ ΚΑΣΤΡΟ ΤΗΣ ΧΙΟΥ





το κτιριο του ΦΟΒ στο Βρονταδο


ΤΟ ΧΙΑΚΟ ΠΡΟΒΑΤΟ - ΣΠΑΝΙΑ ΦΥΛΗ




Η ΣΠΑΝΙΑ ΦΥΛΗ ΤΟΥ ΧΙΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΑΤΟΥ –ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:ΜΑΡΙΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ




Περίληψη μελέτης που εκπόνησε η γεωπόνος –πτυχιούχος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Ευαγγελία Κωνσταντινίδη , για το Χιακό πρόβατο

«Η ΣΠΑΝΙΑ ΦΥΛΗ ΤΟΥ ΧΙΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΑΤΟΥ»


Η σπάνια φυλή του Χιώτικου προβάτου είναι η πιο γνωστή από οποιαδήποτε άλλη φυλή . Στην ηπειρωτική χώρα, ο κύριος όγκος εκτροφής του Χιώτικου πρόβατου είναι η Κεντρική Μακεδονία και ιδιαίτερα οι νομοί Χαλκιδικής, Θεσσαλονίκης , Ημαθίας και Πέλλας. Μικρός αριθμός ποιμνίων αυτήςτης φυλής, εκτρέφεται και σε άλλες περιοχές της χώρας , όπως π.χ. στη Μαγνησία, Αργολίδα, Θάσο και Δράμα . Ο συνολικός αριθμός των αμιγώς εκτρεφομένων προβάτων της φυλής. εκτιμάται περί τα 6.500. Ωστόσο σε ολόκληρη τη χώρα , εκτρέφονται και ποίμνια με μεγάλο ποσοστό γονιδίων της φυλής.
Αξίζει να σημειωθεί ,ότι έχουν δημιουργηθεί εξαιρετικές μονάδες εκτροφής και αναπαραγωγής της σπάνιας φυλής Χιώτικου πρόβατου , όπως για παράδειγμα η πρότυπη κτηνοτροφική μονάδα στην περιοχή Βαγίων Βοιωτίας «Αμνός Pedigree». Επίσης στον οικισμό Πλατεία, του Δήμου Απολλωνίας στη Θεσσαλονίκη , λειτουργεί τυροκομική και κτηνοτροφική μονάδα «ΤΥΡΟΚΟΜΙΚΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ» , που παράγει εκτός των άλλων, βιολογικά γιαούρτια και τυριά , από πρόβατα της σπάνιας φυλής Χίου που είναι ανθεκτικά στις μεταδοτικές ασθένειες και έχουν υψηλές αποδόσεις. Στο σημείο αυτό , πρέπει να αναφερθεί και ο Αγροτικός Συνεταιρισμός προβατοτρόφων φυλής Χίου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , με έδρα την Ιωνία Θεσσαλονίκης, που ιδρύθηκε το 1996 με σκοπό την ανάπτυξη δραστηριοτήτων που καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα της γενετικής βελτίωσης και την προώθηση των προβάτων φυλής Χίου στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Σήμερα εκτρέφονται περίπου 16.000 καθαρόαιμα πρόβατα της φυλής, σε εκτροφές του Α.Σ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», που έχει αναγνωριστεί ως επίσημος φορέας αναπαραγωγής φυλής Χίου , ο οποίος θα καταρτίζει και θα τηρεί το γενεολογικό Βιβλίο των προβάτων της φυλής Χίου και θα καταρτίζει και θα εφαρμόζει πρόγραμμα Γενετικής Βελτίωσης στα πρόβατα της φυλής Χίου, σε όλες τις περιοχές της χώρας . Αντίστοιχες πρωτοβουλίες πρέπει να παρθούν και στο νησί της Χίου, από το οποίο κατάγεται η ομώνυμη φυλή.
Οι προοπτικές για την Ελληνική αιγοπροβατοτροφία είναι ενθαρρυντικές, με την προϋπόθεση καθετοποιημένων και σύγχρονων μονάδων (καλλιέργεια και επεξεργασία ζωοτροφών, παραγωγής γάλακτος και παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων). Για την δημιουργία τέτοιων σύγχρονων μονάδων εκτροφής και αναπαραγωγής , υπάρχει δυνατότητα ένταξης σε προγράμματα επιδοτήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ενισχύουν σχέδια βελτίωσης της ζωικής παραγωγής ,καθώς και την ανέγερση σταβλικών εγκαταστάσεων , γεγονός που αποτελεί μεγάλο κίνητρο για την ενασχόληση με τον συγκεκριμένο κλάδο. Μια επιχείρηση αναγνώρισης και κατοχύρωσης της Ονομασίας Προέλευσης, θα μπορούσε να έχει εξαιρετικά αποτελέσματα, τόσο για το κρέας όσο και για τα προϊόντα γάλακτος. Ειδικότερα θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος και την τουριστική αξιοποίηση των προϊόντων αυτών (π.χ. μέλι με γιαούρτι από χιώτικο πρόβατο, συσκευασίες πρόβειου γάλακτος και γιαουρτιού με αυτή την ένδειξη κ.α.) ή ακόμη ,την αξιοποίησή του σε αγροτουριστικές μονάδες. Για την ανάκαμψη του κλάδου απαιτείται η άμεση ενίσχυση της πολιτείας και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στους αιγοπροβατοτρόφους, τόσο από πλευράς επιδοτήσεων και οικονομικών ενισχύσεων, όσο και από πλευράς ισχυροποίησης της αγοράς.

