Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2011

Ακτοπλοϊκές : Μεγάλο πλήγμα στην απασχόληση επέφερε η κρίση

Με την οικονομική κρίση να βαθαίνει, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προετοιμάζονται στη λήψη περαιτέρω μέτρων προκειμένου να επιβιώσουν. Οι περικοπές δρομολογίων, αλλά και άμεσα μέτρα περιορισμού του λειτουργικού κόστους τίθενται πλέον στο τραπέζι με άμεσο αντίκτυπο και στην απασχόληση στον κλάδο.

Ηδη με βάση τις οικονομικές καταστάσεις εξαμήνου των εισηγμένων ακτοπλοϊκών εταιρειών ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού μειώθηκε περισσότερο από 6% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2010.

Στις 30 Ιουνίου 2011 οι εταιρείες ANEK, Attica group, Minoan Lines και ΝΕΛ απασχολούσαν συνολικά 3.878 άτομα, ενώ στις 30 Ιουνίου 2010 απασχολούσαν 4.129 άτομα. Σημειώθηκε, δηλαδή, μια μείωση κατά 6,07% (251 θέσεις).

Η μείωση προήλθε τόσο από διοικητικό προσωπικό όσο και από ναυτικούς, καθώς οι εταιρείες έλαβαν μέτρα περιορισμού του κόστους και σε ό,τι αφορά το ναυτεργατικό δυναμικό επλήγη κυρίως από την απόσυρση πλοίων από δρομολόγια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εταιρείες μείωσαν δρομολόγια, ενώ κάποια πλοία τέθηκαν εκτός δρομολογίων, όπως ορισμένα πλοία της ΑΝΕΚ μετά τη συνεργασία που έκανε με την Attica Group στις γραμμές του Ηρακλείου Κρήτης και της Ανκόνα ή άλλα πουλήθηκαν -9 super ferry II από Attica group.

Η κατάσταση αυτή αναμένεται να επιδεινωθεί το επόμενο διάστημα, καθώς πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν ότι οι μεγάλες εταιρείες εξετάζουν περαιτέρω περικοπές λόγω κρίσης.

Ανά εταιρεία

Ειδικότερα, στην Attica Group ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού στο τέλος της τρέχουσας περιόδου είναι έξι άτομα για τη μητρική εταιρεία και 1.205 άτομα για τον όμιλο, ενώ στις 30/06/2010 ήταν έξι άτομα για τη μητρική και 1.374 για τον όμιλο.

Στην ΑΝΕΚ ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού των εταιρειών του ομίλου στις 30.06.2011 ανερχόταν σε 1.186 άτομα (1.089 για την εταιρεία) και στις 30.06.2010 σε 1.523 άτομα (1.433 για την εταιρεία).

Στη Μinoan Lines ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού των εταιρειών του ομίλου ανερχόταν κατά την 30/06/2011 και κατά την 30/06/2010 σε 643 άτομα και 707 άτομα αντίστοιχα.

Σε αντίθετη ρότα η ΝΕΛ αύξησε τις θέσεις απασχόλησης το εξεταζόμενο διάστημα, καθώς ο αριθμός του απασχολούμενου προσωπικού ξηράς και θάλασσας την 30/06/2011 ήταν 676 άτομα για τη μητρική εταιρεία και 844 άτομα για τον όμιλο, ενώ την 30/06/2010 ήταν 417 άτομα για τη μητρική εταιρεία και 525 άτομα για τον όμιλο.

Η ανοδική κίνηση οφείλεται στη δρομολόγηση και άλλων πλοίων από τη ΝΕΛ σε μια προσπάθειά της να αυξήσει τα έσοδά της. Ωστόσο, αύξησε σημαντικά και τις ζημιές της, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα εξαμήνου.

Σε κάθε περίπτωση το καθεστώς απασχόλησης των ναυτικών αναμένεται το επόμενο διάστημα να ανέβει ψηλότερα στην ατζέντα των ακτοπλοϊκών εταιρειών σε συνδυασμό με τα μέτρα περικοπής δρομολογίων που εξετάζουν και τις αποδρομολογήσεις πλοίων προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην κρίση. Το αίτημα που καταθέτουν είναι η κατάργηση της υποχρεωτικής δεκάμηνης απασχόλησης των πλοίων και κυρίως των ταχυπλόων.

Οπως χαρακτηριστικά σημειώνουν ακτοπλοϊκοί παράγοντες, η υποχρεωτική δεκάμηνη απασχόληση των ακτοπλοϊκών πλοίων και κυρίως των ταχύπλοων πρέπει επιτέλους να καταργηθεί και να βρεθεί άλλη λύση για την ενίσχυση της απασχόλησης των ναυτικών μας.

Εναλλακτικά έχει τεθεί στο τραπέζι και η πρόταση δημιουργίας «εταιρικού ναυτολογίου» που θα διαφυλάξει τις θέσεις εργασίας, ενώ ταυτόχρονα ως μέτρο θα είναι λιγότερο δυσβάσταχτο.

Η εκτέλεση δρομολογίων τη χειμερινή περίοδο από ταχύπλοα πλοία, ενώ δεν υπάρχει μεταφορικό έργο, είναι καταστρεπτική, αυξάνει το κόστος λειτουργίας των πλοίων άρα και τα εισιτήρια, την ίδια στιγμή που «παρατηρούμε τάσεις διακοπής των δρομολογίων και οριστικής απομάκρυνσης τους όπως συνέβη το 2011».

Ωστόσο, την πάγια αντίθεσή της σε οποιοδήποτε ρύθμιση που θα καταργεί την υποχρεωτική δεκάμηνη απασχόληση των πλοίων εκφράζει η ΠΝΟ η οποία χαρακτηρίζει ως μείζονος και κορυφαίο αίτημα τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών.

ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr