Κυριακή 18 Ιανουαρίου 2015

ΤΙΜΕΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΚΑΙ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑΣ

Του Γιάννη Σπιλάνη

Αν και η τιμή του πετρελαίου -που με βάση τις αναλύσεις των εταιρειών και των ειδικών αποτελούσε πάνω από το 60% του λειτουργικού κόστους των πλοίων της ακτοπλοϊας- έχει μειωθεί περίπου στο 50% μέσα σε μερικούς μήνες, επικρατεί σιγή ιχθύος για τις τιμές των εισιτηρίων. Απλώς σταμάτησαν οι γκρίνιες των εταιρειών και οι δικαιολογίες του κ. Βαρβιτσιώτη. Αλλωστε στην Ελλάδα έχουμε συνηθίσει οι ιδιωτικές εταιρείες και κράτος να λειτουργούν με τέτοιο τρόπο ώστε να ιδιωτικοποιούνται τα κέρδη (πληρώνοντας ελάχιστους φόρους με το σύστημα φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής που επικρατεί) και να κοινωνικοποιούνται τις ζημιές μετακυλώντας τις μέσω των ζημιών των τραπεζών στο κοινωνικό σύνολο, σε μη καταβολή μισθών, σε μη καταβολή λιμενικών τελών, σε μη απόδοση ΦΠΑ κλπ. Αλήθεια όταν πριν το 2009 οι εταιρείες έκαναν τεράστια κέρδη και απόσβεναν τα νέα πλοία μέσα σε 5-6 χρόνια. πιο ήταν το «δικό μας μερτικό»;

Με την ευκαιρία να ρωτήσουμε με βάση ποιά τιμή πετρελαίου υπολογίστηκε το μίσθωμα της άγονης γραμμής του Ανατολικού Αιγαίου που έχει ανατεθεί ενώ παράλληλα έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός; Υπάρχει ρήτρα για μείωση του τιμήματος όταν μειώνεται η τιμή του καυσίμου ή ισχύει το «ότι ανεβαίνει δεν κατεβαίνει;»

Η μείωση των τιμών των καυσίμων χωρίς αντίστοιχη μείωση των εισιτηρίων αεροπλάνων και πλοίων καθιστά ακόμη λιγότερο ελκυστικά τα νησιά σε σχέση με την ηπειρωτική χώρα αφού αυξάνει τη ψαλίδα των τιμών για ισοδύναμες μετακινήσεις σε στεριά και θάλασσα. «Ευτυχώς» που υπάρχουν και τα συνεχώς αυξανόμενα διόδια στους αυτοκινητοδρόμους που ισορροπούν σε ένα βαθμό τη κατάσταση. 

Προβλέπεται η ρήτρα μείωσης της επιδότησης όταν μειώνεται το λειτουργικό κόστος; Πότε άραγε θα εφαρμοστεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία για έλεγχο του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος όπου προβλέπεται να ελέγχονται τα οικονομικά τους και να λειτουργούν με ένα λογικό κέρδος;

Η πρόταση μας είναι ξεκάθαρη. Η λειτουργία των υπηρεσιών δημοσίου συμφέροντος, όπως η ακτοπλοϊα και η χρέωση τους πρέπει:
- να είναι διαφανής,
- να γίνεται διαρκής έλεγχος της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και
- το σύστημα λήψης αποφάσεων να βασίζεται στις ανάγκες των χρηστών (κατοίκων και επιχειρήσεων).

Τέλος, εντύπωση προκαλεί ότι το πολιτικά κόμματα και οι φορείς των νησιών παραμένουν σιωπηλοί σ’αυτές τις εξελίξεις. Η έλλειψη ρεαλιστικών προτάσεων πολιτικής ήταν πάντα μια αδυναμία.

Εμείς έχουμε προτάσεις και τις βάζουμε στον διάλογο.


Γιάννης Σπιλάνης
Υποψήφιος Βουλευτής Λέσβου με τον συνδυασμό «ΠΡΑΣΙΝΟΙ – ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΑΡΙΣΤΕΡΑ»
Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου
Περιφερειακός Σύμβουλος Β.Αιγαίου με τον συνδυασμό ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ ΖΩΗΣ με το ΑΙΓΑΙΟ
Τ. Γενικός Γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής