Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Γ.ΚΟΥΜΟΥΤΣΑΚΟΣ :Η ΠΡΟΕΔΡΙΑ ΩΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑ "ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΠΑΝΑΦΟΡΑΣ" ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ


Ιαν 8 τις 7:21 μ.μ.
.


 
Άρθρο στο σημερινό πρωτοσέλιδο της εφημερίδας "ΕΣTΙA" με αφορμή την επίσημη έναρξη της Ελληνικής Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Η Προεδρία ως ευκαιρία «ευρωπαϊκής επαναφοράς» της Ελλάδος
Η Eλλάδα αναλαμβάνει την Προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε μια κρίσιμη ιστορική καμπή τόσο για την ίδια όσο και για την Ευρώπη.
Η χώρα βρίσκεται στο πιο αποφασιστικό και γι΄ αυτό στο πιο δύσκολο σημείο της επώδυνης προσπάθειάς της να βγει οριστικά από τη δύνη της κρίσης παραμένοντας αναπόσπαστο μέρος της ζώνης του ευρώ. Στα «πέτρινα χρόνια της κρίσης» η θέση της χώρας υπέστη σοβαρό πλήγμα. Xάρη στις θυσίες των Ελλήνων και στην αποφασιστικότητα της κυβέρνησης Σαμαρά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, η εικόνα έχει ριζικά βελτιωθεί. Η δημοσιονομική προσαρμογή που έχει συντελεστεί είναι θεαματική. Το πρωτογενές πλεόνασμα είναι πλέον ορατή προοπτική και η έξοδος στις αγορές μια δύσκολη μεν, αλλά ρεαλιστική επιδίωξη. Οι «ημέρες των Καννών» και της περιθωριοποίησης έχουν παρέλθει. Όμως η πορεία έως την πλήρη ανάκτηση του ευρωπαϊκού κύρους της Ελλάδας, παραμένει ανηφορική και απότομη.
Τα «πέτρινα χρόνια» δεν έχουν τελειώσει ούτε για την Ευρώπη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, αντιμέτωπη με ισχνή ανάπτυξη και 26 εκ. ανέργους, βρίσκεται σε μετάβαση. Αναζητά εναγώνια μια νέα πολιτική σύνθεση, που να της επιτρέψει να γίνει διεθνώς ανταγωνιστική χωρίς όμως και να «χάσει την ψυχή της». Χωρίς, δηλαδή, να προχωρήσει σε διαλυτικές εκπτώσεις στις θεμελιακές αρχές και αξίες της, όπως δημοκρατική διακυβέρνηση, ατομικά και κοινωνικά δικαιώματα, αλληλεγγύη. Εάν δεν υπάρξει το συντομότερο πειστική απάντηση στο μεγάλο αυτό ζήτημα, εάν ο διακηρυγμένος στόχος «ανταγωνιστικότητα - ανάπτυξη – απασχόληση- κοινωνική συνοχή» μείνει μόνο διακηρυγμένος, οι ευρωπαίοι πολίτες θα απομακρυνθούν ακόμα περισσότερο από την ευρωπαϊκή ιδέα. Ο ευρωσκεπτικισμός και ο ευρωαρνητισμός θα αποκτήσουν νέα δυναμική. Έτσι, οι εκλογές για το νέο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο που θα διεξαχθούν διαρκούσης της Ελληνικής Προεδρίας, θα είναι οι κρισιμότερες στην ιστορία του θεσμού. Το αποτέλεσμά τους θα επιδράσει καθοριστικά στην περαιτέρω πορεία και φυσιογνωμία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε αυτό το περιβάλλον πολλαπλών εθνικών και ευρωπαϊκών προκλήσεων, η Ελλάδα αναλαμβάνει να φέρει σε αίσιο πέρας τα καθήκοντα της Προεδρίας. Είναι πρόκληση και ευκαιρία μαζί. Σε καιρούς χαλεπούς, η άσκηση μιας σοβαρής, με επαγγελματισμό και με ευρωπαϊκή κατεύθυνση, Προεδρίας, μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην εθνική προσπάθεια «ευρωπαϊκής επαναφοράς» της χώρας. Μπορεί να αποδείξει σε όσους - όχι πάντα αδικαιολόγητα- αμφιβάλλουν, ότι η Ελλάδα, παρά την εξαιρετικά δυσμενή συγκυρία, είναι ένας αξιόπιστος εταίρος που όχι μόνον θα εκπληρώσει με συνέπεια τα θεσμικά του καθήκοντα, αλλά και θα έχει αξιοσημείωτη συμβολή στη μεγάλη συζήτηση για το «ποιά Ευρώπη θέλουμε».
