Δευτέρα 17 Ιουνίου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΝΑ , ΚΩΣΤΗ ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗ ΣΤΟ Greek -British Shipping Forum



«Κυρίες και κύριοι,

Είναι μεγάλη τιμή για μένα να βρίσκομαι σήμερα εδώ με την ευκαιρία του Ελληνο-Βρετανικού Ναυτιλιακού Φόρουμ. Οι Έλληνες και οι Βρετανοί έχουν πολλά κοινά ― τη ναυτιλία και όχι μόνο. Και οι δύο λαοί έχουν παλιές ρίζες και ισχυρούς ιστορικά δεσμούς: Από τον Έλληνα εξερευνητή και γεωγράφο που πρώτος ανέφερε σε έργο του τις Βρετανικές Νήσους μέχρι τους Βρετανούς φιλέλληνες που αγωνίστηκαν στο πλευρό του ελληνικού έθνους για τις παγκόσμιες αξίες της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Και στη νεότερη Ιστορία, από τότε που συμπολέμησαν εναντίον του φασισμού μέχρι σήμερα που και τα δύο κράτη είναι μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έχουμε μακραίωνη παράδοση συνεργασίας και κοινές απόψεις για πολλά θέματα, μεταξύ των οποίων η ναυτιλία, που αποτελεί πεδίο διάκρισης και για τις δύο χώρες.

Αγαπητοί φίλοι,

Η σημερινή διοργάνωση μου δίνει την ευκαιρία να μοιραστώ μαζί σας μερικές σκέψεις. Την τελευταία δεκαετία η ναυτιλία αντιμετώπισε σημαντικές προκλήσεις, όπως η εξισορρόπηση μεταξύ προσφοράς και ζήτησης πλοίων, η μείωση των ναύλων, η αύξηση της Ασιατικής επιρροής, η έλλειψη χρηματοπιστωτικής ρευστότητας. Πλέον αυτών, νέα προβλήματα έχουν επιπτώσεις στην καθημερινότητα του ναυτιλιακού κλάδου: η επιπρόσθετη ευρωπαϊκή νομοθεσία για τη ναυτιλία σε μια ήδη παγκοσμιοποιημένη αγορά, η οποία δημιουργεί σημαντικό άμεσο αλλά και έμμεσο μακροοικονομικό κόστος, όπως επίσης μέτρα προστατευτισμού.

Σ’ αυτό το δυναμικά εξελισσόμενο οικονομικό περιβάλλον, θα έπρεπε να ατενίζουμε τις μελλοντικές προκλήσεις με μια σταθερή στρατηγική οπτική. Μια οπτική που θα μετατρέψει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες. Σ’ αυτό το πλαίσιο, θα ήθελα να υπογραμμίσω μερικές προτάσεις πολιτικής για τον ναυτιλιακό κλάδο: Σταθερό θεσμικό πλαίσιο και εταιρική διακυβέρνηση, ναυτιλιακή εκπαίδευση και τεχνογνωσία για ποιοτική ναυτιλία, καθώς χρειαζόμαστε μια νέα γενιά καλά εκπαιδευμένων ναυτικών, ασφάλεια ναυσιπλοΐας, διασύνδεση λιμένων και ηπειρωτικής χώρας, περιβαλλοντική ευαισθησία και οικονομία της ενέργειας.

Αλλά πάνω από όλα αυτά υπάρχει μια βασική αρχή: Ελευθερία στην αγορά με συνθήκες θεμιτού ανταγωνισμού. Η ναυτιλία έχει αποδείξει τον δυναμισμό της στο πέρασμα των χρόνων, ακριβώς γιατί εξ ορισμού λειτουργεί με βάση αυτή την αρχή. Κι αυτό πρέπει να λαμβάνεται πάντα υπόψη από αυτούς που χαράσσουν τις ναυτιλιακές πολιτικές.

Κυρίες και Κύριοι,
Για τη χώρα μας, η ναυτιλία είναι κρίσιμος παράγοντας της οικονομίας, συμμετέχει με σημαντικό ποσοστό στο ΑΕΠ, συμβάλλει στην ανάπτυξη και δημιουργεί θέσεις εργασίας. Η ναυτιλία είναι ένας κλάδος που βασίζεται στο ναυτικό επάγγελμα. Στα ελληνικά, η λέξη που αποδίδει αυτή την έννοια είναι «ναυτοσύνη». Δεν υπάρχει ακριβής μετάφραση της λέξης στα αγγλικά. Είναι μια αρετή των Ελλήνων ναυτικών που σημαίνει συγχρόνως ναυτική ικανότητα και έμπνευση και προσωπικότητα, που σφυρηλατούνται στους ωκεανούς της γης. Πιστεύουμε ότι αυτή η αρετή μπορεί να αποτελέσει ένα από τα θετικά χαρακτηριστικά στα οποία μπορεί να στηριχτεί το έθνος μας για να ανακάμψει και να μπει πάλι σε πορεία ανάπτυξης.

