Εκατομμύρια ευρώ θα δαπανηθούν και φέτος από τους Έλληνες γονείς για την αγορά παιχνιδιών ενόψει των Χριστουγέννων και τής Πρωτοχρονιάς, αλλά τα χρήματα αυτά δεν θα διατεθούν πάντα για σωστές επιλογές, σε σχέση τόσο με την ασφάλεια των παιδιών, όσο και με τον χαρακτήρα τους, όπως προκύπτει από σημερινή ανακοίνωση του Κέντρου Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕΠΚΑ).
Σύμφωνα με το ΚΕΠΚΑ, επειδή τα δείγματα παιχνιδιών, στα οποία διενεργούνται οι απαραίτητοι έλεγχοι και δοκιμές, είναι ελάχιστα σε σχέση με τον συνολικό αριθμό όσων κυκλοφορούν στην αγορά, οι γονείς πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, στις αναγραφόμενες ενδείξεις επί των συσκευασιών τους. Μεταξύ άλλων επιβάλλεται να ελέγχουν αν στη συσκευασία αναγράφονται τα στοιχεία του κατασκευαστή, του εντολοδόχου του ή του εισαγωγέα του παιχνιδιού, να ενημερώνονται για το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο αποφεύγοντας όσα περιέχουν PVC ή φθαλικά και να προσέχουν αν φέρει στη συσκευασία του την ένδειξη “CE” (σήμερα όλα τα παιχνίδια που κυκλοφορούν στην ΕΕ, θα πρέπει να φέρουν την ένδειξη “CE”, κατά τρόπο ορατό και ανεξίτηλο).
Προσοχή στο χρόνο ενασχόλησης με ηλεκτρονικά παιχνίδια
Όσον αφορά τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, που συχνά έχουν βίαιο περιεχόμενο, το ΚΕΠΚΑ σημειώνει ότι παρότι η τιμή τους είναι υψηλή και υπάρχει ένδειξη ότι επιτρέπεται η αγορά μόνο σε ενηλίκους, πολλά παιδιά πείθουν τους γονείς τους να τους τα αγοράσουν. "Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουμε ότι η παρατεταμένη ενασχόληση με τέτοιου είδους παιχνίδια δημιουργεί σοβαρά προβλήματα επικοινωνίας και επηρεάζει, με αρνητικό τρόπο, τη συμπεριφορά, τις δραστηριότητες, τον τρόπο σκέψης και τη λειτουργία των παιδιών μας. Η πολύωρη χρήση τέτοιων παιχνιδιών μπορεί να προκαλέσει στα παιδιά δυσλειτουργίες όπως απαθές και νωχελικό βλέμμα, νευρικότητα και υπερκινητικότητα. Γι' αυτό ελέγχουμε το συνολικό χρόνο ενασχόλησης των παιδιών μας, με τα παιχνίδια αυτά και παρακολουθούμε, αν είναι δυνατόν τον τρόπο χρήσης τους από τα παιδιά, για να διαπιστώσουμε αν αποκομίζουν κάποιο όφελος ή το αντίθετο" υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση του ΚΕΠΚΑ.
Ενημερώστε τα παιδιά για τον τρόπο λειτουργίας των διαφημίσεων
Στην ίδια ανακοίνωση το ΚΕΠΚΑ συνιστά στους γονείς να ενημερώσουν τα παιδιά τους για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η διαφήμιση. "Τα παιδιά είναι οι πιο άπειροι από όλους τους καταναλωτές, διαθέτουν ελάχιστα και ζητούν περισσότερα. Είναι οι πιο κατάλληλοι για να επηρεασθούν από τις διαφημίσεις, που κυριολεκτικά τα βομβαρδίζουν τις γιορτινές μέρες. Ως γονείς μπορούμε να εξηγήσουμε στα παιδιά τις χρησιμοποιούμενες διαφημιστικές μεθόδους: να δείξουμε την επίδραση της μουσικής υπόκρουσης, κλείνοντας τελείως τον ήχο, στην τηλεόραση. Να δείξουμε πως ο ειδικός φωτισμός και τα κοντινά πλάνα υπερβάλλουν το μέγεθος, και την εμφάνιση του προϊόντος. Γι’ αυτό, μερικά παιχνίδια δεν είναι τόσο λαμπερά ή τόσο μεγάλα όσο τα βλέπουμε, στη διαφήμιση" επισημαίνει το ΚΕΠΚΑ και προσθέτει: "Να δείξουμε στα παιδιά την αληθινή σημασία των λέξεων: Τα παιδιά έχουν την τάση να πιστεύουν ό,τι βλέπουν: Μια μάρκα προϊόντος είναι η "καλύτερη", η "γλυκύτερη", η "ταχύτερη". Θα πρέπει να δώσουμε να καταλάβουν τις πραγματικές διαστάσεις των λέξεων, χωρίς υπερβολές" επισημαίνει το Κέντρο.
Σύμφωνα με το ΚΕΠΚΑ, επειδή τα δείγματα παιχνιδιών, στα οποία διενεργούνται οι απαραίτητοι έλεγχοι και δοκιμές, είναι ελάχιστα σε σχέση με τον συνολικό αριθμό όσων κυκλοφορούν στην αγορά, οι γονείς πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, στις αναγραφόμενες ενδείξεις επί των συσκευασιών τους. Μεταξύ άλλων επιβάλλεται να ελέγχουν αν στη συσκευασία αναγράφονται τα στοιχεία του κατασκευαστή, του εντολοδόχου του ή του εισαγωγέα του παιχνιδιού, να ενημερώνονται για το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο αποφεύγοντας όσα περιέχουν PVC ή φθαλικά και να προσέχουν αν φέρει στη συσκευασία του την ένδειξη “CE” (σήμερα όλα τα παιχνίδια που κυκλοφορούν στην ΕΕ, θα πρέπει να φέρουν την ένδειξη “CE”, κατά τρόπο ορατό και ανεξίτηλο).
Προσοχή στο χρόνο ενασχόλησης με ηλεκτρονικά παιχνίδια
Όσον αφορά τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, που συχνά έχουν βίαιο περιεχόμενο, το ΚΕΠΚΑ σημειώνει ότι παρότι η τιμή τους είναι υψηλή και υπάρχει ένδειξη ότι επιτρέπεται η αγορά μόνο σε ενηλίκους, πολλά παιδιά πείθουν τους γονείς τους να τους τα αγοράσουν. "Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουμε ότι η παρατεταμένη ενασχόληση με τέτοιου είδους παιχνίδια δημιουργεί σοβαρά προβλήματα επικοινωνίας και επηρεάζει, με αρνητικό τρόπο, τη συμπεριφορά, τις δραστηριότητες, τον τρόπο σκέψης και τη λειτουργία των παιδιών μας. Η πολύωρη χρήση τέτοιων παιχνιδιών μπορεί να προκαλέσει στα παιδιά δυσλειτουργίες όπως απαθές και νωχελικό βλέμμα, νευρικότητα και υπερκινητικότητα. Γι' αυτό ελέγχουμε το συνολικό χρόνο ενασχόλησης των παιδιών μας, με τα παιχνίδια αυτά και παρακολουθούμε, αν είναι δυνατόν τον τρόπο χρήσης τους από τα παιδιά, για να διαπιστώσουμε αν αποκομίζουν κάποιο όφελος ή το αντίθετο" υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση του ΚΕΠΚΑ.
Ενημερώστε τα παιδιά για τον τρόπο λειτουργίας των διαφημίσεων
Στην ίδια ανακοίνωση το ΚΕΠΚΑ συνιστά στους γονείς να ενημερώσουν τα παιδιά τους για τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η διαφήμιση. "Τα παιδιά είναι οι πιο άπειροι από όλους τους καταναλωτές, διαθέτουν ελάχιστα και ζητούν περισσότερα. Είναι οι πιο κατάλληλοι για να επηρεασθούν από τις διαφημίσεις, που κυριολεκτικά τα βομβαρδίζουν τις γιορτινές μέρες. Ως γονείς μπορούμε να εξηγήσουμε στα παιδιά τις χρησιμοποιούμενες διαφημιστικές μεθόδους: να δείξουμε την επίδραση της μουσικής υπόκρουσης, κλείνοντας τελείως τον ήχο, στην τηλεόραση. Να δείξουμε πως ο ειδικός φωτισμός και τα κοντινά πλάνα υπερβάλλουν το μέγεθος, και την εμφάνιση του προϊόντος. Γι’ αυτό, μερικά παιχνίδια δεν είναι τόσο λαμπερά ή τόσο μεγάλα όσο τα βλέπουμε, στη διαφήμιση" επισημαίνει το ΚΕΠΚΑ και προσθέτει: "Να δείξουμε στα παιδιά την αληθινή σημασία των λέξεων: Τα παιδιά έχουν την τάση να πιστεύουν ό,τι βλέπουν: Μια μάρκα προϊόντος είναι η "καλύτερη", η "γλυκύτερη", η "ταχύτερη". Θα πρέπει να δώσουμε να καταλάβουν τις πραγματικές διαστάσεις των λέξεων, χωρίς υπερβολές" επισημαίνει το Κέντρο.
zougla.gr