Τετάρτη 14 Σεπτεμβρίου 2011

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΛΛΙΟΡΗ- ΕΠΙΚΕΦΑΛΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ




B MΕΡΟΣ

- Ο πρόεδρος της ΔΗΚΕΧ, ο Μιχάλης ο Κοντούδης, έχει κάνει κάποιες καταγγελίες. Οι πληροφορίες λένε ότι δε ήθελε να παραλάβει τη ΔΙΚΕΧ, ενώ στο Δήμο δεν έχει ξεκαθαριστεί το που θα βρεθούνε κάποια χρήματα για να ισοσκελιστεί ο προϋπολογισμός, γιατί είναι ελλειμματικός. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στην πρώην ΔΗΚΕΧ του Δήμου της Χίου, αναφερόμαστε και για όλες τις υπόλοιπες, κυρίως, Καμπόχωρα και Ιωνία, αυτές έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα.

- Τα είπαμε και μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο, τα λέμε και στις συναντήσεις, που συχνά πυκνά ο ίδιος ο πρόεδρος της ΔΗΚΕΧ προκαλεί, με δικιά του πρωτοβουλία για να ενημερώσει και τις αντιπολιτεύσεις και τους δημοτικούς συμβούλους για το τι γίνεται. Θα το ξαναπούμε και τώρα, η ΔΗΚΕΧ έχει συσταθεί ως ενιαία δομή. Αυτά όλα τα ζητήματα, εμείς είχαμε ζητήσει σε πρώτο χρόνο να εξεταστούν και όχι σε δεύτερο, δηλαδή, πριν την ολοκλήρωση της σύστασής της. Βεβαίως, υπήρχε ένα δεδομένο και ασφυκτικό πλαίσιο των δύο μηνών, αλλά εάν δούμε ότι από το Νοέμβρη μέχρι το Γενάρη που ανέλαβαν οι δημοτικές αρχές είχαν άλλους δύο μήνες, ίσως ένα διάστημα τεσσάρων μηνών για μια υπεύθυνη δημοτική αρχή είναι αρκετό να ξεκαθαρίσει τα ζητήματα πριν ακόμα συστήσει τη νέα επιχείρηση.


- Και πριν να γνωρίσει και το διοικητικό συμβούλιο;
-
- Και πριν γνωρίσει το διοικητικό συμβούλιο. Η επιχείρηση συστήθηκε, διοικητικό συμβούλιο έχει, η συστατική της πράξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της κυβέρνησης. Υποτίθεται με οικονομικούς όρους που δεν περιγράφονται, με βάρη τα οποία δεν περιγράφονται, με ζημιές που είναι άγνωστες και μ’ ένα εικονικό κεφάλαιο. Όλα αυτά όπως είπα τα επισημάναμε όταν συζητήσαμε τη συστατική πράξη, ότι στην ουσία είναι ένα μετέωρο βήμα αυτό που γίνεται, διότι θα έπρεπε το δημοτικό συμβούλιο πριν προχωρήσει στη σύσταση της εταιρείας να ξέρει, ποιές είναι οι υποχρεώσεις των επιμέρους ΔΗΚΕΧ που συνενώνονται, ποιοί είναι οι πόροι που είναι διαθέσιμοι, πού μπορούν αυτοί να διατεθούν. Θα έπρεπε να προηγηθούν της συστατικής πράξης όλα αυτά τα ζητήματα, τόσο σε οικονομικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο για να δούμε αν αυτή η εταιρεία μπορεί και πρέπει να μετεξελιχθεί σε ενιαία, αν θα πρέπει να λυθεί, αν είναι βιώσιμη και με ποιές προϋποθέσεις θα γίνει αυτό το πράγμα. Αντ’ αυτού πολύ βεβιασμένα, πρόχειρα και χωρίς να έχει συζητηθεί καθόλου η οικονομική βάση, ήρθε το σχέδιο της συστατικής πράξης, παρά τις δικές μας ενστάσεις, αντιρρήσεις, πέρασε από το δημοτικό συμβούλιο, προχώρησε η σύσταση της νέας εταιρείας, τώρα λειτουργεί η εταιρεία, έχει διοικητικό συμβούλιο, αυτό το διοικητικό συμβούλιο είναι υπόλογο, έχει επωμιστεί είτε θέλει ο πρόεδρός του είτε δε θέλει, είτε θέλουν είτε δε θέλουν τα άλλα μέλη, τα βάρη όλων των επιμέρους ΔΗΚΕΧ, με αποτέλεσμα να θεωρούμε ότι γίνεται άκαιρα αυτή η συζήτηση, χωρίς να λέμε ότι δεν έχει ουσία. Έχει ουσία, να δούμε ποιά είναι τα βάρη.




