Πλαίσιο Βασικών Τοποθετήσεων
Η Δημοτική Παράταξη Ψαριανών «Προοπτική στην Ένωση», θεωρεί σκόπιμο να ενημερώσει τους συντοπίτες μας Ψαριανούς, για το πλαίσιο εντός του οποίου θα κινηθεί σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα που αφορούν: την σχέση της Δημοτικής Αρχής με τους δημότες, την λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, τα κρίσιμα ζητήματα της οικονομικής διαχείρισης και της παραγωγής έργου, τον τρόπο αντιμετώπισης των βασικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το νησί μας.
Η Δημοτική Παράταξη Ψαριανών «Προοπτική στην Ένωση», θεωρεί σκόπιμο να ενημερώσει τους συντοπίτες μας Ψαριανούς, για το πλαίσιο εντός του οποίου θα κινηθεί σε μια σειρά από κρίσιμα ζητήματα που αφορούν: την σχέση της Δημοτικής Αρχής με τους δημότες, την λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, τα κρίσιμα ζητήματα της οικονομικής διαχείρισης και της παραγωγής έργου, τον τρόπο αντιμετώπισης των βασικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει το νησί μας.
1. Σχέση Δημοτικής Αρχής με τον Δημότη (διαφάνεια – λογοδοσία)
Στα Ψαρά όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας, τα Ψαρά δεν είναι ένα μεγάλο αστικό κέντρο, όπου οι πολίτες αισθάνονται – δίκαια ή άδικα – ότι η δημοτική αρχή και ο Δήμαρχος βρίσκονται μακριά τους, απομονωμένοι και ξεκομμένοι από την πραγματικότητα που ο πολίτης βιώνει.
Στα Ψαρά το Δημαρχείο ήταν και θα συνεχίσει να είναι το σπίτι του κάθε Ψαριανού.
Ο καθένας θα έχει το δικαίωμα να ενημερωθεί αξιόπιστα, να θέσει τα ζητήματα που τον απασχολούν, να ζητήσει την συνδρομή του Δήμου.
Αλλά και ο Δήμος απέναντι στον δημότη θα λειτουργήσει με την μέγιστη διαφάνεια.
Ο Δήμος επίσης, θα λογοδοτεί. Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο ζητάει από τις Δημοτικές Αρχές και τον Δήμαρχο να λογοδοτεί απέναντι στους πολίτες για τα πεπραγμένα του. Κάποιοι Δήμαρχοι το τηρούν, κάποιοι άλλοι όχι. Κάποιοι το θυμούνται στο τέλος της θητείας τους και προχωράνε σε μια προεκλογικού τύπου «συνέντευξη» στην οποία παρουσιάζουν το έργο τους.
Εμείς δεσμευόμαστε ότι κάθε καλοκαίρι – για να δώσουμε την δυνατότητα και στους Ψαριανούς της διασποράς, οι οποίοι τότε επισκέπτονται το νησί μας - σε μια ανοικτή συγκέντρωση θα παρουσιάζουμε τα πεπραγμένα της χρονιάς που πέρασε και τον σχεδιασμό της χρονιάς που έρχεται.
Διαφάνεια και Λογοδοσία λοιπόν, δύο όροι, δύο προϋποθέσεις που πριν από όλους τους άλλους, τους θέτουμε εμείς απόλυτα στον εαυτό μας και στην βάση των οποίων θα ζητηθούμε να κριθούμε.
Στα Ψαρά όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας, τα Ψαρά δεν είναι ένα μεγάλο αστικό κέντρο, όπου οι πολίτες αισθάνονται – δίκαια ή άδικα – ότι η δημοτική αρχή και ο Δήμαρχος βρίσκονται μακριά τους, απομονωμένοι και ξεκομμένοι από την πραγματικότητα που ο πολίτης βιώνει.
Στα Ψαρά το Δημαρχείο ήταν και θα συνεχίσει να είναι το σπίτι του κάθε Ψαριανού.
Ο καθένας θα έχει το δικαίωμα να ενημερωθεί αξιόπιστα, να θέσει τα ζητήματα που τον απασχολούν, να ζητήσει την συνδρομή του Δήμου.
Αλλά και ο Δήμος απέναντι στον δημότη θα λειτουργήσει με την μέγιστη διαφάνεια.
Ο Δήμος επίσης, θα λογοδοτεί. Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο ζητάει από τις Δημοτικές Αρχές και τον Δήμαρχο να λογοδοτεί απέναντι στους πολίτες για τα πεπραγμένα του. Κάποιοι Δήμαρχοι το τηρούν, κάποιοι άλλοι όχι. Κάποιοι το θυμούνται στο τέλος της θητείας τους και προχωράνε σε μια προεκλογικού τύπου «συνέντευξη» στην οποία παρουσιάζουν το έργο τους.
Εμείς δεσμευόμαστε ότι κάθε καλοκαίρι – για να δώσουμε την δυνατότητα και στους Ψαριανούς της διασποράς, οι οποίοι τότε επισκέπτονται το νησί μας - σε μια ανοικτή συγκέντρωση θα παρουσιάζουμε τα πεπραγμένα της χρονιάς που πέρασε και τον σχεδιασμό της χρονιάς που έρχεται.
Διαφάνεια και Λογοδοσία λοιπόν, δύο όροι, δύο προϋποθέσεις που πριν από όλους τους άλλους, τους θέτουμε εμείς απόλυτα στον εαυτό μας και στην βάση των οποίων θα ζητηθούμε να κριθούμε.
2. Λειτουργία Δημοτικού Συμβουλίου (δημοκρατία - συναίνεση)
Για εμάς Δημοκρατία δεν είναι η επιβολή της θέλησης της πλειοψηφίας στην μειοψηφία. Για εμάς δημοκρατία είναι ο σεβασμός των δικαιωμάτων της μειοψηφίας και η δημιουργία των προϋποθέσεων έτσι ώστε αυτή - και εφόσον αυτή είναι η θέληση των πολιτών - να γίνει μια μέρα πλειοψηφία.
Άρα για εμάς δεν τίθεται ζήτημα λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου σε επίπεδο αριθμών, σε επίπεδο «κουκιών», σε επίπεδο τετελεσμένων. Για εμάς λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου σημαίνει κουβέντα, σημαίνει διάλογος, τελικά σημαίνει συναίνεση.
Άλλωστε στον Τόπο μας τι έννοια έχουν οι όροι μειοψηφία / πλειοψηφία. Το διακύβευμα είναι για όλους κοινό.
Το διακύβευμα είναι να γίνουν τα Ψαρά ένας τόπος για να ζεις.
Για εμάς Δημοκρατία δεν είναι η επιβολή της θέλησης της πλειοψηφίας στην μειοψηφία. Για εμάς δημοκρατία είναι ο σεβασμός των δικαιωμάτων της μειοψηφίας και η δημιουργία των προϋποθέσεων έτσι ώστε αυτή - και εφόσον αυτή είναι η θέληση των πολιτών - να γίνει μια μέρα πλειοψηφία.
Άρα για εμάς δεν τίθεται ζήτημα λειτουργίας του δημοτικού συμβουλίου σε επίπεδο αριθμών, σε επίπεδο «κουκιών», σε επίπεδο τετελεσμένων. Για εμάς λειτουργία του δημοτικού συμβουλίου σημαίνει κουβέντα, σημαίνει διάλογος, τελικά σημαίνει συναίνεση.
Άλλωστε στον Τόπο μας τι έννοια έχουν οι όροι μειοψηφία / πλειοψηφία. Το διακύβευμα είναι για όλους κοινό.
Το διακύβευμα είναι να γίνουν τα Ψαρά ένας τόπος για να ζεις.
3. Οικονομικά του Δήμου (διαφάνεια, κάθε ευρώ να πιάνει τόπο)
Η οικονομική λειτουργία του Δήμου θα γίνει με πλήρη διαφάνεια.
Ο Δημότης θα γνωρίζει τι ξοδεύτηκε και γιατί ξοδεύτηκε.
Και φυσικά κάθε ευρώ που θα ξοδευτεί θα εξασφαλίζουμε ότι θα είναι ένα ευρώ το οποίο θα πιάσει τόπο και κυρίως θα συμβάλει στην ανάπτυξη του νησιού μας. Με άλλα λόγια θα φροντίσουμε να υλοποιήσουμε έργα με ανταποδοτικότητα και όχι έργα βιτρίνας.
