Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011
ΤΑ ΑΦΡΟΔΙΣΙΑ ΤΗΣ ΧΙΟΥ -πανηγυρι στις 2 Σεπτεμβριου
Τα Αφροδίσια βρίσκονται 55 χλμ από την πόλη της Χίου και 13 χλμ από το χωριό της Βολισσού.
Είναι ένα ωραίο χωριό χτισμένο αμφιθεατρικά, μέσα στο δάσος, στους πρόποδες της ανατολικής πλευράς του όρους Αμανή.
Χαρακτηριστικό του είναι τα πολλά τρεχούμενα νερά.
Το χωριό πήρε την ονομασία του από την θεά Αφροδίτη. Η πιο επικρατέστερη από τις προφορικές παραδόσεις που σώζονται, κάνει λόγο για έναν Ναό της Αφροδίτης ο οποίος υπάρχει θαμμένος κάτω από το λεγόμενο Δωμάτιο του δασκάλου, ακριβώς κάτω από την εκκλησία του Αγίου Μάμαντος.
Στα Αφροδίσια μπορεί κανείς να επισκεφτεί την εκκλησία του Αγίου Μάμα που βρίσκεται στην είσοδο του χωριού, όπου αξίζει να δει το τέμπλο, το οποίο είναι από τα παλαιότερα τέμπλα που υπάρχουν στο νησί. Έχει υποστεί πολλές καταστροφές και η τελευταία του επισκευή έγινε το 1817. Επίσης στα Αφροδίσια μπορεί να δει κανείς την παλιά πηγή, το παλιό σχολείο και το μνημείο Πεσόντων.
Το πανηγύρι του χωριού είναι στις 2 Σεπτεμβρίου, όπου γιορτάζει ο προστάτης του χωριού Άγιος Μάμμας. Πέρα από το πανηγύρι, μια άλλη σημαντική ημερομηνία είναι η 14η Σεπτεμβρίου, όπου η εκκλησία γιορτάζει την Ύψωση του Τίμιου Σταυρού. Την ημέρα εκείνη, στο εξωκλήσι του Τιμίου Σταυρού, διοργανώνεται πανηγύρι το οποίο περιλαμβάνει Θεία Λειτουργία και γεύμα.
ΤΟ ΦΕΤΙΝΟ ΠΑΝΗΓΥΡΙ ΣΤΑ ΑΦΡΟΔΙΣΙΑ
Διήμερο πανηγύρι στα Αφροδισια στις 2 και 3 Σεπτεμβριου με την ορχηστρα Στρουμπακη-Λιγνου!
τηλεφωνα κρατησεων - 6972874561 & 6944182992...
ΙΔΡΥΘΗΚΕ ΤΟ "ΜΕΣΤΟΥΣΙΚΟ ΣΠΙΤΙ"
Εγκαινιάστηκε, παρουσία του Δημάρχου Χίου Πολύδωρου Λαμπρινούδη, του αντιδημάρχου Μαστιχοχωρίων Ηλία Κλεισσά και του προέδρου Τ.Σ. Κων∕νου Σχολιάδη, το «Μεστούσικο Σπίτι», το οποίο στεγάζει και εκθέτει είδη και αντικείμενα της καθημερινής ζωής των κατοίκων των Μεστών παλαιότερων γενεών.
Το Μεστούσικο σπίτι δημιουργήθηκε με τη φροντίδα του συλλόγου Μεστούσων και την αγάπη των κατοίκων, που προσέφεραν αντικείμενα γονέων και παππούδων τους, τα οποία δείχνουν σε κάθε επισκέπτη του χωριού τους, την ιστορία, τις ασχολίες και την καθημερινότητα των προγόνων τους.
Για κάθε ενδιαφερόμενο που θέλει να επισκεφτεί το χώρο, το τηλέφωνο επικοινωνίας είναι το 22710 76345.
