Δραματική είναι η διάσταση που έχει λάβει η ανεργία των ναυτικών τα τελευταία χρόνια με κύριους υπαίτιους τις εκάστοτε κυβερνήσεις και τους εφοπλιστές.
Η συνεχείς μειώσεις τις οργανικής σύνθεσης, σε συνδυασμό με την απελευθέρωση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα (κάτι το οποίο οδήγησε τα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια στην αλλαγή νηολογίου) έχουν φέρει χιλιάδες Έλληνες ναυτικούς στη ανεργία.
Ενδεικτικά να σας αναφέρω ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία (τα οποία δεν αντιπροσωπεύουν την πραγματικότητα) 5.000 Έλληνες ναυτικοί είναι άνεργοι, ενώ την ίδια στιγμή η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία υπολογίζει τον αριθμό στους 10.000, αλλά ίσως είναι ακόμα περισσότεροι!
Αξίζει να σημειωθεί ότι την δεκαετία του 1980 οι θέσεις εργασίας των ναυτικών ήταν περίπου 80.000-90.000 ενώ σήμερα δεν ξεπερνάν τις 14.000! Την ίδια περίοδο τα πλοία με Ελληνική σημαία ήταν περισσότερα από 3.500, ενώ σήμερα είναι περίπου στα 850-900…
Οι κυβερνήσεις και οι υπουργοί ναυτιλίας απεδείχθησαν κατώτεροι των περιστάσεων και δεν κατάφεραν να κάνουν τίποτα γύρω από τα σημαντικά προβλήματα που ταλανίζουν την ναυτιλία μας. Δεν ασχολήθηκαν ποτέ με την εκπαίδευση, το αντίθετο μάλιστα, την άφησαν μαράζωσε και υποβαθμίστηκε όσο καμία άλλη στην Ελλάδα. Η έλλειψη εκπαίδευσης – εν μέρη – καλύφθηκε από το μεράκι και την ναυτοσύνη των Ελλήνων ναυτικών. Η ανεργία όμως και η κατάντια που έφεραν τους ναυτικούς είναι μη- αντιμετωπίσιμη και συνεπώς καταστροφική για την άλλοτε παγκόσμια δύναμη στη ναυτιλία. ΝΑΙ ΚΎΡΙΟΙ! ΓΙΑ ΕΜΑΣ ΚΑΠΟΤΕ ΗΤΑΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΔΥΝΑΜΗ Η ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΜΑΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΩΡΑ.
Βλέπουμε χιλιάδες Έλληνες ναυτικούς να ψάχνουν απεγνωσμένα δουλειά, εκατοντάδες νέους σπουδαστές που εσείς τους ποτίσατε με ψεύτικες ελπίδες να ψάχνουν να μπαρκάρουν, τους συνάδελφους να δίνουν την ψυχή τους μέσα στα καράβια και εσάς να καυχιόσαστε που η Ελλάδα πέρασε και πάλι πρώτη σε χωρητικότητα στην παγκόσμια κατάταξη. Γελάμε και ταυτόχρονα θυμώνουμε που άνθρωποι σαν εσάς, οι οποίοι δεν ξέρουν που είναι η πλώρη και που η πρύμη, παίρνουν αποφάσεις για την ναυτιλία και τους ναυτικούς μας.
Και θυμάμαι και συγκεκριμένα ένα μέρος από μια ομιλία του υπουργού ναυτιλίας στην οποία ανέφερε:
«Είναι αλήθεια ότι έχει αυξηθεί η ανεργία των ναυτικών, λόγω της αύξησης της προσφερόμενης εργασίας. Πολλοί άνθρωποι, που είχαν φύγει από τη θάλασσα, επανέρχονται και επανεργοποιούν τα ναυτικά τους φυλλάδια, γιατί δεν βρίσκουν δουλειά στην ξηρά.
Για εμάς, αυτό που είναι το κύριο μέλημά μας, είναι να αναβαθμίσουμε τη ναυτική εκπαίδευση και να δώσουμε περισσότερες δυνατότητες στους σπουδαστές που βρίσκονται στις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Γι’ αυτό το λόγο, άλλωστε, προχωρήσαμε σε μια συμφωνία με την ΠΝΟ και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, ώστε να μπορούν να ναυτολογούνται και να παίρνουν προσόντα, όχι μόνο στα πλοία υπό ελληνική σημαία, που είναι περίπου οκτακόσια ενενήντα, αλλά και στα ελληνόκτητα πλοία υπό ξένη σημαία, που είναι περίπου άλλα δύο χιλιάδες. Έτσι, δίνουμε τη δυνατότητα περισσότερης απασχόλησης. Δίνουμε, δηλαδή, τη δυνατότητα να επανδρώσουν πολύ περισσότερα πλοία. Πιστεύουμε ότι μόλις εκδοθεί η συγκεκριμένη Υπουργική Απόφαση θα λύσουμε ένα χρόνιο πρόβλημα.»
Και αναρωτιέμαι εγώ, σαν απλός ναυτικός, πόσα από αυτά έγιναν ή θα γίνουν; Βλέπω συνεχώς νέα παιδιά που δεν βρίσκουν να μπαρκάρουν ή μπαρκάρουν με μέσον. Βλέπω την κατάσταση αντί να βελτιώνεται να επιδεινώνεται. Βλέπω κάθε χρόνο χιλιάδες νέους εισακτέους οι οποίοι δεν υπάρχει περίπτωση να βρουν δουλειά. Βλέπω ακόμη και κάτι άλλο… Βλέπω αλλοδαπούς στα καράβια οι οποίοι (σε συγκεκριμένες θέσεις) παίρνουν 4.000-5.000 ευρώ το μήνα και των οποίων η προσφορά είναι μηδαμινή. Στις ίδιες θέσει θα μπορούσαν κάλλιστα να δουλέψουν και Έλληνες με τα ίδια χρήματα. Γιατί δεν τους προτιμάτε; δεν τους γουστάρετε ή παίζει τίποτε άλλο;
ΥΓ: Επειδή ακούω πολλά τώρα τελευταία. Οι Έλληνες μηχανικοί είναι οι καλύτεροι που υπάρχουν. Είναι εξίσου απαραίτητοι με τους πλοιάρχους. Μπορεί την δόξα να την παίρνουν οι πλοίαρχοι αλλά χωρίς τους μηχανικούς καράβι δεν πάει….
c.o.
e-nautilia.gr