- Ο κύριος Κοντούδης έλεγεσυνεχώς ότι εγώ δεν μπορώ να προχωρήσει αν προηγουμένως δεν έχει ξεκαθαρίσει αυτή η κατάσταση. Πώς γίνεται αυτό;


- Φανταστείτε αυτό να το είχε πει ο κ. Κοντούδης την ώρα που έπρεπε και που εξέπνεαν οι προθεσμίες, να κάτσουνε πραγματικά δέκα άνθρωποι σοβαρά να δούνε το αντικείμενο, να το μελετήσουν, να ξεκαθαρίσει η εικόνα και το τοπίο και μετά να προχωρήσουν. Τώρα, το Δήμαρχο ποσώς τον ενδιαφέρει ο κάθε Κοντούδης και οι αντιρρήσεις του, διότι τη δουλειά του την έχει κάνει, έχει συστήσει την εταιρεία, ο Κοντούδης είναι υπόλογος και το δημοτικό συμβούλιο για ό,τι έχουν παραλάβει. Το πρόβλημα, θα έλεγα περισσότερο, είναι στο διοικητικό συμβούλιο και στον πρόεδρό του, διότι παρέλαβαν εν λευκώ ότι παρέλαβαν. Και σήμερα λένε «ναι, αλλά θα μας δώσετε αυτές τις χιλιάδες ευρώ, γιατί υπάρχει ζημιά ή γιατί υπάρχουν υποχρεώσεις» και λέμε και εμείς επίσημα μέσα στο δημοτικό συμβούλιο και το έχω μεταφέρει και στον πρόεδρο, θα πρέπει να έρθουν αναλυτικά μία προς μία οι απαιτήσεις που υπάρχουνε, τα βάρη που υπάρχουν, πότε δημιουργήθηκαν, με ευθύνη ποίων δημιουργήθηκαν, που χρωστούνε οι εταιρείες αυτές. Εδώ, μέσα στις ζημιές και στα βάρη που εμφανίζονται, υπάρχουν πρόστιμα για κακή διαχείριση των ΔΗΚΕΧ, δάνεια τα οποία βαρύνουν ΔΗΚΕΧ για μια σειρά ετών, για ποιούς σκοπούς ελήφθησαν αυτά και που πήγαν αυτά τα χρήματα. Εν πάση περιπτώσει, εμείς δεν μπορούμε και δεν είμαστε διατεθειμένοι εν λευκώ να δώσουμε μια εξουσιοδότηση και λέμε κακώς εν λευκώ προχώρησε η σύσταση αυτής της εταιρείας και σήμερα εμφανίζονται αυτά τα προβλήματα.


