Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

ΚΑΠ: Τακτική επιχορήγηση 103 εκ. ευρώ σε δικαιούχους Δήμους - XIOY 581.364,14 EYΡΩ - ΟΙΝΟΥΣΣΩΝ 30.797,45 ΕΥΡΩ - ΨΑΡΩΝ 29.089,70 ΕΥΡΩ


Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών Αργύρη Ντινόπουλου κατανέμεται, από το λογαριασμό του Υπουργείου που τηρείται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με τον τίτλο «Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι των Δήμων για κάλυψη λειτουργικών και λοιπών γενικών δαπανών», ποσό 103.172.000,00 €, το οποίο αποδίδεται ως ενδέκατη τακτική επιχορήγηση έτους 2014 σε δικαιούχους Δήμους της Χώρας.


aftodioikisi.gr

Κόβονται στο μισό τα αναδρομικά για ένστολους και δικαστικούς

Μειωμένα κατά το ήμισυ θα είναι τα αναδρομικά που θα καταβληθούν στους ενστόλους και στους δικαστικούς, στο πλαίσιο της αποκατάσταση των αποδοχών τους για το διάστημα από 1.8.2012 έως 30.6.2014 βάσει της σχετικής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αυτό προβλέπεται σε προσθήκη-τροπολογία στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρώπινων Δικαιωμάτων που κατατέθηκε στη Βουλή.
Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας σημειώνεται ότι τα δημοσιονομικά περιθώρια της χώρας δεν καθιστούν εφικτή την καταβολή όλου του ποσού των αναδρομικών. Κάτι τέτοιο, επισημαίνει, θα επιβάρυνε σημαντικά το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του 2014 και θα έθετε σε κίνδυνο την επίτευξη των στόχων του 2015, αφού το συνολικό κόστος από την πλήρη κάλυψη των αναδρομικών θα ανέρχονταν σε 829,4 εκατ ευρώ.
Ετσι, σύμφωνα με την τροπολογία, τα αναδρομικά για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας καθώς και για τους Δικαστικούς Λειτουργούς για το διάστημα από 1.8.2012 έως 30.6.2014 θα ανέλθουν στο ποσό των 414,7 εκατ. ευρώ και θα καταβληθούν σε βάθος τριετίας, αρχής γενομένης από το 2015. Συγκεκριμένα, για το 2015 και για κάθε ένα από τα επόμενα δύο έτη θα καταβληθούν αναδρομικά ύψους 138,2 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά στα αναδρομικά των ενστόλων που αφορούν στο διάστημα από 1.7.2014 έως 31.12.2014 και ανέρχονται σε 91,4 εκατ. ευρώ, θα καταβληθούν εντός του 2014. Αντίστοιχα, όπως σημειώνεται, για τους δικαστικούς η καταβολή των αναδρομικών για το ίδιο διάστημα πραγματοποιείται ήδη από 1.7.2014 μέσω της αναπροσαρμογής των μισθών και των συντάξεων τους και έως το τέλος του έτους θα έχει καταβληθεί ποσό 34,8 εκατ. ευρώ.
Όσον αφορά την αναπροσαρμογή των τρεχουσών αποδοχών και των συντάξεων των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας θα ανέλθει στο 50% των αποδοχών προ των περικοπών του 2012. Στην τροπολογία διευκρινίζεται, επίσης, ότι οι αναπροσαρμογές των αποδοχών των ενστόλων δεν μεταβάλλουν την παύση της αναστολής ισχύος των μισθολογικών προαγωγών ( από 1.8.2012) και του επιδόματος χρόνου υπηρεσίας.


