Το ακτοπλοϊκό ήταν και παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα που απασχολούσαν και απασχολούν τα νησιά του Νομού μας. Οι ακτοπλοϊκές συνδέσεις παίζουν στρατηγικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη των νησιών.
Γι’ αυτό και το «Ε» καταγράφει συστηματικά όλες τις εξελίξεις στον κλάδο, που μόνο ευοίωνες δεν είναι. Από το 1972 όταν δημιουργήθηκε η ΝΕΛ και αγοράστηκε το θρυλικό πλέον «Σαπφώ», το πρώτο πλοίο της εταιρείας, το ακτοπλοϊκό ζήτημα είναι στενά συνδεδεμένο με τις εξελίξεις στην εταιρεία.
Στα 10 χρόνια της ημερήσιας έκδοσης του «Ε», καταγράφουμε τις εξελίξεις στον ακτοπλοϊκό κλάδο και τη ΝΕΛ. Κεντρικό στοιχείο των προσεγγίσεών μας είναι η εξυπηρέτηση των συγκοινωνιακών αναγκών των νησιών μας. Το ενδιαφέρον για τις εξελίξεις στη ΝΕΛ σχετίζεται με το ότι εξυπηρετεί την πλειοψηφία των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των νησιών του Νομού και το μεγάλο αριθμό Μυτιληνιών μετόχων που είχε στο παρελθόν.
Πριν λίγες εβδομάδες αποκαλύψαμε τη μεγάλη κάμψη της επιβατικής κίνησης στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη, η οποία είναι πολύ πιθανό σύντομα να καταστεί κι αυτή άγονη.
Το 2003, όταν το «Ε» μετατράπηκε από εβδομαδιαία εφημερίδα σε ημερήσια, η ΝΕΛ βρισκόταν στη φάση της ολοκλήρωσης του επενδυτικού σχεδίου της. Είχε παραλάβει και δρομολογήσει το «Αίολος Κεντέρης» στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη το 2002.
Το 2003, το πλοίο δρομολογήθηκε στη γραμμή Μυτιλήνη - Λήμνος - Θεσσαλονίκη, εξέλιξη που είχε γίνει με ιδιαίτερα θερμό τρόπο δεκτή. Τότε η συγκεκριμένη γραμμή εξυπηρετούνταν μια φορά την εβδομάδα από πλοίο τής ΝΕΛ, χωρίς επιδότηση. Δηλαδή δεν ήταν άγονη. Ωστόσο πολύ σύντομα θα διαπιστωνόταν πως παρά την ταχύτητά του, το πλοίο θα έγραφε ζημίες και θα αποδρομολογούνταν.
Τα δύο μικρότερα σκάφη της σειράς «Αίολος» είχαν παραληφθεί το 2000 και το 2001. Έγινε προσπάθεια να δρομολογηθούν στις Κυκλάδες (Πάρο - Νάξο) και τη γραμμή Ικαρίας - Σάμου. Τα αποτελέσματα ήταν αρνητικά και τα πλοία αποδρομολογήθηκαν οριστικά το 2005. Αυτή η αποτυχημένη επένδυση είναι μια από τις βασικές αιτίες που η εταιρεία «γονάτισε» οικονομικά πολύ νωρίτερα από τις άλλες ακτοπλοϊκές της χώρας.
Το 2005, η ΑΝΕΚ, που ήταν στρατηγικός μέτοχος της ΝΕΛ και κατείχε το 18,92% των μετοχών, πούλησε το πακέτο αυτό στον κ. Βεντούρη, ο οποίος ανέλαβε την προσπάθεια να διασώσει την εταιρεία που και τότε βρισκόταν σε άθλια οικονομική κατάσταση.
Στις 20 Μαΐου τού 2005, ο κ. Βεντούρης δίνει συνέντευξη Τύπου στο πλοίο «Θεόφιλος» και μαζί του βρίσκεται κι ο Απόστολος Αθηναίος, που ως διευθύνων σύμβουλός της εξηγεί την τραγική οικονομική κατάσταση της εταιρείας. Ο κ. Βεντούρης λέει ότι η κατάσταση της ΝΕΛ είναι δύσκολα αναστρέψιμη.
Στα χρόνια που κράτησε τον έλεγχο, προσπάθησε να τιθασεύσει τα χρέη της. Ξεκίνησε δικαστικό αγώνα με τους Γάλλους κατασκευαστές των μηχανών και των πλοίων και απέσπασε σημαντικές αποζημιώσεις. Επίσης ήρθε σε ρήξη με την κυβέρνηση για τις άγονες γραμμές. Ωστόσο αυτές οι κινήσεις δεν αρκούσαν για να λύσουν τα προβλήματα της ΝΕΛ. Πρώτα από όλα γιατί αυξήθηκε θεαματικά το κόστος των καυσίμων. Μειώθηκε η επιβατική κίνηση και τα νέα πλοία της εταιρείας έμειναν αναξιοποίητα.
Στις 18 Σεπτεμβρίου τού 2009, η ΝΕΛ γυρίζει σελίδα για ακόμη μια φορά. Οι νέοι ισχυροί άνδρες τής ΝΕΛ είναι οι κ.κ. Βάγγερ και Αβραντίνης πλέον. Αργότερα ο κ. Αβραντίνης θα αναλάβει καθήκοντα διευθύνοντος συμβούλου και έως σήμερα προσπαθεί να διασώσει τη ΝΕΛ εν μέσω κρίσης.
Η εμφάνιση του ανταγωνισμού
Στις 19 Σεπτεμβρίου τού 2005, φθάνει στη Μυτιλήνη το «Νήσος Μύκονος» της Hellenic Seaways. Ο τότε ισχυρός άνδρας της εταιρείας Γεράσιμος Στρίντζης μιλάει στο «Ε» και δηλώνει πως το πλοίο θα φέρει περισσότερους τουρίστες στο νησί.
Εκείνη την περίοδο θα μπει άλλη μια εταιρεία στις γραμμές του βορείου Αιγαίου. Είναι η «Σάος», που κατά κύριο λόγο θα δραστηριοποιηθεί στις άγονες γραμμές, με πλοία που θα κάνουν έξω φρενών τους Λημνιούς, όπως το «Νόνα Μαίρη».
Δύο χρόνια αργότερα, η Hellenic Seaways θα αντικαταστήσει το «Νήσος Μύκονος» με το «Νήσος Χίος». Στην κύρια γραμμή του βορείου Αιγαίου βρέθηκε το «Λισσός» τής ΑΝΕΚ μετά το ατύχημα του «Θεόφιλος». Το πλοίο μετά την αποδρομολόγησή του, πουλήθηκε για παλιοσίδερα.
Σύντομα η «Σάος» καταρρέει και η ΝΕΛ αναλαμβάνει τις άγονες γραμμές του βορείου Αιγαίου. Τον Ιούλιο του 2012, στη γραμμή Πειραιάς - Χίος - Μυτιλήνη μπαίνει ένα ακόμη πλοίο, το νεότευκτο «Blue Star Patmos». H ΝΕΛ δραστηριοποιείται στη γραμμή - πλέον - μόνο με το «European Express».
Στις αρχές τού 2013 το πλοίο βγαίνει από τη γραμμή, καθώς ο ρόλος του ήταν μόνο συμπληρωματικός. Για το φετινό καλοκαίρι υπάρχει η πρόθεση από τη ΝΕΛ να δρομολογηθεί στη γραμμή το «Ionian Sky», που ναυλώθηκε από την εταιρεία «Αγούδημος» και αναμένεται να μετονομαστεί σε «European Sky».
emprosnet.gr