Κυριακή 15 Ιουνίου 2014

ΣΕ ... ΥΦΑΛΟ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑ

Σε… ύφαλο η ελληνική κρουαζιέρα
Για μία ακόμη χρονιά φαίνεται, ότι ο θαλάσσιος τουρισμός της χώρας μας, θα είναι ο... "φτωχός συγγενής" άλλων κρατών της Μεσογείου, που είναι και οι άμεσοι ανταγωνιστές μας.
Η κρουαζιέρα "υποφέρει" και τίποτε δεν προδικάζει, ότι σύντομα μπορούν να γίνουν βήματα για τη βελτίωσή της.
Παρά τις μεγαλόστομες εξαγγελίες για αύξηση της προσέλευσης κρουαζιεροπλοίων, που είναι μεγαλύτερα απ’ ότι μέχρι τώρα και μπορούν να μεταφέρουν περισσότερους τουρίστες, ένα είναι το βέβαιο: Τα προβλήματα που ταλαιπωρούν την κρουαζιέρα παραμένουν άλυτα, τα έσοδα παρά τις προβλέψεις θα κυμαίνονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα και η χώρα μας θα παραμένει ναυτιλιακή δύναμη, χωρίς κρουαζιερόπλοια στη σημαία της.
Πριν ακόμη «στεγνώσει το μελάνι», ότι στα Ελληνικά πελάγη θα πλέουν φέτος ορισμένα από τα πιο σύγχρονα και πολυτελέστερα κρουαζιερόπλοια, κλιμάκιο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας, που επισκέφθηκε πριν λίγες μέρες τα νηισά Μύκονο, Πάτμο, Ρόδο και Σαντορίνη κατέγραψε τα προβλήματα λιμενικής υποδομής και διευκόλυνσης σε λιμάνια, όπου «πιάνουν» κρουαζιερόπλοια.
Αφού είχε συναντήσεις με τις τοπικές Δημοτικές Αρχές, το Κλιμάκιο κατέληξε σε όσα "ταλαιπωρούν" κάθε λιμάνι και είναι:
Μύκονος
- Η ολοκλήρωση της αίθουσας επιβατών στον Τούρλο.
- Η ανάγκη ανάπτυξης νέων κρηπιδωμάτων στην ίδια περιοχή.
- Η προοπτική κατασκευής προβλήτας μήκους 200 - 300 μέτρων, που να καλύπτει τις σύγχρονες απαιτήσεις με αίθουσα επιβατών, στο παλιό λιμάνι, όπου σήμερα οι επιβάτες από-επιβιβάζονται με λάντζες από τα κρουαζιερόπλοια.
- Η βελτίωση των υποδομών σ’ όλο το μέτωπο, όπου προσεγγίζουν διαφόρων κατηγοριών πλοία, μεταξύ Τούρλου και Παλαιού λιμανιού.
- Οι ευκολίες παραλαβής υγρών και στερεών καταλοίπων.
- Η ανάγκη να τοποθετηθεί έμπειρος πλοηγός σε μόνιμη βάση για την εξυπηρέτηση των πλοίων.
Πάτμος
- Η ανάγκη για νέο και μεγαλύτερο κρηπίδωμα, που θα είναι κατάλληλο για τα κρουαζιερόπλοια.
- Η κατασκευή σύγχρονων επιβατηγών σταθμών, που θα συνάδουν με τα προβλεπόμενα για τη θαλάσσια ασφάλεια.
- Η κατασκευή και τοποθέτηση ναυδέτων σε παρακείμενο όρμο, για την ασφαλή πρόσδεση ακόμη 2 κρουαζιεροπλοίων.
- Οι βελτιώσεις στα σημεία, όπου από-επιβιβάζονται οι επιβάτες από τους λεμβούχους, ώστε να καλυφθούν όσα προβλέπονται από τους διεθνείς κανονισμούς.
Ρόδος
- Η κατασκευή νέων κρηπιδωμάτων, για καλύτερη εξυπηρέτηση των κρουαζιεροπλοίων.
- Η τοποθέτηση νέων και συμπληρωματικών προσκρουστήρων στα σημεία παραβολής των πλοίων.
- Η περαιτέρω εκβάθυνση σημείων στο λιμάνι, ώστε να μπορούν να προσορμίζονται κρουαζιερόπλοια μεγάλων διαστάσεων και βυθισμάτων.
Σαντορίνη
- Η επισκευή και συντήρηση των 4 ναυδέτων, που υπάρχουν στην περιοχή Σκάλα Φηρών - Γυαλός, ώστε να εξυπηρετούνται περισσότερα πλοία κρουαζιέρας.
