Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2013

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΥΣΚΕΨΕΙΣ ΤΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΤΗΣ ΧΙΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΗΓΕΣΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΛΙΜΑΝΙ



Όπως είναι γνωστό για το θέμα έγιναν δύο συσκέψεις, η πρώτη στον Πειραιά στις 25.10.2012 και η δεύτερη στη Χίο στις 19.01.2013. Οι συσκέψεις προκλήθηκαν από τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, καθ. κ. Κ. Μουτζούρη και συμμετείχε σε αυτές ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης. Επίσης έλαβαν μέρος, μεταξύ άλλων, ο αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Χίου κ. Κ. Γαννιάρης, ο δήμαρχος Χίου κ. Π. Λαμπρινούδης, ο Βουλευτής Χίου Κώστας Τριαντάφυλλος και στη σύσκεψη της 19ης Ιανουαρίου ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χίου κ. Γ. Γεωργούλης.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης σύσκεψης αποφασίστηκε να ζητηθούν από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες[1] να καταθέσουν εγγράφως τις απόψεις τους σχετικά με το νέο λιμάνι της Χίου. Παράλληλα με έγγραφό του στις 7.12.2012 ο ΓΓ Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής ζήτησε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Υποδομών να ενημερώσει για το εάν είναι δυνατή η ένταξη του έργου στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου «ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑ».
Σύμφωνα με τις απαντήσεις αυτές ο φάκελος του νέου λιμανιού θεωρείται «μέσης ωριμότητας» δεδομένου ότι λείπουν:
Σε επίπεδο μελετών: α) Η οριστική μελέτη του κτιρίου εξυπηρέτησης επιβατών, εκτιμώμενου ύψους 160.000 €. Σημειώνεται ότι το ο κτίριο εξυπηρέτησης επιβατών εντάσσεται στην Α’ φάση του έργου.
β) Η επικαιροποίηση της υπάρχουσας μελέτης χρηματοοικονομικής αξιολόγησης του έργου και η σύνταξη φακέλου μεγάλου έργου, εκτιμώμενου ύψους 18.500 €. Η επικαιροποίηση της οικονομοτεχνικής μελέτης σκοπιμότητας είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή αίτησης/φακέλου μεγάλου έργου[2].
Η εκτιμώμενη διάρκεια εκπόνησης των μελετών από τη στιγμή της χρηματοδότησής τους και η είναι μέγιστο οι 12 μήνες.
Σε επίπεδο αδειοδοτήσεων και διοικητικών ενεργειών υπολείπονται: α) Ολοκλήρωση της διαδικασίας έκδοσης απόφασης παραχώρησης δικαιώματος χρήσης αιγιαλού και παραλίας. β) Απόφαση του φορέα του έργου (Λιμενικό Ταμείο Χίου) για σύμφωνη γνώμη υλοποίησης του έργου από την ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ. γ) Έκδοση θετικής γνωμοδότησης ΓΕΝ ως προς την οριστική μελέτη του έργου. δ) Έκδοση θετικής γνωμοδότησης αρμόδιας Εφορείας Κλασικών Προϊστορικών Αρχαιοτήτων επί της οριστικής μελέτης του έργου. ε) Έκδοση θετικής γνωμοδότησης της αρμόδιας Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων επί της οριστικής μελέτης του έργου. στ) Ορισμός αποφαινόμενων οργάνων από την ΕΣΑΛ
Ο αρχικός εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου «νέος λιμένας Χίου» ανέρχεται σε 77,5 εκατομμύρια Ευρώ και ο χρόνος υλοποίησης προσδιορίζεται στα 4 έτη από την έναρξη των εργασιών. Το ποσό αυτό προκύπτει από την οικονομική επικαιροποίηση του έργου που έχει προβεί η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ και κατανέμεται στις φάσεις που προέβλεπε η αρχική μελέτη ως εξής: Έργα Α’ φάσης 64.786.000 Ευρώ και έργα Β’ φάσης 12.760.000 Ευρώ.
Ως προς τη χρηματοδότηση του έργου το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Υποδομών σημειώνει ότι το έργο εμπίπτει στον «Άξονα Προσπελασιμότητα» του τομεακού του προγράμματος, όπως και στον αντίστοιχο του ΠΕΠ Βορείου Αιγαίου. Στο Τομεακό πρόγραμμα υπάρχει υπερδέσμευση (overbooking) και η ένταξη του έργου, εφόσον ολοκληρωθούν οι παραπάνω προαπαιτούμενες ενέργειες, θα οδηγήσει σε απαίτηση συνολικών πόρων του προγράμματος ύψους 230 εκ. Ευρώ, δηλαδή 215% περισσότερα από τις διαθέσιμες πιστώσεις. Επιπλέον υπογραμμίζεται ότι όλες η ενέργειες (ωρίμανση, αδειοδοτήσεις, ένταξη κλπ) και η ολοκλήρωση του έργου, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί κατά την τρέχουσα περίοδο θα πρέπει να γίνει έως τις 31.12.2015, δηλαδή εντός του χρόνου ολοκλήρωσης του προγράμματος. Απαντώντας δε στο ερώτημα του ΓΓ Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, της 17ης Δεκεμβρίου, αν είναι δυνατή η χρηματοδότηση από το τομεακό πρόγραμμα προτείνει την εξέταση της ένταξης για χρηματοδότηση στην επόμενη προγραμματική περίοδο, 2014 – 2020.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω δεδομένα ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης πρότεινε να χρηματοδοτηθούν από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου Ανάπτυξης οι δύο μελέτες που υπολείπονται για το νέο λιμένα, ώστε να υπάρχει πλήρης ωριμότητα του συνόλου του έργου ενόψει εξέτασης χρηματοδότησης του κατά τη νέα χρηματοδοτική περίοδο. Σημειώνεται ότι η διαπραγμάτευση για το πρόγραμμα της νέας περιόδου είναι σε εξέλιξη και δεν είναι γνωστή η αρχιτεκτονική του, όπως και το ύψος των πόρων που θα διατεθούν στη χώρα μας.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης, προέβη επιπλέον σε πρόταση για τη χρηματοδότηση μελέτης για τη επέκταση και αναβάθμιση του υφιστάμενου κεντρικού λιμένα. Η χρηματοδότηση μπορεί να εξασφαλιστεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αν το περιφερειακό και το δημοτικό συμβούλιο αποφασίσουν θετικά προς τούτο και το αιτηθούν στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
 Η πρόταση που έχει τύχει επεξεργασίας από τον ΓΓ Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής, καθηγητή του ΕΜΠ κ. Κ. Μουτζούρη, μπορεί να εξασφαλίσει την κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του υφιστάμενου λιμένα, την προσέγγιση πλοίων κρουαζιέρας και την επέκταση της χερσαίας ζώνης ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των διεθνών κανονισμών εξασφαλίζοντας τις λειτουργίες που προβλέπονται από αυτούς.
Η πρόταση δεν δρα ανταγωνιστικά προς το σχεδιασμό για το νέο λιμάνι, αλλά αντίθετα δημιουργεί τη δυνατότητα διασφάλισης λύσεων για τη Χίο και την ανάπτυξή της. Επιπλέον με την πρόταση αυτή μπορεί να βελτιωθεί καθοριστικά το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης στην περιοχή του λιμανιού.
Κατά τον Κωστή Μουσουρούλη η ενεργειακή εξασφάλιση του νησιού που έχει ήδη γίνει, η επέκταση του αεροδρομίου που έχει καταστεί πλέον δυνατή μετά τις απαλλοτριώσεις και η λύση που προτείνεται για τις λιμενικές υποδομές αποτελούν τρεις καίριες παρεμβάσεις για την ανάπτυξη της Χίου.


[1] ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ, Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (ΓΓ Δημοσίων Έργων και ΓΓ Δημοσίων Επενδύσεων)
[2] Στα μεγάλα έργα κατατάσσονται αυτά που υπερβαίνουν σε συνολικό προϋπολογισμό το 50 εκ. Ευρώ. Αυτά εγκρίνονται ξεχωριστά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το ποσοστό συμμετοχής της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθορίζεται με βάση τις οικονομοτεχνικές εκτιμήσεις του έργου. Το ποσοστό συμμετοχής της ΕΕ καθορίζεται με βάση τα αναμενόμενα έσοδα του έργου και συνήθως είναι μικρότερο του ποσοστού χρηματοδότησης των έργων που είναι κάτω από 50 εκ.