Κυριακή 18 Μαΐου 2014

Πόσο «πάει» η προεκλογική εκστρατεία; Με το χέρι στην τσέπη και το δάχτυλο στο… ποντίκι οι υποψήφιοι


«Δύο καλές αναρτήσεις την ημέρα θες και θα ’σαι μια χαρά», έλεγε σε υποψήφιο δημοτικό σύμβουλο ο επικεφαλής του συνδυασμού για να τον «ψήσει» να κατέβει. Ομως, θαυμαστό το Ιντερνετ, αλλά θαύματα δεν κάνει. Οι υποψήφιοι σύμβουλοι που πίστεψαν ότι αρκεί μια καλή διαχείριση του λογαριασμού τους στο Facebook για να διεκδικήσουν «στα ίσα» μια θέση στον ήλιο της Tοπικής Aυτοδιοίκησης πλανήθηκαν.
Το μέσο έχει σε ένα βαθμό «εκδημοκρατικοποιήσει» τη μάχη της ψήφου, παρέχοντας σε όλους την αρχική πλατφόρμα επικοινωνίας (εξ ου και το τσουνάμι των υποψηφίων), όμως αφενός ο ηλεκτρονικός βομβαρδισμός από προεκλογικό υλικό προκαλεί δυσαρέσκεια και αφετέρου, ανάλογα εργαλεία έχουν και οι ψηφοφόροι. Οσοι έχουν ενεργοποιημένο το ad block φερ’ ειπείν στον υπολογιστή τους (την εφαρμογή που αποκλείει τις διαφημίσεις) δεν έχουν δει ούτε ζωγραφιστό υποψήφιο όλον αυτόν τον καιρό, το ίδιο και όσοι δεν έχουν ενδοιασμούς με τα κουμπιά (hide και unfollow) που κρύβουν τα ενοχλητικά ποστ.
Συνεχής παρουσία
Μολονότι το κόστος μιας προεκλογικής εκστρατείας είναι σαφώς χαμηλότερο σήμερα σε σχέση με τα παράλογα, αλλά ισχύοντα λίγα μόλις χρόνια πριν, είναι σαφώς υψηλότερο από τα λίγα ευρώ την ημέρα που χρειάζονται για να απευθυνθεί κάποιος στοχευμένα σε χρήστες του Facebook. Αλλωστε, εκτός από το targeting (να βγει, δηλαδή, η σελίδα σου στα προτεινόμενα στο ταϊμλάιν χρηστών της περιφέρειας που σε ενδιαφέρει – κοστίζει περίπου μισό ευρώ το like), ο υποψήφιος πρέπει να μεριμνήσει για συνεχή παρουσία, σχόλια κ.λπ. «Με ευχές δεν βάφονται αυγά», όπως ήταν –σε ελεύθερη απόδοση– η αποστροφή γνωστού επικοινωνιολόγου στην «Κ».
Για τους ειδικούς, δεν λογίζεται καμπάνια χωρίς στοιχειώδες site και υποτυπώδες έντυπο υλικό, όπως η καρτούλα με τη φωτογραφία και τα βασικά στοιχεία του υποψηφίου. «Φαίνεται ντεμοντέ, αλλά είναι χρήσιμη. Ο σταυρός παίζεται στην αναγνωρισιμότητα». Πάντως, οι ψηφιακές εκτυπώσεις έχουν περιορίσει σημαντικά το κόστος (δεν ξεπερνάει τα 1.000 ευρώ).
Οταν φυσικά πρόκειται για μεγάλους δήμους ή περιφέρειες, ο προϋπολογισμός μεγαλώνει. Προκειμένου να καταφέρουν να απευθυνθούν σε περισσότερο κόσμο, οι υποψήφιοι χρειάζονται επαγγελματική βοήθεια τόσο για τη δημιουργία της ιστοσελίδας τους και τη διαχείριση της σελίδας τους στο Facebook όσο και για τυχόν εκδηλώσεις που θα διοργανωθούν. Το κόστος μιας τέτοιου είδους καμπάνιας φτάνει τις 10.000 ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τις προηγούμενες αυτοδιοικητικές εκλογές ισχύουν αυστηροί περιορισμοί για τα «μπάτζετ» των υποψηφίων συμβούλων, με όρια εκλογικών δαπανών ανάλογα με τον πληθυσμό του δήμου.
Οι υποψήφιοι δήμαρχοι, πάντως, θα χρειαστεί να καταβάλουν πάνω από 50.000 ευρώ για την εκστρατεία τους, ποσό βεβαίως αστείο σε σχέση με αυτά που ξοδεύονταν σε άλλες εποχές. Η διενέργεια δημοσκοπήσεων στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου κοστίζει περί τις 15.000 ευρώ, το κόστος της εταιρείας-συμβούλου επικοινωνίας κυμαίνεται μεταξύ 15.000-30.000 ευρώ, ενώ εάν επιθυμεί να στήσει εκλογικό κέντρο ή την αποστολή μαζικών SMS (από 500 έως 4.000 ευρώ), ο προϋπολογισμός διευρύνεται περαιτέρω.
Ακριβοί οι μεγάλοι δήμοι
Ειδικοί εκτιμούν ότι ο μιντιακός προϋπολογισμός υποψηφίου για τη δημαρχία της Αθήνας ξεπερνάει τις 100.000 ευρώ και θα εκτοξευθεί περαιτέρω εάν περάσει στον δεύτερο γύρο. Εν γένει, αν συνυπολογίσει κανείς το κόστος δημιουργίας ενός επαγγελματικού σποτ, τις αμοιβές διαφημιστικών κ.λπ., το κόστος μιας πλήρους καμπάνιας σε μεγάλο δήμο εκτοξεύεται στις 200.000 ευρώ. Εκτιμήσεις ανεβάζουν το συνολικό μπάτζετ μεγάλου συνδυασμού του Πειραιά σε πάνω από 300.000 ευρώ. Αντίστοιχα, η εκστρατεία συνδυασμού για την Περιφέρεια Αττικής, στην οποία έχουν χρησιμοποιηθεί και ακριβού τύπου αφίσες, υπολογίζεται στις 100.000-200.000 ευρώ.
«Σήμερα, κάποιος μπορεί να κατέβει σε επίπεδο γειτονιάς σχεδόν τζάμπα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα έχει και ελπίδες, και άλλος να χρειαστεί δεκάδες χιλιάδες ευρώ για την εκστρατεία του», λέει στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας επικοινωνίας και δημοσίων σχέσεων «Out of the Box» Δημ. Ρούλιας. «Σε κάθε περίπτωση, τα ποσά είναι πολύ χαμηλότερα σε σχέση με το παρελθόν. Οσο όμως τα μπάτζετ μειώνονται, η δική μας δουλειά γίνεται πιο σημαντική γιατί αποκτά μεγαλύτερη σημασία το περιεχόμενο».
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

aftodioikisi.gr