Δευτέρα, 27 Αυγούστου 2012

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ Κ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ , ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ



Παρέμβαση κατά τη συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, για το σχέδιο νόμου για τα κέντρα κράτησης.

Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Όπως είναι γνωστό το ζήτημα της αντιμετώπισης της παράνομης μετανάστευσης απασχολεί εντόνως την ελληνική κοινή γνώμη, όχι μόνο τον τελευταίο καιρό αλλά τα τελευταία χρόνια και αποτελεί ένα διαρκές ζήτημα αιχμής για την πολιτική ατζέντα.


Η εφαρμογή της νομιμότητας στο Κέντρο της Αθήνας έναντι πάντων είναι ζήτημα Δημοκρατίας. Είναι προϋπόθεση ενάσκησης δικαιωμάτων από κάθε κάτοικο. Δε μπορεί αυτό να σημαίνει μεταφορά του προβλήματος από τη μία περιοχή στην άλλη. Όποιος κλείνει τα μάτια στη βία, από όπου και αν προέρχεται εθελοτυφλεί. Εδώ, πρέπει να προστατεύσουμε το Κράτος Δικαίου, να σταματήσουν οι ομάδες βίας να υποκαθιστούν το Κράτος.

Το αβάσιμο και ατυχές της αναφοράς περί κατακόρυφης αύξησης της παράνομης μετανάστευσης δεν προκύπτει από τους αριθμούς. Είναι προφανές ότι η ροή του Έβρου αυξήθηκε και για αυτόν το λόγο υλοποιούνται συγκεκριμένα μέτρα, ωστόσο, την ίδια ώρα, η ροή μέσω των θαλασσίων συνόρων μας μειώθηκε κατακόρυφα κατά 100%.

Αντίθετα, νομοθετικά βήματα έγιναν μόνο κατά τα τελευταία δύο χρόνια. Σε αυτά στηρίζεται όχι μόνο η πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που κυρώνεται με το υπό συζήτηση Νομοσχέδιο, αλλά και το σύνολο των ενεργειών για την αντιμετώπιση του φαινομένου.

Το κεφάλαιο που πρέπει να ανοίξουμε επειγόντως και χωρίς σημαίες ευκαιρίας είναι αυτό της πλήρους υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την διαχείριση των Ροών της Παράνομης Μετανάστευσης και της αναδιαπραγμάτευσης του ΔΟΥΒΛΙΝΟ ΙΙ. Πρέπει προφανώς να προχωρήσουμε στην υλοποίηση των νομοθετικών βημάτων που έγιναν τα τελευταία δύο χρόνια. Πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο,  επικαιροποιημένο και συμφωνημένο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σχέδιο δράσης, για την αντιμετώπιση της παράνομης μετανάστευσης συνολικά, στο οποίο ωστόσο είναι απαραίτητη η συνεργασία με τους Ευρωπαίους εταίρους μας και δη του Νότου.

Συγκεκριμένα, θεωρούμε ότι το πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης στην Ελλάδα δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί δραστικά εάν δεν δημιουργηθούν ισομερώς σε όλη την επικράτεια Κέντρα και Μονάδες Πρώτης Υποδοχής και εγκαταστάσεων Κράτησης αλλοδαπών που δεν δικαιούνται διεθνούς προστασίας και κατά συνέπεια πρέπει να επιστρέψουν στις χώρες τους, με διαδικασίες εθελοντικού επαναπατρισμού ή και απελάσεων.



·   Απαραίτητη προϋπόθεση για την δημιουργία των Κέντρων και των Μονάδων αυτών πρέπει να είναι η προηγούμενη συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες.
 
