Με παρουσία τόσο της ακαδημαϊκής όσο και επιχειρηματικής και φοιτητικής κοινότητας διεξήχθη, στις 8 Απριλίου η τέταρτη εκδήλωση-συζήτηση που οργάνωσε το τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά σε συνεργασία με την Ένωση Ναυτιλιακών Οικονομολόγων Ελλάδος, στο πλαίσιο του Εαρινού Κύκλου Διαλέξεων 2014 .
Η εκδήλωση είχε θέμα τις «Υπηρεσίες ενημέρωσης για τη διεθνή ναυτιλία: Η μετάβαση από την έντυπο στην ψηφιακή επικοινωνία» στη διάρκεια της οποίας, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μέλη της δημοσιογραφικής κοινότητας ανέπτυξαν θέματα ειδικού ενδιαφέροντος σχετικά με το παρόν και το μέλλον του ναυτιλιακού Τύπου.
Εισηγητές της συζήτησης ήταν οι κ.: David Glass, Managing Editor- Newsfront / Naftiliaki, Gillian Whittaker, Athens Bureau Chief Trade Winds και Nigel Lowry, Athens Correspondent- Lloyd's List and Director- Greek Shipping Hall of Fame.
Η εκδήλωση ξεκίνησε με μια συνοπτική ανάλυση της ιστορίας των ναυπλιακών ΜΜΕ από τον διευθυντή των Ναυτικών Χρονικών κ. Ηλία Μπίσια ο οποίος και συντόνισε τη μετέπειτα συζήτηση.
O κ. Mπίσιας
ανέλυσε στην ομιλία του το ρόλο και την εξέλιξη των ελληνικών ναυτιλιακών εντύπων ενώ αναφέρθηκε στις σχέσεις του Τύπου και της ευρύτερης κοινωνίας με την ελληνική ναυτιλιακή οικογένεια. Παρουσίασε επίσης το άρθρο του Ανδρέα Γ. Λαιμού που είχε δημοσιευθεί στα Ναυτικά Χρονικά το 1976, με τίτλο «ο μέγας άγνωστος να γίνει γνωστός» τονίζοντας τις αιτίες που οδήγησαν τον εφοπλισμό να επιθυμεί από το 1950 και μετά ένα χαμηλό δημόσιο προφίλ και ελάχιστη προβολή. Ο κ. Μπίσιας επεσήμανε ότι «πρωτοπόρος της εξωστρέφειας ήταν ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Αντώνης Χανδρής, ο οποίος από το 1975 έως το 1981, χωρίς μεσολαβητές και μέσω τακτικών συνεντεύξεων Τύπου επιζητούσε το διάλογο με όλους τους εκπροσώπους της δημοσιογραφίας» .
Από το 1976 εντάχθηκε στη «Ναυτιλιακή» ο κ. David Glass, και σήμερα μετρά πολλά «ναυτικά μίλια» στο βιογραφικό του. «Η εταιρεία που εκδίδει τη «Ναυτιλιακή» θεωρείται πρωτοπόρος στην ηλεκτρονική πληροφόρηση, τουλάχιστον στην Ελλάδα, μέσω του ηλεκτρονικού εβδομαδιαίου 16-σέλιδου εντύπου «Seatrade Week / Newsfront» που ξεκίνησε στις αρχές του 1980» επεσήμανε ο κ. Glass. «Μπορεί οι σχέσεις μεταξύ των δημοσιογράφων με τους ναυτιλιακούς φορείς να έχουν γίνει πιο “απρόσωπες” λόγω της ηλεκτρονικής διαδικτυακής εποχής που ζούμε αλλά ο σκοπός παραμένει ο ίδιος, σωστές, άμεσες και αντικειμενικές πληροφορίες», δήλωσε χαρακτηριστικά. Ο κ. Glass τόνισε ότι υπάρχει αρκετή μυστικοπάθεια εκ μέρους της ναυτιλιακής κοινότητας η οποία προτιμά με αυτό τον τρόπο να προστατεύεται και ίσως να ξεπερνά το «φθόνο» κάποιων συναδέρφων. Επεσήμανε επίσης τη διαφορά του ελληνικού με τον αγγλοσαξονικό δημοσιογραφικό λόγο όπου ο ανταποκριτής δεν κρίνει και δεν σχολιάζει ποτέ μια είδηση παρουσιάζοντας αποκλειστικά και μόνο γεγονότα και όχι προσωπικές απόψεις.