Η διαφάνεια, η λογοδοσία, αλλά και η αποτελεσματικότητα θα είναι οι αρχές που θα προσδιορίζουν την οικονομική λειτουργία του Δήμου.
Η οικονομική λειτουργία του Δήμου θα γίνει με πλήρη διαφάνεια.
Ο Δημότης θα γνωρίζει τι ξοδεύτηκε και γιατί ξοδεύτηκε.
Και φυσικά κάθε ευρώ που θα ξοδευτεί θα εξασφαλίζουμε ότι θα είναι ένα ευρώ το οποίο θα πιάσει τόπο και κυρίως θα συμβάλει στην ανάπτυξη του νησιού μας. Με άλλα λόγια θα φροντίσουμε να υλοποιήσουμε έργα με ανταποδοτικότητα και όχι έργα βιτρίνας.
Η διαφάνεια, η λογοδοσία, αλλά και η αποτελεσματικότητα θα είναι οι αρχές που θα προσδιορίζουν την οικονομική λειτουργία του Δήμου.
4. Σχέση Δημοτικής Αρχής με τους υπόλοιπους φορείς (Περιφέρεια, Δήμο Χίου, κτλ)
Τα Ψαρά σήμερα ζούνε μια κατάσταση μόνιμης απομόνωσης.
Ο Δήμος είναι «μικρός» και οι υπηρεσίες μη επαρκώς στελεχωμένες.
Εξαρτόμαστε από τον Δήμο Χίου, εξαρτόμαστε από τους άλλους.
Αυτό, στο πλαίσιο του δυνατού πρέπει να αλλάξει και αλλάζει όταν προσεγγίζεις τους φορείς και τους ανθρώπους με τους οποίους πρέπει να συνεργαστείς δείχνοντας τους ότι ξέρεις τι θέλεις και ότι ξέρεις πώς να το πάρεις – αν και εφόσον φυσικά αυτό που ζητάς το δικαιούσαι.
Στο σημείο αυτό υπάρχει ένα έλλειμμα όλα αυτά τα χρόνια. Τα Ψαρά από κάποιους παρουσιάζονταν ή και λειτουργούσαν ως ο φτωχός συγγενής και αυτό συνέβαινε εκτός των άλλων λόγω έλλειψη πληροφόρησης και κυρίως λόγω έλλειψη γνώσης.
Αυτό σήμερα θα αλλάξει κυρίως λόγω της γνώσης που έχουμε και της καλύτερης προετοιμασίας που έχει γίνει σε σχέση με κάθε άλλη φορά και αυτό μας κάνει να πιστεύουμε ότι μπορούμε αυτή την φορά να πάρουμε το μέγιστο από την σχέση μας με φορείς όπως η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου (η οποία θα διαχειρίζεται και το μεγαλύτερο αναπτυξιακό εργαλείο της επόμενης περιόδου, το «Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Βορείου Αιγαίου») και ο Δήμος Χίου την Τεχνική Υπηρεσία του οποίου έχουμε απόλυτη ανάγκη προκειμένου να υλοποιήσουμε τα έργα μας.
Η σχέση αυτή όμως τώρα θα μπει σε μια πιο σταθερή και αξιόπιστη κυρίως από την δική μας μεριά βάση, αφού θα ξέρουμε τι θέλουμε, πότε το θέλουμε και γιατί το θέλουμε. Ενώ, θα είμαστε σε θέση να συμβάλουμε με τις δυνάμεις μας σε οτιδήποτε χρειαστεί δείχνοντας πρώτα εμείς την προθυμία μας και την αποφασιστικότητα μας να υλοποιήσουμε ότι χωρίς την βοήθεια και εμπλοκή αυτών των φορέων είναι αδύνατον να υλοποιηθεί στον τόπο μας.
Και μιλώντας για σχέση με τους άλλους Φορείς, δεν το θέτουμε στενά στα όρια των σχέσεων μας με τον Δήμο Χίου ή και την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Θα δουλέψουμε για να αναβαθμίσουμε την σχέση μας με την Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, με το Λιμενικό Σώμα, με το Νοσοκομείο Χίου.
