Πέμπτη 28 Μαρτίου 2013

ΣΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΣΤΗ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΡΚΟΥΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ


Σημεία Ομιλίας του Ειδικού Αγορητή του ΠΑΣΟΚ και Βουλευτή Χίου Κώστα Τριαντάφυλλου, στη Συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, σχετικά με το  σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «Ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου και άλλες διατάξεις», 27 Μαρτίου 2013

·        Ένας βασικός πυλώνας της εθνικής μας οικονομίας, αλλά και της τοπικής κοινωνίας που εκπροσωπώ, της Χίου, έχει να κάνει με τη Ναυτιλία. Για το λόγο αυτό, πρέπει να μιλάμε για αυτόνομη δομή του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
·        Ελληνική Ναυτιλία δεν είναι  μόνο,  ο στόλος  που υπάρχει σήμερα στην ελληνική σημαία, είναι  ένα σύνολο 4.065 φορτηγών πλοίων ελληνικών συμφερόντων. Είναι οι 192.000 θέσεις εργασίας και η συμβολή της στην ελληνική οικονομία, σε αυτή την πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία, η οποία ανέρχεται σε 13 δις ευρώ. Υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις - οι οποίες είναι απόλυτα αυτονόητες και υφίστανται σε όλες τις ναυτικές ευρωπαϊκές χώρες- θα μπορούσε η ελληνική Ναυτιλία, να συμβάλει με χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας. Όχι μόνο σε αυτό καθ’ αυτό το ναυτικό επάγγελμα αλλά, κυρίως, στα επαγγέλματα που έχουν να κάνουν με τους συναφείς κλάδους εξυπηρέτησης της Εμπορικής Ναυτιλίας.
·        Υπάρχουν τρία στάδια στη ζωή ενός ναυτικού. Το πρώτο είναι η εκπαίδευση του. Εκπαίδευση η οποία πρέπει να έχει συγκεκριμένα ακαδημαϊκά πρότυπα, συγκεκριμένες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις, και στην οποία καλώς ή κακώς πρέπει να σπάσουν και αυγά. Γνωρίζω για την εξαγγελία  ίδρυσης  και άλλων σχολών. Πρέπει να ασχοληθούμε με τις δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού, τις οποίες πρέπει να αναβαθμίσουμε θέτοντας ευρωπαϊκά πρότυπα, που θα μεγιστοποιήσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Και βεβαίως, να εξετάσουμε πως η ακαδημαϊκή διάσταση, μπορεί και αν πρέπει να συνδυαστεί με το Λ.Σ.
Το δεύτερο στάδιο είναι η εργασία. Η εργασία του ναυτικού δεν είναι κάτι συνεχόμενο, και τις περισσότερες φορές δεν είναι και υπό τον ίδιο εργοδότη. Εργασία η οποία πρέπει να έχει κατοχυρωμένα δικαιώματα, εργασία στην οποία ο ναυτικός μας, που κρατάει ψηλά τη σημαία της Εμπορικής Ναυτιλίας, πρέπει να έχει εκείνες τις δυνατότητες, ώστε να μπαίνει αξιοπρεπώς στο καράβι και αξιοπρεπώς να φεύγει.  Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να υπάρχει ένα μητρώο, ένα γραφείο σταδιοδρομίας, να υπάρχει μέριμνα για αυτόν, όταν δεν ταξιδεύει, αλλά θα πρέπει να κατοχυρώσουμε το ελάχιστο εκείνης της αμοιβής που πρέπει να λαμβάνει και που θα επιτρέπει σε εκείνον και την οικογένειά του να ζούν αξιοπρεπώς.
Το τρίτο στάδιο της ζωής ενός ναυτικού που είναι η σύνταξη. Από την αρχή της συζήτησης να έχουμε ξεκάθαρο ότι δεν πρέπει το ΝΑΤ να υποστεί άλλη ζημιά, γιατί γνωρίζετε, ότι έχουν περιοριστεί πάρα πολύ οι πόροι του και ότι η παγκόσμια ναυτιλία είναι σε ύφεση. Ωστόσο, οφείλουμε να προστατέψουμε τα συμφέροντα των Ελλήνων συνταξιούχων ναυτικών.
·        Ως προς το Λιμενικό Σώμα. Γνωρίζετε ότι η Ελλάδα έχει 14.000 χιλιόμετρα ακτογραμμή, έχει ακτογραμμή διπλάσια από αυτήν της Τουρκίας, διπλάσια από εκείνη της Ιταλίας. Αυτό σημαίνει ότι απαιτείται για τις ανάγκες της χώρας, για τα εθνικά μας συμφέροντα, να έχουμε ένα Σώμα Ασφαλείας, το οποίο να είναι αυτοτελές, μάχιμο, επιχειρησιακά αποτελεσματικό, και να έχει τη δυνατότητα αποτροπής μεταναστευτικών ροών. Ο όρος «Ελληνική Ακτοφυλακή» έχει να κάνει με τη φυσιογνωμία, τον σκοπό και τη στόχευση του συγκεκριμένου Σώματος Ασφαλείας.
·        Δεν είναι αντιληπτό γιατί απελευθερώνουμε το όριο ηλικίας των πλοίων. Δεν είναι αντιληπτό για ποιο λόγο δεν μπορούμε να βάλουμε αντικειμενικούς όρους στη σύνθεση των πλοίων και αυτή να εξαρτάται κάθε φορά από  Υπουργική Απόφαση.
·        Είναι θετικό, ότι εισάγεται μια ρύθμιση σχετική με την αρχή της νησιωτικότητας.
·        Σε ό,τι αφορά στην Πλοηγική Υπηρεσία, νομίζω, ότι η τελική μορφή του νομοσχεδίου, όπως κατατέθηκε μετά την διαβούλευση, δεν δίνει συγκεκριμένη κατεύθυνση. Επομένως, πρέπει να συζητηθεί ξανά, με μια λογική, στο πλαίσιο της οποίας, η Πλοηγική Υπηρεσία θα καλύπτει  τις ανάγκες της χώρας για έσοδα, αλλά ταυτόχρονα θα δίνει και αναπτυξιακό διέξοδο και θα μπορεί να ρυθμίζει αυτά τα ζητήματα με έναν τρόπο οικονομικά αποδοτικό και ωφέλιμο για τα λιμάνια μας.