aftodioikisi.gr

Πώς θα ρυθμίσετε τα χρέη σας στην εφορία σε 100 δόσεις


Όλες οι λεπτομέρειες για την υπαγωγή στη ρύθμισης οφειλών στην εφορία έως και 100 μηνιαίες δόσεις περιγράφονται στην απόφαση της ΓΓΔΕ Κατερίνας Σαββαϊδου η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης. Συγκεκριμένα στη ρύθμιση καταγράφονται οι όροι και οι προϋποθέσεις υπαγωγής στη ρύθμιση, οι εξαιρέσεις από αυτή αλλά και τα χρέη που μπορούν να ρυθμιστούν και τα ευεργετήματα για όσους υπαχθούν στις νέες ευνοϊκές διατάξεις εξόφλησης ληξιπρόθεσμων ή απλά βεβαιωμένων οφειλών έως την 1η Οκτωβρίου.
Συγκεκριμένα μπορούν να υπαχθούν:
-Βεβαιωμένες οφειλές ως την 1 Οκτωβρίου του 2014 που δεν έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής.
-Βεβαιωμένες ως και την 1 Οκτωβρίου οφειλές που κατά την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση ή διευκόλυνση τμηματικής καταβολής η οποία δεν τηρείται.
-Βεβαιωμένες ως και την 1 Οκτωβρίου του 2014 οφειλές που τελούν σε δικαστική ή διοικητική αναστολή και την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής.
Στην απόφαση διευκρινίζεται ότι η οφειλή που μπορεί να υπαχθεί στη ρύθμιση δεν θα υπερβαίνει το 1 εκατ. ευρώ. Η πρώτη δόση της ρύθμισης θα καταβάλλεται σε τρεις μέρες από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και οι επόμενες δόσεις την εργάσιμη μέρα των επόμενων μηνών. Η κάθε δόση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 50 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τους οφειλέτες που είχαν υπαχθεί στη ρύθμιση της «τελευταίας ευκαιρίας» του 2013 και είναι συνεπείς, παρέχεται κίνητρο που ισοδυναμεί με επιπλέον μείωση κατά 20% των προσαυξήσεων τους αν παραμείνουν στην ίδια ρύθμιση με τις λιγότερες δόσεις.
Η πρώτη δόση της ρύθμισης καταβάλλεται μέσα σε τρεις εργάσιμες ημέρες από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση, οι δε επόμενες δόσεις την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επόμενων μηνών. Η καταβολή της οφειλής δύναται να πραγματοποιείται μέσω πάγιας εντολής στους φορείς είσπραξης.
Ποιοι εξαιρούνται 
i) Δεν υπάγονται οφειλές που σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις δεν δύνανται να υπαχθούν σε νομοθετική ρύθμιση τμηματικής καταβολής οφειλών.
ii) Ομοίως δεν υπάγονται οφειλές η αποπληρωμή των οποίων έχει ρυθμιστεί από συμφωνία που επικυρώθηκε με δικαστική απόφαση κατ΄άρθρο 99 επ. Πτωχευτικού Κώδικα, 44 ν. 1892/90 ή άλλες διατάξεις, εκτός εάν προβλέπεται διαφορετικά στη συμφωνία.

aftodioikisi.gr

Ποιοι θίγονται από την κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων (λίστα)


Σκληρή μάχη δίνεται στο παρασκήνιο μεταξύ κυβέρνησης και Τρόικας για την κατάργηση φόρων υπέρ τρίτων που θα πλήξει ασφαλιστικά ταμεία και θα οδηγήσει σε μείωση συντάξεων, ιδίως επικουρικών. Οι εκπρόσωποι των πιστωτών επιμένου να ισχύσει αυτό το μέτρο από 1.1.2015 και η ελληνική πλευρά προσπαθεί να το αποτρέψει.
Η συζήτηση αφορά τους ακόλουθους κοινωνικούς πόρους:
Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) . Έσοδα του Τομέα Επικουρικής Ασφάλισης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΕΑΔΥ) από συμμετοχή του ΟΤΕ σε ποσοστό 2/5 για παροχή συντάξεων του Ειδικού Λογαριασμού Πρόνοιας Φυματικού Προσωπικού. ΕΤΑΑ - Τομέας Πρόνοιας Δικηγόρων Αθηνών . Ποινικά έσοδα. Το 0,85% από τα ποσά των επιβαλλόμενων σε χρήμα ποινών, καθώς και τα ποσά που προκύπτουν από τη μετατροπή των στερητικών της ελευθερίας ποινών. ΕΤΑΑ -. Τομέας Πρόνοιας Δικηγόρων ΑθηνώνΣΕ οποιαδήποτε Δημοσίευση τροποποίηση καταστατικού εταιρείας καταβάλλεται εισφορά Υπέρ του τομέαΕΤΕΑ ΚΑΙ ΤΟ ΤΑΠΙΤ - Τομέας Πρόνοιας Προσωπικού Εταιρειών Τσιμέντου. Η εισφορά 2% στην τιμή πώλησης τσιμέντου. ΕΤΕΑ -. Τομέας Πρόνοιας Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων . Η κράτηση 2% στα ενοίκια δήμων και δημοτικών ιδρυμάτων και σε έργα . Τομέας Πρόνοιας Των ΚληρικώνΤΑ έσοδα ΑΠΌ κρατήσεις ΓΙΑ άδειες γάμου, πιστοποιητικά, εισφορά 4% σε αποδείξεις δαπανών και η εισφορά στα κεριά. ΕΤΕΑ -. ΕΤΕΑΜ . Το 0,5% ΑΠΌ ΤΑ ΕΤΗΣΙΑ έσοδα Των ταμείων ΟΑΕΕ - Κλάδος πρόνοιας προσωπικού Ιπποδρομιών. Τ Ο 10% από τα ανεξαργύρωτα δελτία στοιχημάτων και το 0,5% των ακκαθάριστων εισπράξεων από τα στοιχήματα. Τομέας Πρόνοιας των εργαζομένων της ΕΥΔΑΠ. Το 1% από κάθε λογαριασμό και το 1% από κάθε προμήθεια της ΕΥΔΑΠ. ΕΤΕΑ -. Επικουρικό Των ΧημικώνΕισφορές 0,01% ευρώ επί των παραγόμενων ποσοτήτων τσιμέντου, οινοπνεύματος, ζύμης, αρτοποιίας. ΕΤΕΑ -. ΤΕΑΔΥ ΤΟ 2% από τα ετήσια έσοδα από τις ιατρικές εξετάσεις υποψήφιων οδηγών. Αυτόνομος Οικοδομικός Οργανισμός Αξιωματικών. Το 0,5% επί της αξίας στρατιωτικών έργων. Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων. Τα έσοδα από τις κρατήσεις 1,5% -. 3% επί των δημοσίων πληρωμών λειτουργικών δαπανών, ενοικίων, προμηθειών, εκτελούμενων έργων . ΕΤΕΑ (ΤΣΑΥ) Οι εισφορές 0 , 29-0,44 ευρώ για κάθε κρεβάτι ιδιωτικής κλινικής. Επικουρικό Ταμείο των Αρτοποιών. Εισφορά 0,40 ευρώ για κάθε 25 χιλιόγραμμα αλεύρων και το 2,9% του ποσού που αποδίδεται στην Ομοσπονδία Αρτοποιών.Επικουρικό Ταμείο των Εργαζομένων στις Εταιρείες Πετρελαιοειδών. Εισφορά ένα τις χιλίοις επί του ετήσιου κύκλου εργασιών τους. Ταμείο Επαγγελματικής Ασφάλισης των εργαζομένων στις Ασφαλιστικές Εταιρείες . Ποσοστό 1% έως 5% σε διάφορα συμβόλαια ασφάλισης.

aftodioikisi.gr

Έτσι θα βγείτε στη σύνταξη πριν από τα 62


Έξοδο στη σύνταξη πριν από τα 62 μπορούν να κατοχυρώσουν φέτος χιλιάδες ασφαλισμένοι από όλα τα Ταμεία συμπληρώνοντας τα ένσημα που λείπουν από πλασματικούς χρόνους ασφάλισης.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», οι ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ, στον ΟΑΕΕ, στα ειδικά ταμεία (ΔΕΚΟ, τραπεζών, ΕΤΑΠ-ΜΜΕ και ΕΤΑΑ) μπορούν να αναγνωρίσουν έως 7 πλασματικά έτη. Οι δημόσιοι υπάλληλοι αναγνωρίζουν μέχρι και 12 πλασματικά έτη, εκ των οποίων 7 έτη όπως ισχύουν για τους ασφαλισμένους των άλλων ταμείων και έως 5 έτη λόγω τέκνων.
Τα πλασματικά έτη χρησιμοποιούνται με δύο τρόπους:
  1. Για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος από τους ασφαλισμένους που έχουν συμπληρώσει την ηλικία εξόδου, αλλά τους λείπει ο απαιτούμενος χρόνος για να συνταξιοδοτηθούν. Σε αυτή την περίπτωση, τα πλασματικά έτη αναγνωρίζονται άμεσα με την υποβολή της αίτησης για σύνταξη.
  2. Για την κατοχύρωση ευνοϊκών προϋποθέσεων συνταξιοδότησης με αναδρομική αναγνώριση πλασματικών ετών, ώστε να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος χρόνος ασφάλισης ως το 2012 και έτσι οι ασφαλισμένοι να «κλειδώσουν» τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης που αντιστοιχούν στα έτη ασφάλισης που έπρεπε να είχαν μέχρι τις 31/12/2012.
Οι αναγνωρίσεις πλασματικών ετών συμφέρει να γίνουν πριν μπει το 2015. Ακόμη και αν γίνουν αλλαγές στις προϋποθέσεις συνταξιοδότησης, τα πλασματικά έτη που θα έχουν αναγνωριστεί δεν χάνονται, ούτε καταργούνται από την ασφαλιστική ιστορία των εργαζομένων.
Πάντως, σημειώνεται ότι στα πλασματικά έτη υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα σε αυτά που ισχύουν για όσους θέλουν να συμπληρώσουν χρόνο ασφάλισης ως το 2010 και σε αυτά που αξιοποιούνται από το 2011 και μετά.
  • Για το 2010, μπορούν να αναγνωριστούν μόνο η στρατιωτική θητεία, όπως και 200 ημέρες από επιδοτούμενη ανεργία, ή 200 ημέρες από επιδοτούμενη ασθένεια, με την προϋπόθεση ότι ασθένεια και ανεργία υπήρξαν την τελευταία δεκαετία.
  • Από το 2011 και μετά, και προκειμένου να γίνουν αναγνωρίσεις πλασματικών ετών, οι ασφαλισμένοι όλων των ταμείων θα πρέπει να συμπληρώσουν 12 έτη πραγματικής εργασίας. Στα έτη αυτά συνυπολογίζεται μόνο ο χρόνος από προαιρετική ασφάλιση, δηλαδή 11 πραγματικά + 1 από προαιρετική ασφάλιση. Στα 12 έτη δεν συνυπολογίζεται ο χρόνος κύησης και λοχείας για τις γυναίκες.
Πόσα χρόνια εξαγοράζονται και πότε:
  • Για να συμπληρωθεί ο χρόνος ασφάλισης το 2011 αναγνωρίζονται μέχρι 4 πλασματικά έτη
  • Για να συμπληρωθεί ο χρόνος ασφάλισης το 2012 αναγνωρίζονται μέχρι 5 πλασματικά έτη
  • Για να συμπληρωθεί ο χρόνος ασφάλισης το 2013 αναγνωρίζονται μέχρι 6 πλασματικά έτη
  • Από το 2014 και εφεξής αναγνωρίζονται μέχρι 7 πλασματικά έτη
Ποιοι χρόνοι είναι δωρεάν:
  1. Χρόνος παιδιών γεννηθέντων μετά το 2000, μόνο για θεμελίωση προϋποθέσεων για πλήρη σύνταξη μετά το 2013.
  2. Χρόνος συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας. Συνυπολογίζεται για να συμπληρωθούν οι 4.500 ημέρες ασφάλισης αν πρόκειται για μετατροπή αναπηρικής σύνταξης σε γήρατος.
  3. Χρόνος επιδοτούμενης ανεργίας – ασθένειας.
  4. Χρόνος κύησης – λοχείας.




Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

aftodioikisi.gr

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΩΝ

Ανταρσία στο Αιγαίο –
ΑΝΤΙΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ
Λέσβος: 6977811114
Σάμος: 6973812817
Χίος: 6946062167

11-11-2014


Τοποθέτηση του Ανδρέα Μπάλλα στο Περιφερειακό Συμβούλιο της 10/11
Η «Ανταρσία στο Αιγαίο» είχε τοποθετηθεί δημόσια και στις αρχές της άνοιξης, με αφορμή την παράταση της προσωρινής αδειοδότησης των ελαιοτριβείων, όσον αφορά το πρόβλημα της διαχείρισης των αποβλήτων της επεξεργασίας του ελαιοκάρπου. Ισχυριστήκαμε τότε και ισχυριζόμαστε και τώρα ότι ο προσανατολισμός στη διφασική τεχνολογία που προωθεί η Ε.Ε. θα έχει αμφίβολα αποτελέσματα για την αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού προβλήματος, αν δεν δημιουργήσει και νέα προβλήματα. Το βέβαιο όμως είναι ότι απαιτεί μεγάλες δαπάνες σε πάγιο και μηχανολογικό εξοπλισμό από τα ελαιοτριβεία και τα πυρηνελαιουργεία, δαπάνες που δύσκολα θα μπορέσουν να καλύψουν οι συνεταιρισμοί και οι μικροί ελαιοτριβείς, με κόστος που θα μετακυλιστεί στον παραγωγό και θα αδυνατίσει τη βιωσιμότητα της καλλιέργειάς του. Ήδη ο παραγωγός είναι χτυπημένος από την κρίση, τις εξευτελιστικές τιμές των προϊόντων, την έλλειψη ρευστότητας και την απουσία κάθε είδους κρατικής προστασίας.
Όλοι σήμερα επίσης αναγνωρίζουν ότι είναι αδύνατο άμεσα στη Λέσβο να δοθεί αποτελεσματική λύση. Οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες και η διφασική πυρήνα, καθώς θα είναι αδύνατο να τύχει άμεσης επεξεργασίας, θα σωρεύεται σε δεξαμενές με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τεράστια προβλήματα κακοσμίας.
Ας έχουμε στο νου μας και το παράδειγμα της Καλαμάτας, όπου καινούργιες εγκαταστάσεις πυρηνελαιουργείου έκλεισαν υπό το βάρος του τεράστιου κόστους παραγωγής. Σε αύξηση του κόστους παραγωγής οδηγεί σχεδόν το σύνολο των άλλων μεθόδων επεξεργασίας του «κατσίγαρου» που έχουν εμφανιστεί ως σήμερα.
Στόχος λοιπόν σήμερα πρέπει να είναι η εξέταση και η ανάπτυξη μεθόδων διαχείρισης των παραπροϊόντων του ελαιοκάρπου τεχνικά (περιβαλλοντικά) ορθών και οικονομικά βιώσιμων. Μια τέτοια τεχνική είναι η εδαφοποίηση του «κατσίγαρου»φερτάρδευση»), της εφαρμογής σε καλλιεργούμενα εδάφη, προκειμένου να αξιοποιηθεί η υψηλή περιεκτικότητά του σε οργανική ουσία και θρεπτικά συστατικά. Πρόκειται για μια μέθοδο επιστημονικά τεκμηριωμένη, φιλική στο περιβάλλον που δεν απαιτεί επενδύσεις σε πάγια και μηχανολογικό εξοπλισμό. Η τεχνική αυτή εντάχθηοιαιακε και σε ερευνητικά προγράμματα της Ε.Ε. στη Ελλάδα, τα οποία παρουσίασαν πολύ θετικά αποτελέσματα. Ήδη είναι διαδεδομένη και εφαρμόζεται σε σημαντικές ελαιοπαραγωγούς χώρες, την Ιταλία (1996) και την Πορτογαλία (2000). Τη μέθοδο αυτή έχει προτείνει και το Ινστιτούτο Ελαίας και Υποτροπικών Φυτών των Χανίων και έχει παρουσιαστεί πριν κάποια χρόνια και στη Λέσβο από τον Διευθυντή του Ινστιτούτου κ. Χαρτζουλάκη, ώστε κανείς να μην μπορεί να ισχυριστεί ότι δεν την γνωρίζει.
Ενώ αυτή η τεχνική λοιπόν είναι διεθνώς καθιερωμένη και επιτυχημένη, η Περιφερειακή Αρχή και το Περιφερειακό Συμβούλιο του Β. Αιγαίου δεν έκαναν τίποτα ως σήμερα για να την προωθήσουν ή έστω για να εξετάσουν τις δυνατότητες εφαρμογής της στη Λέσβο και στα άλλα νησιά. Περιφέρεια και κυβέρνηση έχουν την κύρια ευθύνη γι’ αυτό καθώς συνειδητά στηρίζουν τα επιχειρηματικά συμφέροντα των εταιρειών που πωλούν τα μηχανήματα για τα διφασικά ελαιοτριβεία και πυρηνελαιουργεία και τις αντίστοιχες επιχειρήσεις.
Σε κάθε περίπτωση, είναι σήμερα σαφές ότι κάθε προσπάθεια συμμόρφωσης με ένα νέο πλαίσιο περιβαλλοντικών όρων δεν εκπορεύεται από πραγματικό ενδιαφέρον για την προστασία του περιβάλλοντος αλλά από τις επιδιώξεις του κεφαλαίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη λεγόμενη «πράσινη» ανάπτυξη, για ευκαιρίες επενδύσεων και αύξησης των κερδών και για μονοπωλιακή συγκέντρωση της αγροτοκτηνοτροφικής παραγωγικής, μεταποιητικής και εμπορικής δραστηριότητας. Η Ε.Ε. θεωρεί σημαντικότερο πρόβλημα τα απόβλητα των ελαιοτριβείων της Λέσβου από την απόρριψη των χημικών της Συρίας στη Μεσόγειο. Πίσω λοιπόν από την αρχική άρνηση της πλειοψηφίας του Περιφερειακού Συμβουλίου να συζητηθεί το αίτημα των ελαιοτριβέων και το ενδεχόμενο αναστολής της παράτασης αδειοδότησης των ελαιοτριβείων βρίσκονται τέτοια συμφέροντα και λογικές.
Να το πούμε κι αλλιώς: Κάθε νέα φαεινή έμπνευση της Ε.Ε. που σχετίζεται με την δήθεν προστασία του περιβάλλοντος οδηγεί στο ξεκλήρισμα της φτωχομεσαίας αγροτιάς, των παραγωγικών συνεταιρισμών και των μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων. Ας δούμε τι έγινε στη Λέσβο και με τα σφαγεία. Ο παραγωγός είναι ολοένα και περισσότερο εξαρτημένος από τα μονοπώλια που επεξεργάζονται και διαθέτουν τα προϊόντα του και δουλεύει με όρους δουλοπάροικου.
Η κ. Κυρίτση συμφωνεί μαζί μας στις παραπάνω διαπιστώσεις, όπως φαίνεται από την τοποθέτησή της. Όταν λέει όμως ότι «υπάρχει μια αποσπασματική αντιμετώπιση του θέματος, η οποία υποτιμά την ανάγκη παραγωγικής ανασυγκρότησης του πρωτογενούς τομέα», πέφτει σε μια τεράστια αντίφαση, εφόσον είναι σαφές ότι οι προσπάθειες αυτές δεν είναι καθόλου αποσπασματικές αλλά εντάσσονται ακριβώς στο σχέδιο της Ε.Ε. και της κυβέρνησης για τον πρωτογενή τομέα. Καθόλου δεν ενδιαφέρονται αυτοί για παραγωγική ανασυγκρότηση με άξονα τα συμφέροντα του παραγωγού· ενδιαφέρονται για νέα κέρδη για το μεγάλο κεφάλαιο και για την ενίσχυση των μονοπωλίων. Φιλολαϊκή παραγωγική ανασυγκρότηση εντός Ε.Ε.. δεν μπορεί να υπάρξει. Το σχέδιο McKinsey που παράγγειλε η Τράπεζα Πειραιώς, ως οιονεί ιδιοκτήτρια της αγροτικής παραγωγής, και το οποίο περιγράφει αναλυτικά τους στόχους της συγκεντροποίησης είναι χαρακτηριστικό (τέσσερα ελαιοτριβεία πανελλαδικά, μία εξαγωγική εταιρία κ.λπ.).
Εμείς διάθεση να χαϊδέψουμε τα αυτιά των ελαιοτριβέων δεν έχουμε. Έχουν τεράστια ευθύνη για τη μη προσαρμογή τους στους στοιχειώδεις περιβαλλοντικούς όρους ενώ γνώριζαν τις εξελίξεις από το 1992. Καμία κίνηση όμως δεν έκαναν προς αυτήν την κατεύθυνση, με μικρές εξαιρέσεις, ακουμπώντας πάνω στο μαξιλαράκι της πολιτικής προστασίας. Πολλά από τα σημεία που καταθέτουν σήμερα στο υπόμνημά τους είναι σε θετική κατεύθυνση αλλά τους καλούμε να πάρουν κι αυτοί θέση πάνω στην πρόταση που καταθέτουμε εμείς.
Για εμάς η προσωρινή αδειοδότηση είναι αναπόφευκτη αλλά δεν αποτελεί λύση. Επαναφέρουμε την πρότασή μας για την προώθηση της τεχνικής της εδαφοποίησης του «κατσίγαρου», που είναι φιλική για το περιβάλλον και διασώζει πόρους για τους παραγωγούς. Στηρίζουμε την σχετική πρώτη πρόταση τροποποίησης της νομοθεσίας, όπως διατυπώθηκε από την Προϊσταμένη της Δ/νσης Βιομηχανίας, Ενέργειας & Φυσικών Πόρων στην επιτροπή.
Η Περιφερειακή Αρχή, πέρα από την διάθεσή της να συμμορφώνεται με το ισχύον νομικό πλαίσιο, οφείλει να εκφέρει και μια πολιτική τοποθέτηση για την επιλογή της, την οποία ως σήμερα αποφεύγει επιμελώς. Ποια είναι η θέση της για τη διφασική τεχνολογία;
Σε κάθε περίπτωση, για εμάς η Πολιτεία οφείλει να επιδοτεί ως και το 100% μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων τις όποιες μετατροπές επιβάλλει νομοθετικά να κάνουν οι παραγωγικοί συνεταιρισμοί. Κυρίως οφείλει να ακούσει και προχωρήσει το γρηγορότερο στην υλοποίηση προτάσεων για τη διαχείριση των αποβλήτων του ελαιοκάρπου οι οποίες θα εκπορεύονται όχι από τα οικονομικά συμφέροντα αλλά από ανεξάρτητες περιβαλλοντικές μελέτες- για τις οποίες προσπαθούμε να συμβάλλουμε κι εμείς να ακουστούν- και με κριτήριο την ενίσχυση και όχι την εξόντωση του παραγωγού και των συνεταιρισμών. Γι’ αυτό καλούμε τον αγροτοκτηνοτροφικό κόσμο σε εγρήγορση, γιατί το δίκιο του αυτό, το δικαίωμα να ζει αξιοπρεπώς από το εισόδημά του, κανείς δεν θα του το χαρίσει άπλετα αλλά θα το κερδίσει ο ίδιος με αγώνες

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΩΝ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΩΝ

Κύριε Πρόεδρε, Αγαπητοί συνάδελφοι,

Πριν τοποθετηθώ επί του θέματος επιτρέψατε μου να αναφερθώ σύντομα στην ουσία της λειτουργίας του Περιφερειακού Συμβουλίου (ΠΣ) και των Επιτροπών του (ΠΕ), όπως την διαπιστώνουμε αυτές τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας της νέας περιφερειακής αρχής.

Το ΠΣ, ως αιρετό όργανο και με βάση το νόμο που ορίζει τις αρμοδιότητες του (3852/10 ή «Καλλικράτης»), έχει ως αντικείμενο τη χάραξη και εφαρμογή αναπτυξιακών πολιτικών. Τα εκλεγμένα όργανα της περιφέρειας δεν νομοθετούν, ούτε αποφασίζουν για την «αναστολή» ισχύος των νόμων. Ασχολούνται με θέματα σκοπιμότητας (δηλαδή επιλέγουν μεταξύ διαφορετικών αναπτυξιακών ή και διαχειριστικών λύσεων) και όχι με θέματα νομιμότητας (δηλαδή της εφαρμογής ή όχι της νομοθεσίας που είναι θέμα των υπηρεσιών). Στη συγκεκριμένη περίπτωση το ΠΣ οφείλει να ασχοληθεί με τη χάραξη αναπτυξιακής και περιβαλλοντικής πολιτικής σχετικά με το ιδιαίτερο θέμα της ελαιοκαλλιέργειας και όχι να εξετάζει αν θα εφαρμόσει την ισχύουσα νομοθεσία. Αν υπάρχουν αμφιβολίες και αντιρρήσεις για την ισχύουσα νομοθεσία οφείλουμε ως ΠΣ να επεξεργαστούμε προτάσεις και να τις εισηγηθούμε στα αρμόδια όργανα του κράτους και όχι να αυθαιρετούμε.

Αλήθεια κε Πρόεδρε με βάση ποια διάταξη του κανονισμού λειτουργίας του ΠΣ φέρατε το θέμα για συζήτηση;
Για τους παραπάνω λόγους σε όλα τα θέματα που έρχονται στο ΠΣ και θα αφορούν θέματα εφαρμογής του νόμου κατά παράβαση των αρμοδιοτήτων του ΠΣ όπως το σημερινό, η Παράταξη Συμβόλαιο Ζωής με το Αιγαίο θα απέχει από τη ψηφοφορία.

Από τη κοινή συνεδρίαση των Επιτροπών Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, φάνηκαν ξεκάθαρα δύο πράγματα:

- ότι η πλειοψηφία αλλά και οι περισσότερες παρατάξεις δεν αντιλαμβάνονται τον ρόλο μας και ειδικά των ρόλο των επιτροπών που οφείλουν να ετοιμάζουν προτάσεις για να διευκολύνουν τη λειτουργία του ΠΣ στα δύσκολα θέματα της ανάπτυξης. Θεωρώ εκτροπή από τον ρόλο μας να δηλώνει ο πρόεδρος της Επιτροπής Αγροτικής Ανάπτυξης ότι «τα μέλη της Επιτροπής του παρευρίσκονται εκεί γιατί η Επιτροπή έχει μια αρμοδιότητα σε θέμα υγιεινής» και να μην έχει προτάσεις για το ελαιόλαδο που να τις βάζει στο τραπέζι της συζήτησης. Ταυτόχρονα η υπηρεσία δεν έχει προτάσεις αντιμετώπισης του προβλήματος, εστιαζόμενη αποκλειστικά στην εφαρμογή της νομοθεσίας. Σε μια στιγμή που θα έπρεπε να έχουν ωριμάσει προτάσεις μέσα από τη συνεργασία του αντιπεριφερειάρχη Περιβάλλοντος που έχει θητεία 8 ετών στην αυτοδιοίκηση σε παρόμοια θέματα, των υπηρεσιών, των ενδιαφερόμενων και της Διαχειριστικής Αρχής για καινοτόμες εφαρμογές σε όλη τη διαδικασία της καλλιέργειας και της επεξεργασίας του λαδιού με στόχο ένα ποιοτικό και επώνυμο προϊόν και ολοκληρωμένες πρακτικές διαχείρισης, εμείς συζητάμε για το πως οι ελαιοπαραγωγοί της Λέσβου θα πάρουν παράτυπα μια συμπληρωματική επιδότηση αδιαφορώντας για τα απόβλητα. Υπάρχει ανυπαρξία προτάσεων για τη διαχείριση των αποβλήτων ελαιουργείων σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία που να δίνει προτεραιότητα στη μείωση των αποβλήτων μέσω πρακτικών πρόληψης (πχ. διφασική επεξεργασία που χρησιμοποιεί λιγότερο νερό και έχει λιγότερα απόβλητα), επανάχρησης, ανακύκλωσης (πχ. με τη παραγωγή εδαφοβελτιωτικών).

-                            Ότι οι φορείς της Λέσβου που συμμετείχαν στην επιτροπή για να τοποθετηθούν (ο Σύλλογος των Ελαιοτριβέων, η Ένωση Γεωργικών Συνεταιρισμών, το Επιμελητήριο και άλλοι) δεν είχαν να πουν τίποτα παραπάνω από την αναστολή, για 16ο έτος, της ισχύουσας νομοθεσίας. Νομοθεσίας που ενώ ισχύει από το 1990 αγνόησαν στη πλειοψηφία τους για 20 χρόνια. Αντίθετα, έγιναν τοποθετήσεις και ακούστηκαν εκφράσεις που δείχνουν ότι το πρόβλημα της χώρας δεν είναι μόνο δημοσιονομικό αλλά προ πάντων αξιών και λειτουργίας θεσμών. Διάχυτη ήταν η απαξίωση των προσπαθειών που έχουν γίνει από ελαιοτριβείς για να είναι νόμιμοι (5 στη Λέσβο, η πλειοψηφία των Χιωτών και Σαμιωτών ελαιοτριβέων), η απαξίωση της ίδιας της νομιμότητας, η απαξίωση της γνώσης (με τη φοβερή δήλωση ότι τα προβλήματα υπάρχουν από τότε που υπάρχουν οι περιβαλλοντολόγοι!) και τέλος η απαξίωση των ίδιων των μελών του ΠΣ. Όπως διάχυτος στην ατμόσφαιρα ήταν και ο εκβιασμός, αφού ειπώθηκε ξεκάθαρα και επαναλήφθηκε και σήμερα, «ή μας δίνετε τις άδειες ή θα κλείσουμε τα ελαιοτριβεία και έχετε τους αγρότες απέναντι σας».
Για την κατάσταση αυτή υπάρχουν ευθύνες από όσους διοίκησαν τη χώρα και τη Λέσβο ειδικότερα και εξέθρεψαν αυτές τις νοοτροπίες.

Η πλειοψηφία και η κα Καλογήρου προσωπικά δεν τοποθετήθηκαν στο θέμα. Ο κ.Γιακαλής δεν μπορούσε παρά να είναι συνεπής με τις αποφάσεις της δικής του θητείας. Ευθύνες όμως υπάρχουν και από μερίδα της ελάσσονος αντιπολίτευσης που αντί να εκφωνήσει έναν άλλο λόγο για εφαρμογή του νόμου με συγκεκριμένες προτάσεις και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τους, ενέδωσε στον λαϊκισμό. Δηλαδή, σε ένα πεδίο που χάνει το ήθος της, αλλά και δεν κερδίζει παρά μερικές χούφτες ψήφων - όπως φάνηκε και στις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές - αφού τα κόμματα εξουσίας ξέρουν καλύτερα το παιχνίδι του λαϊκισμού και της συναλλαγής.

Με βάση τα παραπάνω οδεύουμε στη 16η παράνομη παράταση των αδειών λειτουργίας και μάλιστα με λευκή επιταγή, δηλαδή χωρίς να υπάρξει καμία ουσιαστική δέσμευση από τους ελαιοτριβείς για συγκεκριμένες ενέργειες και χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. Αντίθετα όλοι φροντίζουν να καλυφθούν πίσω από την επιτροπή του ΥΠΕΚΑ που εξετάζει το θέμα χωρίς να υπάρχει καμία ένδειξη προς τα πού θα κινηθεί η απλοποίηση των διαδικασιών και της νομοθεσίας.

Η τοποθέτηση μου, εκ μέρους της παράταξης ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ,  για το θέμα της προσωρινής αδειοδότησης των ελαιοτριβείων  είναι η ακόλουθη:

- Το ΠΣ δεν έχει αρμοδιότητα να εισηγηθεί τη μη εφαρμογή της νομοθεσίας. (Αλήθεια, κα Καλογήρου, ως ΓΓ ΑΔΑ που ασχοληθήκατε με την νομιμότητα των πράξεων της αυτοδιοίκησης εγκρίνατε τα προηγούμενα χρόνια την σχετική απόφαση του ΠΣ ή δεν την είδατε;). Μάλλον έχουμε ένα ακόμη φαινόμενο όπου  οι πολιτικές σκοπιμότητες είναι υπεράνω του νόμου.
- ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης να αναλάβει άμεσα τη πρωτοβουλία για (α) τη λειτουργία των αδειοδοτημένων ελαιοτριβείων, (β) την άμεση ολοκλήρωση των εργασιών στα ελαιοτριβεία που είχαν ξεκινήσει ανάλογες προσπάθειες που δεν ευοδώθηκαν για διάφορους λόγους και (γ) τη διαχείριση των αποβλήτων από τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις εκπονώντας ένα λεπτομερές σχέδιο με βάση τη δυναμικότητα των μονάδων παραγωγής λαδιού και επεξεργασίας της πυρήνας.
- οι ελαιοτριβείς οφείλουν από αύριο να επεξεργαστούν σχέδιο συμμόρφωσης τους με τη νομοθεσία και να το καταθέσουν στη Περιφέρεια για έγκριση το συντομότερο δυνατόν
- ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης και η υπηρεσία να ενημερωθούν για τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο που επεξεργάζεται το ΥΠΕΚΑ και να συνεργαστούν με όλους τους ενδιαφερόμενους τις προτάσεις που θα καταθέσουν στο ΠΣ για έγκριση, ενώ παράλληλα να ετοιμάζουν προτάσεις για την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων.

Τέλος, θεωρούμε ότι το ΠΣ οφείλει από αύριο να ξεκινήσει - μαζί με τους ενδιαφερόμενους φορείς - την επεξεργασία μιας ολοκληρωμένης πολιτικής για τον πρωτογενή τομέα και την τυποποίηση των αγροτικών προϊόντων (που προφανώς να περιλαμβάνει την ελαιοκαλλιέργεια και το λάδι) αναφορικά με την παραγωγή, τη μεταποίηση αλλά και τη διαχείριση αποβλήτων με την εισαγωγή καινοτομιών με στόχο ποιοτικά και επώνυμα προϊόντα με παράλληλη διατήρηση της περιβαλλοντικής ποιότητας αξιοποιώντας τους πόρους του νέου ΕΣΠΑ, αντί να συνεχίζει να ψαρεύει στα θολά νερά των επιδοτήσεων. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα υπάρξει ικανοποιητικό εισόδημα για όλους και θα μείνουν οι παραγωγοί στον τόπο τους. Προς αυτή τη κατεύθυνση θα πρέπει να επαναδραστηριοποιηθεί ο Σταθμός Γεωργικής Έρευνας Λέσβου, ο οποίος έχει αδρανοποιηθεί με την ευθύνη όσων ασκούν διοίκηση σε εθνικό και τοπικό επίπεδο τόσα χρόνια.

Όπως σας είπα και στο προηγούμενο ΠΣ κα Περιφερειάρχη και κυρίες/κύριοι σύμβουλοι της πλειοψηφίας, έχετε πάρει λάθος δρόμο σε ότι αφορά τη διακυβέρνηση της Περιφέρειας ακολουθώντας τους προκατόχους σας σε μια πορεία καταστροφική για τη Περιφέρεια. Η πρόταση μας είναι να δημιουργηθούν δύο ΠΕ, η πρώτη «Αναπτυξιακού Σχεδιασμού – Απασχόλησης και Περιβάλλοντος» και η δεύτερη με Κοινωνικής Πολιτικής και Ποιότητας Ζωής» που θα εργάζονται για την επεξεργασία ολοκληρωμένων προτάσεων πολιτικής οι οποίες στη συνέχεια θα αποτυπωθούν στο Επιχειρησιακό Σχέδιο της Περιφέρειας και στις προτάσεις προς το ΕΣΠΑ και τα Υπουργεία για ειδικές ρυθμίσεις ώστε να ληφθεί υπόψη και η νησιωτικότητα. Μόνο με αυτόν τον τρόπο ο ρόλος της Περιφέρειας θα είναι ουσιαστικά αναπτυξιακός και όχι διεκπεραιωτικός ή στη χειρότερη περίπτωση «παράνομος».

Η παράταξη μας ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ έχει προεκλογικά καταθέσει τις προτάσεις της και θα συνεργαστεί για την εξειδίκευση τους σε επιχειρησιακό πρόγραμμα.

Γιάννης Σπιλάνης
Περιφερειακός σύμβουλος

Επικεφαλής της παράταξης ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