Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2013

ΟΞΥΝΕΤΑΙ Η ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΙΜΑΝΙΑ



Οξύνεται η αντιπαράθεση μεταξύ των φορέων για το μέλλον της ελληνικής λιμενικής βιομηχανίας, όσο το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το ΤΑΙΠΕΔ για να αποφασίσει αν θα προχωρήσει με παραχωρήσεις ή πωλήσεις φτάνει στο τέλος του.

Χθες, η Ενωση Λιμένων Ελλάδος ΕΛΙΜΕ , που αντιπροσωπεύει τις διοικήσεις των λιμανιών, λίγες ημέρες αφότου η Διεθνής Ναυτική Ενωση εξέφρασε τη θέση της υπέρ των πωλήσεων για τα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, πέρασε στην αντεπίθεση και επαναδιατύπωσε τη θέση της για λιμάνια υπό το μετοχικό έλεγχο του Δημοσίου, της αυτοδιοίκησης, των Επιμελητηρίων ή φορέων της ναυτιλιακής και λιμενικής βιομηχανίας, χωρίς πώληση του συνόλου των μετόχων τους. 

Θέση που, όπως υπογραμμίζει, συμπεριελήφθη στην ουσία και στο Μνημόνιο ΙΙΙ, αφού, όπως σημειώνει, ως η πλέον αποδεκτή μετεξέλιξη θεωρείται η παραχώρηση χερσαίων χώρων ή δραστηριοτήτων για νέες επενδύσεις.

Το μοντέλο αυτό ανάπτυξης της λιμενικής βιομηχανίας, προσθέτει, έχει αποδεχθεί στην πρόσφατη γενική της συνέλευση και η ESPO (Ευρωπαϊκή Ενωση Λιμένων), ισχύει δε στο 96% των ευρωπαϊκών λιμανιών.


Υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων

Από την άλλη πλευρά, η ΔΕΝ, που αντιπροσωπεύει την πλειονότητα των εταιρειών πελατών των ελληνικών λιμανιών (στο εμπορικό φορτίο), κατά τη διάρκεια της καθιερωμένης εκδήλωσης για το νέο έτος, όπως επεσήμανε και ο πρόεδρος της Ενωσης, Γιάννης Χατζηαντωνίου, στην τοποθέτησή του τάχθηκε υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων.

«Για τις σχεδιαζόμενες αποκρατικοποιήσεις του ΟΛΠ Α.Ε. και ΟΛΘ Α.Ε., η θέση της Ενώσεώς μας είναι υπέρ της ιδιωτικοποίησης των φορέων παροχής λιμενικών υπηρεσιών, η οποία έπρεπε να είχε προχωρήσει πιο έγκαιρα και χωρίς καθυστερήσεις, με την πολιτεία να θέτει τους κατάλληλους κανόνες και ρυθμιστικούς φορείς σε λειτουργία».

Οπως έχει σημειώσει ο πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ, Γιώργος Ανωμερίτης, «η διατήρηση του δημόσιου ιδιοκτησιακού χαρακτήρα των εθνικής σημασίας λιμένων, με στόχο την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της ελληνικής οικονομίας και των επιχειρήσεων της χώρας και η παραχώρηση σε ιδιώτες επενδυτές νέων λιμενικών έργων και υπηρεσιών μέσω συμβάσεων παραχώρησης, είναι η μοναδική λύση».

Οπως έχει αποκαλύψει η «Ν», το ΤΑΙΠΕΔ έχει αποδεχθεί προτάσεις ενδιαφέροντος για επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια από εταιρείες μεγαθήρια, πολύ γνωστές στην Ελλάδα, αλλά και άλλες οι οποίες δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές στο ελληνικό κοινό.

Για παράδειγμα, το ενδιαφέρον τους έχουν εκφράσει κολοσσοί, όπως η Cosco, η Hutchison, η China Merchant, η Shanghai International Port, η PSA, η APM Terminal, η Mediterranean Shipping Company, η CMA CGM, αλλά και η Eurogate.

Αλλά και άλλες εταιρείες που κάνουν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους στα ελληνικά πράγματα, όπως η Adani, η ABG Ports, η Essar Ports από την Ινδία και η AIM, η SSA Marine και η Santos Brasil από την άλλη πλευρά του Ατλαντικού.


Δύο συνισταμένες

Καθοριστικό ρόλο στην τελική απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ για το πώς θα προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις στα λιμάνια αναμένεται να παίξουν δύο συνισταμένες. Η πρώτη αφορά στα έσοδα που θα έχει τη δυνατότητα να εισπράξει το ΤΑΙΠΕΔ από την εκμετάλλευση των λιμανιών. Σε αυτή την περίπτωση, οι πωλήσεις μετοχών έχουν το πρώτο λόγο, αφού δύσκολα οι παραχωρήσεις θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα, ώστε να εξυπηρετηθεί το χρέος της χώρας.

Από την άλλη, όμως, η θέση της τρόικας, όπως έχει εκφραστεί τουλάχιστον στη σύμβαση (μνημόνιο), φαίνεται να προωθεί τις παραχωρήσεις, αφού άλλωστε είναι και το μοντέλο που επικρατεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Παράλληλα, οι Ευρωπαίοι, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν εκφράσει την ανησυχία τους για το ενδεχόμενο να αναπτυχθούν στην Ελλάδα ιδιωτικά μονοπώλια στο χώρο της λιμενικής βιομηχανίας.


Επιβεβαίωση

Το ενδιαφέρον εταιρειών από την Ινδία για επενδύσεις σε ελληνικά λιμάνια και κυρίως στη Θεσσαλονίκη, εξέφρασε, χθες το απόγευμα, στον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστή Μουσουρούλη, η ομόλογός του από την Ινδία.

Η Ινδή υφυπουργός επιβεβαίωσε με τον τρόπο αυτόν τα στοιχεία που είχε αποκαλύψει η «Ν» για το ενδιαφέρον που έχουν εκφράσει στο ΤΑΙΠΕΔ εταιρείες όπως η Adani, η ABG Ports, η Essar Ports, η GMR, η GVK και ο όμιλος Birla.

Επίσης, από την πλευρά της Ινδίας εκφράστηκε η θέληση να υπάρξει μεγαλύτερη ναυτιλιακή συνεργασία ανάμεσα στις δύο χώρες.




naftemporiki.gr