Κυριακή 30 Σεπτεμβρίου 2012

KΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑ "ΑΝΝΑΣ ΜΑΜΜΑ"


                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Θέμα :  Κληροδότημα «Άννας Μάμμα»

Νομοθετικό Πλαίσιο:
·        Ν. 3852/2010
·        Ν.2539/1997
·        Ν.2386/1996
·        ΝΔ 520/1941
·        Ν.2039/39

Με την 541/2011 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χίου αποφασίσθηκε ο Δήμος Χίου ως καθολικός διάδοχος του τέως Δήμου Μαστιχοχωρίων να αποδεχθεί το κληροδότημα «Άννας Μαμμά» του Σταύρου, το οποίο σύμφωνα με την ιδιόχειρη διαθήκη της ανωτέρω που δημοσιεύθηκε στις 3-12-1999 στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών (αριθμός πρακτικού 5444/99), αποτελείται από ένα διαμέρισμα (Γ1) 3ου ορόφου επιφάνειας 153 τ.μ και μια αποθήκη ημιυπογείου (αρ.5) επιφάνειας 4,78 τ.μ στην οδό Βαλαωρίτου 2 & Στρέιτ, στην Φιλοθέη Αττικής. 

Με την παραπάνω απόφαση εξουσιοδοτείται ο Κος Δήμαρχος Χίου να εκπροσωπεί το κληροδότημα στις Τράπεζες, καθώς και να προβεί σε όλες εκείνες τις ενέργειες, ούτως ώστε να ανοιχθεί τραπεζικός λογαριασμός με δικαιούχο τον «Δήμος Χίου – Κληροδότημα Άννας Μαμμά».

Κατόπιν  τούτου  και  προκειμένου  να  αποσαφηνιστεί  ο  τρόπος  διαχείρισης  του  εν  λόγω κληροδοτήματος κάνουμε σαφή τα εξής :

Στις 2 Φεβρουαρίου 2012 ο Δήμος Χίου προέβη στο άνοιγμα λογ/σμου στην Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias ΑΕ
Την 3η Φεβρουαρίου 2012, παρελήφθη από την προηγούμενη διαχειριστική αρχή, και κατατέθηκε αυθημερόν στην Τράπεζα EFG Eurobank Ergasias το ποσό των  36.074,44 ευρώ, ενώ σύμφωνα με την 541/2011 απόφαση του Διοικητικού Συμβολαίου απομένει να κατατεθεί το ποσό των 109.197,63 ευρώ τα οποία μέχρι και σήμερα δεν έχουν κατατεθεί.
Δεδομένου του γεγονότος του ότι δεν υπάρχουν οικονομικοί απολογισμοί προηγουμένων χρήσεων, και με βάση προφορικές διαβεβαιώσεις στα ως άνω υπόλοιπα περιλαμβάνονται ενοίκια από το ακίνητο του κληροδοτήματος μέχρι και τον Ιούνιο του 2011.
Σύμφωνα με το ημερολόγιο εσόδων του κληροδοτήματος οι κινήσεις του Τραπεζικού λογ/σμού εμφανίζονται ως εξής :

Ημερομηνία
Αιτιολογία Εσόδου
Τακτικά Έσοδα
‘Εκτακτα Έσοδα
3/2/2012
Ως απόδοση από προηγούμενη δισχειριστική αρχή
36.074,44