Τα παραγωγικά ζώα αποτελούν φυσικό πόρο από τον οποίο ο άνθρωπος αντλεί οφέλη εδώ και πολλές χιλιετίες

ΑΓΡΕΛΩΠΟΣ ΛΑΓΚΑΔΑ


O ΑΓΙΟΣ ΦΑΝΟΥΡΙΟΣ




Ο Άγιος Φανούριος είναι αναμφίβολα μια άγια, σημαντική νεανική μορφή, που ξεχωρίζει με τον δικό του τρόπο ανάμεσα στους άλλους Αγίους της χριστιανοσύνης, γιατί δεν τιμάται απλώς σε μια μόνον ημε­ρομηνία, αλλά η πίστη των χριστιανών κά­νει συχνά τη γνωστή φανουρόπιτα.

Ο Άγιος Φανούριος, που έζησε στα Ρω­μαϊκά χρόνια, συγκρούσθηκε τότε θαρρετά με τον κόσμο της ειδωλολατρίας, γιατί το χριστιανικό πνεύμα του θεανθρώπου, δεν του επέτρεπε ν' αρνηθεί τις αναμφισβήτη­τα ενάρετες αρχές του. Έτσι τα 12 μαρτύ­ρια που υπόφερε ο Άγιος, αποτελούν για μας ένα δυνατό κίνητρο για αντοχή και προ­σκόλληση στις ηθικές αξίες του χριστιανι­σμού, για να βγούμε νικητές από ένα αδιά­κοπο αγώνα, ενάντια στην απιστία και αδικία της εποχής μας. Ο Άγιος μας δίδαξε με την πραγματική θυσία του, πως εμείς τώ­ρα δεν παλεύουμε βέβαια με στρατοκράτες Ρωμαίους και απαίσιους Αγαρηνούς, αλλά έχομε ν' αντιμετωπίσουμε τις πιο έντεχνα στημένες παγίδες του υλισμού και αθεϊσμού, που προσπαθούν μαζικά να σαρώσουν τις τάξεις των χριστιανών.

Ο Άγιος Φανούριος ακόμα μας δίδαξε, πως το στεφάνι της ενάρετης ζωής δεν κερ­δίζεται εύκολα, αλλά μόνον με συνεχείς δο­κιμασίες, με θάρρος, υπομονή και αντοχή. Επομένως σαν αληθινοί αγωνιστές της πί­στεως ας μιμηθούμε την υποδειγματική και άμεμπτη ζωή του Αγίου, για να καταξιωθούμε κάποτε κι εμείς να τιμήσουμε το χρι­στιανικό όνομα που φέρουμε, όπως κι αυ­τός επάξια το τίμησε.



