Τρίτη 13 Αυγούστου 2013

ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας και βρίσκεται σε δημόσια διαβούλευση μέχρι και τις 20 Αυγούστου 2013, αλλάζει το ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων για κάθε τάξη Λυκείου όπως και ο τρόπος αξιολόγησης για την προαγωγή ή την απόλυση του μαθητή.

Το πρόγραμμα σπουδών και τα μαθήματα που περιλαμβάνει για κάθε τάξη του Λυκείου, αναλύεται στις παρακάτω παραγράφους. 

Η αξιολόγηση των μαθητών και για τις τρεις τάξεις σύμφωνα σχέδιο νόμου,επικεντρώνεται:
  • στην ουσιώδη κατανόηση τωνκεντρικών θεμάτων και θεμελιωδών εννοιών
  • στην κατάκτηση ανώτερων γνωστικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων όπως
    • η κριτική και συνθετική σκέψη
    • η αξιολόγηση
    • η επιχειρηματολογία
    • η επίλυση προβλημάτων και
    • η πρωτοτυπία 
Η αξιολόγηση βασίζεται ιδίως:
  • στον προσδιορισμό ανά μάθημα εξεταστέας ύλης με βάση τις θεματικές ενότητες
  • στην ικανότητα διασύνδεσης ουσιωδών γνώσεων που προέρχονται από ευρύτερα τμήματα της ύλης του μαθήματος
  • στην κατανόηση των βασικών εννοιών ή, ανάλογα με το γνωστικό αντικείμενο, γεγονότων,διαδικασιών ή διεργασιών του κάθε γνωστικού πεδίου και
  • στη δυνατότητα κριτικής αξιολόγησης και ανάπτυξης λογικών επιχειρημάτων καιτεκμηρίωσης για θέματα συναφή με την ύλη.

    Α΄ Λυκείου

    Το πρόγραμμα αποτελείται αποκλειστικά από μαθήματα Γενικής Παιδείας
    Ο βασικός κορμός του προγράμματος περιλαμβάνει 33 διδακτικές ώρες

    Ο μαθητής καλείται να επιλέξει και 2 διδακτικές ώρες ενός μαθήματος επιλογήςαπό τα τρία που διατίθενται. Το σύνολο των εβδομαδιαίων διδακτικών ωρών ανέρχεται σε35:


    Τα τρία διατιθέμενα μαθήματα επιλογής που οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν ένα, είναι:

    Αξιολόγηση στην Α΄ Λυκείου - Προαγωγή

    Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς διεξάγονται ενδοσχολικά. Περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής. Τα θέματα είναι κοινά για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου και προέρχονται κατά 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και κατά 50% από τονδιδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.

    Ο γενικός βαθμός της Α΄ Λυκείου προκύπτει από το μέσο όρο της προφορικής και της γραπτής εξέτασης κάθε μαθήματος (αν αυτό εξετάζεται και γραπτά).  Απαραίτητη προϋπόθεση για τηνπροαγωγή του μαθητή είναι η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή μεγαλύτερου του δέκα (10).

    Ο βαθμός προαγωγής της Α΄ Λυκείουπροσμετρά στην εξαγωγή του Βαθμού Προαγωγής & Απόλυσης (Β.Π.Α) κατά ποσοστό 20%. Ο Β.Π.Α. με τη σειρά του προσμετρά για την εισαγωγή του μαθητή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση

    Ο βαθμός προαγωγής της Α΄ Λυκείου προσμετρά στον Β.Π.Α. ως έχει εφόσων δεν είναι μεγαλύτερος, περισσότερο από μία μονάδα από το μέσο όρο των τεσσάρων (4) Πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων και επίσης δεν είναι μκρότερος αυτού του μέσου όρου

    Αν ο βαθμός προαγωγής είναι μεγαλύτερος περισσότερο από μία μονάδα από το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων τότε προσαρμόζεται προς τα κάτω ώστε να απέχει ακριβώς μία μονάδα.

    Αν ο βαθμός προαγωγής είναι μικρότερος από το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων τότε προσαρμόζεται προς τα πάνω κατά μία μονάδα μέχρι όμως το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.

