Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2013

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΥ ΧΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ 2014

του ΜΑΡΚΟΥ  ΣΚΟΥΦΑΛΟΥ

Βαθιά αντιλαϊκός  όπως ορίζουν κυβέρνηση – τρόικα.

Αγαπητοί συνάδελφοι και πάλι μπροστά μας έχουμε έναν προϋπολογισμό κατ’ εικόνα και ομοίωση της αντιλαϊκής πολιτικής της συγκυβέρνησης  ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και των εντολών της τρόικας.
Με δεδομένο ότι  από καιρού εις καιρόν ο δήμαρχος αλλά και δημοτικοί σύμβουλοι της συμπολίτευσης σηκώνουν το μπαϊράκι της επανάστασης, θα περίμενε κάποιος να αρθρώσετε μια κουβέντα καταγγελία αυτής της πολιτικής μιζέριας και φτώχειας, να κάνετε έστω και κάποια κίνηση διαμαρτυρίας ενάντια σ’ αυτούς που μας καταδικάζουν στην εξαθλίωση και σε ουσιαστική υπολειτουργία του Δήμου.
Δυστυχώς  όμως δεν μπορείτε να απόσχετε από αυτό που εκφράζετε πολιτικά  και ο δήμαρχος και οι δημοτικοί σύμβουλοι  της πλειοψηφίας, δηλαδή να λειτουργείτε ως ιμάντες μεταφοράς της αντιλαϊκής πολιτικής ΝΔ-ΠΑΣΟΚ.
Σήμερα αυτό έχει μεγαλύτερη σημασία, γιατί ο προϋπολογισμός του 2014 καταρτίστηκε πλέον και επίσημα με Οικονομικό και πολιτικό νταβαντζή, το λεγόμενο «Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας ΟΤΑ» και μπαίνει ένα ζήτημα για το δήμαρχο που καμώνεται τον αντιμνημονιακό και αντιτροϊκανό,  πώς δέχεται έναν  τέτοιο  νταβαντζή να του υποδεικνύει όχι μόνο την κατάρτιση του προϋπολογισμού, αλλά και το πώς και πόσα θα περικόψει, στερώντας του βασικούς πόρους από το χιώτικο λαό.
 Βεβαίως εκλογές έρχονται και τα μάτια μας και τα αυτιά μας θα δούνε και θα ακούσουνε πολλά και από αυτούς που εκπροσωπούν τη σημερινή  συγκυβέρνηση και από αυτούς που εκπροσωπούν την αυριανή «αριστερή» κυβέρνηση πάντα όμως με άρωμα Ευρώ, Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην ούγια να γράφει Ομπάμα.