Ο Άγιος Φανούριος


1. Γενικά για τη ζωή του

Για την καταγωγή και τη ζωή του Αγίου Φανουρίου δεν υπάρχει τίποτε συγκε­κριμένο, επειδή όλα τα στοιχεία της ζωής του χάθηκαν σε καιρούς ανωμαλίας.

Τα μόνα στοιχεία που έχομε αναφορικά με τον Άγιο είναι η εύρεση της εικόνας του, γύ­ρω στα 1500 μ.Χ., σύμφωνα με τα συναξά­ρια, ή κατ' άλλους γύρω στα 1355-1369 μ.Χ. Άλλοι υποστηρίζουν πως η εικόνα του Αγίου βρέθηκε στη Ρόδο και άλλοι στην Κύ­προ.



2. Η εύρεση της εικόνας

Επιστρέφομε στο παρελθόν, όταν οι Αγαρηνοί εξουσίαζαν τη Ρόδο και απο­φάσισαν να ξαναχτίσουν τα τείχη της πόλης, που βάρβαρα κατέστρεψαν και κατεδάφισαν στον πόλεμο λίγα χρόνια πριν.

Άρχισαν λοιπόν να στέλλουν εργάτες έξω απ' το νότιο μέρος του φρουρίου και να μαζεύουν πέτρες απ' τα μισογκρεμισμένα σπί­τια των κατοίκων, για να ξαναφτιάξουν τα νέα και ισχυρά τείχη της πόλης τους. Ξαφ­νικά μέσα στα χαλάσματα βρήκαν μια ωραιό­τατη, αλλά μισοχαλασμένη στη μια πλευρά εκκλησία κι εκεί μέσα βρήκαν ένα σωρό ει­κόνες, που απ' την πολυκαιρία δεν ξεχώρι­ζαν τις μορφές των Αγίων καθώς και τα γράμματα, που είχανε επάνω τους.

Μια μόνο καταπληκτική εικόνα ξεχώριζε απ' όλες, που ο χρόνος δεν την άγγιξε και παρίστανε ένα νέο ντυμένο σαν στρατιώτης. Ο Μητροπολίτης της Ρόδου Νείλος έτρεξε αμέσως επί τόπου και διάβασε καθαρά το όνομα του Αγίου, που λεγόταν Φανούριος. Συγκινημένος ο Σεβασμιώτατος, για τη φανέρωση του Αγίου, παρατήρησε, πως ήταν ντυμένος σαν Ρωμαίος στρατιωτικός, κρα­τώντας στο αριστερό χέρι του ένα σταυρό και στο δεξιό μια αναμμένη λαμπάδα. Ο α­γιογράφος ακόμα ολόγυρα της εικόνας ζω­γράφισε σε δώδεκα παραστάσεις τα μαρτύ­ρια, που υπόφερε ο Άγιος και, που εξιστορούν ολοφάνερα την όλη ζωή του.

Οι παραστάσεις αυτές είναι οι ακόλουθες:

Α΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται όρθιος μπρο­στά στο Ρωμαίο ανακριτή του και φαίνεται ν' απολογείται με θάρρος και να υπερασπί­ζει την χριστιανική πίστη του.

Β΄. Οι στρατιώτες εδώ επεμβαίνουν και χτυ­πούν με πέτρες στο κεφάλι και στο στόμα τον Φανούριο, για ν' αναγκασθεί να υποκύ­ψει και ν' αρνηθεί τον Κύριο.

Γ΄. Οι στρατιώτες έχουν εξαγριωθεί πια απ' την επιμονή του Φανουρίου, γι' αυτό τον έριξαν κάτω και τον χτυπούν τώρα άγρια με ξύλα και ρόπαλα, για να κάμψουν το ακμαίο ηθικό του.

Δ΄. Ο Φανούριος είναι στη φυλακή κι εκεί βασανίζεται με αποτρόπαιο τρόπο. Φαίνε­ται εντελώς γυμνός κι οι στρατιώτες ολόγυ­ρα του ξεσχίζουν τις σάρκες του με αιχμη­ρά σιδερένια εργαλεία. Ο Άγιος υπομένει αγόγγυστα το τρομερό μαρτύριό του.