ΤΟ ΧΙΑΚΟ ΠΡΟΒΑΤΟ - ΣΠΑΝΙΑ ΦΥΛΗ
Η ΣΠΑΝΙΑ ΦΥΛΗ ΤΟΥ ΧΙΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΑΤΟΥ –ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ:ΜΑΡΙΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
Περίληψη μελέτης που εκπόνησε η γεωπόνος –πτυχιούχος του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Ευαγγελία Κωνσταντινίδη , για το Χιακό πρόβατο
«Η ΣΠΑΝΙΑ ΦΥΛΗ ΤΟΥ ΧΙΩΤΙΚΟΥ ΠΡΟΒΑΤΟΥ»
Η σπάνια φυλή του Χιώτικου προβάτου είναι η πιο γνωστή από οποιαδήποτε άλλη φυλή . Στην ηπειρωτική χώρα, ο κύριος όγκος εκτροφής του Χιώτικου πρόβατου είναι η Κεντρική Μακεδονία και ιδιαίτερα οι νομοί Χαλκιδικής, Θεσσαλονίκης , Ημαθίας και Πέλλας. Μικρός αριθμός ποιμνίων αυτήςτης φυλής, εκτρέφεται και σε άλλες περιοχές της χώρας , όπως π.χ. στη Μαγνησία, Αργολίδα, Θάσο και Δράμα . Ο συνολικός αριθμός των αμιγώς εκτρεφομένων προβάτων της φυλής. εκτιμάται περί τα 6.500. Ωστόσο σε ολόκληρη τη χώρα , εκτρέφονται και ποίμνια με μεγάλο ποσοστό γονιδίων της φυλής.
Αξίζει να σημειωθεί ,ότι έχουν δημιουργηθεί εξαιρετικές μονάδες εκτροφής και αναπαραγωγής της σπάνιας φυλής Χιώτικου πρόβατου , όπως για παράδειγμα η πρότυπη κτηνοτροφική μονάδα στην περιοχή Βαγίων Βοιωτίας «Αμνός Pedigree». Επίσης στον οικισμό Πλατεία, του Δήμου Απολλωνίας στη Θεσσαλονίκη , λειτουργεί τυροκομική και κτηνοτροφική μονάδα «ΤΥΡΟΚΟΜΙΚΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΙΔΗ» , που παράγει εκτός των άλλων, βιολογικά γιαούρτια και τυριά , από πρόβατα της σπάνιας φυλής Χίου που είναι ανθεκτικά στις μεταδοτικές ασθένειες και έχουν υψηλές αποδόσεις. Στο σημείο αυτό , πρέπει να αναφερθεί και ο Αγροτικός Συνεταιρισμός προβατοτρόφων φυλής Χίου «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» , με έδρα την Ιωνία Θεσσαλονίκης, που ιδρύθηκε το 1996 με σκοπό την ανάπτυξη δραστηριοτήτων που καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα της γενετικής βελτίωσης και την προώθηση των προβάτων φυλής Χίου στο εσωτερικό και στο εξωτερικό. Σήμερα εκτρέφονται περίπου 16.000 καθαρόαιμα πρόβατα της φυλής, σε εκτροφές του Α.Σ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», που έχει αναγνωριστεί ως επίσημος φορέας αναπαραγωγής φυλής Χίου , ο οποίος θα καταρτίζει και θα τηρεί το γενεολογικό Βιβλίο των προβάτων της φυλής Χίου και θα καταρτίζει και θα εφαρμόζει πρόγραμμα Γενετικής Βελτίωσης στα πρόβατα της φυλής Χίου, σε όλες τις περιοχές της χώρας . Αντίστοιχες πρωτοβουλίες πρέπει να παρθούν και στο νησί της Χίου, από το οποίο κατάγεται η ομώνυμη φυλή.
Οι προοπτικές για την Ελληνική αιγοπροβατοτροφία είναι ενθαρρυντικές, με την προϋπόθεση καθετοποιημένων και σύγχρονων μονάδων (καλλιέργεια και επεξεργασία ζωοτροφών, παραγωγής γάλακτος και παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων). Για την δημιουργία τέτοιων σύγχρονων μονάδων εκτροφής και αναπαραγωγής , υπάρχει δυνατότητα ένταξης σε προγράμματα επιδοτήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ενισχύουν σχέδια βελτίωσης της ζωικής παραγωγής ,καθώς και την ανέγερση σταβλικών εγκαταστάσεων , γεγονός που αποτελεί μεγάλο κίνητρο για την ενασχόληση με τον συγκεκριμένο κλάδο. Μια επιχείρηση αναγνώρισης και κατοχύρωσης της Ονομασίας Προέλευσης, θα μπορούσε να έχει εξαιρετικά αποτελέσματα, τόσο για το κρέας όσο και για τα προϊόντα γάλακτος. Ειδικότερα θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος και την τουριστική αξιοποίηση των προϊόντων αυτών (π.χ. μέλι με γιαούρτι από χιώτικο πρόβατο, συσκευασίες πρόβειου γάλακτος και γιαουρτιού με αυτή την ένδειξη κ.α.) ή ακόμη ,την αξιοποίησή του σε αγροτουριστικές μονάδες. Για την ανάκαμψη του κλάδου απαιτείται η άμεση ενίσχυση της πολιτείας και του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στους αιγοπροβατοτρόφους, τόσο από πλευράς επιδοτήσεων και οικονομικών ενισχύσεων, όσο και από πλευράς ισχυροποίησης της αγοράς.
Τα παραγωγικά ζώα αποτελούν φυσικό πόρο από τον οποίο ο άνθρωπος αντλεί οφέλη εδώ και πολλές χιλιετίες
O ΑΓΙΟΣ ΦΑΝΟΥΡΙΟΣ
Ο Άγιος Φανούριος είναι αναμφίβολα μια άγια, σημαντική νεανική μορφή, που ξεχωρίζει με τον δικό του τρόπο ανάμεσα στους άλλους Αγίους της χριστιανοσύνης, γιατί δεν τιμάται απλώς σε μια μόνον ημερομηνία, αλλά η πίστη των χριστιανών κάνει συχνά τη γνωστή φανουρόπιτα.
Ο Άγιος Φανούριος, που έζησε στα Ρωμαϊκά χρόνια, συγκρούσθηκε τότε θαρρετά με τον κόσμο της ειδωλολατρίας, γιατί το χριστιανικό πνεύμα του θεανθρώπου, δεν του επέτρεπε ν' αρνηθεί τις αναμφισβήτητα ενάρετες αρχές του. Έτσι τα 12 μαρτύρια που υπόφερε ο Άγιος, αποτελούν για μας ένα δυνατό κίνητρο για αντοχή και προσκόλληση στις ηθικές αξίες του χριστιανισμού, για να βγούμε νικητές από ένα αδιάκοπο αγώνα, ενάντια στην απιστία και αδικία της εποχής μας. Ο Άγιος μας δίδαξε με την πραγματική θυσία του, πως εμείς τώρα δεν παλεύουμε βέβαια με στρατοκράτες Ρωμαίους και απαίσιους Αγαρηνούς, αλλά έχομε ν' αντιμετωπίσουμε τις πιο έντεχνα στημένες παγίδες του υλισμού και αθεϊσμού, που προσπαθούν μαζικά να σαρώσουν τις τάξεις των χριστιανών.
Ο Άγιος Φανούριος ακόμα μας δίδαξε, πως το στεφάνι της ενάρετης ζωής δεν κερδίζεται εύκολα, αλλά μόνον με συνεχείς δοκιμασίες, με θάρρος, υπομονή και αντοχή. Επομένως σαν αληθινοί αγωνιστές της πίστεως ας μιμηθούμε την υποδειγματική και άμεμπτη ζωή του Αγίου, για να καταξιωθούμε κάποτε κι εμείς να τιμήσουμε το χριστιανικό όνομα που φέρουμε, όπως κι αυτός επάξια το τίμησε.
Ο Άγιος Φανούριος
1. Γενικά για τη ζωή του
Για την καταγωγή και τη ζωή του Αγίου Φανουρίου δεν υπάρχει τίποτε συγκεκριμένο, επειδή όλα τα στοιχεία της ζωής του χάθηκαν σε καιρούς ανωμαλίας.
Τα μόνα στοιχεία που έχομε αναφορικά με τον Άγιο είναι η εύρεση της εικόνας του, γύρω στα 1500 μ.Χ., σύμφωνα με τα συναξάρια, ή κατ' άλλους γύρω στα 1355-1369 μ.Χ. Άλλοι υποστηρίζουν πως η εικόνα του Αγίου βρέθηκε στη Ρόδο και άλλοι στην Κύπρο.
2. Η εύρεση της εικόνας
Επιστρέφομε στο παρελθόν, όταν οι Αγαρηνοί εξουσίαζαν τη Ρόδο και αποφάσισαν να ξαναχτίσουν τα τείχη της πόλης, που βάρβαρα κατέστρεψαν και κατεδάφισαν στον πόλεμο λίγα χρόνια πριν.
Άρχισαν λοιπόν να στέλλουν εργάτες έξω απ' το νότιο μέρος του φρουρίου και να μαζεύουν πέτρες απ' τα μισογκρεμισμένα σπίτια των κατοίκων, για να ξαναφτιάξουν τα νέα και ισχυρά τείχη της πόλης τους. Ξαφνικά μέσα στα χαλάσματα βρήκαν μια ωραιότατη, αλλά μισοχαλασμένη στη μια πλευρά εκκλησία κι εκεί μέσα βρήκαν ένα σωρό εικόνες, που απ' την πολυκαιρία δεν ξεχώριζαν τις μορφές των Αγίων καθώς και τα γράμματα, που είχανε επάνω τους.
Μια μόνο καταπληκτική εικόνα ξεχώριζε απ' όλες, που ο χρόνος δεν την άγγιξε και παρίστανε ένα νέο ντυμένο σαν στρατιώτης. Ο Μητροπολίτης της Ρόδου Νείλος έτρεξε αμέσως επί τόπου και διάβασε καθαρά το όνομα του Αγίου, που λεγόταν Φανούριος. Συγκινημένος ο Σεβασμιώτατος, για τη φανέρωση του Αγίου, παρατήρησε, πως ήταν ντυμένος σαν Ρωμαίος στρατιωτικός, κρατώντας στο αριστερό χέρι του ένα σταυρό και στο δεξιό μια αναμμένη λαμπάδα. Ο αγιογράφος ακόμα ολόγυρα της εικόνας ζωγράφισε σε δώδεκα παραστάσεις τα μαρτύρια, που υπόφερε ο Άγιος και, που εξιστορούν ολοφάνερα την όλη ζωή του.
Οι παραστάσεις αυτές είναι οι ακόλουθες:
Α΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται όρθιος μπροστά στο Ρωμαίο ανακριτή του και φαίνεται ν' απολογείται με θάρρος και να υπερασπίζει την χριστιανική πίστη του.
Β΄. Οι στρατιώτες εδώ επεμβαίνουν και χτυπούν με πέτρες στο κεφάλι και στο στόμα τον Φανούριο, για ν' αναγκασθεί να υποκύψει και ν' αρνηθεί τον Κύριο.
Γ΄. Οι στρατιώτες έχουν εξαγριωθεί πια απ' την επιμονή του Φανουρίου, γι' αυτό τον έριξαν κάτω και τον χτυπούν τώρα άγρια με ξύλα και ρόπαλα, για να κάμψουν το ακμαίο ηθικό του.
Δ΄. Ο Φανούριος είναι στη φυλακή κι εκεί βασανίζεται με αποτρόπαιο τρόπο. Φαίνεται εντελώς γυμνός κι οι στρατιώτες ολόγυρα του ξεσχίζουν τις σάρκες του με αιχμηρά σιδερένια εργαλεία. Ο Άγιος υπομένει αγόγγυστα το τρομερό μαρτύριό του.