14/2/2012
Ενοίκιο μηνός Δεκεμβρίου 2011
  1.200,60

14/2/2012
Ενοίκιο μηνός Ιανουαρίου μείον
ΕΕΤΗΔΕ (1200,60 – 912) ½
     288,60

1/3/2012
Πιστωτικοί Τόκοι

          48,83
1/3/2012
Ενοίκιο μηνός Φεβρουαρίου
  1.200,60

8/3/2012
Ενοίκιο μηνός Μαρτίου μείον
ΕΕΤΗΔΕ (1200,60 – 912) 2/2
     288,60

8/3/2012
Κατάθεση από Σταυρή
Παναγιώτη
     288,60

9/3/2012
Ενοίκιο μηνός Απριλίου
  1.200,60

2/4/2012
Πιστωτικοί Τόκοι

         123,93
2/4/2012
Ενοίκιο μηνός Μαίου
  1.200,60

4/4/2012
Κατάθεση από Σταυρή
Παναγιώτη
     100,00

2/5/2012
Πιστωτικοί Τόκοι

        125,92
2/5/2012
Ενοίκια μηνών Ιουλίου –
Αυγούστου 2011
  2.401,20

2/5/2012
Ενοίκια μηνών Σεπτεμβρίου–
Οκτωβρίου-Νοεμβρίου 2011
  3.601,80

1/6/2012
Πιστωτικοί Τόκοι

        148,05
6/6/2012
Ενοίκιο μηνός Ιουνίου
  1.200,60

6/6/2012
Κατάθεση από Σταυρή
Παναγιώτη
     100,00


ΣΥΝΟΛΑ
 49.146,24
        446,33


Σύνολο ταμειακών διαθεσίμων στον Τραπεζικό λογ/σμό που τηρεί το κληροδότημα στην Τράπεζα EFG EurobankErgasias  ποσού 49.592,57 ευρώ
Με την υπ’ αριθμόν 663/2012 απόφαση της οικονομικής επιτροπής ψηφίστηκε ο Προυπολογισμός του Κληροδοτήματος για την οικονομική χρήση 2012

Σύμφωνα με :
Α. τις διατάξεις του άρθρου 96 του Αναγκαστικού Νόμου 2039/39 Περιουσίαι υπέρ υφιστάμενων ιδρυμάτων. 
1. Περιουσία διατιθεμένη κατά τα εν τω ανωτέρω άρθρω πρός εκπλήρωσιν ειδικού κοινωφελούς  σκοπού,  η  εκτέλεσις  του  οποίου  ανατίθεται  διά  της  συστατικής  πράξεως  εις υφιστάμενα  ιδρύματα,  σωματεία,  πάσης  φύσεως  οργανισμούς  τοπικής  αυτοδιοικήσεως,  νομικά πρόσωπα  κλπ.,  άνευ  ειδικωτέρου  καθορισμού  τρόπου  διοικήσεως,  αποτελεί  κεφάλαιον
αυτοτελούς διαχειρίσεως, διακεκριμένης της λοιπής περιουσίας αυτών.

Διά Β.Δ/των  εκδιδομένων προτάσει  του Υπουργού  των Οικονομικών και  του ως  εκ  του σκοπού αρμοδίου Υπουργού δύνανται να ορίζωνται αι λεπτομέρειαι του τρόπου εκτελέσεως των σκοπών των περί ων η παρούσα παράγραφος περιουσιών.

2.Κληρονομίαι,  κληροδοσίαι  και  δωρεαί  πρός  τα  εν  τη  προηγουμένη  παραγράφω  αναφερόμενα ιδρύματα κλπ. χωρίς να προσδιορίζεται ειδικώτερον η να συνάγηται επαρκώς εκ της συστατικής πράξεως ο επιδιωκόμενος σκοπός, θεωρούνται ως καταλειφθείσαι πρός εξυπηρέτησιν του σκοπού, ον  επιδιώκει  κατά  τον  προορισμόν  του  το  ίδρυμα  κλπ.  Τα  ιδρύματα  κλπ.  υποχρεούνται  να
αναφέρωσιν  εις  το  Υπουργείον  Οικονομικών  πάσαν  είσπραξιν  κληρονομιών,  κληροδοσιών και δωρεών υπό οιονδήποτε τύπον η και αγράφως εάν συνέστησαν αι τελευταίαι αύται.

