Σχετικά με την ένταση του φαινομένου των μεταναστευτικών ροών στα θαλάσσια σύνορά μας και την επικείμενη συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Ναυτιλίας στους ξένους ανταποκριτές για το θέμα αυτό:
Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης: Ακριβώς για αυτήν την ραγδαία αύξηση καλώ τους ξένους ανταποκριτές. Γιατί έχω «κουραστεί και βαρεθεί» να διαβάζω στον ξένο Τύπο ότι η Ελλάδα δεν συμπεριφέρεται καλά στους μετανάστες, ότι υπάρχουν προβλήματα σε άλλες χώρες της Ευρώπης και να μην αναφέρεται η χώρα μας ανάμεσα σε αυτές, αλλά και να μην υπάρχει η “συνειδητοποίηση” της διεθνούς κοινής γνώμης για το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε. Θα σας πω χαρακτηριστικά ότι ενώ τον Αύγουστο, πέρυσι, είχαμε δεχθεί περίπου πάνω από 1.200 – 1.300 μετανάστες, φέτος, ο αριθμός αυτός αγγίζει τις 4.000!
Σχετικά με τα αίτια της ραγδαίας αύξησης του αριθμού των μεταναστών που εισέρχονται από τα θαλάσσια σύνορά μας:
ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Ο λόγος της δραματικής αύξησης αυτής, είναι αυτά που συμβαίνουν στη γειτονιά μας. Είναι ό,τι συμβαίνει στη Συρία, στη Γάζα, στο Βόρειο Ιράκ. Όταν συμβαίνουν και μεταδίδονται σκηνές ακρότητας, αποκεφαλισμοί ανθρώπων, βίαιες επεμβάσεις στρατιωτικές, χρήση χημικών καταλαβαίνετε ότι ένα μεγάλο κομμάτι αυτών των πληθυσμών φεύγει. Η συνεχιζόμενη κρίση στη Συρία, τα γεγονότα στη Λωρίδα της Γάζας και η νέα σύρραξη στο Βόρειο Ιράκ είναι τα βασικά στοιχεία που έχουν αυξήσει το μεταναστευτικό ρεύμα. Δεν βλέπουμε αύξηση των παρανόμων μεταναστών που έρχονται στην Ελλάδα για δουλειά. Βλέπουμε μια δραματική αύξηση του προσφυγικού ρεύματος, των ανθρώπων, δηλαδή, που έχουν αναγκαστικά εγκαταλείψει τις εστίες τους και ζουν σε κατάσταση προσφυγιάς. Γιατί μην ξεχνάτε ότι στην Τουρκία φιλοξενούνται πάνω από 1 εκατομμύριο Σύριοι πρόσφυγες και οι οποίοι από τη συνεχιζόμενη κρίση αναγνωρίζουν ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα να επιστρέψουν στις εστίες τους και έτσι αναζητούν διέξοδο στην Ευρώπη.
Αναφορικά με το πώς αυτοί οι άνθρωποι της προσφυγιάς μπαίνουν στη διαδικασία να αναζητήσουν διέξοδο στην Ευρώπη χωρίς χρήματα.
ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Πολλοί από αυτούς έχουν και τα χρήματα του ταξιδιού και τα χρήματα για να επιβιώσουν για κάποιο διάστημα. Η εμπειρία μας, αυτό μας δείχνει, ότι είναι άνθρωποι, οι οποίοι έχουν μαζί τους ένα γερό κομπόδεμα για να αντιμετωπίσουν τις βιοποριστικές τους ανάγκες. Και βεβαίως έχουν και αρκετά χρήματα για να πληρώσουν τους δουλέμπορους, οι οποίοι δουλεύουν με δύο τρόπους. Εκατό τοις εκατό μιλάμε για μια «στημένη μηχανή». Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να εξαρθρώνουμε - παρακολουθώντας τις κινήσεις- τα κυκλώματα πλέον. Γιατί το να αντιμετωπίσουμε τα περιστατικά είναι το ένα ζήτημα, όμως, ταυτόχρονα, αυτό που έχει μεγάλη σημασία για εμάς είναι η εξάρθρωση συγκεκριμένων κυκλωμάτων και η σύλληψη συγκεκριμένων δουλεμπόρων, που «διαβάζουν» πολύ καλά και με τους συνεργούς τους που έχουν στη εδώ πλευρά,– για να «μην κοροϊδευόμαστε», έχουν συνεργούς και στην Ελλάδα- τις κινήσεις και τις περιπολίες που κάνει σήμερα το Λιμενικό Σώμα και το Πολεμικό Ναυτικό.
Σχετικά με το ότι δεν είμαστε επαρκώς οχυρωμένοι στη θάλασσα απέναντι στα κυκλώματα αυτά:
ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Σε αντίθεση με την ξηρά – όπου όταν χτίσαμε το φράχτη στον Έβρο το φαινόμενο περιορίστηκε πάρα πολύ - στη θάλασσα δεν μπορείς να χτίσεις τείχη. Ιδιαίτερα σε μια περίοδο που υπάρχει τουρισμός και κάθε είδους σκάφη, σκαφάκια κινούνται σε όλο το Αιγαίο, γίνεται πολύ πιο δύσκολος ο εντοπισμός. Κι αυτό το έργο γίνεται πιο εύκολο το χειμώνα γιατί πολύ λιγότερα μικρά σκάφη «κυκλοφορούν». Εμείς κάνουμε διαρκώς αλλαγές στα προγράμματά, στο σχεδιασμό των περιπολιών μας και τον τρόπο με τον οποίο κινούμαστε, ακριβώς για να αιφνιδιάζουμε. Έχουμε ήδη, σημαντικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση συγκεκριμένων κυκλωμάτων.
Σχετικά με το αν τα μέσα που διαθέτουμε επαρκούν για να διαφυλάξουμε τα σύνορά μας:
ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Κοιτάξτε, σε καμία περίπτωση το Λιμενικό Σώμα δεν ήταν σχεδιασμένο και δεν ήταν εξοπλισμένο για μια τέτοια δουλειά σε τόσο μεγάλο εύρος και διάρκεια, όπως γίνεται σήμερα. Έχουμε προχωρήσει σε ένα γενναίο εξοπλιστικό πρόγραμμα με τη χρηματοδοτική βοήθεια της Ευρώπης το οποίο εκτυλίσσεται. Όμως, σίγουρα, δεν υπάρχει ούτε η επάρκεια πόρων, ούτε προσωπικού, ούτε μέσων για να πούμε ότι μπορούμε να φυλάξουμε σε όλα τα επίπεδα τα σύνορά μας από αυτό το φαινόμενο, στο βαθμό τον οποίο θα θέλαμε. Για αυτό και ζητάμε την Ευρωπαϊκή συνδρομή. Για αυτό και θέλουμε να αναδείξουμε το πρόβλημά μας στην Ευρώπη. Το ίδιο βέβαια, πρόβλημα πρέπει να ξέρετε, αναφορικά με την επάρκεια μέσων, πόρων δεν έχουμε μόνο εμείς, αλλά και η Ιταλία. Η Ιταλία ξεκίνησε μια εθνική επιχείρηση που την ονομάζει “Mare Nostrum”. Είναι η επιχείρηση, στην οποία στόχευε να διαφυλάξει τις ζωές στη θάλασσα και σε κάποιο βαθμό – όχι απόλυτο- κατάφερε να το κάνει και σήμερα προσπαθεί να σταματήσει αυτή την επιχείρηση λόγω της έλλειψης πόρων, αφού δεν μπορεί να συντηρήσει αυτό το κόστος το οποίο ανέρχεται στα 9 - 10 εκατομμύρια ευρώ το μήνα. Για εμάς το αντίστοιχο κόστος είναι στα κοντά στα 5 εκατομμύρια ευρώ το μήνα. Για να καταλαβαίνουμε ποιο είναι το κόστος αυτής της επιχείρησης.
