Δηλώσεις επί δηλώσεων, αντιδράσεις και ήξεις αφήξεις για τα Πειραματικά και Πρότυπα Σχολεία
Αρκετές αντιδράσεις προκάλεσαν οι – φερόμενοι ως – χαρακτηρισμοί του νέου υπουργού Παιδείας Αριστείδη Μπαλτά περί χιτλερικών πρακτικών όσον αφορά την αριστεία στα πειραματικά σχολεία. Τι συνέβη;
Την περασμένη Πέμπτη είχε συνάντηση με το προεδρείο της Διοικούσας Επιτροπής Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων, κατά την οποία τα «έσπασε» με τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρό της. Μετά τη συνάντηση, ο αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής των σχολείων Γιάννης Αντωνίου ανέφερε στο «Βήμα» πως ο υπουργός Παιδείας, σχολιάζοντας το εγχείρημα των πρότυπων και πειραματικών σχολείων στη χώρα, φέρεται να είπε ότι «μοιάζει σχεδόν έως και χιτλερικό».
Ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας διέψευσε στο «Ποντίκι», αλλά και με ανακοίνωσή του, τους χαρακτηρισμούς που του απέδωσαν, ωστόσο είναι λογικό, για την κοινή γνώμη τουλάχιστον, όπου υπάρχει καπνός να υπάρχει και φωτιά.
Γιατί όμως ο υπουργός Παιδείας αποφάσισε στα πρώτα του μέτρα να συμπεριλάβει τα πειραματικά και τα πρότυπα σχολεία και να προκαλέσει, με τον σάλο που ξέσπασε, ακόμη έναν «πονοκέφαλο» στον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα; Πόσω μάλλον να τοποθετήσει το θέμα της «αριστείας» ακόμη και στις προγραμματικές του δηλώσεις τονίζοντας πως «είναι βάρος για τους μαθητές», την ώρα που ο ίδιος στο Κολλέγιο Αθηνών, όπου φοίτησε, ήταν... αριστούχος.
Η βιασύνη σε τόσο ευαίσθητα θέματα, τα οποία απαιτούν διάλογο και όχι ισοπεδωτικούς χαρακτηρισμούς και... κοπτορραπτική, δεν είναι βοηθητική. Ειδικά την ώρα που ο υπουργός δεν έχει συναντήσει, τουλάχιστον μέχρι την περασμένη εβδομάδα, την ΟΛΜΕ και τον Θέμη Κοτσιφάκη, για να γίνει έστω μία πρώτη νύξη για τα κενά, τις κακές υποδομές και την ανθρωπιστική κρίση στα σχολεία.
Αντ’ αυτού συναντήθηκε με τους εκπροσώπους των πειραματικών για να τους εκφράσει, όπως υποστήριζε η Διοικούσα Επιτροπή, την... ιδεολογία του. Αμέσως μετά τη συνάντηση, τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής των πειραματικών σχολείων συνέταξαν τις επιστολές παραίτησής τους.
Ασυνεννοησία
Η διαφωνία που οδήγησε στις παραιτήσεις των μελών της Διοικούσας Επιτροπής των πειραματικών, οι οποίες αρχικά δεν έγιναν δεκτές, αλλά στη συνέχεια... έγιναν, αφορά την «κατάργηση των εξετάσεων των πειραματικών σχολείων και τη διατήρηση των εξετάσεων στα πέντε πρότυπα σχολεία» αλλά και την πάγια – προεκλογική, φυσικά – θέση του ΣΥΡΙΖΑ για κατάργηση των πειραματικών και των πρότυπων σχολείων. Παρ’ ότι η κατάργηση ήταν προεκλογική θέση, κάτι τέτοιο δεν θα γίνει, όπως ανακοινώθηκε.
«Εμείς θέλουμε από φέτος την κατάργηση των εξετάσεων και συνολική εξέταση του θεσμού των πειραματικών και των προτύπων» δήλωσε στο «Ποντίκι» ο υπουργός αναπληρωτής Παιδείας Τάσος Κουράκης. Ωστόσο, διαρροές του υπουργείου Παιδείας, από πλευράς Μπαλτά, μας τόνιζαν πως «δεν θα καταργηθούν από φέτος οι εξετάσεις, αλλά θα συζητήσουμε για τις αλλαγές που θέλουμε να κάνουμε. Εννοείται επίσης πως δεν θα καταργηθούν τα σχολεία και οι εξετάσεις φέτος». Κάτι το οποίο γνωστοποιήθηκε τις επόμενες ημέρες.