Για την σχέση μας με όλους αυτούς τους Φορείς έχει συνταχθεί ένα «επιχειρησιακό πλάνο». Ξέρουμε τι θέλουμε από όλους αυτούς και με αξιοπιστία, αλλά και με ευθύτητα θα τους το ζητήσουμε.
Τα Ψαρά σήμερα ζούνε μια κατάσταση μόνιμης απομόνωσης.
Ο Δήμος είναι «μικρός» και οι υπηρεσίες μη επαρκώς στελεχωμένες.
Εξαρτόμαστε από τον Δήμο Χίου, εξαρτόμαστε από τους άλλους.
Αυτό, στο πλαίσιο του δυνατού πρέπει να αλλάξει και αλλάζει όταν προσεγγίζεις τους φορείς και τους ανθρώπους με τους οποίους πρέπει να συνεργαστείς δείχνοντας τους ότι ξέρεις τι θέλεις και ότι ξέρεις πώς να το πάρεις – αν και εφόσον φυσικά αυτό που ζητάς το δικαιούσαι.
Στο σημείο αυτό υπάρχει ένα έλλειμμα όλα αυτά τα χρόνια. Τα Ψαρά από κάποιους παρουσιάζονταν ή και λειτουργούσαν ως ο φτωχός συγγενής και αυτό συνέβαινε εκτός των άλλων λόγω έλλειψη πληροφόρησης και κυρίως λόγω έλλειψη γνώσης.
Αυτό σήμερα θα αλλάξει κυρίως λόγω της γνώσης που έχουμε και της καλύτερης προετοιμασίας που έχει γίνει σε σχέση με κάθε άλλη φορά και αυτό μας κάνει να πιστεύουμε ότι μπορούμε αυτή την φορά να πάρουμε το μέγιστο από την σχέση μας με φορείς όπως η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου (η οποία θα διαχειρίζεται και το μεγαλύτερο αναπτυξιακό εργαλείο της επόμενης περιόδου, το «Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Βορείου Αιγαίου») και ο Δήμος Χίου την Τεχνική Υπηρεσία του οποίου έχουμε απόλυτη ανάγκη προκειμένου να υλοποιήσουμε τα έργα μας.
Η σχέση αυτή όμως τώρα θα μπει σε μια πιο σταθερή και αξιόπιστη κυρίως από την δική μας μεριά βάση, αφού θα ξέρουμε τι θέλουμε, πότε το θέλουμε και γιατί το θέλουμε. Ενώ, θα είμαστε σε θέση να συμβάλουμε με τις δυνάμεις μας σε οτιδήποτε χρειαστεί δείχνοντας πρώτα εμείς την προθυμία μας και την αποφασιστικότητα μας να υλοποιήσουμε ότι χωρίς την βοήθεια και εμπλοκή αυτών των φορέων είναι αδύνατον να υλοποιηθεί στον τόπο μας.
Και μιλώντας για σχέση με τους άλλους Φορείς, δεν το θέτουμε στενά στα όρια των σχέσεων μας με τον Δήμο Χίου ή και την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Θα δουλέψουμε για να αναβαθμίσουμε την σχέση μας με την Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, με το Λιμενικό Σώμα, με το Νοσοκομείο Χίου.
Για την σχέση μας με όλους αυτούς τους Φορείς έχει συνταχθεί ένα «επιχειρησιακό πλάνο». Ξέρουμε τι θέλουμε από όλους αυτούς και με αξιοπιστία, αλλά και με ευθύτητα θα τους το ζητήσουμε.
5. Βασικά Προβλήματα του νησιού
Μία σειρά από κρίσιμα ζητήματα όχι μόνο για την ανάπτυξη του νησιού μας, αλλά κυρίως για την προστασία της ποιότητας ζωής των Ψαριανών θα πρέπει να αντιμετωπισθούν από την πρώτη κιόλας μέρα κατά την οποία η νέα Δημοτική Αρχή θα αναλάβει τα καθήκοντα της.