Ως εκ τούτου, αποδίδουμε μεγάλη σημασία στη ναυτιλία μας, στους πλοιοκτήτες μας και τους ναυτικούς μας. Και γι’ αυτό, η Ελληνική Κυβέρνηση, μετά τις εθνικές εκλογές τον Ιούνιο του 2012, αποφάσισε την επανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας. Ο στόχος μου, ως Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, είναι να διασφαλίσω την απρόσκοπτη λειτουργία του κλάδου και να προστατεύσω τα ανταγωνιστικά του πλεονεκτήματα προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας και της ελληνικής οικονομίας, όπως και της Ευρωπαϊκής Ένωσης γενικότερα. Αυτό σημαίνει φυσικά εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών που προσφέρουμε στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Και για να πετύχουμε αυτή την βελτίωση, χρειάζεται αποφασιστικότητα και προκαθορισμένες δράσεις ― και ήδη πολλές από αυτές έχουν ήδη ξεκινήσει στο Υπουργείο Ναυτιλίας.

Αγαπητοί φίλοι,

Η ελληνική κυβέρνηση αντιμετωπίζει κρίσιμες προκλήσεις: ο εξορθολογισμός του δημόσιου τομέα, η βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Και όλα αυτά πρέπει να γίνουν συγχρόνως. Δεν είναι βέβαια εύκολο, είναι όμως εφικτό. Έχουμε καταφέρει να ξανακερδίσουμε αξιοπιστία ως χώρα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Δεν ήταν εύκολο, κι όμως το πετύχαμε.

Αυτές οι προκλήσεις αντιπροσωπεύουν και τις ανησυχίες της ελληνικής κοινωνίας. Θα «ταξιδέψουμε» τους Έλληνες έξω από τα νερά της κρίσης. Κι αυτό είναι σημαντικό για την Ελλάδα, σημαντικό για την Ευρώπη, σημαντικό για τη σταθερότητα μιας ευρύτερης περιοχής που βρίσκεται στο σταυροδρόμι πολλών πολιτισμών.

Κυρίες και Κύριοι,

Διατρέχοντας τα θεματικά πεδία του Φόρουμ, στάθηκα κυρίως σε δύο από αυτά:

·                     Στην αναφορά του επιτυχημένου παραδείγματος του Λονδίνου ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου, και ιδιαίτερα στην εντυπωσιακή ενσωμάτωση όλων των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων και σχετικών υπηρεσιών που προσφέρει.
·                     Στη ναυτιλία των LNG. Η αποτελεσματικότητά τους λόγω της προηγμένης τεχνολογίας είναι εξαιρετικής σημασίας όχι μόνο για τη ναυτιλία, αλλά και για τη μελλοντική ναυτιλιακή πολιτική γενικότερα. Για παράδειγμα τα καινοτόμα LNGs και LPGs που μπορούν πλέον να διαπλέουν την Αρκτική.

Επιπροσθέτως, όπως είναι γνωστό, η Ελλάδα θα αναλάβει την Προεδρία του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Ε.Ε., το πρώτο εξάμηνο του 2014. Και στο επίπεδο αυτό υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες συνεργασίας. Σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, οι από κοινού προσπάθειες και οι συνέργειες είναι το μόνο αποτελεσματικό εργαλείο για να έχουμε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα. Οι θαλάσσιες μεταφορές είναι η σπονδυλική στήλη του διεθνούς εμπορίου και της παγκόσμιας οικονομίας. Με απλά λόγια, δεν θα υπήρχε εμπόριο χωρίς ναυτιλία, ακόμη κι αν καμιά φορά «ταξιδεύουμε» σε άγριες θάλασσες.

Επιτρέψτε μου να παραθέσω μια ρήση του Ουίνστον Τσόρτσιλ: «Ένας απαισιόδοξος βλέπει δυσκολίες σε κάθε ευκαιρία, ένας αισιόδοξος βλέπει ευκαιρίες σε κάθε δυσκολία». Η ναυτιλία θα μας βοηθήσει να ατενίζουμε το μέλλον με αισιοδοξία.

Ευχαριστώ πολύ.»