Ε΄. Ο Φανούριος βρίσκεται και πάλι στη φυ­λακή και προσεύχεται στον θεό, για να τον ενισχύσει ν' αντέξει μέχρι τέλους τα βασανι­στήρια.

ΣΤ΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται και πάλιν μπροστά στον Ρωμαίο ανακριτή για ν' απο­λογηθεί για τη στάση του. Απ' την ατάρα­χη έκφραση του προσώπου του φαίνεται, πως ούτε τα βασανιστήρια που υπόφερε, ούτε οι μελλοντικές απειλές του τυράννου του εκλόνισαν την πίστη και έτσι απτόητος περιμένει ακόμη χειρότερα μαρτύρια.

Ζ΄. Οι δήμιοι του Φανουρίου με μανία και σκληρότητα καίουν με αναμμένες λαμπάδες το ολόγυμνο σώμα του, που φαίνεται έτσι η ανυπέρβλητη θυσία του για τον Εσταυ­ρωμένο. Ο Άγιος νικά και πάλιν με την α­δάμαστη θέληση και καρτερία του στον Κύ­ριο.

Η΄. Εδώ οι άγριοι βασανιστές του χρησιμο­ποιούν και μηχανικά μέσα για να φθάσουν στο κορύφωμα του μαρτυρίου του. Έχουν δέσει τον Άγιο πάνω σ' ένα μάγκανο κι αυ­τό σαν περιστρέφεται, του συντρίβει τα κόκκαλα. Υποφέρει εκείνος αγόγγυστα αλλά στο ωραίο πρόσωπό του είναι ζωγραφισμέ­νη ανέκφραστη αγαλλίαση, γιατί υποφέρει για χάρη του Κυρίου.

Θ΄. Ο Φανούριος ρίπτεται σ' ένα λάκκο, για να γίνει βορά άγριων θηρίων κι οι δήμιοί του από πάνω παρακολουθούν να δούνε το τέ­λος του. Τα θηρία όμως έχουν κυριολεκτι­κά εξημερωθεί απ' τη χάρη του Θεού, γι' αυ­τό τον περιτριγυρίζουν ήσυχα σαν αρνάκια και απολαμβάνουν θαυμάσια τη συντροφιά του.

Ι΄. Οι δήμιοί του δεν ικανοποιούνται απ' το προηγούμενο αποτέλεσμα κι έτσι τον βγάζουν απ' τον λάκκο και τον καταπλακώνουν μ' ένα μεγάλο λίθο, βέβαιοι πια πως θα τον αποτελειώσουν. Τίποτε όμως δεν πετυχαίνουνε κι αυτή τη φορά.

ΙΑ΄. Η σκηνή παρουσιάζει τον Άγιο μπρο­στά σε βωμό, όπου οι δήμιοί του τον προτρέπουν να θυσιάσει, βάζοντας στις παλά­μες του αναμμένα κάρβουνα. Ο Φανούριος βγαίνει και απ' αυτή τη δοκιμασία νικητής και αυτό διακρίνεται από ένα διάβολο, που έχει τη μορφή δράκου, που πετά στον αέ­ρα και κλαίει για την αποτυχία του.

ΙΒ΄. Η τελευταία σκηνή είναι το τέλος του μαρτυρίου του, με τον Φανούριο ριγμένο σ' ένα μεγάλο καμίνι να στέκεται όρθιος πάνω σ' ένα σκαμνί και να τον περιζώνουν φλό­γες και καπνοί. Ο Άγιος φαίνεται να προ­σεύχεται αδιάκοπα στον Θεό, χωρίς να εκ­φράζει κανένα παράπονο ή γογγυσμό κι έ­τσι άκαμπτος κι ανυποχώρητος πέταξε στα ουράνια, γεμάτος ικανοποίηση για όσα βά­σανα υπόφερε για χάρη του Κυρίου.


3. Το χτίσιμο του ναού

Ο Μητροπολίτης τότε του νησιού, ο Νεί­λος, όταν μελέτησε επισταμένα την ει­κόνα που βρέθηκε, αποφάνθηκε, πως ο Φα­νούριος ήταν ένας απ' τους σπουδαιότε­ρους μεγαλομάρτυρες της Πίστεώς μας. Α­μέσως έστειλε αντιπροσωπεία στον ηγεμό­να του νησιού και τον παρακαλούσε να του δώσει άδεια για ν' ανακαινίσει την εκκλησία. Όταν όμως ο ηγεμόνας αρνήθηκε, τότε ο Μητροπολίτης μετέβη ο ίδιος προσωπικά στην Κωνσταντινούπολη και κατόρθωσε να εξασφαλίσει απ' τον Σουλτάνο την άδεια που ζητούσε. Επέστρεψε σύντομα στη Ρό­δο κι αναστήλωσε το ναό ακριβώς στην πα­λιά θέση του, έξω από τα τείχη του. Ο να­ός σώζεται ως τα σήμερα και αποτελεί από τότε ιερό προσκύνημα όλων των Χριστια­νών.



4. Στοιχεία απ' την εύρεση της εικόνας

Βλέποντας την εικόνα του Αγίου Φανου­ρίου που βρέθηκε στη Ρόδο, εξάγουμε πολλά αξιόλογα στοιχεία που είναι τα ακό­λουθα:

1. Σαν διαβάσουμε στην εικόνα το όνομα του Αγίου συμπεραίνομε αμέσως, πως εί­ναι ελληνικής καταγωγής.
2. Επίσης συμπεραίνομε πως οι γονείς του ήταν πολύ ευσεβείς, για να του δώσουν ένα τόσο χριστιανικό όνομα.
3. Ο νέος αυτός ακόμα θα ήταν πολύ μορ­φωμένος για να γίνει στρατιωτικός.
4. Υπολογίζουμε ακόμα πως τα μαρτύρια του Αγίου Φανουρίου έγιναν τον β' και γ' αιώνα, όταν οι διωγμοί των χριστιανών βρί­σκονταν στο αποκορύφωμά τους.
5. Ο Φανούριος ολοφάνερα αποδεικνύε­ται πως ήταν Μεγαλομάρτυρας απ' τα πολ­λά και φοβερά μαρτύρια που υπέφερε.
6. Βεβαιωνόμαστε επίσης πως ετιμάτο απ' τους πιστούς χριστιανούς απ' τα χρόνια του μαρτυρίου του σε χριστιανικούς ναούς, για να βρεθεί μάλιστα ένας τέτοιος ναός και στη Ρόδο.
7. Απ' την απεικόνιση του Αγίου φαίνεται πως ο Φανούριος μαρτύρησε σε νεαρά
ηλικία.

5. Θαύματα του Αγίου

Ο Άγιος Φανούριος έκανε αρκετά θαύ­ματα στους πιστούς που επικαλούνται το όνομά του κι ένα απ' αυτά είναι το ακό­λουθο:


Σε μια περίοδο της ιστορικής ζωής της η Κρήτη ήταν υποδουλωμένη στους Λατίνους (1204 - 1669 μ.Χ.), που είχαν δικό τους Αρ­χιεπίσκοπο και γι' αυτό προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να παρασύρουν τους κατοίκους του νησιού στον Καθολικισμό (Παπισμό).


Έτσι οι Λατίνοι πήρανε σαν καταπιεστι­κό μέτρο ενάντια στην Ορθοδοξία να μην επιτρέπουν να χειροτονούνται ιερείς στην Κρήτη, οπότε οι Κρητικοί αναγκάζονταν να μεταβαίνουν στο νησί Τσιρίγο (Κύθηρα) για να χειροτονηθούν ιερείς από Ορθόδοξο Αρχιερέα, που έδρευε εκεί.


Κάποια εποχή λοιπόν ξεκίνησαν απ' την Κρήτη τρεις διάκονοι για το Τσιρίγο κι αφού χειροτονήθησαν εκεί ιερείς, επέστρεφαν τρι­σευτυχισμένοι στο πολύπαθο τότε απ' τη σκλαβιά νησί τους. Κατά κακή τους τύχη Αγαρηνοί πειρατές τους συνέλαβαν στο πέ­λαγος, τους μετέφεραν στη Ρόδο, όπου τους πώλησαν σε τρεις διαφορετικούς Αγαρηνούς αφέντες.


