Τρίτη 14 Απριλίου 2015

ΣΕ ΔΙΑΛΟΓΟ ΑΠΟ ΣΗΜΕΡΑ Η ΕΠΑΝΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ



Ξεκινά από σήμερα η διαδικασία του κοινωνικού διαλόγου επί του νομοσχεδίου για την επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων, υπό τον αρμόδιο υπουργό, Πάνο Σκουρλέτη. Η κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου αναμένεται στη Βουλή μέχρι τα τέλη του μήνα (Απρίλιος). Το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει πάντως την πολυσυζητημένη ρύθμιση για αύξηση του κατώτατου μισθού, μέτρο το οποίο θα περιλαμβάνεται σε άλλο νομοσχέδιο που θα ακολουθήσει, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Εργασίας.
Το νομοσχέδιο που τίθεται σε κοινωνικό διάλογο περιλαμβάνει την ακύρωση μιας δέσμης μνημονιακών διατάξεων, μεταξύ των οποίων η αναστολή των αυξήσεων των επιδομάτων πολυετίας και των ωριμάνσεων. Με το ίδιο νομοσχέδιο παναφέρεται πλήρως και ο θεσμός της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας, όπου μπορεί να προσφύγει ένα από τα δύο μέρη.
Στα άρθρα του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται επίσης: τα είδη των συλλογικών Συμβάσεων και αρμοδιότητα σύναψής τους, το περιεχόμενο της συλλογικής σύμβασης που αφορά τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των συμβαλλόμενων μερών, η διαδικασία των διαπραγματεύσεων, περιγράφονται και οι κανονιστικοί όροι και ο χρόνος ισχύος της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Ειδική νομοθετική πρόβλεψη υπάρχει για τη "Συμφιλιωτική Διαδικασία" στην περίπτωση που έχει προκληθεί διένεξη με αφορμή τη σχέση εργασίας είτε από την πλευρά συνδικαλιστικής οργάνωσης ή την εργοδοτική πλευρά. Επιπλέον, στα τελευταία επτά άρθρα (14 - 21) περιγράφεται η επαναφορά του καθεστώτος Μεσολάβησης και Διαιτησίας.
Αναλυτικά, με το νομοσχέδιο: 
  • Εισάγεται η υποχρέωση των διαπραγματευόμενων μερών για κωδικοποίηση των όρων προηγούμενων όρων συλλογικών συμβάσεων και διαιτητικών αποφάσεων στο περιεχόμενο των νέων συλλογικών ρυθμίσεων, προκειμένου αυτές να διατηρηθούν σε ισχύ (άρθρο 2).
  • Εισάγεται νέο είδος συλλογικής διαπραγμάτευσης σε επίπεδο ομίλων επιχειρήσεων (άρθρο 3).
  • Καθιερώνεται η υποχρέωση των εργοδοτικών οργανώσεων για διαπραγμάτευση ανεξάρτητα από τη ρητή σχετική πρόβλεψη στο καταστατικό τους (άρθρο 4).
  • Ενισχύεται η δυνατότητα διαπραγμάτευσης σε κλαδικό επίπεδο σε περίπτωση απουσίας κλαδικής εργοδοτικής οργάνωσης μέσα από μεμονωμένους εργοδότες (μέχρι 10) που απασχολούν την πλειονότητα των εργαζομένων του κλάδου, με εναλλακτική δυνατότητα τη συμμετοχή της υπερκείμενης εργοδοτικής οργάνωσης στις διαπραγματεύσεις (άρθρο 6).
  • Επαναφέρεται η αρχή της ευνοϊκότερης ρύθμισης για τους εργαζόμενους σε περίπτωση συρροής των συλλογικών συμβάσεων.
  • Αίρεται η αναστολή της δυνατότητας επέκτασης των κλαδικών και ομοιεπαγγελματικών συμβάσεων όταν υπογράφονται από εργοδοτικές οργανώσεις που τα μέλη τους απασχολούν την πλειονότητα των εργαζόμενων στον κλάδο.
  • Επαναφέρεται η πλήρης μετενέργεια των κανονιστικών όρων των συλλογικών συμβάσεων 6 μήνες μετά τη λήξη τους, με δυνατότητα παράτασής της σε περίπτωση προσφυγής στον ΟΜΕΔ.

Για τη Μεσολάβηση και Διαιτησία (ΟΜΕΔ) 

  • Δημιουργείται ενιαίο σώμα μεσολαβητών / διαιτητών (άρθρο 17).
  • Δημιουργείται σώμα οικονομικών εμπειρογνωμόνων που θα συνδράμει με τεχνικές εκθέσεις το έργο των μεσολαβητών / διαιτητών μετά από αίτημά τους (άρθρο 17).
  • Συνεκτιμάται η εν γένει οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων και της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων στην κρινόμενη συλλογική διαφορά στο στάδιο της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας.
  • Εκλέγεται ο πρόεδρος του ΟΜΕΔ και επιλέγονται οι μεσολαβητές και οι διαιτητές με αυξημένη πλειοψηφία (2/3) των μελών του 9μελούς διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού.
  • Εισάγεται τεκμήριο εγκυρότητας των στοιχείων που επικαλείται η πλευρά των εργαζομένων στο στάδιο της Μεσολάβησης και της Διαιτησίας στην περίπτωση που η εργοδοτική πλευρά δεν προσκομίσει στο στάδιο των διαπραγματεύσεων τα αναγκαίο από τον νόμο οριζόμενα οικονομικά στοιχεία (συνολικό και επιμέρους μισθολογικό κόστος, λειτουργικές δαπάνες, εν γένει οικονομικά στοιχεία ανά επίπεδο διαπραγμάτευσης, οικονομική πολιτική και πολιτική προσωπικού της επιχείρησης).
  • Ενισχύεται ο θεσμός της Μεσολάβησης, που αποτελεί το βασικό στάδιο επίλυσης των συλλογικών διαφορών, με δυνατότητα επαναδιατύπωσης της πρότασης του μεσολαβητή μετά την αρχική της κατάθεση και την αναζήτηση συγκλίσεων για την οριστική μεσολαβητική πρόταση.
  • Διατηρείται η μονομερής προσφυγή σε τριμελούς σύνθεσης Διαιτησία όταν το ένα μέρος αρνείται τη μεσολάβηση ή απορρίπτει τη μεσολαβητική πρόταση.
  • Διατηρείται η αρμοδιότητα της Διαιτησίας επί του συνόλου της κρινόμενης συλλογικής διαφοράς.
  • Καταργείται, τέλος, ο δεύτερος βαθμός διαιτησίας και δικαστικού ελέγχου της διαιτητικής απόφασης, με τον δικαστικό έλεγχο να παραμένει σε πρώτο βαθμό μόνο ως προς τη νομιμότητα της διαιτητικής διαδικασίας.