·  Η δημιουργία τέτοιων χώρων παραμονής που θα πληρούν όλες τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ασφαλείας,  θα συνεισφέρει στον περιορισμό της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας παράνομων αλλοδαπών στην ελληνική επικράτεια, που ενέχει ως ενδεχόμενο την λάθρα μετακίνησή τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

·     Επίσης, θα αποστείλει το ακόλουθο σαφές μήνυμα που είναι και ευρωπαϊκό σε εκείνους τους  μετανάστες, που επιθυμούν να εισέλθουν παράνομα στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδος:

·     Εάν υποβάλετε αίτημα για παροχή ασύλου  ή διεθνούς προστασίας, τούτο θα εξετασθεί άμεσα και με τον πιο σύγχρονο τρόπο, σύμφωνα με τους νέους σύγχρονους νόμους της χώρας μας.

·     Στην περίπτωση όμως που δεν δικαιούσθε άσυλο, τότε θα γνωρίζετε ότι δεν θα μπορείτε να περιφέρεσθε ανεξέλεγκτα στην χώρα, αλλά θα είστε σε χώρο κράτησης με σκοπό την επιστροφή σας στον τόπο καταγωγής σας.

·     Τούτο θα συνεισφέρει στην θεαματική μείωση των παράνομων εισόδων, ακριβώς διότι θα είναι εκ των προτέρων γνωστό, ότι δεν θα υπάρχει δυνατότητα ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας ούτε εντός ούτε εκτός της ελληνικής επικράτειας.  


Ειδικότερα σε σχέση με τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις του υπό συζήτηση νομοσχεδίου είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε ότι η ευθύνη της φύλαξης ανήκει στην ΕΛΑΣ. Τώρα, ως προς την παροχή δυνατότητας ανάθεσης της φύλαξης των εγκαταστάσεων σε προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών που θα έχει ειδική εκπαίδευση, αυτό αποτελεί ένα μέτρο που αν λειτουργήσει σωστά και με όλα τα νομικά εχέγγυα υπό την ευθύνη της ΕΛΑΣ, θα δώσει και ευκαιρίες απασχόλησης σε αρκετούς πολίτες συγκεκριμένων περιοχών.

Επίσης, θα μπορούσε να λειτουργήσει θετικά αναφορικά με το επίπεδο της παρεχόμενης φύλαξης.
Εξάλλου, ίσως επιφέρει και έσοδα αφού υπάρχει η πρόβλεψη ότι την εκπαίδευση των υπαλλήλων των ιδιωτικών εταιρειών θα αναλάβει η ΕΛ.ΑΣ.

Σε σχέση με την επιλογή του προσωπικού όχι μόνο των εταιρειών φύλαξης, αλλά σε σχέση με το σύνολο των εταιρειών παροχής υπηρεσιών, δηλαδή σίτισης, στέγασης και υγιεινής, στα Κέντρα και Μονάδες Πρώτης Υποδοχής και εγκαταστάσεων Κράτησης, πρέπει να τηρείται η αρχή της εντοπιότητας, η Διαφάνεια καθώς και να καθορίζονται συγκεκριμένα, γνωστά σε όλους και αξιοκρατικά Κριτήρια στην επιλογή τόσο των εταιρειών όσο και του προσωπικού αυτών. Για αυτό κ. Υπουργέ πιστεύουμε ότι είναι ανάγκη να προστεθεί άρθρο στο νομοσχέδιο προκειμένου να γίνει σχετική πρόβλεψη, κυρίως για την προτεραιότητα των τοπικών φυσικών, υλικών και ανθρωπίνων πόρων του εκάστοτε Νομού, που θα φιλοξενεί τέτοιου είδους κέντρα.

Τέλος κ. Πρόεδρε, θεωρώντας ότι το ζήτημα της παράνομης μετανάστευσης ως μείζονος εθνικής σημασίας και εμμένοντας στις αρχές της συνέχειας καθώς και της διάρκειας στην εφαρμογή της νομιμότητας, ως πρωτογενές στοιχείο της δημοκρατίας μας, ως ΠΑΣΟΚ προτείνουμε συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής με τη συμμετοχή των Αρχηγών για το Πόρισμα της Διακομματικής Επιτροπής, που έγινε πέρυσι για την Μετανάστευση.

Σύμφωνα με τα ανωτέρω θα υπερψηφίσουμε το υπό συζήτηση νομοσχέδιο