- Για το «Βοήθεια στο Σπίτι» θα ήθελα να μου πειίτε δυο λόγια. Αν θα συνεχιστεί, πώς το βλέπετε εσείς, αν είναι δυνατόν να συνεχιστεί έτσι όπως το είχαμε συνηθίσει τουλάχιστον;

- Με δεδομένη τη δύσκολη οικονομική κατάσταση, εκφράζουμε επιφυλάξεις για τη μορφή της συνέχισης του «Βοήθεια στο σπίτι», ενώ αντίστοιχα υποστηρίζουμε ότι κοινωνικές δομές αλλά και κοινωνική πολιτική είναι στην ευθύνη του κεντρικού Κράτους όσο και των Δήμων. Πρέπει να συνεχιστούνε αυτά τα προγράμματα, πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να υποστηριχτούνε οικονομικά, γιατί από την άλλη οι αυτοδιοικήσεις παρόλο που γνώριζαν ότι τα Ευρωπαϊκά αυτά προγράμματα έχουν ημερομηνία λήξης, δεν προετοίμασαν το έδαφος, ούτως ώστε οι Δήμοι να μπορούν να συνεχίσουν να παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες στους Δημότες τους και είναι πλήρως εξαρτημένοι από την κρατική ή ευρωπαϊκή επιχορήγηση. Αν αυτή σταματήσει, τότε σταματούνε και οι δομές. Όμως, όπως είχαμε δύο δημοτικούς βρεφονηπιακούς σταθμούς θα έπρεπε να δούμε αν θα μπορούσαμε να είχαμε και μια βοήθεια στο σπίτι που στην αρχή να πιάνει, παράδειγμα, συγκεκριμένες κατηγορίες δημοτών ή να έχει συγκεκριμένα γεωγραφικά όρια και την άλλη τετραετία αν μπορεί να επεκταθεί. Σ’ αυτή τη βάση ποτέ δεν έγινε μια τέτοια κουβέντα, θεωρούμε δεδομένο ότι θα υπάρχει επιχορήγηση, κυρίως ευρωπαϊκών προγραμμάτων ,γιατί και η κρατική είναι σε αμφισβήτηση και θα συνεχιστεί η λειτουργία τους. Όμως, αυτό δείχνει να είναι εξαιρετικά αμφίβολο αν θα συνεχιστεί. Μπαίνει ένα ζήτημα με τους εργαζόμενους, το τι θα γίνει.

- Σας καταλαβαίνω, η πρόταση η δική σας αλλά και από την πλειοψηφίας θα λέει ότι θα πρέπει να απορροφηθούν στις υπόλοιπες υπηρεσίες του Δήμου. Όταν αυτό δεν είναι εφικτό;


- Μιλούμε για προσωπικό που είναι αορίστου χρόνου και οι άνθρωποι αυτοί θα πρέπει να συνεχίσουν με κάποιο τρόπο να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους….