Η Gillian Whittaker, Athens Bureau Chief της εφημερίδας TradeWinds, αναφέρθηκε στους λόγους που οδήγησαν το έντυπο που εκπροσωπεί να επεκταθεί και στη ναυτιλία και να απευθυνθεί σε αναγνωστικό κοινό εκτός των συνόρων της Νορβηγίας. Η εφημερίδα TradeWinds υπήρξε πρωτοπόρος για τη ναυτιλιακή ενημέρωση στο χώρο του ηλεκτρονικού Τύπου ενώ η έντυπη έκδοση σήμερα απασχολεί μια διαφορετική και ανεξάρτητη δημοσιογραφικό ομάδα σε σχέση με την ηλεκτρονική ιστοσελίδα προκειμένου να διατηρήσει τη διαφοροποίηση του περιεχομένου τους. Όσο για τη δημοσιογραφική κάλυψη της ναυτιλιακής βιομηχανίας η κα. Gillian Whittaker υποστήριξε ότι έχει αλλάξει δραματικά, λόγω της τεχνολογίας και της μετάβασης από την έντυπη στην ηλεκτρονική μορφή. Αναφέρθηκε επίσης, στη διαφορά Ελλήνων και Σκανδιναβών πλοιοκτητών τονίζοντας ότι οι σκανδιναβικοί ναυτιλιακοί οίκοι όχι μόνο επιθυμούν την εξωστρέφεια αλλά διατηρούν εξαιρετικές και εποικοδομητικές σχέσεις με τα ΜΜΕ. Η καταξιωμένη δημοσιογράφος έκλεισε την ομιλία της με το αισιόδοξο μήνυμα ότι η έντυπη δημοσιογραφία έχει ακόμα μέλλον.
Ο κ. Nigel Lowry, Athens Correspondent- Lloyd's List and Director- Greek Shipping Hall of Fame, επεσήμανε ότι ακόμα και σήμερα ένα μέρος της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας προτιμά την εσωστρέφεια και δεν επιθυμεί την επαφή της με τα ΜΜΕ. «Προτιμά ένα χαμηλό ή ίσως και ένα τελείως αθέατο κοινωνικό προφίλ» δήλωσε χαρακτηριστικά. Εντούτοις μια μερίδα σύγχρονων πλοιοκτητών είναι πιο άνετοι στην επικοινωνία τους με τα ΜΜΕ απ’ ότι οι προκάτοχοί τους και αυτό το γεγονός είναι ιδιαιτέρα αισθητό στις εισηγμένες εταιρείες. Ο κ. Lowry τόνισε ότι «προσωπικά δεν πιστεύω ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες είναι λιγότερο αποστασιοποιημένοι απ’ ότι οι συνάδελφοι τους στο εξωτερικό. Οι περισσότεροι από τους γνωστούς και σημαντικούς πλοιοκτήτες στο χώρο είναι ώριμοι στο να γνωρίζουν ότι τα ΜΜΕ έχουν ένα σημαντικό έργο να επιτελέσουν» Τέλος αναφέρθηκε στην πληθώρα της πληροφόρησης που η εποχή της ηλεκτρονικής επικοινωνίας προσφέρει στην πλοιοκτησία και η οποία αποτελεί μια πρόκληση για τον παραδοσιακό ναυτιλιακό Τύπο. Η ποιότητα βέβαια της προσφερόμενης πληροφόρησης αποτελεί σημείο προβληματισμού τόσο για το σύγχρονο δημοσιογράφο, τον εκδοτικό χώρο αλλά και τον αναγνώστη. Μίλησε επίσης για τα διεθνή βραβεία της εφημερίδας Lloyd’s List που τιμούν κάθε χρόνου τους πρωτοπόρους της ελληνικής ναυτιλίας ενώ παρουσίασε το προσωπικό του όραμα, σε μια περίοδο κρίσης για τα διεθνή ΜΜΕ, που τον οδήγησε στη δημιουργία της ιστοσελίδας Greek shipping hall of fame.
ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