Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟΝ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΝΑΥΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 
 
Νικολάου Γκουσόπουλου –Διευθυντού Τμήματος ναυτιλιακών Σπουδών New York College

Όλοι αναγνωρίζουμε ότι ο εκσυγχρονισμός και ή αναβάθμιση των ΑΕΝ αποτελούν, τα τελευταία χρόνια κυρίαρχο μέλημα καί τής πολιτείας αλλά κάι τού εφοπλισμού.
Σε μία εποχή δε, πού οι συνεργασίες αποτελούν το κλειδί για την υλοποίηση σχεδίων και την επίτευξη στόχων, ή ιδιωτική ναυτιλιακή εκπαίδευση με όπλο την γνώση, εμπειρία και ακαδημαϊκή τεχνογνωσία των στελεχών της, μπορεί να βοηθήσει στην παραπάνω προσπάθεια, ώστε οι ΑΕΝ να αποτελέσουν φυτώριο όχι μόνο άριστων αξιωματικών των ελληνικών βαποριών, αλλά και υψηλού επιπέδου αυριανών στελεχών των γραφείων.
Θα προσπαθήσουμε να παραθέσουμε επιμέρους θέματα, πού με την συνεργασία των φορέων ιδιωτικής ναυτιλιακής εκπαίδευσης μπορούν να υλοποιηθούν από την μεριά των ΑΕΝ, εκσυγχρονίζοντας, με αυτό τον τρόπο την ακαδημαϊκή δομή και λειτουργία τους, έχοντας πάντοτε κατά νου ότι ή λειτουργία τους είναι απαραίτητη και ή οποιαδήποτε σκέψη για συρρίκνωση μόνο ζημιά θα κάνει στην μεγαλύτερη ναυτιλία τού κόσμου.
1.      Στο σύγχρονο περιβάλλον πού κινείται ή παγκόσμια ναυτιλία οι αξιωματικοί εκτός από well trained mariners πρέπει να είναι και well educated people
2.      Δεδομένου ότι η STCW αναφέρεται σε minimum standards of training, θα πρέπει ή ύλη των ΑΕΝ να εμπλουτισθεί με νέα, σύγχρονα γνωστικά αντικείμενα με έμφαση αυτό πού ονομάζουμε shipboard management, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο Έλληνας αξιωματικός θα πρέπει να διαχειρισθεί επάνω στο βαπόρι πληρώματα 2 η και 3 διαφορετικών εθνικοτήτων
3.      Το ΚΕΣΕΝ θα πρέπει να πρέπει να καταστεί ένα κέντρο δια βίου μάθησης, αφού οι αλλαγές στην ναυτιλία είναι συνεχείς και ο εκσυγχρονισμός των βαποριών αποτελεί μονόδρομο για ασφαλείς και αποτελεσματικές θαλάσσιες μεταφορές
4.      Συνεχή εκπαίδευση και μετεκπαίδευση δεν χρειάζονται μόνο οι αξιωματικοί και τα πληρώματα αλλά και οι εκπαιδευτές των ΑΕΝ. Επομένως ή αρχή τού “train the trainers αποτελεί αδήριτη ανάγκη.
5.      Ο καπετάνιος, ως ο κατά την διεθνή νομοθεσία, υπεύθυνος τού καραβιού θα πρέπει να διαθέτει και ηγετικές δεξιότητες. Επομένως αυτό πού ονομάζουμε shipmasters leadership θα πρέπει να προσεχθεί ιδιαίτερα.
6.      Η τελευταία αναθεωρημένη STCW τίθεται σε ισχύ την 1.1.2012 και προβλέπει μεταξύ των άλλων και την θέσπιση distance learning methods, πού αναμφίβολα θα βοηθήσουν στην υλοποίηση ενός πιο αποτελεσματικού on board training system
7.      H θέσπιση συστήματος αντικειμενικής αξιολόγησης σπουδαστών και καθηγητών των ΑΕΝ είναι απολύτως απαραίτητη
8.      Οι ΑΕΝ πρέπει να αποκτήσουν ιστοσελίδες, μέσα από τις οποίες ή δημιουργία e-learning platforms, είναι μία διαδικασία χαμηλού κόστους με εκπληκτικά ποιοτικά και ποσοτικά αποτελέσματα, όπως:
8.1   πρόσβαση των σπουδαστών σε άπειρο εκπαιδευτικό υλικό πού θα παρέχεται από τούς καθηγητές αλλά και μέσω internet.
8.2   Ελαχιστοποίηση έως μηδενισμό τού κόστους για φωτοτυπίες, χειρόγραφες σημειώσεις κ.λ.π
8.3   έλεγχος τής επιμέλειας των σπουδαστών και των καθηγητών μέσα από την ουσιαστική και αποτελεσματική χρήση μίας τέτοιας πλατφόρμας

Τα παραπάνω είναι μερικά από όσα θα μπορούσαν να υλοποιηθούν μέσα από την συνεργασία ΑΕΝ και φορέων ιδιωτικής μεταλυκειακής ναυτιλιακής εκπαίδευσης.
Το μόνο πού χρειάζεται είναι ΜΕΡΑΚΙ ΚΑΙ ΟΡΑΜΑ, πού και τα δύο μπορούν να συνυπάρχουν φθάνει να μην ξεχνάμε ποτέ τη ρήση τού μεγάλου αγωνιστή τού 21, πού στις μέρες μας είναι περισσότερο επίκαιρη παρά ποτέ
«Τίποτα αρχόντοι δεν φελά μονάχα το καράβι»

Νίκος Γκουσόπουλος
Διευθυντής Τμήματος
Ναυτιλιακών Σπουδών
Νew York College