Η επιστολή των Σωματείων προς τους αρμόδιους υπουργούς:
«Η τρικομματική κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ ιδιωτικοποιεί και υποβαθμίζει παραπέρα τη ναυτική εκπαίδευση σε κατάρτιση, με ιδιωτικές σχολές Ναυτικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και Επιμόρφωσης (ΝΕΚΕ), ικανοποιώντας τις αξιώσεις της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, για τη παραγωγή φτηνότερου εργατικού δυναμικού, που θα χαρακτηρίζεται από την ευελιξία, την υποαπασχόληση και την κατάργηση βασικών εργασιακών δικαιωμάτων, δουλειά "λάστιχο" χωρίς εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, που με αγώνες κατέκτησαν οι ναυτεργάτες.
Δηλαδή, ιδιωτική ναυτική κατάρτιση με υποβαθμισμένες – ευκαιριακές γνώσεις, στρατηγική επιλογή των μονοπωλίων ΕΕ και της τρικομματικής κυβέρνησης που επί της ουσίας σημαίνει δραστική μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης, για την αύξηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου.
Οι σπουδαστές, οι ναυτεργάτες θα πληρώσουν ακριβά αυτή την πολιτική όπως πληρώνουν συνολικά οι εργαζόμενοι την εμπορευματοποίηση και την υποβάθμιση της παιδείας. Το πρόβλημα της μορφωτικής υποβάθμισης θα οξυνθεί και θα εκφραστεί με νέους και πολλαπλάσιους κινδύνους που αφορούν την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.
Οι στόχοι που προβάλει το Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι ψεύτικοι και οι αλλαγές θα υπηρετήσουν τις απαιτήσεις των εφοπλιστών.
Οι κανονιστικές πράξεις του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου περιλαμβάνουν τα ακόλουθα:• Διαμορφώνεται το κανονιστικό πλαίσιο ίδρυσης ιδιωτικών σχολών «ναυτικής επαγγελματικής κατάρτισης και επιμόρφωσης» (ΝΕΚΕ).Ιδιωτικές Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) και Κέντρα Εκπαίδευσης Στελεχών Εμπορικού Ναυτικού (ΚΕΣΕΝ), με αποτέλεσμα την παραπέρα υποβάθμιση, την εμπορευματοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης και της μετεκπαίδευσης
• Το αστικό κράτος καλεί τους καπιταλιστές να αξιοποιήσουν το αντεργατικό νομοθετικό πλαίσιο για την παραγωγή φτηνότερου εργατικού και ταυτόχρονα για το ξεκοκάλισμα κρατικών και κοινοτικών πόρων.
Τα περί ποιοτικής ναυτιλίας σε συνθήκες εκμετάλλευσης των ναυτεργατών και χρησιμοποίησης της εκπαίδευσης ως εμπόρευμα, είναι απάτη. Η ιδιωτικοποίηση και η υποβάθμιση δεν μπορούν να υπηρετήσουν το ανθρώπινο, εργατικό δυναμικό.
Βεβαίως τα προβλήματα των ναυτεργατών δεν περιορίζονται στις αλλαγές που επιχειρεί η κυβέρνηση στην ναυτική εκπαίδευση.
Οι επώδυνες αυτές αλλαγές είναι μέρος της γενικότερης επίθεσης της τρικομματικής κυβέρνησης ΝΔ – ΠΑΣΟΚ – ΔΗΜΑΡ της τρόικας και των κομμάτων του ευρωμονόδρομου που είναι σε εξέλιξη και με το νομοσχέδιο για την «Ανασυγκρότηση του ΥΝΑ» που προωθεί το τσάκισμα εργασιακών, μισθολογικών και συνδικαλιστικών δικαιωμάτων, την ένταση της κρατικής και εφοπλιστικής τρομοκρατίας στα καράβια, με την απελευθέρωση της Ακτοπλοίας και την κατάργηση του ΚΑΜΠΟΤΑΖ, με την μείωση των οργανικών συνθέσεων και την εντατικοποίηση της εργασίας.
Στην κατεύθυνση της κατάργησης του Καμποτάζ είναι και η δήλωση στις 25-2-2013 της Διεύθυνσης Ναυτικής Εργασίας του ΥΝΑ, ότι εφαρμόζεται ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός 3577/92 για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές απαντώντας σε ερώτηση της ναυτιλιακής εταιρείας TRANSOCEAN για την δρομολόγηση Φ/Γ πλοίου μεταξύ ηπειρωτικών λιμένων με δεύτερο νηολόγιο Ιταλίας και με σύνθεση οι μισοί ναυτεργάτες κοινοτικοί και οι άλλοι μισοί μη κοινοτικοί.
