του ΓΙΑΝΝΗ ΞΕΝΑΚΗ
Εγώ έχω το « αλάθητο του Πάπα», Εγώ θέτω προϋποθέσεις, Εγώ προτείνω το εφικτό και το διασφαλίζω χρηματοδοτικά αλλά δεν το προστατεύω.
Κάπως έτσι εξελίχθηκε η συζήτηση το Σάββατο στη σύσκεψη για τις λιμενικές υποδομές στο Νησί μας που παρακολούθησα από ενδιαφέρον και διαμόρφωσα την άποψη που οδηγεί στο ‘βάθος τίποτα’.
Θα γίνω πιο σαφής, αφού πρώτα καταθέσω αυτά που θεωρώ αυτονόητα να αποτελούν συστατικά στοιχεία μιας σύσκεψης των θεσμικών φορέων του Τόπου, με ένα θέμα τόσο ιδιαίτερης, τόσο σημαντικής και τόσο ζωτικής σημασίας για την μελλοντική του πορεία. Ανοιχτή σκέψη, ρεαλισμός, οικονομική συγκυρία, δυνατότητες, κόστος και χρηματοδοτική διασφάλιση, χρονοδιάγραμμα, ετοιμότητα, συνεννόηση, διάθεση διαλόγου και αφού αυτά συνυπάρχουν την από κοινού διεκδίκηση. Τίποτα από τα παραπάνω δεν συνηγορούσε, τίποτα απ αυτά δεν τηρήθηκε.
- Ο Δήμαρχος « κολλημένος» στο νέο λιμάνι, που και ο ίδιος γνωρίζει πολύ καλά ότι δεν πρόκειται να υλοποιηθεί τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία όπως το γνωρίζουμε όλοι γιατί,
Α. Δεν έχει ολοκληρωμένη μελέτη και δεν είναι ώριμο.
Β. Και αν ακόμα όλα γίνουν με ταχύτατους ρυθμούς, δεν προλαβαίνει να ενταχθεί στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο.
Γ. Και αν ακόμα με το συμπληρωματικό ποσό των 168.000 € ολοκληρωθούν οι μελέτες και γίνει ώριμο προς ένταξη για την επόμενη προγραμματική περίοδο, με τις παρούσες οικονομικές συγκυρίες δεν διασφαλίζεται η χρηματοδότηση.
Δ. Αν ενταχθεί, η χρηματοδότηση από την Ε.Ε δεν θα υπερβαίνει το 40% του κόστους, όπως εξήγησε για τέτοια έργα και ο Δ/ντης των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, επομένως το 60% πρέπει να καλυφθεί από Κρατικούς πόρους που δεν υπάρχουν ή είναι πολύ δύσκολο να εξευρεθούν.
Ε. Δεν μπορεί να γίνει κατάτμηση σε ένα τέτοιο έργο και να ξεκινήσει μόνο η Α φάση με μπλόκα και μπετά στη θάλασσα, όπως υποστηρίζει ο Δήμαρχος, αλλά εγκρίνεται όλη η χρηματοδότηση του συνολικού προϋπολογισμού του έργου και η με φάσεις υλοποίηση της ολοκλήρωσης.
ΣΤ. Αν η χωροθέτηση παραμείνει στην ίδια προτεινόμενη θέση, δηλαδή το Κοντάρι, θα πρέπει να προϋπολογισθεί και το κόστος μεταφοράς του βιολογικού τουλάχιστον, γιατί δεν μπορεί να φέρνεις κρουαζερόπλοια των 2.000 επιβατών για να έχουν το βλέμμα στο αεροδρόμιο και την μύτη στον βιολογικό.
Όλα αυτά τα γνωρίζει πολύ καλά ο Δήμαρχος, αλλά επιμένει σε τρόπους υλοποίησης βασικών υποδομών για τον Τόπο, τύπου Κόρης Γιοφύρι και πτέρυγας του Νοσοκομείου με κόστος τριπλάσιο από τον αρχικό προϋπολογισμό και χρόνο υλοποίησης το άγνωστο. Αυτά κ. Δήμαρχε ξεχάστετα, γιατί κάτι σαν αυτά μας οδήγησαν εδώ.
- Ο Αντιπεριφερειάρχης προσηλωμένος στην λογική και τον ρεαλισμό, επιμένει και σωστά πως αν δεν διασφαλισθεί με ένταξη στο τομεακό του Υπουργείου η χρηματοδότηση του έργου, η Περιφέρεια δεν μπορεί να δεσμεύσει τα 20 από τα 55 συνολικά εκατομμύρια για ολόκληρο το Β. Αιγαίο. Είναι όμως λάθος να μην διεκδικηθούν αυτά τα χρήματα γιατί,
Α. Είναι δεδομένο και αυτός είναι βασικός λόγος διεκδίκησης, πως μόνο η Χίος από ολόκληρη την Περιφέρεια Β. Αιγαίου έχει ημιτελείς και μη λειτουργικές λιμενικές υποδομές για το μέγεθος της.