- Η κατασκευή σύγχρονης μονάδας τελεφερίκ, με μεγάλη μεταφορική ικανότητα για την εξυπηρέτηση των εκατοντάδων χιλιάδων τουριστών, που φτάνουν στο νησί και αποβιβάζονται με τις λέμβους στο Γυαλό, για να μεταφέρονται στην πόλη και τα αξιοθέατα της περιοχής χωρίς ταλαιπωρία.
- Η εγκατάσταση προστατευτικών διχτύων στην Καλντέρα, για τη συγκράτηση των πρανών κατά μήκος του υπάρχοντος τελεφερίκ, όπως και στο λιμάνι Αθηνιού.
- Οι βελτιώσεις των κρηπιδωμάτων, όπου γίνεται από-επιβίβαση επιβατών με τα σκάφη των λεμβούχων.
Την ίδια ώρα Κυβέρνηση και Φορείς «ψάχνουν» τη συνεισφορά της κρουαζιέρας στα Ταμεία, αφού όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ χάνονται κάθε χρόνο, καθώς οι μεγάλες εταιρείες της κρουαζιέρας δεν επιλέγουν τα Ελληνικά λιμάνια για τον απόπλου και τον τελικό κατάπλου των πλοίων τους.
Παράλληλα, καμία εταιρεία δεν δείχνει ενδιαφέρον για να εντάξει πλοίο της στην Ελληνική σημαία, που δεν είναι καθόλου ανταγωνιστική απέναντι στις σημαίες τρίτων χωρών ή και χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι το Ελληνικό νηολόγιο παραμένει «ορφανό» από κρουαζιερόπλοια, που επιλέγουν σημαίες με πολύ χαμηλότερο λειτουργικό κόστος.
Την κατάσταση, που επικρατεί στον τομέα κρουαζιέρα, «ζωγραφίζουν» με τα μελανότερα χρώματα τα στοιχεία για την κίνηση του κλάδου την προηγούμενη χρονιά.
Τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το 2013 είναι απογοητευτικά. Συγκεκριμένα, τα έσοδα της Χώρας μας, πέρυσι, έφθασαν τα 445 εκατομμύρια ευρώ, ενώ στην Ισπανία ξεπέρασαν το 1 δις ευρώ και στην Ιταλία το 1,5 δις ευρώ.
Ο Πειραιάς συμμετείχε με τη «μερίδα του λέοντος» (ποσοστό 40,3%) και ακολούθησαν Κέρκυρα (13,4%), Σαντορίνη (8,9%), Μύκονος, Ηράκλειο και Ρόδος με μικρότερα ποσοστά.
Αν και καταγράφηκε αύξηση κατά 42,9% των επιβατών κρουαζιέρας, τα έσοδα αυξήθηκαν μόλις κατά 2,9% σε σχέση με το 2012. Αυτό οφείλεται στο γεγονός, ότι στον τομέα του home-porting, δηλαδή αυτοί που επιβιβάζονται και αποβιβάζονται στον Πειραιά, ο αριθμός ήταν απογοητευτικός. Σύμφωνα με μελέτες, οι επιβάτες home-porting ξοδεύουν περισσότερα ευρώ (200 ευρώ κατά μέσο όρο) σε σχέση με τους διερχόμενους (50-60 ευρώ ανά επιβάτη).
Τα… αισιόδοξα σενάρια του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου «βλέπουν» τα συνολικά ετήσια έσοδα να εκτινάσσονται στα 3,6 δις ευρώ μέχρι το 2016 και να δημιουργούνται έως και 30 χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
Το σίγουρο είναι ότι, βάσει μελετών, από φέτος έως το 2025, η αύξηση των επιβατών κρουαζιέρας αναμένεται να φθάσει το 68%, σε σχέση με το 2013, τα επιπλέον πλοία που απαιτούνται για να εξυπηρετήσουν τόσους επιβάτες θα είναι μεταξύ 11 με 16 ετησίως μέχρι το 2025.
Το αν θα πετύχουμε να αυξήσουμε το «κομμάτι της πίτας», που αναλογεί στην Ελλάδα, σε μία Χώρα με τόσο πλούσιο νησιωτικό σύμπλεγμα, κανείς δεν το γνωρίζει.
Αν όμως τα προβλήματα παραμείνουν ως έχουν, τα αισιόδοξα σενάρια, θα… παραμείνουν απλώς σενάρια…


epoli.gr