Τετάρτη 7 Αυγούστου 2013

ΠΕΡΙ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑΣ

του ΓΙΑΝΝΗ ΞΕΝΑΚΗ


Διαβάζοντας στον τοπικό τύπο την ανακοίνωση του Φιλοπρόοδου Ομίλου Κάμπου και του Συνδέσμου Φίλων του Κάμπου με τίτλο «περί Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής και του Κάμπου Χίου» και έχοντας υπόψη τις ανακοινώσεις του συλλόγου πολιτικών μηχανικών του δημοσίου, την έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΣΑΔΑΣ  ΠΕΑ Τμήμα Χίου με θέμα την εύρυθμη λειτουργία του και την διανομή των αποφάσεων του υπό μορφή φυλλαδίων προς διαφήμιση, καθώς και το αίτημα στήριξης του από το ΤΕΕ παράρτημα Β. Αιγαίου, το μόνο που θα μπορούσε καλοπροαίρετα και αυτονόητα να σκεφθεί ένας απλός πολίτης, είναι ότι πιθανότατα λείπει η σοβαρότητα.
 Αυτό γιατί ένα νομικά και θεσμικά κατοχυρωμένο όργανο, όπως είναι το Συμβούλιο Αρχιτεκτοκτονικής Χίου, με σοβαρή αποστολή και λειτουργία, αν έχει επιτελέσει σωστά την αποστολή του και βάσει των νόμων και διαταγμάτων που διέπουν την λειτουργία του, δεν έχει ανάγκη από συμπαραστάτες και υποστηρικτές σε μια απόφαση του, θα σιωπούσε στις εύλογες όπως και το ίδιο παραδέχεται διαμαρτυρίες μας και όποιος  νιώθει αδικημένος απ αυτή την απόφαση να προσφύγει στα Ββάθμια όργανα όπως ο νόμος ορίζει και εμείς πράξαμε, κι αν έχει δίκιο να δικαιωθεί
 Βέβαια όσον αφορά την ανακοίνωση των δυο Συλλόγων του Κάμπου, είναι εξόφθαλμο πως δεν αποτελεί δικές του σκέψεις, αλλά επιβολή απόψεων και θέσεων που αφορούν τον ΣΑΔΑΣ, αφού αναφέρεται μόνο σε νόμους και διατάγματα που αφορούν την λειτουργία και τον ρόλο του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής. Τους διαφεύγει βεβαίως το βασικό στοιχείο, πως η διασφάλιση της ταυτότητας του Κάμπου δεν έγκειται στο Σ.Α, αλλά στο Προεδρικό διάταγμα και το Υπουργείο Πολιτισμού που έχει την ευθύνη και μέριμνα της υλοποίησης του Π.Δ.
 Θα περιμέναμε ως σοβαρός επιχειρηματικός Όμιλος που επενδύουμε στο νησί και προσφέρουμε θέσεις εργασίας, από ένα θεσμοθετημένο συλλογικό όργανο να απαντήσει δημόσια στα εύλογα ερωτήματα που εγγράφως και χωρίς να τα δημοσιοποιήσουμε θέσαμε στην αίτηση μας από 23-07-2013, για την μη τήρηση των νόμων και διατάξεων που αφορούν την λειτουργία του. Αντί αυτού παρακολουθούμε θεατρινισμούς κακής ποιότητας για λόγους εντυπώσεων και όχι ουσίας. Παρακολουθούμε ένα παραλήρημα που αφορά πιέσεις και παρεμβάσεις από πολιτικά πρόσωπα που όμως δεν κατονομάζονται, από παραπληροφόρηση που αφορά νόμους και διατάγματα διανθισμένη με ψεύδη, όπως η επίκληση του Προεδρικού Διατάγματος που αφορά τον Κάμπο ( φεκ Δ  33/ 17-01-1992) στο άρθρο 21 που αναφέρει« για οποιαδήποτε οικοδομική εργασία απαιτείται η έγκριση της ΕΠΑΕ στην οποία υποβάλλεται η σχετική μελέτη συνοδευμένη από φωτογραφίες του περιβάλλοντα χώρου, εφόσον πρόκειται για νέα οικοδομή, ή όλων των όψεων του κτηρίου και του περιβάλλοντα χώρου, εφόσον πρόκειται για επισκευή, αναστύλωση ή προσθήκη υπάρχοντος κτηρίου», αγνοώντας σκόπιμα την συνέχεια του νόμου 3028/2002 που διέπει την λειτουργία της ΕΠΑΕ και αναφέρει ΕΦΟΣΟΝ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΥΠΟΒΛΗΘΕΙ ΚΑΙ ΕΓΚΡΙΘΕΙ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΘ ΥΛΗΝ ΑΡΜΟΔΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.  Συνεχίζει με επιπλέον παραπληροφόρηση, αναφέροντας πως και πριν ακόμα την ισχύ του νόμου 4030/2011 κάθε οικοδομική εργασία στον Κάμπο ΠΛΕΟΝ ΤΥΧΟΝ ΑΛΛΩΝ ΕΓΚΡΙΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΕΠΡΕΠΕ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΝΑ ΤΥΧΕΙ ΤΗΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΤΗΣ ΑΡΜΟΔΙΑΣ ΕΠΑΕ ( νυν Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής). Ψευδέστατο και αναληθές αφού σύμφωνα με το άρθρο 49 του νόμου 3028/2002 αναφέρει, αν η έγκριση της μελέτης έχει την σύμφωνη γνώμη του Τ.Σ.Μ.Β.Α, (όπως η δική μας) που είναι εκ της συνθέσεως του με υψηλού κύρους μέλη ( 11μελες Συμβούλιο με Πρόεδρο εκπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους) θα πρέπει να έχει βαρύνουσα σημασία και να μην επιδέχεται τροποποίηση και μάλιστα απόρριψη άλλης επιτροπής, (όπως του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής), παρά μόνο μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων και μόνο αν διαπιστωθεί ότι προέκυψαν εκ των υστέρων νέα ουσιώδη στοιχεία ( παρ. 2 άρθρο 49 νόμου 3028/2002). Στην απόφαση έγκρισης εξ άλλου ορίζεται ότι « κατά την εκτέλεση του έργου θα γίνεται έλεγχος για την πιστή εφαρμογή της μελέτης από την υπηρεσία μας», ενώ δεν ισχύει το ίδιο για άλλες επιτροπές γνωμοδοτικού χαρακτήρα όπως το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής. Στην παρ. 12 του άρθρου 73 του ίδιου νόμου, αναφέρεται ότι προκειμένου για πολλαπλώς χαρακτηρισμένα ακίνητα σε ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους υπερισχύουν οι διατάξεις αυτού έναντι άλλων.
 Δεν μας αφορά και δεν θα μπούμε στο πεδίο της αντιπαράθεσης μεταξύ Αρχιτεκτόνων των Υπουργείων, Αρχιτεκτόνων του δημοσίου και ιδιωτών Αρχιτεκτόνων. Βρείτε τα μεταξύ σας και τα απωθημένα ή την επικυριαρχία να τα οριοθετήσετε μόνοι σας και όχι να τα πληρώνουμε εμείς (όπου εμείς οι πολίτες και οι επενδυτές).Εδώ υφίσταται το τραγελαφικό να υπάρχει μια απόφαση-έγκριση από το καθ ύλην αρμόδιο υπουργείο, δηλ. από το Κράτος, ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΜΕ απόφαση και να γίνεται απόρριψη της απόφασης από ένα συμβουλευτικού χαρακτήρα, έστω και ανεξάρτητου, οργάνου όπως είναι το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής. Ερωτούμε με την απλή λογική, σε ποιο ευνομούμενο Κράτος έπεται η συμβουλή ενός οργάνου, μιας υπηρεσίας μη αποφασιστικού αλλά συμβουλευτικού ρόλου και καπελώνει μια απόφαση ενός υπουργείου που έχει αποφασιστικό χαρακτήρα και δικαιοδοσίαΔηλαδή είναι δυνατόν μια γνώμη-άποψη- συμβουλή μιας εμπλεκομένης υπηρεσίας γνωμοδοτικού χαρακτήρα να ακυρώνει μια ειλημμένη απόφαση του ΚράτουςΑπ ότι επιβάλλει η κοινή λογική και η εύρυθμη λειτουργία του Κράτους, η γνωμοδότηση των εμπλεκόμενων υπηρεσιών προηγείται και ακολουθεί η απόφαση. Γιατί πρέπει αυτή την δυστοκία να την πληρώνει ο απλός πολίτης ή ο επενδυτής; Τι κάνατε ως Αρχιτέκτονες προς αυτή την κατεύθυνση και γιατί δεχθήκατε αυτό το ρόλο χωρίς εγγυήσεις εύρυθμης λειτουργίας και χωρίς οριοθέτηση αρμοδιοτήτων που δεν θα επικαλύπτονταιΜήπως σας ενδιαφέρει μόνο ο ρόλος της απανταχού παρουσίας σας για τον έλεγχο κάθε πολεοδομικής, κατασκευαστικής, εγκριτικής, μελετητικής και όχι μόνο δράσης, ανεξαρτήτως αποτελεσματικότητας όπως συνέβη στο πρόσφατο νομοσχέδιο που αποσύρθηκε η απαράδεκτη από κάθε άποψη τροπολογία;
 Στο υπ αριθμόν 9 πρακτικό συνεδρίασης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής,(στο μόνο πρακτικό που έχετε δικαιολογήσει όπως ο νόμος ορίζει την απορριπτική απόφαση σας, αναφέρετε αιτιολογίες απόρριψης που είναι και νομικά απαράδεκτες και ιστορικά ανυπόστατες.
 1. Ποιος νόμος πολεοδομικά ορίζει την θέση του κτηρίου στο οικόπεδο όταν τηρούνται οι συντελεστές δόμησης και γιατί το επικαλείστε.
 2. Εσείς που κόπτεσθε (και πρέπει) για την τήρηση και εφαρμογή του Προεδρικού Διατάγματος που διέπει τον Κάμπο, γιατί φοράτε παρωπίδες στα εκτρώματα που έχουν γίνει, που συνεχίζουν να γίνονται και που κάποιοι από εσάς όντες Αρχιτέκτονες – μελετητές παραβιάσατε με αποτέλεσμα να ξηλωθούν.
 3. Από πότε μια Αρχιτεκτονικά χαρακτηρισμένη ιστορική εποχή, θέτει ως κύριο γνώρισμα την μορφή και όγκο των κτισμάτων και όχι των υλικών κατασκευής.
 4. Ο λόγος που τα κτήρια – κατοικίες στον Κάμπο τοποθετούνταν συνήθως στην άκρη του αγροτεμαχίου, ήταν αρχιτεκτονικός ή λόγοι χρηστικοί, κοινωνικοί και λειτουργικοί το επέβαλλαν;
 5. Οι κατοικίες στον Κάμπο διέθεταν αίθριους χώρους μεταξύ κτίσματος και στέρνας-μαγγανοπήγαδου που τοποθετούνταν συνήθως μεταξύ κατοικίας και αγροτεμαχίου;
 6. Τα 9 στρέμματα αγροτεμαχίου  είναι πολλαπλάσια των 3,5 που καταλαμβάνει το κτήριο και τα 1050 οπωροφορα δένδρα που έχουν φυτευτεί στα γυμνά οικόπεδα συνάδουν με το πνεύμα και την φυσιογνωμία του Κάμπου και αν ναι γιατί επικαλείστε το αντίθετο; Μάλλον προτιμάτε τα περιβόλια – πατατοχώραφα.
 Σ αυτά τα ερωτήματα θα παρακαλούσαμε για μια απάντηση, στα πλαίσια ενός ανοιχτού διαλόγου που στόχο θα έχει την αποφυγή δημιουργίας κλίματος εντυπώσεων και όχι ουσίας. Στην τοποθέτηση των βάσεων ενός οικοδομήματος που η Αρχιτεκτονική του δομή, για να χρησιμοποιήσουμε την γλώσσα σας, θα διέπεται από πνεύμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης και συνεργασίας προς όφελος του τόπου και της κοινωνίας μας.
 Θα μπορούσαμε κι εμείς να ζητήσουμε και να έχουμε συμπαράσταση και υποστήριξη από την Ένωση ξενοδόχων Χίου, από τους ιδιοκτήτες ενοικιαζόμενων δωματίων, από τους εργαζόμενους του Ομίλου Φεγγουδάκη, από το εμπορικό Επιμελητήριο Χίου, από το εργατικό κέντρο ίσως, για λόγους εντυπώσεων. Όμως δεν θα σας ακολουθήσουμε σ αυτό το είδος επιχειρηματολογίας, δεν μας ανήκει και δεν μας εκφράζει. Εμείς διεκδικούμε ότι νόμιμα, δίκαια και ηθικά δικαιούμαστε για μια επένδυση που θα ρίξει χρήματα στον τροχό της ανάπτυξης και πρωτίστως θα δώσει νέες θέσεις εργασίας και στους μόνους που απευθυνόμαστε σοβαρά και υπεύθυνα, χωρίς παρασκηνιακές και συντεχνιακές μεθοδεύσεις, είναι η στρεβλή έστω νομοθεσία, οι υπηρεσιακοί παράγοντες, οι θεσμικοί φορείς και εν τέλει η Δικαιοσύνη.


  Χίος την 06-08-2013                           Για τον Όμιλο Ξενοδοχείων Φεγγουδάκη
                                                                                 Γιάννης  Ξενάκης
                                                                    Δ/ντης marketing & Δημόσιων Σχέσεων