- Είναι πολλοί αυτοί που είναι αορίστου χρόνου;
-
-Στο κοινωνικό τομέα δράσης του Δήμου, σε αυτό το κομμάτι της δράσης, όμως, δυστυχώς και αυτή τη φορά, φτιάχνοντας το οργανόγραμμα του Δήμου, τον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας, εντελώς πρόχειρα και αποσπασματικά προχωρήσαμε στη βάση ενός σχεδίου, που εκπόνησε η εταιρεία χωρίς να το προσαρμόσουμε στις πραγματικές συνθήκες, στις ιδιαιτερότητες και στις ανάγκες που έχει ο δικός μας ο Δήμος της Χίου. Για να σου πω τη λογική που κουβαλάμε εμείς ως «Νέα Αντίληψη» στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, είναι ότι όλα ξεκινούνε από την πραγματική εικόνα που θα έχει τόσο η Δημοτική Αρχή, αλλά θα τη μεταφέρει και στους δημότες για τους λεγόμενους διαθέσιμους πόρους. Δηλαδή, τι παίρνω από την κεντρική εξουσία, τι μαζεύω ως τέλη, εισφορές, δικαιώματα από τους δημότες μου. Ποιά είναι τα λεγόμενα ανελαστικά λειτουργικά μου έξοδα για να λειτουργήσει η μηχανή του Δήμου και ποιό ποσό απομένει, έτσι ώστε αυτό να το μετουσιώσω σε κάποια πολιτική δράση. Και εδώ μπαίνουν οι προτεραιότητες, ιεραρχούμε, δηλαδή, τις προτεραιότητες, στον κοινωνικό τομέα πρέπει να δώσουμε το 25 ή το 30 τοις εκατό των διαθέσιμων πόρων γιατί, ενδεχομένως, αυτό που θα βιώσει η κοινωνία από τη δημοσιονομική κρίση θα είναι δυσβάσταχτο για τα νοικοκυριά, άρα, θα πρέπει εμείς να σταθούμε σ’ αυτή τη φάση αρωγοί σ’ αυτό τον τομέα. Ένα 20 με 30 τοις εκατό θα πρέπει να δοθεί για να λυθεί το πρόβλημα του νερού και της καθαριότητας σε άλλη βάση. Αυτή, λοιπόν, η λογική ότι εισπράττω τόσα, χρειάζομαι τόσα, μου μένουν αυτά και αυτά που μένουν θα τα κάνω έργο μ’ αυτόν τον τρόπο, δεν έχει ποτέ περάσει στη λογική των δημοτικών αρχών και δεν την έχουν πει στους δημότες. Για να δούμε, γιατί ξέρεις οι αποφάσεις λαμβάνονται μετά από μια σχετική όσμωση, μπορεί κάποιοι να αποδείξουν ότι επωφελέστερο θα ήταν να επενδυθούν αυτά που μένουν σε κάποιους άλλους τομείς ή να δοθεί προτεραιότητα ή μεγαλύτερο βάρος σε κάποιους απ’ αυτούς επιπλέον μέσα σε μια τετραετία ή δύο τετραετίες να ξεχάσουμε τα προβλήματα, παράδειγμα του νερού ή της ανακύκλωσης, της ολοκληρωμένης διαχείρισης για να μπορούμε να επενδύσουμε συνέχεια στον πολιτισμό ή στην τουριστική ανάπτυξη ή οπουδήποτε αλλού. Αυτή, λοιπόν, τη λογική που είναι απαραίτητη για εμάς, ιδιαίτερα αυτό το διάστημα όπου οι πόροι είναι περιορισμένοι, είναι μονόδρομος και δυστυχώς δεν είναι φορέας της η Δημοτική Αρχή Λαμπρινούδη πολύ δε περισσότερο ο ίδιος, ο οποίος είναι στη λογική του να ξεπεράσουμε τις εφήμερες ανάγκες, άσχετα αν τραυματίζουμε και την ίδια τη λειτουργία ή υποθηκεύουμε και το μέλλον του Δήμου με τη διαχείριση αυτή.


- Να μου πειτε δύο λέξεις, δύο κουβέντες σχετικά με τον καινούργιο υπέρ οργανισμό, τον περιβόητο του Δήμου, ο οποίος όπως έχω πληροφορηθεί δυσλειτουργεί. Έχει γήπεδο, πολιτισμό, έχει παιδικούς σταθμούς, έχει ΚΑΠΗ, ΔΟΠ, έχει τα πάντα.
-
- Μαμούθ το είπαμε και είναι πραγματικά ένα στοίχημα το οποίο δεν ξέρω με ποιό τρόπο μπορεί να κερδηθεί. Ο Καλλικράτης επιβάλλει δύο μορφές νομικών προσώπων να λειτουργούν σε κάθε Δήμο, στην προσπάθειά του να περιορίσει αυτή την πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων και των δραστηριοτήτων, που τις δεκαετίες του ’90 και 2000 εκδηλώθηκαν, έτσι ώστε ο κάθε αιρετός να έχει ένα δικό του βιλαέτι, ένα δικό του καπετανάτο, να διαχειρίζεται ένα μικρό ή ένα μεγάλο προϋπολογισμό, να μπορεί να το παίζει αυθεντικός στον τομέα του, να κάνει και μία δυο προσλήψεις, να κάνει και μια δυο εξυπηρετήσεις και κατά αυτό τον τρόπο να διασπαθίζεται απ’ αυτή τη λογική το χρήμα. Δε λέμε ότι στο σύνολό τους όλα τα νομικά πρόσωπα ήταν προβληματικά ή λειτούργησαν προβληματικά, λέμε, όμως, ότι αυτή η λογική έρχεται σ’ αντίθεση με αυτό που εμείς αναπτύξαμε προηγουμένως στην κουβέντα μας, ότι θα πρέπει να ξέρω πραγματικά τους πόρους που έχω να διαθέσω, θα πρέπει να ξέρω τους τομείς στους οποίους αναφέρομαι και θα πρέπει κάθε φορά να βάζω προτεραιότητες και να διαθέτω τους αντίστοιχους πόρους προκειμένου να καλύπτω τις πραγματικές ανάγκες. Χωρίς όλο αυτό το υπόβαθρο έρχεται η Δημοτική Αρχή και λέει «επειδή με υποχρεώνει ο Καλλικράτης πρέπει να συνενώσω ότι υπάρχει στη Χίο πάνω» και αναφέρεται σ’ αυτούς τους συγκεκριμένους τομείς του πολιτισμού, της κοινωνικής πολιτικής και της αλληλεγγύης. Μαζεύτηκαν αν δεν κάνω λάθος, είκοσι οκτώ νομικά πρόσωπα κάτω από την ομπρέλα του ενός. Τι έχει γίνει; κανείς δε το ξέρει, φαντάζομαι ούτε το διοικητικό συμβούλιο ούτε ο πρόεδρος του οργανισμού, όταν έχομε το παράδειγμα της ΔΗΚΕΧ που μετά από δυο, τρεις μήνες έρχεται ο ίδιος ο πρόεδρος και λέει «για δες τι παρέλαβα, παρέλαβα ζημιές, οφειλές». Τι έχει γίνει τώρα σε αυτά τα είκοσι οκτώ νομικά πρόσωπα, τα οποία συγχωνεύτηκαν, τι υποχρεώσεις έχουν αναληφθεί που δεν τις ξέρει το δημοτικό συμβούλιο και στην πορεία θα βγουν ,είναι ένα ζήτημα. Το άλλο ζήτημα είναι, πώς αυτό το πράγμα θα μπορέσει να στηθεί ώστε να προχωρήσει, να λειτουργήσει. Το εύκολο είναι να πω, ότι ακολουθώντας τον οδηγό του Υπουργείου Εσωτερικών, κάνω τη συγχώνευση και την άλλη μέρα έχω έναν οργανισμό. Σήμερα έχομε έναν οργανισμό, ο οποίος, όμως, στο 80 με 90 τοις εκατό στηρίζεται στους δημοτικούς πόρους, ο προϋπολογισμός τους φθάνει τα τρεισήμισι εκατομμύρια ευρώ, τα οποία κατά βάση προέρχονται από τους κεντρικούς αυτοτελείς πόρους αλλά και από την εισφορά, στο ύψος του ενάμιση εκατομμυρίου ευρώ που πρέπει ο Δήμος κάθε χρόνο να δίνει προς το νομικό πρόσωπο προκειμένου αυτό να λειτουργήσει. Πού θα πάνε αυτά τα χρήματα, είναι ένα ερώτημα, σε ποιους τομείς θα διατεθούν, τι ποσοστό θα πάρει ο κάθε τομέας, ποιός είναι αυτός που θα βάλει τις προτεραιότητες; είναι άγνωστο.
-
- Από τη δική σας την παράταξη θα υπάρχει κάποιος που θα συμμετέχει στο διοικητικό συμβούλιο.
- Είναι η συμμετοχή του κ. Σταύρου Μιχαηλίδη.
-
- Τι σας μεταφέρει;
-
- Οι συνεδριάσεις είναι εντελώς περιορισμένες, έχουν γίνει δύο συνεδριάσεις του διοικητικού συμβουλίου από τον καιρό που συστήθηκε.

ΤΕΛΟΥΣ Β ΜΕΡΟΥΣ- ΑΥΡΙΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΕΤΑΙ ΤΟ Γ ΜΕΡΟΣ