Η Ακτοπλοϊκή Σύνδεση, με την Χίο και τον Πειραιά με τακτικότερα και μονιμότερα προγραμματισμένα δρομολόγια και με προσπάθεια ακτοπλοϊκής σύνδεσης με το λιμάνι του Πειραιά.
Η προστασία της Δημόσια Υγείας, με μόνιμη θέση γιατρού και νοσηλεύτριας. Η δημιουργία Κοινωνικού Ιατρείου και Φαρμακείου θα δώσει λύση στο χρόνιο πρόβλημα του νησιού μας.
Η οριστική λύση στο ζήτημα του χωροταξικού σχεδιασμού.
Η εγκατάσταση και λειτουργία Μονάδας Βιολογικού Καθαρισμού με τα δίκτυα του.
Η μελέτη, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, για την κατασκευή κατάλληλου προστατευτικού πετάσματος στο υπάρχον Ελικοδρόμιο, ώστε να λυθεί το πρόβλημα με τις ζημιές που προκαλούνται στο χώρο του νεκροταφείου.
Η δημιουργία εκείνων των προϋποθέσεων που θα καταστήσουν τα Ψαρά ελκυστικό προορισμό για τους επισκέπτες, έτσι δράσεις όπως η Ανακατασκευή και Λειτουργία του Ξενοδοχείου του ΕΟΤ, η δημιουργία του Ναυτικού και Ιστορικού Μουσείο Ψαρών, η συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία προκειμένου ο Αρχαιολογικός Χώρος στο Αρχοντίκι να λειτουργήσει ως πόλος έλξης επισκεπτών και τουριστών.
Και φυσικά η εκμετάλλευση της νέας τεχνολογίας. Τα Ψαρά είναι μικρός τόπος και με σχετικά λίγα χρήματα μπορούν να γίνουν Ψηφιακός Δήμος. Δηλαδή να γίνουν ένα Δήμος πρωτοπόρος στην χρήση των νέων τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών, προς όφελος των δημοτών, των επιχειρήσεων και των επισκεπτών του.
Εντατικότερες προσπάθειες για ένα καθαρότερο περιβάλλον με την δημιουργία θέσεων εργασίας από ντόπιο προσωπικό.
Μία σειρά από κρίσιμα ζητήματα όχι μόνο για την ανάπτυξη του νησιού μας, αλλά κυρίως για την προστασία της ποιότητας ζωής των Ψαριανών θα πρέπει να αντιμετωπισθούν από την πρώτη κιόλας μέρα κατά την οποία η νέα Δημοτική Αρχή θα αναλάβει τα καθήκοντα της.
Η Ακτοπλοϊκή Σύνδεση, με την Χίο και τον Πειραιά με τακτικότερα και μονιμότερα προγραμματισμένα δρομολόγια και με προσπάθεια ακτοπλοϊκής σύνδεσης με το λιμάνι του Πειραιά.
Η προστασία της Δημόσια Υγείας, με μόνιμη θέση γιατρού και νοσηλεύτριας. Η δημιουργία Κοινωνικού Ιατρείου και Φαρμακείου θα δώσει λύση στο χρόνιο πρόβλημα του νησιού μας.
Η οριστική λύση στο ζήτημα του χωροταξικού σχεδιασμού.
Η εγκατάσταση και λειτουργία Μονάδας Βιολογικού Καθαρισμού με τα δίκτυα του.
Η μελέτη, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, για την κατασκευή κατάλληλου προστατευτικού πετάσματος στο υπάρχον Ελικοδρόμιο, ώστε να λυθεί το πρόβλημα με τις ζημιές που προκαλούνται στο χώρο του νεκροταφείου.
Η δημιουργία εκείνων των προϋποθέσεων που θα καταστήσουν τα Ψαρά ελκυστικό προορισμό για τους επισκέπτες, έτσι δράσεις όπως η Ανακατασκευή και Λειτουργία του Ξενοδοχείου του ΕΟΤ, η δημιουργία του Ναυτικού και Ιστορικού Μουσείο Ψαρών, η συνεργασία με την Αρχαιολογική Υπηρεσία προκειμένου ο Αρχαιολογικός Χώρος στο Αρχοντίκι να λειτουργήσει ως πόλος έλξης επισκεπτών και τουριστών.