Ταυτόχρονα το Υπουργείο μέσο του ΓΕΝΕ προωθεί πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για 1000 άνεργους ναυτεργάτες, για την 3ετία 2013-2015 που περιλαμβάνει:
● Θεωρητική κατάρτιση 100 ωρών (με 5 ευρώ την ώρα για τον ναυτεργάτη).
● 5μηνη επιδοτούμενη άσκηση σε πλοίο με 1.000 ευρώ τον μήνα για τους αξιωματικούς και 800 ευρώ για τα κατώτερα πληρώματα.
Αυτό σημαίνει να δουλεύουν χωρίς συνδικαλιστική οργάνωση, χωρίς ΣΣΕ, ανασφάλιστοι, υπονομεύοντας περισσότερο την οικονομική κατάσταση του ΝΑΤ, διευρύνοντας την ανασφάλιστη εργασία.
Τα σωματεία ΠΕΜΕΝ – ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ – ΠΕΕΜΑΓΕΝ – ΠΕΠΡΝ με όλες τις δυνάμεις είναι στην πρώτη γραμμή των εργατικών αγώνων γιατί κάθε μέρα που περνάει η πολιτική που υπηρετεί τα κέρδη των εφοπλιστών γίνεται συνεχώς πιο επικίνδυνη.
Από αυτή τη σκοπιά απαιτούμε να καταργηθεί ο νόμος έκτρωμα του ΥΕΝ για τη "Ναυτική επαγγελματική εκπαίδευση κατάρτιση και επιμόρφωση και ρύθμιση άλλων θεμάτων αρμοδιότητας του υπουργείου εμπορικής ναυτιλίας" και να ανακληθεί το σχέδια των υπουργικών αποφάσεων και του Προεδρικού Διατάγματος για την ίδρυση των «ΝΕΚΕ».
Διεκδικούμε:1.- Ενιαία Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες, σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες και τις απαιτήσεις των ναυτεργατών και γενικότερα του λαού.
Ενιαίο 12χρονο βασικό υποχρεωτικό σχολείο για όλους τους νέους ως 18 χρονών με ενιαίο πρόγραμμα.
Σύστημα δημόσιων και δωρεάν μεταλυκειακών επαγγελματικών σχολών.
2.- Η ναυτική εκπαίδευση να ενταχθεί στο φυσικό της φορέα το Υπουργείο Παιδείας στο ενιαίο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης.
Η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης δεν αφορά μόνο τους αξιωματικούς αλλά και τα πληρώματα των πλοίων γι΄αυτό και η ναυτική εκπαίδευση επιβάλλεται να είναι ενιαία.
3.- Κατάργηση της στρατιωτικής δομής - εκδημοκρατισμός των ναυτικών σχολών.
Να αποκλεισθεί ρητά η συμμετοχή των λιμενικών στα όργανα διοίκησης και εποπτείας των ναυτικών σχολών.
4.-Οι ΑΕΝ να ενταχθούν στη Ενιαία Δημόσια και Δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση, να είναι αποκλειστικά δημόσιοι ισότιμοι φορείς της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης για την παραγωγή αξιωματικών Ε.Ν.
Να κατοχυρώνεται ρητά "ότι η αποστολή των ΑΕΝ είναι η δημιουργία στελεχών του εμπορικού ναυτικού - ισότιμης της ανώτατης βαθμίδας εκπαίδευσης, ικανών να σταδιοδρομήσουν και σε άλλους συναφείς παραγωγικούς τομείς της ναυτιλίας ή της ειδικότητας τους στη στεριά.
5.-Να κατοχυρώνονται η αυτοτέλεια Διοίκησης - οργάνωσης και λειτουργίας των σχολών καθώς και οι ακαδημαϊκές ελευθερίες σπουδαστών και καθηγητών.
Τα συλλογικά όργανα των ΑΕΝ να εκλέγονται από τους καθηγητές και τους σπουδαστές, να έχουν την ευθύνη για την διοίκηση, τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας των σχολών.
Οι προσλήψεις κρίσεως καθώς και η μετεκπαίδευση των καθηγητών να είναι αποκλειστική αρμοδιότητα των συλλογικών οργάνων των σχολών.
Το Υπουργείο Παιδείας που θα έχει την εποπτεία των σχολών πρέπει να δημιουργήσει τομέα αμειβόμενης μετεκπαίδευσης του εκπαιδευτικού προσωπικού τόσο για τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα όσο και για τις τεχνολογικές εξελίξεις.
Παράλληλα να συμβάλει στην επιμόρφωση των καθηγητών, Α Μηχανικών - Πλοιάρχων ώστε να έχουν βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη ισότιμη των άλλων μελών του εκπαιδευτικού προσωπικού και να αναγνωρίζεται η προϋπηρεσία στα πλοία για την βαθμολογική και μισθολογική τους εξέλιξη.
Κατάργηση των ωρομίσθιων καθηγητών.
