Φως στα οικονομικά του Δήμου Χίου ρίχνει η
"Πρωτοβουλία για τη Χίο", αποδομώντας το «"οικονομικό
θαύμα" των "έμπειρων" της τοπικής αυτοδιοίκησης" που
διοικούν τα τελευταία πολλά χρόνια το νησί μας», όπως χαρακτηριστηκά αναφέρει
στην ανακοίνωσή της. Η Πρωτοβουλία ζήτησε και έλαβε άμεσα στοιχεία από την
Οικονομική Υπηρεσία του Δήμου και ταυτόχρονα άντλησε πληροφορίες από τις
αναρτήσεις του Δήμου στη Διαύγεια. Η διαπίστωσή της μετά την επεξεργασία των
στοιχείων είναι ότι η ταμειακή κατάσταση του Δήμου Χίου βρίσκεται σε κρίσιμη
κατάσταση, καθώς, όχι μόνο δεν υπάρχει «πρωτογενές πλεόνασμα», αλλά αντιθέτως
υπάρχει σοβαρό έλλειμμα. Ακολουθούν τα στοιχεία και τα συμπεράσματα της
Πρωτοβουλίας:
Οι ανελαστικές δαπάνες,
που ο Δήμος καλείται να καλύψει είναι:
·
Μισθοδοσία προσωπικού που ανέρχεται μηνιαία στα700.000,00€ και συνολικά για το έτος στα 8.400.000,00€
·
Επιχορήγηση ΝΠΔΔ Κοινωνικής Προστασίας και
Αλληλεγγύης, Πολιτισμού, Αθλητισμού & Παιδείας με μηνιαία δαπάνη150.000,00€ και συνολικά για το έτος 1.800.000,00€, σύμφωνα με την
εγγεγραμμένη πίστωση στον προϋπολογισμό
·
Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο με μηνιαία δαπάνη 30.000,00€ και συνολικά για το έτος 350.000,00€, σύμφωνα με την
εγγεγραμμένη πίστωση στον προϋπολογισμό
·
Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Χίου με μηνιαία δαπάνη 63.568,77€ και μέχρι του ποσού των500.000,00€,
σύμφωνα με την εγγεγραμμένη πίστωση στον προϋπολογισμό
·
ΔΗΠΕΘΕ με δαπάνη μέχρι του ποσού των 150.000,00€ σύμφωνα με την εγγεγραμμένη πίστωση
στον προϋπολογισμό.
Συνολικό
ποσό ανελαστικών δαπανών μέχρι το τέλος του έτους 11.200.000,00€
Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν τα λειτουργικά έξοδα,
προμήθειες καυσίμων για κίνηση οχημάτων, ανταλλακτικά, κατανάλωση ηλεκτρικού
ρεύματος για φωτισμό οδών και πλατειών και δημοτικών κτιρίων, γραφική ύλη,
εξοφλήσεις δανείων, έξοδα που αθροίζονται σε περίπου 70.000,00€μηνιαία και με αναγωγή σε
ετήσια βάση περίπου 840.000,00€.
Έτσι, το τελικό σύνολο των εξόδων διαμορφώνεται στα 12.000.000,00€, περίπου.
Αντλώντας πληροφορίες για τα έσοδα, το ποσό που δίνεται
μηνιαία στον Δήμο σαν επιχορήγηση από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους είναι
περίπου 580.000,00€ από το Υπ. Εσωτερικών. Αναλογικά μέχρι
τέλους του έτους ο Δήμος θα λάβει περίπου 6.960.000,00€.
Η μέση εισπραξιμότητα των ιδίων πόρων του Δήμου είναι
περίπου 300.000€ ανά τρίμηνο και με αναγωγή σε έτος περίπου 1.100.000,00€. Σε αυτά προσθέτουμε
και από άλλες πηγές που έχουν ήδη εισπραχθεί και είναι άλλα 1.100.000,00€ και το σύνολο των εσόδων μας φτάνει
περίπου 9.160.000,00€.
Έτσι, το έλλειμμα ανέρχεται με
απλούς υπολογισμούς στα 3 εκατομμύρια ευρώ. Πως θα
καλυφθούν αυτά; Ας δεχτούμε ότι ο Δήμος θα κάνει διορθωτικές κινήσεις και θα
εισπράξει είτε από την κεντρική εξουσία είτε εξ ιδίων πόρων 1εκ. επιπλέον.
Ας υποθέσουμε επίσης ότι θα εξαντλήσει το χρηματικό υπόλοιπο στα τακτικά
έσοδα και έκτακτα ανειδίκευτα και θα καλύψει άλλο 1εκ. Τα υπόλοιπα από
πού θα αντληθούν;
Η Δημοτική Αρχή μη αντιλαμβανόμενη την κατάσταση συνεχώς
αναλαμβάνει υποχρεώσεις. Από το μητρώο δεσμεύσεων προκύπτει ότι πλέον των
παραπάνω 12 εκ. ,
έχει δεσμεύσει πιστώσεις από τακτικά έσοδα και αναλαμβάνει υποχρεώσεις για αλλά
5εκ. Πως θα πληρωθούν αυτά αφού το έλλειμμα είναι πραγματικό και όχι
λογιστικό;
Οι αλόγιστες δαπάνες, η μη ορθή διαχείριση των
οικονομικών χωρίς διορθωτικές κινήσεις για την μείωση του κόστους των
υπηρεσιών, η έλλειψη εκτίμησης κόστους – οφέλους για τα έργα και τις δράσεις
του, οδηγούν το Δήμο σταθερά στην απώλεια της οικονομικής του αυτοτέλειας με
συνέπεια την αδυναμία προσφοράς υπηρεσιών προς τους δημότες.
Η απερχόμενη Δημοτική Αρχή, το τρίμηνο που μόλις τελείωσε
δέσμευσε το Δήμο με δυσανάλογα μεγάλες υποχρεώσεις σαν να μην υπάρχει αύριο,
σαν να τελειώνει ο χρόνος την ημέρα των εκλογών!
Οι άνθρωποι που διοικούν το Δήμο μέχρι σήμερα δεν είναι
άμοιροι των ευθυνών τους. Την προεκλογική «ταμπακιέρα» ποιος θα την πληρώσει;
Οι δημότες με φόρους και έλλειψη υπηρεσιών, οι υπάλληλοι με διαθεσιμότητες ή η
Δημοτική Αρχή; Την απάντηση την γνωρίζουμε όλοι.