Με τη πρώτη συνεδρίαση του
Περιφερειακού Συμβουλίου του Β.Αιγαίου μετά την ανάληψη καθηκόντων από την κα
Καλογήρου και την είσοδο σε θέματα ουσίας φάνηκαν
όλες οι παθογένειες του συστήματος.
Η "πολιτική-προγραμματική"
τοποθέτηση της κας Καλογήρου ήταν απλά ένα ευχολόγιο που δεν συνδεόταν σε
καμία περίπτωση με τη ημερήσια διάταξη του περιφερειακού συμβουλίου, αλλά ούτε
και με τις επιτροπές που συστήθηκαν, η οποία θα έπρεπε να αποτυπώνει το πως
"το όραμα" της παράταξης της θα γίνει πράξη: η σύσταση των επιτροπών
περιβάλλοντος και αγροτικής ανάπτυξης άφησε σοβαρά αντικείμενα (όπως τον
αναπτυξιακό σχεδιασμό, τον τουρισμό, την απασχόληση, την κοινωνική πολιτική αλλά
και την νησιωτική πολιτική) σε δεύτερη μοίρα, αφού μάλιστα δήλωσε ότι αυτές
είναι οι προτεραιότητες της παράταξης της. Κατά
την άποψη μας οι δύο επιτροπές μπορούσαν να είχαν γενικότερο χαρακτήρα:
ανάπτυξης και απασχόλησης η πρώτη και κοινωνικής πολιτικής και ποιότητας ζωής η
δεύτερη περιλαμβάνοντας βέβαια και τις αρμοδιότητες των επιτροπών που
συστήθηκαν.
Το δεύτερο σημαντικό θέμα που ήρθε στην επιφάνεια άμεσα είναι η σύγχυση
που επικρατεί στους αιρετούς - και όχι μόνο - μεταξύ σκοπιμότητας και
νομιμότητας. Τα πολιτικά πρόσωπα και όργανα αποφασίζουν για θέματα σκοπιμότητας
(πχ. τη χρηματοδότηση ενός έργου) αλλά
όχι για θέματα νομιμότητας (πχ. με ποιες διαδικασίες θα υλοποιηθεί το έργο
αφού αυτές τις καθορίζει ο νόμος). Η παρουσία των ιδιοκτητών ελαιοτριβείων που
απαιτούσαν να ληφθεί απόφαση για ανανέωση των προσωρινών αδειών λειτουργίας
μέχρις ότου το ΥΠΕΚΑ προχωρήσει σε αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, υπογραμμίζει
τις κεκτημένες συνήθειες αιρετών και ομάδων συμφερόντων. Οι ελαιοτριβείς
ζητούσαν με επιμονή από ένα όργανο να "ψηφίσει" την
"αναστολή" εφαρμογής του νόμου όπως γίνεται κατά συρροή για πολλά
χρόνια μέσα στο πλαίσιο του πελατειακού συστήματος όπου οι υπεύθυνοι για την
τήρηση του νόμου "κάνουν" τα στραβά μάτια για παραβάσεις της
νομοθεσίας προκειμένου να δεσμεύουν πολιτικά-εκλογικά "τους
παραβάτες" μέσω των προσωρινών αδειών λειτουργίας. Πράγματι το θέμα των
προσωρινών αδειών λειτουργίας, που αφορά και άλλους επιχειρηματικούς κλάδους,
είναι σοβαρό αφού δεν επιτρέπει σε επιχειρήσεις να λειτουργήσουν και πρέπει να
αντιμετωπιστεί ριζικά, όχι όμως σε βάρος του περιβάλλοντος, της ποιότητας ζωής
και του δημοσίου συμφέροντος γενικότερα. Το ίδιο ριζικά πρέπει να
αντιμετωπιστεί και η σύγχυση που επικρατεί ότι ένα αιρετό σώμα μπορεί να
αποφασίζει για το αν θα εφαρμοστεί ο νόμος ή όχι.
Το τρίτο θέμα που εμφανίστηκε στη συνεδρίαση ήταν η διάκριση των
παρεμβάσεων μεταξύ περιφέρειας και δήμου με τη ευκαιρία της πραγματικής
ανάγκης για κοινωνική παρέμβαση. Το ερώτημα απλό: θα λειτουργούν παράλληλες
κοινωνικές δομές όπως δημοτικό και περιφερειακό παντοπωλείο ή τα κοινωνικά
θέματα είναι κυρίως δημοτικό θέμα και η περιφέρεια συνεργάζεται και συνδράμει
όπως μπορεί. Η αντίθετα, υπάρχει ανταγωνισμός στη δημιουργία παράλληλων δομών για
να "φαινόμαστε στους πολίτες"; Άποψη μας είναι ότι βασικός ρόλος της
περιφέρειας είναι ο αναπτυξιακός και
μέσω αυτού συνεργάζεται με τους δήμους και άλλους τοπικούς φορείς για την
καλύτερη υλοποίηση των στόχων που πρέπει να είναι κοινοί. Ειδικά στα κοινωνικά
θέματα οι δήμοι και οι άλλοι τοπικοί φορείς βρίσκονται πλησιέστερα στους
πολίτες και είναι σε θέση να έχουν καλύτερη γνώση των αναγκών τους. Ας μην
μπλεκόμαστε όλοι σε όλα. Ειδικά στα νησιά τα θέματα τοπικής σημασίας όπου ο
δήμος μπορεί να είναι περισσότερο αποτελεσματικός είναι περισσότερα απ’ότι στην
ηπειρωτική Ελλάδα.
Το τέταρτο θέμα, που αφορά τη σχέση της τοπικής με την εθνική πολιτική,
είναι η ευκολία με την οποία η παράταξη της κας Καλογήρου - που ανήκει στη ΝΔ
και στηρίχθηκε από αυτήν - υιοθέτησε ψηφίσματα που έβαλε η αντιπολίτευση και
έρχονται σε απόλυτη αντίθεση με την
κεντρική πολιτική σε δύο θέματα: την παραχώρηση των αεροδρομίων σε
ιδιώτες και την αντιμετώπιση των προβλημάτων των οργανισμών κοινωνικής πρόληψης,
μετά από τις δραματικές περικοπές των προϋπολογισμών τους. Δεν μπορεί η κα
Καλογήρου να εκθειάζει την κυβέρνηση που εκπληρώνει τις υποσχέσεις δίνοντας από
το πλεόνασμα του προϋπολογισμού 70.000€ για τους άστεγους και την ίδια στιγμή
να καταψηφίζει κεντρικές επιλογές της που αφορούν στην υποβάθμιση των ίδιων των
κοινωνικών δομών που δεν θα μπορούν να λειτουργούν για να φέρουν σε πέρας το
στόχο τους. Αντιφάσεις που στοχεύουν μάλλον στη δημιουργία εντυπώσεων. Και για
να μην υπάρχει παρεξήγηση: υπερψηφίσαμε και τα δύο ψηφίσματα αφού ταυτίζονται
με τις απόψεις μας, που τις έχουμε
βεβαίως διατυπώσει προεκλογικά και δημόσια.
Συμπέρασμα από τη 1η συνεδρίαση: υπάρχουν πολλά κακώς κείμενα ριζωμένα
στις πολιτικές πρακτικές που πρέπει να
αντιμετωπιστούν. Ο ρόλος μας δύσκολος,
αλλά οφείλει να είναι ουσιαστικός. Άλλωστε, αποτελεί και τον λόγο της
δικής μας εμπλοκής στη τοπική πολιτική. Πιστεύω ότι οι πολίτες που μας
παρακολουθούν περιμένουν από τη παράταξη ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ να
τοποθετείται με ευθύτητα στα θέματα που θίγονται παραπάνω γιατί είναι σημαντικά θέματα αρχών και
θεσμών. Και εκτιμούμε ότι η ελληνική κρίση αφορά πρώτα απ’ όλα αυτούς τους
τομείς, ενώ τα οικονομικά προβλήματα πηγάζουν από αυτά, ακριβώς επειδή για
χρόνια η λειτουργία των θεσμών είχε υποβαθμιστεί και αλλοιωθεί και οι αρχές
είχαν καταπατηθεί.
Και βέβαια η διόρθωση των
παθογενειών θα πρέπει να γίνει με μια νέα φιλοσοφία διακυβέρνησης και
καθημερινής δουλειάς τόσο του Περιφερειακού Συμβουλίου όσο και της Περιφέρειας
στο σύνολο της: χρειαζόμαστε άμεσα
στρατηγική και σχέδιο δράσης βασισμένο
σε δεδομένα και γνώση που θα έχει συναποφασιστεί με τους ενδιαφερόμενους. Η
εκπόνηση του Επιχειρησιακού Σχεδίου της Περιφέρειας που οφείλει να ολοκληρωθεί
σε 6 μήνες από την ανάληψη της νέας αρχής (δηλαδή 4 μήνες από σήμερα) δεν
μπορεί να είναι απλά μια διαδικασία που επιβάλει ο νόμος, αλλά ένα εργαλείο
δουλειάς. Ερώτηση: πότε θα ξεκινήσουν οι διαδικασίες εκπόνησης του και πως οι
παρατάξεις του Περιφερειακού Συμβουλίου θα συνεργαστούν για την εκπόνηση του;
Εμείς δηλώνουμε παρόντες.
Γιάννης Σπιλάνης
Περιφερειακός Σύμβουλος με τη
παράταξη ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