Β. Με τα χρήματα από την Περιφέρεια και τα 14 εκατομμύρια που διασφαλίζει το Υπουργείο για την βελτίωση του υφιστάμενου λιμένα, μπορούν να ολοκληρωθούν και οι χερσαίες εγκαταστάσεις του λιμένα των Μεστών και εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου για ελλιμενισμό σκαφών.
Με αυτά τα δεδομένα θα έχουμε στη Χίο δυο λιμάνια όχι απόλυτα σύγχρονα αλλά λειτουργικά και ωφέλιμα, αφού το ένα θα παραμείνει στον οικονομικό ιστό της πόλης με ότι αυτό σημαίνει και συγχρόνως να έχουμε το βλέμμα στραμμένο και την σκέψη σε επαγρύπνηση για το μελλοντικό και σύγχρονο.
- Το Υπουργείο Ναυτιλίας δια του Υπουργού και του Γ.Γ λιμενικών υποδομών ήρθαν, αφού προκάλεσαν την σύσκεψη, με νέες ρεαλιστικές, χρήσιμες και εφικτές προτάσεις για τον υφιστάμενο λιμένα, με χρηματοδοτική διασφάλιση αλλά όχι με την απαιτούμενη εγγύηση δυνατότητας άμεσης υλοποίησης και επομένως χωρίς την ομπρέλα προστασίας αυτής της πρότασης που θα έβαζε στην γωνία κάθε άλλη σκέψη γιατί,
Α. Δεν διασφάλισε πρώτα με διερευνητικές επαφές το πράσινο φως από τις υπηρεσίες κλειδιά όπως της Υ.Π.Α, της Εφορίας Ενάλιων Αρχαιοτήτων και την Δ4 του πρώην Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε για την δυνατότητα αδειοδότησης, έτσι ώστε να το θέσει ως απόλυτα δεδομένο πως η πρόταση που φέρνει θα υλοποιηθεί χωρίς κανένα πρόβλημα και καθυστέρηση από πλευράς εμπλεκομένων υπηρεσιών.
Β. Αν είχε αυτό διασφαλίσει δεν χρειαζόταν, γνωρίζοντας εκ των προτέρων τις απόψεις του Δημάρχου, να μπει στην διαδικασία περαιτέρω συζήτησης για το νέο λιμάνι, αλλά ξεκάθαρα « αυτό είναι άμεσα υλοποιήσιμο, εφικτό και χρηματοδοτικά διασφαλισμένο, φέρτε το στα θεσμικά όργανα των φορέων σας και σε 15 ημέρες θέλω απόφαση αποδοχής της πρότασης ή όχι και όποιος θέλει να ονειρεύεται ας συνεχίσει να κοιμάται». Θα επικαλούνταν τους λόγους που προανέφερα και όλοι γνωρίζουμε περί νέου λιμανιού και ορθά – κοφτά θα έκλεινε τη συζήτηση. Όποιος δεν συμφωνούσε στο αυτονόητο θα έφερε και το βάρος της ευθύνης και του απολογισμού στους πολίτες.
Γ. Αν θέλεις να περάσεις κάτι που είναι σωστό, λογικό, ωφέλιμο και εφικτό, αλλά γνωρίζεις ότι θα έχεις αντιδράσεις « δημαγωγικού τύπου» φροντίζεις να το κάνεις γνωστό στο κομμάτι της κοινωνίας που το αντιμετωπίζει θετικά και το κατανοεί ρεαλιστικά, και το καλλιεργείς για να κάνει ρίζα και να φυτρώσει. Αυτό δεν έγινε.
Με όλα λοιπόν αυτά που δεν έγιναν, με δεδομένη την νοοτροπία της πλειοψηφίας των Αρχόντων μας του « σοφού και αλάθητου», με εμπεδωμένη την φιλοσοφία των πολιτών « τι με νοιάζει εμένα» για τα κοινά πράγματα και με την σκέψη στην αγωνιώδη προσπάθεια επιβίωσης όπως καταντήσαμε, ας μην περιμένουμε να προχωρήσουμε στην πολυσυζητημένη και πολυπόθητη ανάπτυξη.
Χίος την 23- 01- 2013 Γιάννης Ξενάκης