Και φυσικά η εκμετάλλευση της νέας τεχνολογίας. Τα Ψαρά είναι μικρός τόπος και με σχετικά λίγα χρήματα μπορούν να γίνουν Ψηφιακός Δήμος. Δηλαδή να γίνουν ένα Δήμος πρωτοπόρος στην χρήση των νέων τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών, προς όφελος των δημοτών, των επιχειρήσεων και των επισκεπτών του.
Εντατικότερες προσπάθειες για ένα καθαρότερο περιβάλλον με την δημιουργία θέσεων εργασίας από ντόπιο προσωπικό.
6. Υλοποίηση Δημοτικών Έργων
Η σύνταξη του Δημοτικού μας προγράμματος έχει ήδη ολοκληρωθεί και αυτό κατέστη εφικτό για τους εξής λόγους:
Γνώση των αναγκών / προβλημάτων του νησιού.
Γνώση των διαδικασιών και κυρίως των δυνατοτήτων χρηματοδότησης που υπάρχουν και οι οποίες σήμερα είναι πολύ συγκεκριμένες και περιορίζονται κυρίως στα Επιχειρησιακά Προγράμματα της Νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020. (Νέο ΕΣΠΑ).
Η σύνταξη του Δημοτικού μας προγράμματος έχει ήδη ολοκληρωθεί και αυτό κατέστη εφικτό για τους εξής λόγους:
Γνώση των αναγκών / προβλημάτων του νησιού.
Γνώση των διαδικασιών και κυρίως των δυνατοτήτων χρηματοδότησης που υπάρχουν και οι οποίες σήμερα είναι πολύ συγκεκριμένες και περιορίζονται κυρίως στα Επιχειρησιακά Προγράμματα της Νέας Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020. (Νέο ΕΣΠΑ).
Διαθέτοντας τα παραπάνω (γνώση των αναγκών και γνώση των δυνατοτήτων χρηματοδότησης), συντάξαμε ένα ρεαλιστικό, ένα υλοποιήσιμο πρόγραμμα δράσης.
Μέχρι τώρα υπήρξε μικρή παραγωγή έργου διότι δεν ήταν γνωστές οι διαδικασίες και πάντα τρέχαμε πίσω από τις εξελίξεις.
Σήμερα δεν χρειάζεται να τρέχουμε πίσω από τις εξελίξεις, καθώς ξέρουμε ποια είναι τα δεδομένα.
Σήμερα δεν χρειάζεται να τρέχουμε πίσω από τις εξελίξεις, καθώς ξέρουμε ποια είναι τα δεδομένα.
Ο ΕΠΙΚΕΦΑΛΗΣ ΤΟΥ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΑΡΚΟΣ ΒΡΑΤΣΑΝΟΣ
Επικεφαλής του Συνδυασμού είναι ο Μάρκος Βρατσάνος του Νικολάου.
Ο Μάρκος Βρατσάνος γεννήθηκε τον Γενάρη του 1960 στα Ψαρά, είναι παντρεμένος με την Μαρία Πουργιάζου και έχει δύο παιδιά, τον Νικόλα και την Ελένη - Άρτεμις.
Tελείωσε το δημοτικό στα Ψαρά, ενώ ολοκλήρωσε το γυμνάσιο και το λύκειο στην Καλλονή της Λέσβου το 1977.
Από το 1977 έως και το 1985, εργάστηκε ως Ανθυποπλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού.
Από το 1985 έως και το 2010 εργάστηκε στον Δήμο Καλλονής, όπου από το 2001 υπήρξε Προϊστάμενος του Οικονομικού Τμήματος και στην συνέχεια Διευθυντής Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών, ασκώντας παράλληλα τα καθήκοντα Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας.
Από το 2011 έως και σήμερα, στον Δήμο Λέσβου λόγω εφαρμογής του Νόμου «Καλλικράτης», όπου ασκεί τα καθήκοντα Προϊσταμένου στο Γραφείο Προμηθειών και Δημοπρασιών της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου Λέσβου.
Ο Μάρκος Βρατσάνος όλα αυτά τα χρόνια έχει αναπτύξει έντονη κοινωνική δραστηριότητα.
