Σε πλήρη αποτελμάτωση παραμένει η ελληνική ακτοπλοΐα παρά την επιστράτευση των ναυτεργατών την εβδομάδα που πέρασε. Η παντελής έλλειψη ρευστότητας των εταιρειών και ο υψηλός δανεισμός τους, που ξεπερνά μακράν το 1 δισ. ευρώ, σε συνδυασμό με τις ακριβές τιμές των καυσίμων και τη μεγάλη κάμψη της επιβατικής κίνησης, συνθέτουν ένα ιδιαίτερα δυσμενές σκηνικό για την «βιομηχανία της θάλασσας».
Κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου θεωρούν υπαρκτό το ενδεχόμενο ακόμα και χρεοκοπίας για ορισμένες εταιρείες. Επισημαίνουν δε πως η προοπτική συγχωνεύσεων και εξαγορών είναι ακόμα πολύ μακρινή, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν προφανείς συνέργειες εξαιτίας του τρόπου που είναι δομημένα τα δρομολόγια, ενώ όσες συνεργασίες είχαν νόημα έχουν ήδη γίνει σε αγορές όπως της Αδριατικής και της Κρήτης.
Με δεδομένο ότι τα περιθώρια παρέμβασης της κυβέρνησης σε κρίσιμα προβλήματα όπως είναι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων και οι ρυθμίσεις των υποχρεώσεων προς τις τράπεζες είναι ανύπαρκτα και υπό το φως της άρνησης της τρόικας να μειωθεί ο ΦΠΑ στα εισιτήρια ώστε να τονωθεί η επιβατική κίνηση, μόνο διαθέσιμο εργαλείο παρέμειναν οι αλλαγές στη ναυτεργασία. Συγκεκριμένα, με το πολυνομοσχέδιο που πυροδότησε την τελευταία κρίση δίνεται η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές να αναδιατάσσουν τα πλοία που χρησιμοποιούν ανάλογα με την εποχή και να περιορίσουν με αυτόν τον τρόπο, αλλά και με άλλες ρυθμίσεις, τις επανδρώσεις.
Με το μισθολογικό κόστος να είναι ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη και ήδη στην Αδριατική να παρατηρείται ευρεία στροφή από την ελληνική στην ιταλική σημαία, η κίνηση κρίθηκε απαραίτητη από ακτοπλόους, κυβέρνηση και συμβούλους που ανέλαβαν να αποτυπώσουν την κατάσταση και να εισηγηθούν προτάσεις.Συγκεκριμένα, έκθεση με τίτλο «Σχέδιο Δράσης για την Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Ακτοπλοΐας», την οποία συνέταξε κατόπιν σχετικής παραγγελίας η σύμβουλος του Δημοσίου Planet, θυγατρική της Εθνικής, προτείνει μεταξύ άλλων: α) τον επαναπροσδιορισμό των αναγκών δρομολόγησης από και προς τους λιμένες της χώρας και την πλήρη εφαρμογή του συστήματος hub & spoke. Να χρησιμοποιούνται, δηλαδή, κάποια λιμάνια ως κομβικά, τα οποία θα εξυπηρετούνται από κύριες γραμμές, και τα υπόλοιπα περιμετρικά λιμάνια να εξυπηρετούνται από τοπικές γραμμές, β) την ομαδοποίηση των γραμμών δρομολόγησης συμπεριλαμβανομένων και των άγονων σε «περιοχές εκμετάλλευσης» ανά γεωγραφικές ενότητες και γ) εκ βάθρων επαναπροσδιορισμός των απαραίτητων υποδομών όπως λιμενικών, οδικών, χώρων στάθμευσης κ.λπ. για την εύρυθμη λειτουργία του ανασχεδιασμένου δικτύου. Ομως ο χρόνος πιέζει και είναι άγνωστο εάν θα αποφευχθεί εν τω μεταξύ κάποιο «ατύχημα». Ο επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρείας ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων XRTC Γιώργος Ξηραδάκης μιλάει ανοιχτά εδώ και μερικούς μήνες για αυτό που πολλοί στον κλάδο διαισθάνονται: αυξημένη πιθανότητα χρεοκοπίας κάποιων εκ των βασικών παικτών της ακτοπλοΐας.
Κορυφαίοι παράγοντες του κλάδου θεωρούν υπαρκτό το ενδεχόμενο ακόμα και χρεοκοπίας για ορισμένες εταιρείες. Επισημαίνουν δε πως η προοπτική συγχωνεύσεων και εξαγορών είναι ακόμα πολύ μακρινή, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν προφανείς συνέργειες εξαιτίας του τρόπου που είναι δομημένα τα δρομολόγια, ενώ όσες συνεργασίες είχαν νόημα έχουν ήδη γίνει σε αγορές όπως της Αδριατικής και της Κρήτης.
Με δεδομένο ότι τα περιθώρια παρέμβασης της κυβέρνησης σε κρίσιμα προβλήματα όπως είναι οι τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων και οι ρυθμίσεις των υποχρεώσεων προς τις τράπεζες είναι ανύπαρκτα και υπό το φως της άρνησης της τρόικας να μειωθεί ο ΦΠΑ στα εισιτήρια ώστε να τονωθεί η επιβατική κίνηση, μόνο διαθέσιμο εργαλείο παρέμειναν οι αλλαγές στη ναυτεργασία. Συγκεκριμένα, με το πολυνομοσχέδιο που πυροδότησε την τελευταία κρίση δίνεται η δυνατότητα στις ακτοπλοϊκές να αναδιατάσσουν τα πλοία που χρησιμοποιούν ανάλογα με την εποχή και να περιορίσουν με αυτόν τον τρόπο, αλλά και με άλλες ρυθμίσεις, τις επανδρώσεις.
Με το μισθολογικό κόστος να είναι ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη και ήδη στην Αδριατική να παρατηρείται ευρεία στροφή από την ελληνική στην ιταλική σημαία, η κίνηση κρίθηκε απαραίτητη από ακτοπλόους, κυβέρνηση και συμβούλους που ανέλαβαν να αποτυπώσουν την κατάσταση και να εισηγηθούν προτάσεις.Συγκεκριμένα, έκθεση με τίτλο «Σχέδιο Δράσης για την Αναδιάρθρωση της Ελληνικής Ακτοπλοΐας», την οποία συνέταξε κατόπιν σχετικής παραγγελίας η σύμβουλος του Δημοσίου Planet, θυγατρική της Εθνικής, προτείνει μεταξύ άλλων: α) τον επαναπροσδιορισμό των αναγκών δρομολόγησης από και προς τους λιμένες της χώρας και την πλήρη εφαρμογή του συστήματος hub & spoke. Να χρησιμοποιούνται, δηλαδή, κάποια λιμάνια ως κομβικά, τα οποία θα εξυπηρετούνται από κύριες γραμμές, και τα υπόλοιπα περιμετρικά λιμάνια να εξυπηρετούνται από τοπικές γραμμές, β) την ομαδοποίηση των γραμμών δρομολόγησης συμπεριλαμβανομένων και των άγονων σε «περιοχές εκμετάλλευσης» ανά γεωγραφικές ενότητες και γ) εκ βάθρων επαναπροσδιορισμός των απαραίτητων υποδομών όπως λιμενικών, οδικών, χώρων στάθμευσης κ.λπ. για την εύρυθμη λειτουργία του ανασχεδιασμένου δικτύου. Ομως ο χρόνος πιέζει και είναι άγνωστο εάν θα αποφευχθεί εν τω μεταξύ κάποιο «ατύχημα». Ο επικεφαλής της συμβουλευτικής εταιρείας ναυτιλιακών χρηματοδοτήσεων XRTC Γιώργος Ξηραδάκης μιλάει ανοιχτά εδώ και μερικούς μήνες για αυτό που πολλοί στον κλάδο διαισθάνονται: αυξημένη πιθανότητα χρεοκοπίας κάποιων εκ των βασικών παικτών της ακτοπλοΐας.
Πηγή: Καθημερινή