Το εγχείρημα δεν θα είναι απλό. Άλλωστε, μετά τη Συνθήκη της Λισσαβόνας, η εκ περιτροπής Προεδρία έχει περιορισμένες σε σχέση με το παρελθόν αρμοδιότητες. Αυτό, βέβαια, δεν σημαίνει ότι τα περιθώρια καθορισμού προτεραιοτήτων και ανάληψης πρωτοβουλιών είναι ανύπαρκτα. Ενδεικτικό είναι ότι η Ελληνική Προεδρία, πέραν των κεντρικών ζητημάτων της «ανάπτυξης – απασχόλησης – συνοχής» και της «εμβάθυνσης – ολοκλήρωσης της ΟΝΕ», έχει επιλέξει να προωθήσει τα ζητήματα της μετανάστευσης και της θαλάσσιας πολιτικής, που έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα. Ειδικά για τα θέματα αυτά είναι θετικό ότι έχουμε μπροστά μας ένα άτυπο «Μεσογειακό Ευρωπαϊκό Έτος», καθώς την Ελληνική, ακολουθεί η Ιταλική Προεδρία.
Η Πέμπτη Ελληνική Προεδρία, πέραν του «σπαρτιατικού» προϋπολογισμού των 50 εκ. ευρώ, θα έχει τρία ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που τη διαφοροποιούν από όλες τις προηγούμενες της χώρας μας.
Προεδρία με δικομματική κυβέρνηση. Το γεγονός αυτό μεγεθύνει ακόμα περισσότερο την ούτως ή άλλως, μεγάλη πρόκληση του απαραίτητου για μια επιτυχή Προεδρία άρτιου συντονισμού, τόσο σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας όσο και μεταξύ των εμπλεκομένων στην Προεδρία, υπηρεσιών της δημόσιας διοίκησης.
Προεδρία με πρόγραμμα προσαρμογής και Τρόικα. Η Ελλάδα αναλαμβάνει τα καθήκοντα της Προεδρίας σύμφωνα με τις προβλέψεις των Συνθηκών και ως θεσμικά ισότιμο κράτος-μέλος. Δεν θα ασκήσει μια υπό επιτροπεία ή καθ΄υπαγόρευση Προεδρία. Τα υπόλοιπα κράτη-μέλη και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα οφείλουν να αντιμετωπίσουν με θεσμική «ευπρέπεια», τη χώρα που σε πείσμα των προβλημάτων της, θα ασκήσει ως «έντιμος μεσολαβητής» μια Προεδρία με ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία.
- Προεδρία με Ευρωπαϊκές Εκλογές. Η λειτουργία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και γενικότερα, της Ε. Ε. θα υποστεί την επίδραση της προεκλογικής περιόδου που θα ξεκινήσει το αργότερο ένα μήνα πριν από τις εκλογές της 25ης Μαΐου. Αυτό σημαίνει ότι εκ των πραγμάτων η νομοθετική δράση της Προεδρίας θα «συμπιεστεί» στο πρώτο τρίμηνο του 2014.
Σε προεκλογική περίοδο όμως δε θα βρίσκεται μόνον η Ευρώπη. Θα βρίσκεται και η Ελλάδα. Θέλω να πιστεύω ότι η προαναγγελλόμενη από την αξιωματική αντιπολίτευση σκληρή πολιτική αντιπαράθεση, θα αφήσει την Προεδρία εκτός κομματικής διαπάλης. Θέλω να ελπίζω ότι τελικά θα πρυτανεύσει η κοινή λογική. Ότι πάνω από τις στενά κομματικές προτεραιότητες, θα τεθεί η ανάγκη υπεράσπισης του ευρύτερου συμφέροντος της χώρας, η οποία θα έχει δια της Προεδρίας, μια σπάνια ευκαιρία να διεκδικήσει μια καλύτερη θέση στην ευρωπαϊκή σκακιέρα. Άλλωστε, το όφελος μιας επιτυχούς Ελληνικής Προεδρίας θα είναι όφελος για όλους. Καλή μας επιτυχία…