Ε΄. Ο Φανούριος βρίσκεται και πάλι στη φυλακή και προσεύχεται στον θεό, για να τον ενισχύσει ν' αντέξει μέχρι τέλους τα βασανιστήρια.
ΣΤ΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται και πάλιν μπροστά στον Ρωμαίο ανακριτή για ν' απολογηθεί για τη στάση του. Απ' την ατάραχη έκφραση του προσώπου του φαίνεται, πως ούτε τα βασανιστήρια που υπόφερε, ούτε οι μελλοντικές απειλές του τυράννου του εκλόνισαν την πίστη και έτσι απτόητος περιμένει ακόμη χειρότερα μαρτύρια.
Ζ΄. Οι δήμιοι του Φανουρίου με μανία και σκληρότητα καίουν με αναμμένες λαμπάδες το ολόγυμνο σώμα του, που φαίνεται έτσι η ανυπέρβλητη θυσία του για τον Εσταυρωμένο. Ο Άγιος νικά και πάλιν με την αδάμαστη θέληση και καρτερία του στον Κύριο.
Η΄. Εδώ οι άγριοι βασανιστές του χρησιμοποιούν και μηχανικά μέσα για να φθάσουν στο κορύφωμα του μαρτυρίου του. Έχουν δέσει τον Άγιο πάνω σ' ένα μάγκανο κι αυτό σαν περιστρέφεται, του συντρίβει τα κόκκαλα. Υποφέρει εκείνος αγόγγυστα αλλά στο ωραίο πρόσωπό του είναι ζωγραφισμένη ανέκφραστη αγαλλίαση, γιατί υποφέρει για χάρη του Κυρίου.
Θ΄. Ο Φανούριος ρίπτεται σ' ένα λάκκο, για να γίνει βορά άγριων θηρίων κι οι δήμιοί του από πάνω παρακολουθούν να δούνε το τέλος του. Τα θηρία όμως έχουν κυριολεκτικά εξημερωθεί απ' τη χάρη του Θεού, γι' αυτό τον περιτριγυρίζουν ήσυχα σαν αρνάκια και απολαμβάνουν θαυμάσια τη συντροφιά του.
Ι΄. Οι δήμιοί του δεν ικανοποιούνται απ' το προηγούμενο αποτέλεσμα κι έτσι τον βγάζουν απ' τον λάκκο και τον καταπλακώνουν μ' ένα μεγάλο λίθο, βέβαιοι πια πως θα τον αποτελειώσουν. Τίποτε όμως δεν πετυχαίνουνε κι αυτή τη φορά.
ΙΑ΄. Η σκηνή παρουσιάζει τον Άγιο μπροστά σε βωμό, όπου οι δήμιοί του τον προτρέπουν να θυσιάσει, βάζοντας στις παλάμες του αναμμένα κάρβουνα. Ο Φανούριος βγαίνει και απ' αυτή τη δοκιμασία νικητής και αυτό διακρίνεται από ένα διάβολο, που έχει τη μορφή δράκου, που πετά στον αέρα και κλαίει για την αποτυχία του.
ΙΒ΄. Η τελευταία σκηνή είναι το τέλος του μαρτυρίου του, με τον Φανούριο ριγμένο σ' ένα μεγάλο καμίνι να στέκεται όρθιος πάνω σ' ένα σκαμνί και να τον περιζώνουν φλόγες και καπνοί. Ο Άγιος φαίνεται να προσεύχεται αδιάκοπα στον Θεό, χωρίς να εκφράζει κανένα παράπονο ή γογγυσμό κι έτσι άκαμπτος κι ανυποχώρητος πέταξε στα ουράνια, γεμάτος ικανοποίηση για όσα βάσανα υπόφερε για χάρη του Κυρίου.
3. Το χτίσιμο του ναού
Ο Μητροπολίτης τότε του νησιού, ο Νείλος, όταν μελέτησε επισταμένα την εικόνα που βρέθηκε, αποφάνθηκε, πως ο Φανούριος ήταν ένας απ' τους σπουδαιότερους μεγαλομάρτυρες της Πίστεώς μας. Αμέσως έστειλε αντιπροσωπεία στον ηγεμόνα του νησιού και τον παρακαλούσε να του δώσει άδεια για ν' ανακαινίσει την εκκλησία. Όταν όμως ο ηγεμόνας αρνήθηκε, τότε ο Μητροπολίτης μετέβη ο ίδιος προσωπικά στην Κωνσταντινούπολη και κατόρθωσε να εξασφαλίσει απ' τον Σουλτάνο την άδεια που ζητούσε. Επέστρεψε σύντομα στη Ρόδο κι αναστήλωσε το ναό ακριβώς στην παλιά θέση του, έξω από τα τείχη του. Ο ναός σώζεται ως τα σήμερα και αποτελεί από τότε ιερό προσκύνημα όλων των Χριστιανών.
4. Στοιχεία απ' την εύρεση της εικόνας
Βλέποντας την εικόνα του Αγίου Φανουρίου που βρέθηκε στη Ρόδο, εξάγουμε πολλά αξιόλογα στοιχεία που είναι τα ακόλουθα:
1. Σαν διαβάσουμε στην εικόνα το όνομα του Αγίου συμπεραίνομε αμέσως, πως είναι ελληνικής καταγωγής.
2. Επίσης συμπεραίνομε πως οι γονείς του ήταν πολύ ευσεβείς, για να του δώσουν ένα τόσο χριστιανικό όνομα.
3. Ο νέος αυτός ακόμα θα ήταν πολύ μορφωμένος για να γίνει στρατιωτικός.
4. Υπολογίζουμε ακόμα πως τα μαρτύρια του Αγίου Φανουρίου έγιναν τον β' και γ' αιώνα, όταν οι διωγμοί των χριστιανών βρίσκονταν στο αποκορύφωμά τους.
5. Ο Φανούριος ολοφάνερα αποδεικνύεται πως ήταν Μεγαλομάρτυρας απ' τα πολλά και φοβερά μαρτύρια που υπέφερε.
6. Βεβαιωνόμαστε επίσης πως ετιμάτο απ' τους πιστούς χριστιανούς απ' τα χρόνια του μαρτυρίου του σε χριστιανικούς ναούς, για να βρεθεί μάλιστα ένας τέτοιος ναός και στη Ρόδο.
7. Απ' την απεικόνιση του Αγίου φαίνεται πως ο Φανούριος μαρτύρησε σε νεαρά
ηλικία.
5. Θαύματα του Αγίου
Ο Άγιος Φανούριος έκανε αρκετά θαύματα στους πιστούς που επικαλούνται το όνομά του κι ένα απ' αυτά είναι το ακόλουθο:
Σε μια περίοδο της ιστορικής ζωής της η Κρήτη ήταν υποδουλωμένη στους Λατίνους (1204 - 1669 μ.Χ.), που είχαν δικό τους Αρχιεπίσκοπο και γι' αυτό προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να παρασύρουν τους κατοίκους του νησιού στον Καθολικισμό (Παπισμό).
Έτσι οι Λατίνοι πήρανε σαν καταπιεστικό μέτρο ενάντια στην Ορθοδοξία να μην επιτρέπουν να χειροτονούνται ιερείς στην Κρήτη, οπότε οι Κρητικοί αναγκάζονταν να μεταβαίνουν στο νησί Τσιρίγο (Κύθηρα) για να χειροτονηθούν ιερείς από Ορθόδοξο Αρχιερέα, που έδρευε εκεί.
Κάποια εποχή λοιπόν ξεκίνησαν απ' την Κρήτη τρεις διάκονοι για το Τσιρίγο κι αφού χειροτονήθησαν εκεί ιερείς, επέστρεφαν τρισευτυχισμένοι στο πολύπαθο τότε απ' τη σκλαβιά νησί τους. Κατά κακή τους τύχη Αγαρηνοί πειρατές τους συνέλαβαν στο πέλαγος, τους μετέφεραν στη Ρόδο, όπου τους πώλησαν σε τρεις διαφορετικούς Αγαρηνούς αφέντες.
Η θέση των τριών ιερέων ήταν αξιοθρήνητη κι όμως μια γλυκειά προσμονή ήλθε να γλυκάνει το πικρό παράπονό τους. Μάθανε πως στη Ρόδο ο Άγιος Φανούριος θαυματουργούσε και σ' αυτόν στήριξαν τις ελπίδες τους κι ολοένα προσεύχονταν και τον επικαλούνταν ο καθένας τους ξεχωριστά, για να τους λυτρώσει απ' την σκληρή αιχμαλωσία στους μιαρούς Αγαρηνούς.
Ζήτησε, λοιπόν, ο κάθε ιερέας, χωρίς να συνεννοηθούν μεταξύ τους, απ' τον αφέντη του, να του δώσει άδεια να μεταβεί στην εκκλησία για να προσκυνήσει την εικόνα του Αγίου Φανουρίου. Πήρανε κι οι τρεις τους μ' ευκολία την άδεια, προσκύνησαν μ' ευλάβεια την εικόνα του Αγίου βρέχοντας τη γη με τα δάκρυά τους γονατιστοί σαν προσεύχονταν και με όλη τη δύναμη της ψυχής τους παρακαλούσαν τον Άγιο Φανούριο να μεσολαβήσει για να γλυτώσουν πια απ' τα χέρια των Αγαρηνών.
Αφού οι ιερείς αναχώρησαν, ανακουφισμένοι απ' τον πόνο τους, ο Άγιος Φανούριος παρουσιάστηκε τη νύχτα και στους τρεις αφέντες τους και τους διέταξε να ελευθερώσουν τους σκλάβους ιερείς τους, διαφορετικά θα τους τιμωρούσε σκληρά. Οι Αγαρηνοί όμως άρχοντες θεώρησαν την επέμβαση του Αγίου σαν κάποια μαγεία, γι' αυτό αλυσόδεσαν τους σκλάβους τους κι άρχισαν να τους βασανίζουν με χειρότερο τρόπο.
Την άλλη όμως νύχτα ο Άγιος Φανούριος επέμβηκε πιο αποτελεσματικά, έλυσε τους τρεις ιερείς απ' τα δεσμά τους και τους υποσχέθηκε, πως θα τους ελευθέρωνε από τους Αγαρηνούς την άλλη μέρα. Φανερώθηκε και πάλι στους Αγαρηνούς και τους απείλησε αυτή τη φορά, πως αν δεν ελευθέρωναν το πρωί τους ιερείς, θα μεταχειριζότανε σκληρά μέτρα γι' αυτούς.
Το άλλο πρωί οι Αγαρηνοί αισθάνθησαν την τιμωρία, γιατί έχασαν όλοι το φως τους και το κορμί τους έμεινε παράλυτο. Έτσι αναγκάσθησαν τότε να συμβουλευτούν τους συγγενείς τους, για να συζητήσουν το κακό που τους βρήκε. Όλοι δε οι άρχοντες αποφάσισαν να καλέσουν τους τρεις ιερείς, μήπως μπορούσαν να τους βοηθήσουν. Οι ιερείς την μόνη απάντηση που έδωσαν ήταν, πως αυτοί θα παρακαλούσαν τον Θεό τους κι Εκείνος θα αποφάσιζε.
Την τρίτη νύχτα παρουσιάστηκε πάλι ο Άγιος Φανούριος στους Αγαρηνούς και τους ανακοίνωσε πως αν δεν έστελναν οι τρεις άρχοντες γραπτώς στο ναό του τη συγκατάθεση τους για την απελευθέρωση των ιερέων, δεν θα ξανάβρισκαν πια την υγεία τους. Οι Αγαρηνοί τότε θέλοντας και μη έγραψαν το γράμμα που ζήτησε ο Άγιος Φανούριος και δήλωναν απερίφραστα, πως παραχωρούσαν, στους τρεις ιερείς την ελευθερία τους. Αυτές οι δηλώσεις τους κατατέθηκαν στον ιερό ναό του Αγίου.
Πριν ακόμα επιστρέψει η αντιπροσωπεία των Αγαρηνών απ' το ναό, οι τυφλοί και παράλυτοι άπιστοι έγιναν εντελώς καλά με το θέλημα του Αγίου. Οι πλούσιοι Αγαρηνοί έδωσαν στους τρεις ιερείς όλα τα έξοδα του ταξιδιού τους κι αυτοί πριν αναχωρήσουν κατέφυγαν στην εκκλησία, και αφού ευχαρίστησαν τον Άγιο για την απελευθέρωσή τους, αντέγραψαν πιστά την εικόνα του Αγίου Φανουρίου και την πήραν στην Κρήτη, όπου την τιμούσαν κάθε χρόνο με δοξολογίες και λιτανείες.
6. Η πίτα του Αγίου Φανουρίου
Η μεγάλη τιμή που τρέφουν οι χριστιανοί στον Άγιο Φανούριο, έγινε αιτία να δημιουργηθεί στο λαό το παραδοσιακό έθιμο της πίττας του Αγίου ή καλύτερα της φανουρόπιτας.
Η πίτα συνήθως είναι μικρή και στρογγυλή και γίνεται από καθαρό αλεύρι, ζάχαρη, κανέλλα, λάδι κι αφού όλα αυτά τα υλικά ανακατευθούν, ζυμώνονται, μπαίνουν σε στρογγυλή φόρμα και η πίττα ψήνεται σε μέτρια θερμοκρασία στο φούρνο.
Η πίτα γίνεται για να φανερώσει ο Άγιος σε κάποιον ένα χαμένο αντικείμενο, κάποια δουλειά αν ένας είναι άεργος, κάποια χαμένη υπόθεση, την υγειά σε κάποιο άρρωστο και άλλα παρόμοια.
Η Εκκλησία μας γιορτάζει τη μνήμη του στις 27 Αυγούστου.
ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ
Ήχος δ΄. Βασίλειον διάδημα
Ουράνιον εφύμνιον εν γη τελείται λαμπρώς, επίγειον πανήγυριν νυν εορτάζει φαιδρώς Αγγέλων πολίτευμα, άνωθεν υμνωδίαις, ευφημούσι τους άθλους, κάτωθεν Εκκλησία την ουράνιον δόξαν. ην εύρες πόνοις και άθλοις τοις σοις, Φανούριε ένδοξε.
ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ
Ήχος γ΄. Η Παρθένος σήμερον
Ιερείς διέσωσας αιχμαλωσίας αθέου και δεσμά συνέθλασας δυνάμει Θεία, Θεόφρον, ήσχυνας τυράννων θράση γενναιοφρόνως, ηύφρανας Αγγέλων τάξεις Μεγαλομάρτυς, δια τούτο σε τιμώμεν, θείε οπλίτα, Φανούριε ένδοξε.
ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΟΝ
Τους ασπαζομένους την σην σεπτήν εικόνα εν πίστει και αιτούντας σην αρωγήν, Μάρτυς, κληρονόμους της Θείας Βασιλείας, Φανούριε, λιταίς σου πάντας ανάδειξον.
ΧΟΡΩΔΙΑ ΧΙΟΥ : ΝΕΕΣ ΕΓΓΡΑΦΕΣ ΑΠΟ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ
Η Χορωδία Χίου ανακοινώνει ότι η νέα χορωδιακή χρονιά αρχίζει από τις 8 Σεπτεμβρίου. Οι πρόβες της χορωδίας διεξάγονται κάθε Πέμπτη από τις 8.00 μ.μ. έως τις 10.00 μ.μ. στα γραφεία της χορωδίας στην οδού Βενιζέλου 73.
Για εγγραφές νέων μελών και περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με τα τηλέφωνα 6945210060 (Ευάγγελος Μανάρας), 6972250813 (Κώστας Χαλιορής) και 6944701416 (Γιώργος Ράγκος)
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)