3.  Καθολικά  καταπιστεύματα  ή  ειδικαί  κληροδοσίαι,  καταλειπόμεναι  υπό  τον  όρον  της αποκαταστάσεως  αυτών  μετά  παρέλευσιν  ωρισμένου  χρόνου  ή  μετά  τον  θάνατον  του  εις αποκατάστασιν υποχρέου εις κοινωφελή ιδρύματα εκ των εν άρθρ.95 παρ.1 και 97 παρ.2 και 3 του παρόντος Νόμου αναφερομένων η εις νομικά πρόσωπα κλπ. κατά τάς διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος άρθρου, άτινα όμως δεν υφίστανται εν τω χρόνω της αποκαταστάσεως
δεν ακυρούνται εκ του λόγου τούτου. "Οι περιουσίες αυτές διατίθενται, κατά τη διαδικασία του ν. 455/1976 (ΦΕΚ 277 Α), υπέρ υφιστάμενων άλλων ιδρυμάτων ή νομικών προσώπων κ.λπ. ως άνω ή  για  τη  σύσταση  νέου  κοινωφελούς  ιδρύματος,  για  την  εκτέλεση  του  τυχόν  οριζόμενου  στη διαθήκη κοινωφελούς σκοπού ή άλλου παρεμφερούς κοινωφελούς σκοπού ή για την επαύξηση της
περιουσίας του υφιστάμενου ιδρύματος ή του νομικού προσώπου."
Αι διατάξεις της παραγράφου ταύτης εφαρμόζονται και επί καθολικών καταπιστευμάτων ή ειδικών κληροδοσιών καταλειφθεισών πρό της ισχύος του παρόντος Ν.Δ/τος, εφ’ όσον όμως ο χρόνος της αποκαταστάσεως αυτών συμπίπτει μετά την ισχύν του παρόντος.

4. Κληρονομίαι και κληροδοσίαι καταλειφθείσαι υπέρ φυσικού η νομικού προσώπου υπό τον όρον της εκτελέσεως κοινωφελούς ή φιλανθρωπικού σκοπού ή έργου και μη γενόμεναι αποδεκταί παρά του κληρονόμου ή κληροδόχου τούτου δι’ οιονδήποτε λόγον, μη υπάρχοντος υποκαταστάτου, δεν θεωρούνται  ως  ακυρωθείσαι,  ουδέ  προσαυξάνουσι  τάς  μερίδας  των  λοιπών  κληρονόμων  ή κληροδόχων,  αλλ’  υπαγόμεναι  υπό  την  άμεσον  διαχείρισιν  του  Υπουργείου  Οικονομικών  και
εκκαθαριζόμεναι  κατά  τα  εν  άρθρ.36  και 46  του  αναγκαστικού  τούτου  Νόμου  οριζόμεναι, διατίθενται υπό τούτου πρός εκτέλεισν του ορισθέντος σκοπού ή έργου. "Σε περίπτωση κατά την οποία  ο  παραπάνω  κοινωφελής  σκοπός  ή  το  έργο  δεν  μπορεί  να  πραγματοποιηθεί,  για οποιονδήποτε λόγο, η περιουσία διατίθεται για άλλον παρεμφερή σκοπό ή έργο ή για την ενίσχυση υφιστάμενου  κοινωφελούς  ιδρύματος  ή  για  τη  σύσταση  νέου  κοινωφελούς  ιδρύματος,  κατά  τη
διαδικασία του ν. 455/1976." [2] [3]

Β. τις διατάξεις του άρθρου 104 Προϋπολογισμοί κεφαλαίων αυτοτελούς διαχειρίσεως ιδρυμάτων
Αι διατάξεις των άρθρων 101 και 102 εφαρμόζονται και επί των κατά το άρθρο 96 παρ. 1 περιουσιών (κεφαλαίων), των ιδρυμάτων, σωματείων, οργανισμών κλπ. υποχρεουμένων να υποβάλλωσιν ίδιον προϋπολογισμόν, απολογισμόν και ισολογισμόν δι’ έκαστον εκτελούμενον σκοπόν.
1.       Αι  διατάξεις  των  άρθρων 32, 33  και 82  του  παρόντος  έχουσιν  εφαρμογήν  και  επί  των διοικητών και διαχειριστών των κατά τα άρθρα 95 παρ. 1 και 97 παρ. 2  ιδρυμάτων κλπ. και περιουσιών.