Αυτές οι κατευθύνσεις δόθηκαν από την κυβέρνηση από πολύ νωρίς. Στις 31 Ιούλη 2013 οι υπουργοί Οικονομικών κι Εσωτερικών υπέγραψαν κοινή απόφαση τιτλοφορούμενη ως «Παροχή οδηγιών για την κατάρτιση των προϋπολογισμών των δήμων έτους 2014» και μια σειρά δημοτικές αρχές, όπως η δική μας, την ακολούθησαν ωσάν ...ευαγγέλιο. Οι κυβερνώντες όρισαν ένα καθ' όλα σφιχτό «κουστουμάκι», ξεκαθαρίζοντας ότι « Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι έχουν αναληφθεί υποχρεώσεις και πραγματοποιηθεί δαπάνες καθ' υπέρβασιν των εγγεγραμμένων πιστώσεων του προϋπολογισμού, τα ποσά που αναλογούν στο ύψος αυτών, καταλογίζονται σε βάρος των οργάνων που ενέκριναν ή συνέπραξαν στην εκτέλεση της δαπάνης».
Εδώ εισβάλλει κυριολεκτικά το διαβόητο «Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ», που παρακολουθεί στενά, βήμα βήμα, την εκτέλεση των καταρτισμένων με τις τέτοιες κατευθύνσεις προϋπολογισμών των δήμων, το αν παραμένουν ταυτισμένοι με τους στόχους της περιλάλητης «δημοσιονομικής πειθαρχίας». Το «Παρατηρητήριο» προβλέπει (μετά πάροδο τριμήνου κι εφόσον υπάρχουν αποκλίσεις) να μπαίνει ο δήμος σε «πρόγραμμα υγειονομικής εξυγίανσης», με συνέπειες τον περιορισμό των δαπανών μόνο για τη μισθοδοσία, υποχρεωτικές μετατάξεις προσωπικού και αύξηση ιδίων εσόδων (τέλη, τοπικοί φόροι).
Το εμφανιζόμενο οικονομικό έλλειμμα των δήμων (που στην πραγματικότητα οφείλεται στην ελλιπή κρατική χρηματοδότηση) θα ισοσκελίζεται με δανεισμό από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, δανεισμός που θα επιβαρύνει συνολικά τους εργαζόμενους, το λαό κάθε δήμου.
Άλλωστε και με βάση το ν.3852/2010 («Καλλικράτης») η κεντρική διοίκηση αναπέμπει προϋπολογισμούς πίσω στο δημοτικό συμβούλιο αν δεν εφαρμόζονται όσα ορίζει η κυβέρνηση.
Σε ένα τέτοιο πλαίσιο η υπουργική απόφαση του Ιούλη ξεκαθαρίζει ότι οι δήμοι είναι «φορείς της γενικής κυβέρνησης», κάνοντας άλλη μια φορά σκόνη όσα παραμύθια λέγονται περί αυτοδιοίκησης και αυτοτέλειας.
Παρακάτω τονίζεται στην απόφαση ότι χρειάζεται  ιδιαίτερα η ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα.
 Ποιες  δαπάνες;
Οι δαπάνες υπερωριακής απασχόλησης του προσωπικού, οι οποίες πρέπει να αποβλέπουν στην αντιμετώπιση των εκτάκτων υπηρεσιακών αναγκών και να εγκρίνονται, αφού πρώτα εξαντληθούν όλα τα περιθώρια αξιοποίησής του εντός του ωραρίου εργασίας (...) Οι πάσης φύσεως προαιρετικές δαπάνες του άρθρου 202 του Ν. 3463/2006 (επιχορηγήσεις ΝΠΔΔ, αθλητικών και πολιτιστικών συλλόγων, βοηθήματα σε οικονομικά αδύνατους κ.ο.κ.) πρέπει να περιορισθούν στις απολύτως αναγκαίες και επιβεβλημένες, κινούμενες στα υπό του νόμου προβλεπόμενα όρια και υπό τον περιορισμό της δυνατότητας χρηματοδότησης αυτών από τις αναμενόμενες εισπράξεις του δήμου».

Για την ύπαρξη τεχνικού προγράμματος, η κυβέρνηση ξεκαθάριζε ότι το «περιεχόμενό» του «προσδιορίζεται με γνώμονα τη δυνατότητα χρηματοδότησής του». Άρα, αν δεν εξασφαλίζονται κονδύλια (π.χ. με τέλη, φόρους ή συμπράξεις) έργα πετσοκόβονται ακόμα κι αν είναι βασικής ανάγκης για το λαό, π.χ. αντιπλημμυρικά.
Στον ίδιο καμβά, «οι πιστώσεις που εγγράφονται για την καταβολή των προνοιακών επιδομάτων (...) πρέπει να είναι μειωμένες κατά 8,4% σε σχέση με τα αντίστοιχα ποσά του οικονομικού έτους 2012». 'Η θα πετσοκόψουν από τα ήδη ισχνά χορηγούμενα τέτοια επιδόματα ή θα μειώσουν τον κοσμάκη που τα λαμβάνει πασχίζοντας με αυτά να επιβιώσει. Επιπλέον, η απόφαση επέβαλλε οι δήμοι να προϋπολογίσουν άλλη μια μείωση, 1,9%, στους χορηγούμενους κρατικούς πόρους για τα λειτουργικά τους έξοδα.
Για δε τη ΣΑΤΑ  που είναι το 1/3 της κρατικής επιχορήγησης προς τους δήμους,  ορίζει ότι το 2014 θα επέλθει μείωση 53%! Κι αυτό όταν σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας, το 2013 σημειώθηκε ήδη μείωση 58%.

Την ίδια ώρα που  οι θεσμοθετημένοι πόροι προς τους Δήμους κατακρημνίζονται συνεχώς (το 2014 οι Κ.Α.Π. μειώνονται κατά 50εκ. ευρώ και η Σ.Α.Τ.Α κατά 110εκ. ευρώ, σύνολο -160εκ. ευρώ), το 21,3% του ετήσιου φόρου εισοδήματος, το 12% των εισπράξεων ΦΠΑ. και το 50% του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ)(που είναι θεσμοθετημένοι πόροι για τους Δήμους) διαμορφώνουν εκατομμύρια ευρώ έσοδα που παρακρατούνται από το κράτος για να τροφοδοτήσουν την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου. Αυτό για κάποιους που μιλάνε για αυτοτέλεια…
Οι δήμοι χρηματοδοτούνται συνολικά με 2,783 δις ευρώ (συμπεριλαμβανομένης της ειδικής επιχορήγησης 235,8 εκ. ευρώ και της απόδοσης των οφειλόμενων παρελθόντων ετών με 213,9 εκ. ευρώ) δηλαδή με 2,3% του κρατικού προϋπολογισμού.
 Το ποσό 1,167 δις αφορά στους μισθούς των υπαλλήλων των δήμων μαζί με το ποσό 1,050 δις των οριζόντιων δράσεων ισούται με 2,217 δις ευρώ.
Έτσι από τον κρατικό προϋπολογισμό που χρηματοδοτεί τους Δήμους με 2,783 δις ευρώ μένουν 566 εκ. ευρώ για το σύνολο των λειτουργικών- κοινωνικών υπηρεσιών και παροχών των 325 Δήμων της χώρας
Έχουμε δηλαδή νέα μείωση, 30%, μέσα σε ένα χρόνο όταν η ίδια η ΚΕΔΕ υπολόγιζε ότι το ελάχιστο Λειτουργικό κόστος ήταν 3, 650 δις!
ΒΑΣΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ:
Τα περάσατε όλα αυτά κατά γράμμα μέσα στον Προϋπολογισμό; Βεβαίως και τα περάσατε!  Ούτε κεραία δεν ξεφεύγετε.
·        Το νομικό πρόσωπο του Δήμου με Βρεφονηπιακούς, Αθλητισμό και Πολιτισμό μείον 200.000 ευρώ.
·        Η κοινωνική πολιτική που ασκείται μέσω ΔΗΚΕΧ και των άλλων δομών, μείον 75.000 ευρώ.
·        Από 45 εκατομμύρια προυπ/σμο  πέρσι φέτος 38 εκατομμύρια, όταν οι 8 πρώην δήμοι της Χίου  το 2010 είχαν αθροιστικά 74.931.089, 13.
·        Ο π/υ του 2011 είχε  κλείσει στο ποσό 80.283.059,41€.
·        Οι ανάγκες των σχολείων τεράστιες με χρηματοδοτήσεις που ούτε για πετρέλαιο δε φτάνουν αφού από τις 330 χιλιάδες τα 200 πρέπει να διατεθούν στην αγορά του , τι θα μείνει για λειτουργικά τι θα πάει στις επισκευές. Απλά ο,τι χαλά θα μένει χαλασμένο και η Τεχνική υπηρεσία θα βρίσκεται στα όρια του παραλογισμού.
·        Το οδικό δίκτυο έχει τα χάλια  του, τα όποια έργα είναι πρωτευουσοκεντρικά και η ύπαιθρος υποφέρει, ασχέτως αν οι αντιδήμαρχοι ενώ γκρινιάζουν επί της ουσίας στοιχίζονται με αυτή την πολιτική.
·        Έργα αντισεισμικής προστασίας είναι ανύπαρκτα, ενώ τα αντιπλημμυρικά αν ευοδωθούν μέσω ΕΣΠΑ έχει καλώς διαφορετικά ο δήμος δεν έχει μία!
·        Το 48% των εσόδων του δήμου μας  προέρχεται από ίδιους πόρους, βλέπε τέλη εισφορές κλπ, και το 52% από κρατικούς που σημαίνει ότι αν σας αφήσουν θα μιμηθείτε τους Καμίνη και Μπουτάρη , που έχουν 75% πόρους φορτωμένους στην πλάτη των δημοτών.
·        Ετοιμάζεστε τη ΔΕΗ να την πληρώνουν τα σχολεία, δηλαδή οι οργανισμοί που σας ζητούν να πληρώνετε το πετρέλαιο , γιατί δεν έχουν!!!

Φυσικά το επιχείρημα το γνωρίζουμε. Εμείς έχουμε θέση ευθύνης, τα πράγματα είναι ψυχρά λογιστικά, δεν υπάρχουν λεφτά, τα λόγια είναι εύκολα, ελάτε εσείς να αναλάβετε κλπ.
Επειδή όμως η λογιστική έχει δύο όψεις, αυτή του συστήματος και της υποταγής του  και αυτής που αποκαλύπτει τις ταξικές πολιτικές , που αποκαλύπτει τους μύθους του δεν υπάρχουν λεφτά, ας δούμε κι άλλα στοιχεία
Το σύνολο των φορολογικών εσόδων του κράτους κατά την περίοδο 2004 - 2013, φορολογικά έσοδα που προήλθαν κατά κύριο λόγο από τη φορολογία των ασθενέστερων, ανέρχεται στα 467,4 δισ. ευρώ! Πλησιάζει, δηλαδή, το μισό τρισεκατομμύριο ευρώ!
Ερώτηση:
Ολα αυτά τα λεφτά από τη φορολογία, τα οποία ξεπερνούν 2,5 ολόκληρα ΑΕΠ της χώρας, πού πήγαν; Τα είδε κανείς να «επιστρέφουν» κατ' ελάχιστο στα κοινωνικά στρώματα που απαρτίζουν τα υποζύγια; Τι αποκόμισε ο φορολογούμενος είλωτας από τη διαρκή φοροαφαίμαξή του; Μήπως «δημόσια» και «δωρεάν» Υγεία; Μήπως «δημόσια» και «δωρεάν» Παιδεία; Μήπως «Κοινωνική πολιτική» και «Πρόνοια»; Μήπως ένα «φιλικότερο» και «εξυπηρετικότερο» κράτος; Μήπως ισχυρούς ΟΤΑ;
Οι επιπλέον (άμεσοι και έμμεσοι) φόροι που με έτος βάσης το 2004 έχουν επιβληθεί μέχρι και το 2013 ξεπερνούν τα 72,5 δισ. ευρώ!
Και όλα αυτά σε μια περίοδο που οι φορολογικοί συντελεστές για τα κέρδη του μεγάλου κεφαλαίου μειώθηκαν πάνω από 50% (!!!), σε ένα διάστημα που το ένα «τσουνάμι» φοροαπαλλαγών και χαριστικών ρυθμίσεων για τους κεφαλαιοκράτες διαδεχόταν το άλλο, το σύνολο των επιπλέον φόρων, όπως προκύπτει από τους προϋπολογισμούς, ανέρχεται στα 72,5 δισ. ευρώ!
Ερώτηση:
Υπάρχει κανείς που να μπορεί να αμφισβητήσει ότι το ειδεχθές αυτό βάρος έχει πέσει στις πλάτες του λαού; Μήπως δεν είναι τα λαϊκά στρώματα που πληρώνουν τη συντριπτική πλειοψηφία τόσο των άμεσων όσο και των έμμεσων φόρων; Ενδεικτικά: Μόνο στον προϋπολογισμό του 2013, σε σύνολο 44,3 δισ. ευρώ άμεσων και έμμεσων φόρων που προβλέπονταν, το ποσό που με τη μορφή των άμεσων φόρων καλούνται να πληρώσουν τα νομικά πρόσωπα (δηλαδή, τα μονοπώλια και οι επιχειρήσεις των κεφαλαιοκρατών) μόλις και μετά βίας φτάνει στο 1,5 δισ. ευρώ!
Δηλαδή,
μόλις 1,5 δισ. ευρώ άμεσοι φόροι για τους πλουτοκράτες,
πάνω από 42,5 δισ. ευρώ άμεσοι και έμμεσοι φόροι (που στη συντριπτική τους πλειοψηφία καταβάλλονται από τα λαϊκά στρώματα) για το λαό!

Ένα μόνο στοιχείο από την Ημερησία του Σαββάτου!!
Χρηματοοικονομικές
«Οι χρηματοοικονομικές εισηγμένες (τράπεζες, εταιρείες επενδύσεων και ασφάλειες) είναι σαφώς βελτιωμένες έναντι του περυσινού εννεαμήνου καθώς πέρυσι περιλάμβαναν τις απομειώσεις του PSI, ενώ φέτος περιλαμβάνουν τις υπεραξίες από το ράλι των μετοχών και των ομολόγων. Η Alpha Bank έχει αύξηση κερδών μετά τους φόρους της τάξης του 455,3%.»

Άρα και λεφτά υπάρχουν  και πλούτος παράγεται. Το ζήτημα είναι ότι τον αρπάζουν οι καπιταλιστές, το πολιτικό τους προσωπικό και η λογιστική διαχείριση κυβερνήσεων και συγκυβερνήσεων που φτωχαίνουν το λαό για  να τα τρώνε στην Ελβετία και αλλού.
Σ΄ αυτή τη διαχείριση εσείς βάζετε πλάτη, συμμετέχετε ενεργά στην αναδιανομή του εισοδήματος που παράγει ο λαός μας υπέρ των κεφαλαιοκρατών.
Στόχος σας είναι να συμβάλει ο Δήμος της Χίου  στη διαμόρφωση του λεγόμενου «πρωτογενούς πλεονάσματος» προκειμένου να τροφοδοτηθεί παραπέρα η πριμοδότηση του κεφαλαίου και των μονοπωλίων στις συνθήκες βαθιάς καπιταλιστικής κρίσης.

Αλήθεια  αν λέγατε ένα ΟΧΙ τι θα συνέβαινε. Αν φτιάχνατε έναν προϋπολογισμό με βάση τις ανάγκες μας ποιες θα ήταν οι επιπτώσεις; Να μας καταλογίσουν τα λεφτά;. Να κόψουν τους μισθούς; Ας τολμούσανε να το κάνουνε!
Τότε για ποια αυτοδιοίκηση μιλάνε και μιλάτε παπαγαλίζοντας; Ας διορίσουν τους δημάρχους και τους περιφερειάρχες να τελειώνουμε για να μη δουλευόμαστε σε τελική ανάλυση. Άλλωστε και ως διορισμένοι άριστα θα κάνετε αυτή τη δουλειά προς το αστικό κράτος.
Εμείς αποκαλύπτοντας τα παραπάνω, χωρίς αυταπάτες για την ανύπαρκτη αυτοδιοίκηση, χωρίς αυταπάτες για το εκμεταλλευτικό σύστημα που ζούμε, χωρίς αυταπάτες ότι δεν εξανθρωπίζεται παρά μόνο ανατρέπεται θα συνεχίσουμε με όρους πρόκλησης και πρόσκλησης προς το λαό για να παλέψει για τα δικαιώματά του, επιμένουμε να διεκδικούμε και να απαιτούμε:
·        Να καταγγείλετε την απαράδεκτη οικονομική κατάσταση και ασφυξία που μας έχουν οδηγήσει οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.
·        Να απαιτήσετε άμεσα 60 εκατομμύρια ευρώ παρακρατημένους φόρους για το Δήμο της Χίου, που είναι τα λεφτά μας.
·        Να απαιτήσετε αυξημένες οικονομικές ενισχύσεις για παιδεία, υγεία, πρόνοια αντιπλημμυρική προστασία και αντισεισμικό σχεδιασμό.
·        Να ξεκινήσετε αγώνα διεκδίκησης πόρων μαζί με άλλα νησιά Μυτιλήνη, Σάμο, Λήμνο με βάση και τη νησιωτικότητα και τη στρατηγική σημασία της περιοχής μας.
·        Να αρχίσετε να εισπράττετε από τους μεγαλοοφειλετες τα χρέη προς το δήμο που φτάνουν τα 7 εκ. ευρώ
·        Να αυξήσετε σθεναρά τα τέλη και τις εισφορές προς τις τράπεζες και μεγαλοεπιχειρηματίες του νησιού μας, αλλά και εκτός αυτού  και όχι να τους χαρίζετε χώρους, όπως γίνεται με τη DEGEA και άλλους.



ü     Να ζητήσετε Πλήρη κρατική χρηματοδότηση που να καλύπτει το σύνολο των αναγκών (Περιφερειών και Δήμων) με αρχή το 8% του κρατικού προϋπολογισμού.
ü     Όχι στη συρρίκνωση και κατάργηση δομών και υπηρεσιών, αλλά διεύρυνσή τους.
ü     Όχι στις απολύσεις που αποστεώνουν την ικανότητα του δήμου να παρέμβει. Μόνιμη σταθερή εργασία, προσλήψεις προσωπικού για τις διευρυμένες ανάγκες που προκύπτουν.
ü     Δραστική μείωση με στόχο την κατάργηση των ανταποδοτικών τελών.
ü     Κατάργηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
ü     Προγράμματα Δημοσίων Επενδύσεων και αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων για σύγχρονες κτιριακές κοινωνικές εγκαταστάσεις, που καλύπτουν όλο το φάσμα των προνοιακών, αθλητικών και πολιτιστικών αναγκών, με κατάργηση της εμπορευματοποίησής της. Έργα αντισεισμικής θωράκισης, αντιπλημμυρικής- αντιπυρικής προστασίας.
ü     Επείγοντα μέτρα ανακούφισης της λαϊκής οικογένειας.


ΜΑΡΚΟΣ ΣΚΟΥΦΑΛΟΣ