Από μόνο του το γεγονός ότι ο υπουργός και ο υπουργός αναπληρωτής έχουν διαφορετικές απόψεις και τις εκφράζουν δημοσίως, αυτομάτως προκαλεί... σύγχυση, γι’ αυτό και πρέπει να διευκρινιστεί άμεσα το τι θα γίνει. Δεν νοείται, ούτε λόγω απειρίας, η ασυνεννοησία των δύο υπουργών, πόσω μάλλον οι διαφορετικές τοποθετήσεις τους στον Τύπο. Διότι καλά είναι τα προεκλογικά λόγια και οι ιδεολογικές τοποθετήσεις, αλλά όταν έρχεται η ώρα των πράξεων απαιτείται συνέπεια και συνεννόηση.
Και η ανθρωπιστική κρίση;
Το υπουργείο ανακοίνωσε πως δεν θα καταργηθούν τα πρότυπα ούτε οι εξετάσεις σε αυτά, αλλά δεν ξέρουμε τι μέλλει γενέσθαι με τα πειραματικά. Αποφασίστηκε να διατηρηθούν πέντε πρότυπα. Με ποια λογική μπορεί να ισχύσει κάτι τέτοιο, όταν ο Αριστείδης Μπαλτάς δήλωσε, στις προγραμματικές του δηλώσεις, ότι «ένα παιδί μπορεί να στιγματιστεί εάν αποτύχει στις εξετάσεις», ενώ φέρεται να χαρακτήρισε «χιτλερική πρακτική» την ανάδειξη των αρίστων μέσω εξετάσεων;
Επίσης, με ποια λογική ο υπουργός προαναγγέλλει καταργήσεις, μέτρα και πραγματοποιεί συναντήσεις με... παραιτήσεις, την ώρα που ο ίδιος ο πρωθυπουργός δήλωσε την περασμένη Τετάρτη, σε συνάντησή του με τον πρόεδρο του Ποταμιού Σταύρο Θεοδωράκη, πως η εκπαιδευτική πολιτική θα διαμορφωθεί έπειτα από εθνικό διάλογο;
Όλα αυτά συμβαίνουν την ώρα που, πέραν του θέματος της αριστείας, ακόμη ένα ζήτημα που έχει τοποθετηθεί σε προτεραιότητα είναι η μη διαγραφή των αιώνιων φοιτητών και η υπογραφή «συμβολαίου» με όσους θέλουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Η Παιδεία «νοσεί», αλλά το υπουργείο έβαλε μπροστά λάθος ατζέντα. Εκτός αν η κατάργηση της αριστείας και η επιστροφή των αιώνιων φοιτητών ήταν το άμεσο «πρόσταγμα» της κοινωνίας για την Παιδεία και δεν το καταλάβαμε.
Τα μέτρα για την ανθρωπιστική κρίση στα σχολεία, που δεν απαιτούν τρομερό εθνικό διάλογο και είναι θέληση όλων, γιατί δεν εξαγγέλθηκαν άμεσα και προτιμήθηκαν η αριστεία και οι αιώνιοι φοιτητές; Σαν να μπερδεύτηκαν κάπως οι προτεραιότητες!
Ο αριστούχος υπουργός
Όταν ήταν μαθητής στο Κολλέγιο Αθηνών, ο Αριστείδης Μπαλτάς ήταν άριστος, τέρας ψυχραιμίας και «δεν κλονίστηκε η ψυχοσύνθεσή του». Οι παλιοί συμμαθητές του, ο πανεπιστημιακός Αντώνης Εφραιμίδης, καθηγητής Ηλεκτρολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ των ΗΠΑ με τον τίτλο του διακεκριμένου καθηγητή και μέλος του Συμβουλίου του ΕΜΠ, ο Θάνος Βερέμης, ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ, και άλλοι με άρθρα τους σχολίασαν τα μέτρα που εξήγγειλε.
Ο Θ. Βερέμης σημείωσε: «Ο κ. Μπαλτάς, παρ’ ότι μετείχε σε εξετάσεις αριστείας, δεν κατέληξε “πανικόβλητος κυνηγός του βαθμού”. Αντίθετα, ήταν άριστος και πάντα με ολύμπια ψυχραιμία».
Από την πλευρά του, ο Α. Εφραιμίδης τόνισε: «Προτάσεις και τοποθετήσεις χωρίς επιχειρήματα στερούνται σοβαρότητας. Ο κ. υπουργός επαναλαμβάνει τον ισχυρισμό του περί “τρυφερής” ηλικίας, δηλαδή ότι άμιλλα και διακρίσεις σε νεαρά ηλικία είναι ψυχοφθόρες και καταστρεπτικές. Σε ποιες μελέτες ψυχολογίας και παιδαγωγικής στηρίζει αυτόν το αυθαίρετο ισχυρισμό;».
topontiki.gr