Γ. Τις διατάξεις του άρθρου 72 του Ν. 3852/2010 Οικονομική επιτροπή – Αρμοδιότητες όπου αναφέρεται ότι : 
·        αποφασίζει για την αποδοχή κληρονομιών, κληροδοσιών και δωρεών,
·        εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο ετήσιο σχέδιο διαχείρισης και αξιοποίησης της περιουσίας του δήμου. Παρακολουθεί την υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου και ενημερώνει το δημοτικό συμβούλιο,
·        Η οικονομική επιτροπή με ειδική απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία των μελών της μπορεί να παραπέμπει συγκεκριμένο θέμα της αρμοδιότητάς της στο δημοτικό συμβούλιο για τη λήψη απόφασης, εφόσον κρίνει ότι αυτό επιβάλλεται από την ιδιαίτερη σοβαρότητά του.

Δ. Τις διατάξεις του άρθρου 63 του Ν. 3852/201 Αρμοδιότητες Εκτελεστική Επιτροπή
·        Έχει την ευθύνη για την πιστή εκτέλεση του προϋπολογισμού
·        Συγκεντρώνει και αξιολογεί τις προτάσεις των υπηρεσιών του δήμου στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του προϋπολογισμού και εισηγείται το προσχέδιο του προϋπολογισμού και το ετήσιο πρόγραμμα δράσης προς την οικονομική επιτροπή.
·        Παρακολουθεί, αξιολογεί και συντονίζει τη δράση των νομικών προσώπων και υπηρεσιών του δήμου και ενημερώνει σχετικά το δημοτικό συμβούλιο


Εισήγηση:
•  Η λογιστική και εν γένει οικονομική διαχείριση της κληρονομιάς θα γίνεται με ιδιαίτερους προϋπολογισμούς, απολογισμούς,  ισολογισμούς και κάθε  είδους αναγκαίων οικονομικών στοιχείων  και  βιβλίων  που  θα  υποβάλλονται  αρμόδια  στην Δ/νση Κληροδοτημάτων  της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου
•  Το  προσχέδιο  των  ανωτέρω  οικονομικών  καταστάσεων  θα  καταρτίζεται  από  την Εκτελεστική Επιτροπή  προς  την Οικονομική Επιτροπή  του Δήμου  που  θα  εισηγείται  τη λήψη αποφάσεων από το Δημοτικό Συμβούλιο.
•  Το Δημοτικό Συμβούλιο θα λαμβάνει κάθε είδους απόφαση σχετική με την Κληρονομιά Άννας Μάμμα σε συνεργασία με την Οικονομική Επιτροπή και με τη σύμφωνη γνώμη του Τοπικού Συμβουλίου Βέσσας.
•  Νόμιμος  εκπρόσωπους  του  Δήμου  είναι  ο  έκαστος  Δήμαρχος  ενώ  του   Δημοτικού Συμβουλίου ο Πρόεδρός του.
•  Ο  Δήμαρχος  και  ο  Πρόεδρος  Δημοτικού  Συμβουλίου  είναι  οι  νόμιμοι  εκπρόσωποι  του Δήμου στην τράπεζα ή όποιος εξουσιοδοτείται από το Δημοτικό Συμβούλιο. 
•  Τη  συγκρότηση  άτυπης  τριμελούς  επιτροπής  ελέγχου  τήρησης  του  ειδικού  σκοπού  που ορίζεται  στην  διαθήκη  του  διαθέτη  και  η  οποία  να  αποτελείται  από  εκλεγμένα  μέλη  του Τοπικού Συμβουλίου της Τοπικής Κοινότητας Βέσσας, και τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο της Δημοτικής Ενότητας Μαστιχοχωρίων,  και τα οποία μέλη της επιτροπής θα είναι άμισθα.