Αναφορικά με το ποια είναι η πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου:
ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Εμείς, καταρχάς συνεχίζουμε το πρόγραμμα ενίσχυσης των μέσων μέσα από τα εξοπλιστικό πρόγραμμα και μέσα από τις προσλήψεις νέου προσωπικού. Το δεύτερο το οποίο κάνουμε είναι ότι αναδιαρθρώσαμε τις Λιμενικές μας Αρχές ώστε να μεταφέρουμε περισσότερο στελεχιακό δυναμικό στην περιφέρεια και στα νησιά του Αν. Αιγαίου. Το τρίτο το οποίο κάνουμε είναι μια διαρκή μετεξέλιξη των επιχειρήσεων μας, από τον Ιούλιο, άλλωστε, περιπολεί μαζί μας και το Πολεμικό Ναυτικό, συνδράμοντας ουσιαστικά στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Παράλληλα, το πιο ουσιαστικό είναι ότι προχωρούμε σε διεθνείς συνεργασίες για την υποδοχή αυτών των ανθρώπων. Ήδη με το Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης και με την Ύπατη Αρμοστεία για τους Πρόσφυγες προχωρούμε σε συμφωνίες ώστε να πάμε στην Ευρώπη και να ζητήσουμε «έξτρα» χρηματοδότηση για ανθρωπιστικούς λόγους. Πέρα από αυτό θέτουμε και “ψηλά τον πήχη” απέναντι στις Ευρωπαϊκές προσδοκίες για τη χρηματοδότηση των επιχειρήσεων αυτών. Υπάρχουν δύο ζητήματα, που πρέπει να χρηματοδοτήσουν. Πρώτα απ΄όλα τη λειτουργία των σκαφών μας και τη μετακίνηση του προσωπικού μας για να κάνουμε αυτή την επιχείρηση “Ποσειδώνας” και δεύτερον αφού έρχονται αυτοί οι άνθρωποι στη χώρα να μπορέσουμε να προσφέρουμε τις πρώτες υπηρεσίες, οι οποίες είναι απαραίτητες. Υπηρεσίες υγείας, υγιεινής, περίθαλψης, για τα πρώτα 24ωρα ώστε μετά να αναλάβει η Ελληνική Αστυνομία και με τα Κέντρα που έχει σε όλη την Ελλάδα να μπορέσει να δει πως θα διαχειριστεί όλους αυτούς τους ανθρώπους.
Σχετικά με το ποια είναι στη συνέχεια η τύχη αυτών των ανθρώπων κι αν μπορούμε να τους στείλουμε πίσω.
ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Στέλνουμε πίσω πολλούς από όσους βρίσκονται στην Ελλάδα ως οικονομικοί μετανάστες, τους οποίους και έχουμε στα Κέντρα Φιλοξενίας και Πρώτης Υποδοχής, μέχρι να ξεκινήσει η διαδικασία της προώθησής τους πίσω στον τόπο τους. Όσον αφορά όμως στους πρόσφυγες δεν προχωράμε σε αυτή τη διαδικασία και οι ίδιοι ψάχνουν να βρουν τρόπους για να προχωρήσουν σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες και ζητούν Άσυλο ή πηγαίνουν για να επανενωθούν με μέλη των οικογενειών τους που ήδη έχουν καταφύγει εκεί.
Σχετικά με τις διαπραγματεύσεις που ξεκινά σήμερα η Ελληνική Κυβέρνηση με την Τρόϊκα στο Παρίσι, όσο και τα λάθη που έχουν παρατηρηθεί, όπως ο ΕΝΦΙΑ:
ΥΝΑ, Μ. Βαρβιτσιώτης: Δεν υπάρχει κανένας, ο οποίος δεν αναγνωρίζει ότι έγιναν λάθη. Πρώτα τα αναγνώρισε το Υπουργείο Οικονομικών και θα έρθει και η νομοθετική ρύθμιση που θα τα αναγνωρίσει. Από εκεί και πέρα, εγώ είμαι αισιόδοξος για τη σημερινή πορεία των διαπραγματεύσεων της Ελληνικής Κυβέρνησης με την Τρόϊκα. Άλλωστε, είναι η αξιολόγηση του προγράμματος του οποίου έχουμε πετύχει πολλούς στόχους και πιστεύω ότι θα γίνει στη συνέχεια και μια ευρύτερη πολιτική διαπραγμάτευση στην οποία θα τεθεί και το βασικό και κυρίαρχο θέμα του χρέους και της αναχρηματοδότησης της Ελληνικής Οικονομί