Προσέφερε αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες του επί σειρά ετών στην «Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Πολιτιστικής & Τουριστικής Ανάπτυξης Καλλονής», ενώ ήταν από τους πρωτεργάτες της ίδρυσης και λειτουργίας του θεσμού των δύο προγραμμάτων «Βοήθεια στο Σπίτι» του Δήμου Καλλονής, υποστηρίζοντας το εγχείρημα τόσο σε διοικητικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο.
Ασχολήθηκε ενεργά επί σειρά ετών με τα πολιτιστικά δρώμενα του Δήμου Καλλονής διοργανώνοντας όλες τις πολιτιστικές δραστηριότητας του.
Παράλληλα, υπήρξε ποδοσφαιριστής στα ερασιτεχνικά σωματεία «Αρισβαίος» και «Απόλλων Δαφίων» (από το 1974 έως και το 1988), Διαιτητής Ποδοσφαίρου (από το 1989 έως και το 2000), Μέλος της Επιτροπής Διαιτησίας & Αρχιδιαιτητής στην Ένωση Ποδοσφαιρικών Σωματίων Λέσβου (από το 2000 έως και το 2007) και Γενικός Αρχηγός της ΑΕΛ Καλλονής από το 2007 έως και το 2010).
Σήμερα είναι Δημοτικός Σύμβουλος Ψαρών και σύμβουλος στο Λιμενικό Ταμείο Χίου.
Ο Μάρκος Βρατσάνος γεννήθηκε τον Γενάρη του 1960 στα Ψαρά, είναι παντρεμένος με την Μαρία Πουργιάζου και έχει δύο παιδιά, τον Νικόλα και την Ελένη - Άρτεμις.
Tελείωσε το δημοτικό στα Ψαρά, ενώ ολοκλήρωσε το γυμνάσιο και το λύκειο στην Καλλονή της Λέσβου το 1977.
Από το 1977 έως και το 1985, εργάστηκε ως Ανθυποπλοίαρχος του Εμπορικού Ναυτικού.
Από το 1985 έως και το 2010 εργάστηκε στον Δήμο Καλλονής, όπου από το 2001 υπήρξε Προϊστάμενος του Οικονομικού Τμήματος και στην συνέχεια Διευθυντής Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών, ασκώντας παράλληλα τα καθήκοντα Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας.
Από το 2011 έως και σήμερα, στον Δήμο Λέσβου λόγω εφαρμογής του Νόμου «Καλλικράτης», όπου ασκεί τα καθήκοντα Προϊσταμένου στο Γραφείο Προμηθειών και Δημοπρασιών της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου Λέσβου.
Ο Μάρκος Βρατσάνος όλα αυτά τα χρόνια έχει αναπτύξει έντονη κοινωνική δραστηριότητα.
Προσέφερε αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες του επί σειρά ετών στην «Δημοτική Κοινωφελή Επιχείρηση Πολιτιστικής & Τουριστικής Ανάπτυξης Καλλονής», ενώ ήταν από τους πρωτεργάτες της ίδρυσης και λειτουργίας του θεσμού των δύο προγραμμάτων «Βοήθεια στο Σπίτι» του Δήμου Καλλονής, υποστηρίζοντας το εγχείρημα τόσο σε διοικητικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο.
Ασχολήθηκε ενεργά επί σειρά ετών με τα πολιτιστικά δρώμενα του Δήμου Καλλονής διοργανώνοντας όλες τις πολιτιστικές δραστηριότητας του.
Παράλληλα, υπήρξε ποδοσφαιριστής στα ερασιτεχνικά σωματεία «Αρισβαίος» και «Απόλλων Δαφίων» (από το 1974 έως και το 1988), Διαιτητής Ποδοσφαίρου (από το 1989 έως και το 2000), Μέλος της Επιτροπής Διαιτησίας & Αρχιδιαιτητής στην Ένωση Ποδοσφαιρικών Σωματίων Λέσβου (από το 2000 έως και το 2007) και Γενικός Αρχηγός της ΑΕΛ Καλλονής από το 2007 έως και το 2010).
Σήμερα είναι Δημοτικός Σύμβουλος Ψαρών και σύμβουλος στο Λιμενικό Ταμείο Χίου.