Τα κριτήρια πρόσληψης νέου εκπαιδευτικού προσωπικού να είναι σταθερά με μόνιμη σχέση εργασίας και αξιοπρεπείς μισθούς, κατοχυρωμένοι με αντίστοιχες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.
Να κατοχυρωθεί η εκπροσώπηση του Ναυτεργατικού συνδικαλιστικού κινήματος στα όργανα διοίκησης των σχολών με βάση την αντιπροσωπευτικότητα του κλάδου τους.
6.-Να καταργηθεί ο αντιδημοκρατικός και αναχρονιστικό εσωτερικός κανονισμός που αποτελεί τμήμα του στρατιωτικού καθεστώτος που έχει επιβληθεί στις σχολές.
Να κατοχυρωθούν οι συνδικαλιστικές δημοκρατικές ελευθερίες και η συμμετοχή των σπουδαστών στα συλλογικά όργανα των σχολών.
7.-Επιβάλλεται η συγγραφή σύγχρονων τεχνικών βιβλίων, εκπαιδευτικών προγραμμάτων και ολοκληρωμένη τεχνική υποδομή.
Απαιτείται η κατάργηση του συστήματος της εναλλασσόμενης εκπαίδευσης. Η σύνδεση της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης πρέπει να γίνεται μέσο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων με την ευθύνη και τον συστηματικό έλεγχο των ναυτικών σχολών για όλους τους ναυτεργάτες.
Μετεκπαίδευση των ναυτεργατώνΕίναι ουσιαστικά ανύπαρκτη η επιμόρφωση των μηχανικών και γενικότερα των ναυτεργατών.
Με εκατοντάδες έγγραφα της ΠΕΜΕΝ, αποφάσεις των Γενικών Συνελεύσεων των μελών μας, καθώς και του ΚΕΣΕΝ/Μηχανικών έχουμε καταγράψει συγκεκριμένα προβλήματα της Ναυτικής Εκπαίδευσης και της Μετεκπαίδευσης.
Η μετεκπαίδευση των ναυτεργατών να είναι η συνέχεια της βασικής ναυτικής εκπαίδευσης και αποκλειστικά δημόσια.
Βασική αρχή της μετεκπαίδευσης στο ΚΕΣΕΝ πρέπει να είναι ότι απευθύνεται σε επαγγελματίες που καλούνται να ανταποκριθούν στις τεχνολογικές εξελίξεις και στις ανάγκες των πλοίων.
1.-Αλλαγή του κανονισμού του ΚΕΣΕΝ - αναβάθμιση της μετεκπαίδευσης.
α)Αλλαγή της ύλης των μαθημάτων, σύγχρονη βιβλιογραφία.
β)Σύγχρονες εργαστηριακές εγκαταστάσεις σύμφωνα με τις νέες ανάγκες της εφηρμοσμένης τεχνολογίας στα πλοία.
γ)Δημιουργία τεχνικής βιβλιοθήκης.
δ)Ενσωμάτωση των ειδικών σχολείων στους βασικούς κύκλους σπουδών του ΚΕΣΕΝ.
2.- Να αυξηθεί το επίδομα στους μετεκπαιδευόμενους στο 80% του βασικού μισθού του αντίστοιχου διπλώματος.
Να ασφαλίζονται στο ΝΑΤ όλοι οι ναυτεργάτες που μετεκπαιδεύονται στο ΚΕΣΕΝ και γενικότερα σε όλες τις Δημόσιες Σχολές. Οι εισφορές προς το ΝΑΤ και τα άλλα ασφαλιστικά ταμεία των ναυτεργατών για το χρόνο μετεκπαίδευσης να καλύπτονται αποκλειστικά από το Κεφάλαιο Ναυτικής Εκπαίδευσης(ΚΝΕ).
Να χορηγηθεί επίδομα στέγασης για τους σπουδαστές των ΑΕΝ και για τους ναυτεργάτες μετεκπαιδευόμενους από την επαρχία. Όσοι επιλέγουν ως τόπο διαμονής την Εστία Ναυτικών να μπορούν να μένουν με την οικογένεια τους, ελεύθερα χωρίς κανένα περιορισμό.
Να καταργηθεί η προκλητική – απαράδεκτη χρηματοδότηση των ενώσεων των εφοπλιστών από το Κεφάλαιο Ναυτικής Εκπαίδευσης (παράγραφος 4 του άρθρου 3 του Νομοθετικού Διατάγματος 99/1973)
Αναγνώριση - Ισοτιμία των Διπλωμάτων
Διεκδικούμε :
Ενιαία αναγνώριση και ισοτιμία των πτυχίων και των διπλωμάτων των ναυτεργατών με αντίστοιχα της στεριάς.
Κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ναυτεργατών.
ΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΩΤΕΡΩΝ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΣ Ε.Ν. «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΜΑΓΕΙΡΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΡΥΜΟΥΛΚΩΝ – ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΙΚΩΝ»