ΕΡΩΤΗΣΗ
Θέμα: Για τις μετακινήσεις των
μαθητών
Από
το άνοιγμα των σχολείων τη νέα χρονιά χιλιάδες μαθητές σ’ όλη τη χώρα
κινδυνεύουν να μείνουν στα σπίτια τους γιατί δεν έχει ακόμα εξασφαλιστεί η
μεταφορά τους προς και από τα σχολεία στους περισσότερους δήμους της χώρας.
Μετά
τον Καλλικράτη και την εφαρμογή του αυτόνομου αποκεντρωμένου σχολείου της
αγοράς, προσπαθούν να μεταφέρουν την ευθύνη της μεταφοράς των μαθητών στους
γονείς (επιδοτώντας τους με 0,35 ευρώ/ χιλιόμετρο) καθώς πολλοί διαγωνισμοί που
έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής έχουν αποβεί άγονοι. Η αρμοδιότητα
της μεταφοράς των μαθητών προς και από τα σχολεία όπως και μια σειρά άλλες
κεντρικές αρμοδιότητες του κράτους με τον Καλλικράτη πέρασε στους δήμους. Αυτές
οι αλλαγές συνδέονται άμεσα με την εφαρμογή της αυτόνομης, ανταγωνιστικής
σχολικής μονάδας, του «νέου» σχολείου της αγοράς που σημαντικό μέρος των
λειτουργιών του θα εναπόκειται στην ευθύνη της “τοπικής κοινωνίας”. Στα πλαίσια
λοιπόν της πλήρους αποκέντρωσης και της παραπέρα ιδιωτικοποίησης της
εκπαίδευσης εντάσσονται και οι εξελίξεις στο ζήτημα της μεταφοράς.
Η κυβέρνηση στις 30/12/2011 προχώρησε με πράξη
νομοθετικού περιεχομένου στην παράταση των συμβάσεων (τρίτη κατά σειρά) μέχρι
το τέλος Φλεβάρη ενώ παράλληλα ανακοίνωσε ότι έχει εξασφαλίσει 150 εκατομμύρια
ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό για την μεταφορά την επόμενη χρονιά και ότι
το όλο ζήτημα δημιουργήθηκε λόγω της αδυναμίας των δήμων να διεξάγουν τους
διαγωνισμούς.
Με την έναρξη της σχ. χρονιάς 2012-2013,
κατά δήλωση του Υπουργού Εσωτερικών «μόνο 25 Δήμοι σε όλη τη χώρα έχουν ολοκληρώσει τις διαγωνιστικές
διαδικασίες για τη μεταφορά των μαθητών και ζήτησε από τους Περιφερειάρχες να
αναλάβουν και για το σχολικό έτος 2012-2013 την ευθύνη για τη μεταφορά των
μαθητών.»
Σήμερα πάνω από 1000 παιδία με ειδικές
ανάγκες στη Αττική τα οποία είναι εγγεγραμμένα δεν έχουν τρόπο να πάνε στα
σχολεία και μένουν σπίτι. Σε όλη την Ελλάδα υπάρχει έντονο και οξυμμένο
πρόβλημα αφού μια σειρά μεταφορείς αρνούνται να εκτελέσουν δρομολόγια γιατί τους
χρωστάνε εδώ και αρκετό καιρό. Αρκετοί δήμοι μεταφέρουν την ευθύνη στους γονείς
γιατί δεν υπάρχουν χρήματα, χαρακτηριστικό ήταν το παράδειγμα του δήμου
Αλεξανδρούπολης όπου με έγγραφο του ενημέρωνε πέρσι πώς «εξαιτίας οικονομικών δυσχερειών και επειδή το σχ. έτος έχει προχωρήσει
κατά περίπου 3 μήνες κάτι που αποδεικνύει ότι οι μαθητές δύνανται να
μεταφερθούν με ιδιόκτητα μέσα των γονιών τους σας ενημερώνουμε ότι για το σχ.
έτος 2011-2012 δεν δύναται να ληφθεί απόφαση χορήγησης μηνιαίου επιδόματος
μεταφοράς μαθητών». Ήδη, σε ορισμένα νησιά της Ελλάδας όπως Χίος, Ικαρία,
κ.α. δεν εκτελούνται κανονικά τα δρομολόγια. Παράλληλα αυξάνουν οι καταγγελίες
για επικίνδυνη μεταφορά μαθητών με ακατάλληλα μέσα (π.χ. στο Σούλι με
αγροτικό).
Επιπροσθέτως παρατηρείται το φαινόμενο
α) στην επαρχία: να παίρνονται πίσω τα
πάσο από μαθητές γιατί δεν καλύπτεται από τις νέες χιλιομετρικές αποστάσεις του
νέου νόμου, ο οποίος ορίζει ότι το σχολείο πρέπει να απέχει 1,5 χλμ (για
δημοτικά), 2,5χλμ (για γυμνάσια) και 4χλμ για λύκεια (π.χ. ΣΑΛΑΜΙΝΑ πάρθηκαν πίσω
180 πάσο).
β) στα μεγάλα αστικά κέντρα: οι ελεγκτές
(οι έλεγχοι θα αυξηθούν στο πνεύμα της είσπραξης χρημάτων) κατεβάζουν νεαρούς
μαθητές σε επικίνδυνα σημεία γιατί δεν είχαν ακυρώσει εισιτήριο (π.χ. ΠΕΡΑΜΑ
στη μέση δρόμου ταχείας κυκλοφορίας με πολλά καταγεγραμμένα ατυχήματα).
Με την παράταση των συμβάσεών που εξήγγειλε ο κ. Υφυπουργός
θα συνεχιστεί το άθλιο, ανεπαρκές και επικίνδυνο σημερινό σύστημα, ενώ δεν θα
λυθεί το πρόβλημα της μεταφοράς του συνόλου των μαθητών, γιατί οι μαθητές που
γράφτηκαν φέτος στα σχολεία και βρίσκονται εκτός των περσινών δρομολογίων είτε
μεταφέρονται μονοί τους είτε από τους γονείς τους ή μένουν στα σπίτια τους.
Τα 150 εκατομμύρια ευρώ που υποτίθεται πως εξασφάλισε
ο κ. Υφυπουργός είναι κατά 100 εκατομμύρια λιγότερα αφού πέρσι διατέθηκαν για
τις μεταφορές 250 εκατομμύρια ευρώ. Τη στιγμή μάλιστα που λειτουργούν 2000
λιγότερα σχολεία (μετά τις συγχωνεύσεις του 2011) άρα είναι και αυξημένες οι ανάγκες
-ειδικά στην περιφέρεια - για τη μεταφορά περισσότερων μαθητών, χωρίς βέβαια να
υπολογίζουμε τα 185.000 παιδιά με ειδικές ανάγκες τα οποία βρίσκονται στα
σπίτια τους παρόλο που η ειδική αγωγή είναι υποχρεωτική! Αλλά και ακόμα αυτά τα
150 εκατ. ευρώ που υποτίθεται πως θα δοθούν είναι ζήτημα αν θα καταβληθούν στο
σύνολό τους μετά την υπογραφή της νέας δανειακής σύμβασης με την τρόικα.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας περίπου
6.700 θα μείνουν μακριά από τα σχολεία τους, αφού η ΠΔΕ για το 2012-13 χρωστά
στους μεταφορείς 13,5 εκατ. ευρώ και πήρε μόλις 1,8 εκατ. ευρώ.
Στην περιφέρεια Αττικής, το Περιφερειακό Συμβούλιο
στην 27η Συνεδρίασή του (πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου) ανακοινώνει την πρόθεσή της να καταβάλει άμεσα από
ιδίους πόρους το ποσό των 3.000.000 Ευρώ, επιπλέον του ποσού των 3.172.000 Ευρώ
που ήταν η δόση του Υπουργείου Εσωτερικών. Μετά τη συνάντηση
του Περιφερειάρχη με τη Γενική
Πανελλαδική Ομοσπονδία Επιχει–ρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ), στις 14-9-2012, ανακοινώθηκε παράταση του έργου της μεταφοράς για 2 μήνες !! με τη δέσμευση να
αποπληρωθεί άμεσα το 30% των οφειλών στους μεταφορείς.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ.κ. Υπουργοί τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:
ü
Να εξασφαλιστεί
η δωρεάν μεταφορά όλων των μαθητών με ευθύνη του κράτους.
ü
Να αποπληρωθούν
οι οφειλές στους μεταφορείς
ü
Πως θα
αντιμετωπίσει τη πρόταση των γονιών για δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα για Αποκλειστικά
Δημόσιο, Δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους με
κατάλληλα διαμορφωμένα και ασφαλή μέσα μετακίνησης, εξειδι–κευμένους μόνιμους οδηγούς και συνοδούς και απ’ ευθείας
κρατική χρηματοδότηση;
ü
Να καταργηθεί ο
χιλιομετρικός περιορισμός για την έκδοση πάσο δωρεάν μετακίνη–σης των μαθητών στην επαρχεία με ΚΤΕΛ;
ü
Να μετακινούνται
δωρεάν σε όλα τα αστικά ΜΜΜ οι μαθητές όλες τις ώρες τις μέρας;
Οι βουλευτές
|
Θανάσης Παφίλης
Γιάννης Γκιόκας
Ελένη Γερασιμίδου
Λιάνα Κανέλλη
Νίκος Καραθανασόπουλος
Θεοδόσης Κωνσταντινίδης
Διαμάντω Μανωλάκου
Νίκος Μωραΐτης
Γιώργος Λαμπρούλης
|