Η θέση των τριών ιερέων ήταν αξιοθρή­νητη κι όμως μια γλυκειά προσμονή ήλθε να γλυκάνει το πικρό παράπονό τους. Μάθα­νε πως στη Ρόδο ο Άγιος Φανούριος θαυματουργούσε και σ' αυτόν στήριξαν τις ελ­πίδες τους κι ολοένα προσεύχονταν και τον επικαλούνταν ο καθένας τους ξεχωριστά, για να τους λυτρώσει απ' την σκληρή αιχ­μαλωσία στους μιαρούς Αγαρηνούς.


Ζήτησε, λοιπόν, ο κάθε ιερέας, χωρίς να συνεννοηθούν μεταξύ τους, απ' τον αφέν­τη του, να του δώσει άδεια να μεταβεί στην εκκλησία για να προσκυνήσει την εικόνα του Αγίου Φανουρίου. Πήρανε κι οι τρεις τους μ' ευκολία την άδεια, προσκύνησαν μ' ευ­λάβεια την εικόνα του Αγίου βρέχοντας τη γη με τα δάκρυά τους γονατιστοί σαν προ­σεύχονταν και με όλη τη δύναμη της ψυχής τους παρακαλούσαν τον Άγιο Φανούριο να μεσολαβήσει για να γλυτώσουν πια απ' τα χέρια των Αγαρηνών.


Αφού οι ιερείς αναχώρησαν, ανακουφι­σμένοι απ' τον πόνο τους, ο Άγιος Φανού­ριος παρουσιάστηκε τη νύχτα και στους τρεις αφέντες τους και τους διέταξε να ελευ­θερώσουν τους σκλάβους ιερείς τους, δια­φορετικά θα τους τιμωρούσε σκληρά. Οι Αγαρηνοί όμως άρχοντες θεώρησαν την επέμ­βαση του Αγίου σαν κάποια μαγεία, γι' αυ­τό αλυσόδεσαν τους σκλάβους τους κι άρ­χισαν να τους βασανίζουν με χειρότερο τρό­πο.

Την άλλη όμως νύχτα ο Άγιος Φανούριος επέμβηκε πιο αποτελεσματικά, έλυσε τους τρεις ιερείς απ' τα δεσμά τους και τους υ­ποσχέθηκε, πως θα τους ελευθέρωνε από τους Αγαρηνούς την άλλη μέρα. Φανερώ­θηκε και πάλι στους Αγαρηνούς και τους απείλησε αυτή τη φορά, πως αν δεν ελευθέρωναν το πρωί τους ιερείς, θα μεταχειρι­ζότανε σκληρά μέτρα γι' αυτούς.


Το άλλο πρωί οι Αγαρηνοί αισθάνθησαν την τιμωρία, γιατί έχασαν όλοι το φως τους και το κορμί τους έμεινε παράλυτο. Έτσι αναγκάσθησαν τότε να συμβουλευτούν τους συγγενείς τους, για να συζητήσουν το κα­κό που τους βρήκε. Όλοι δε οι άρχοντες α­ποφάσισαν να καλέσουν τους τρεις ιερείς, μήπως μπορούσαν να τους βοηθήσουν. Οι ιερείς την μόνη απάντηση που έδωσαν ήταν, πως αυτοί θα παρακαλούσαν τον Θεό τους κι Εκείνος θα αποφάσιζε.


Την τρίτη νύχτα παρουσιάστηκε πάλι ο Άγιος Φανούριος στους Αγαρηνούς και τους ανακοίνωσε πως αν δεν έστελναν οι τρεις άρχοντες γραπτώς στο ναό του τη συγκατάθεση τους για την απελευθέρωση των ιερέων, δεν θα ξανάβρισκαν πια την υ­γεία τους. Οι Αγαρηνοί τότε θέλοντας και μη έγραψαν το γράμμα που ζήτησε ο Άγιος Φανούριος και δήλωναν απερίφραστα, πως παραχωρούσαν, στους τρεις ιερείς την ελευ­θερία τους. Αυτές οι δηλώσεις τους κατατέ­θηκαν στον ιερό ναό του Αγίου.

Πριν ακόμα επιστρέψει η αντιπροσωπεία των Αγαρηνών απ' το ναό, οι τυφλοί και παράλυτοι άπιστοι έγιναν εντελώς καλά με το θέλημα του Αγίου. Οι πλούσιοι Αγαρηνοί έδωσαν στους τρεις ιερείς όλα τα έξοδα του ταξιδιού τους κι αυτοί πριν αναχωρή­σουν κατέφυγαν στην εκκλησία, και αφού ευχαρίστησαν τον Άγιο για την απελευθέ­ρωσή τους, αντέγραψαν πιστά την εικόνα του Αγίου Φανουρίου και την πήραν στην Κρήτη, όπου την τιμούσαν κάθε χρόνο με δοξολογίες και λιτανείες.


6. Η πίτα του Αγίου Φανουρίου

Η μεγάλη τιμή που τρέφουν οι χριστιανοί στον Άγιο Φανούριο, έγινε αιτία να δημιουργηθεί στο λαό το παραδοσιακό έθι­μο της πίττας του Αγίου ή καλύτερα της φανουρόπιτας.


Η πίτα συνήθως είναι μικρή και στρογ­γυλή και γίνεται από καθαρό αλεύρι, ζάχα­ρη, κανέλλα, λάδι κι αφού όλα αυτά τα υλι­κά ανακατευθούν, ζυμώνονται, μπαίνουν σε στρογγυλή φόρμα και η πίττα ψήνεται σε μέτρια θερμοκρασία στο φούρνο.


Η πίτα γίνεται για να φανερώσει ο Ά­γιος σε κάποιον ένα χαμένο αντικείμενο, κά­ποια δουλειά αν ένας είναι άεργος, κάποια χαμένη υπόθεση, την υγειά σε κάποιο άρ­ρωστο και άλλα παρόμοια.

Η Εκκλησία μας γιορτάζει τη μνήμη του στις 27 Αυγούστου.



ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ
Ήχος δ΄. Βασίλειον διάδημα
Ουράνιον εφύμνιον εν γη τελείται λαμπρώς, επίγειον πανήγυριν νυν εορτάζει φαιδρώς Αγγέλων πολίτευμα, άνωθεν υμνωδίαις, ευφημούσι τους άθλους, κάτωθεν Εκκλησία την ουράνιον δόξαν. ην εύρες πόνοις και άθλοις τοις σοις, Φανούριε ένδοξε.



ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ
Ήχος γ΄. Η Παρθένος σήμερον

Ιερείς διέσωσας αιχμαλωσίας αθέου και δεσμά συνέθλασας δυνάμει Θεία, Θεόφρον, ήσχυνας τυράννων θράση γενναιοφρόνως, ηύφρανας Αγγέλων τάξεις Μεγαλομάρτυς, δια τούτο σε τιμώμεν, θείε οπλίτα, Φανούριε ένδοξε.



ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΟΝ

Τους ασπαζομένους την σην σεπτήν εικόνα εν πίστει και αιτούντας σην αρωγήν, Μάρτυς, κληρονόμους της Θείας Βασιλείας, Φανούριε, λιταίς σου πάντας ανάδειξον.

ΧΟΡΩΔΙΑ ΧΙΟΥ : ΝΕΕΣ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΑΠΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ




Η Χορωδία Χίου ανακοινώνει ότι η νέα χορωδιακή χρονιά αρχίζει από τις 8 Σεπτεμβρίου. Οι πρόβες της χορωδίας διεξάγονται κάθε Πέμπτη από τις 8.00 μ.μ. έως τις 10.00 μ.μ. στα γραφεία της χορωδίας στην οδού Βενιζέλου 73.
Για εγγραφές νέων μελών και περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με τα τηλέφωνα 6945210060 (Ευάγγελος Μανάρας), 6972250813 (Κώστας Χαλιορής) και 6944701416 (Γιώργος Ράγκος)