    Β΄ Λυκείου

    Το πρόγραμμα μαθημάτων αποτελείται κατά86% από μαθήματα γενικής παιδείας και κατά14% από μαθήματα προσανατολισμού. Τα μαθήματα γενικής παιδείας καταλαμβάνουν30 συνολικά εβδομαδιαίες διδακτικές ώρες και υπάρχουν δύο ομάδες μαθημάτων προσανατολισμού 5 εβδομαδιαίων διδακτικών ωρών η κάθε μία και οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν μία απ' αυτές. Συνολικά Η Β΄ Λυκείου περιλαμβάνει συνολικά 35εβδομαδιαίες διδακτικές ώρες στο πρόγραμμά της.

    Μαθήματα γενικής παιδείας:


    Μαθήματα ομάδων προσανατολισμού:



    Αξιολόγηση στην Β΄ Λυκείου - Προαγωγή

    Οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς διεξάγονται ενδοσχολικά. Περιλαμβάνουν όλα τα διδασκόμενα μαθήματα εκτός των μαθημάτων της Ερευνητικής Εργασίας και της Φυσικής Αγωγής. Τα θέματα είναι κοινά για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου και προέρχονται κατά 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και κατά 50% από τονδιδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.

    Ο γενικός βαθμός της Β΄ Λυκείου προκύπτει από το μέσο όρο της προφορικής και της γραπτής εξέτασης κάθε μαθήματος (αν αυτό εξετάζεται και γραπτά). Απαραίτητη προϋπόθεση για τηνπροαγωγή του μαθητή είναι η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή μεγαλύτερου του δέκα (10).

    Ο βαθμός προαγωγής της Β΄ Λυκείουπροσμετρά στην εξαγωγή του Βαθμού Προαγωγής & Απόλυσης (Β.Π.Α) κατά ποσοστό 35%Ο Β.Π.Α. με τη σειρά του προσμετρά για την εισαγωγή του μαθητή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση.

    Ο βαθμός προαγωγής της Β΄ Λυκείου προσμετρά στον Β.Π.Α. ως έχει εφόσων δεν είναι μεγαλύτερος, περισσότερο από μία μονάδα από το μέσο όρο των τεσσάρων (4) Πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων και επίσης δεν είναι μκρότερος αυτού του μέσου όρου. 
    Αν ο βαθμός προαγωγής είναι μεγαλύτερος περισσότερο από μία μονάδα από το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων τότε προσαρμόζεται προς τα κάτω ώστε να απέχει ακριβώς μία μονάδα.

    Αν ο βαθμός προαγωγής είναι μικρότερος από το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων τότε προσαρμόζεται προς τα πάνω κατά μία μονάδα μέχρι όμως το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.

    Γ΄ Λυκείου

    Το πρόγραμμα μαθημάτων αποτελείται κατά37% από μαθήματα γενικής παιδείας και κατά63% από μαθήματα προσανατολισμού. Έτσι τα μαθήματα γενικής παιδείαςκαταλαμβάνουν τις 12 διδακτικές ώρες του εβδομαδιαίου προγράμματος και οι υπόλοιπες20 διδακτικές ώρες  κατανέμονται σταμαθήματα προσανατολισμούΣυνολικά η Γ΄ Λυκείου περιλαμβάνει 32 εβδομαδιαίες διδακτικές ώρες στο πρόγραμμά της.

    Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας προτείνει 3 ομάδες μαθημάτων προσανατολισμού, όπου οι μαθητές έχουν δικαίωμα να επιλέξουν μια ομάδα: 
    • Την ομάδα Ανθρωπιστικών Σπουδών με μαθήματα:
      • Αρχαία Ελληνική Γλώσσα & Γραμματεία
      • Λατινικά
      • Ιστορία
    • την ομάδα Θετικών Σπουδών με μαθήματα:
      • Φυσική
      • Μαθηματικά ή Βιολογία (για τις Επιστήμες Υγείας)
      • Χημεία
    • και την ομάδα Οικονομικών  - Πολιτικών  - Κοινωνικών Σπουδών με μαθήματα:
      • Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής
      • Οικονομία & Διοίκηση ή Αρχές Φυσικών Επιστημών (για τα Παιδαγωγικά)
      • Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών ή Ιστορία (για τα Παιδαγωγικά)
    Οι μαθητές πρέπει να επιλέξουν μία ομάδα και 3 μαθήματα από κάθε ομάδα. Τα μαθήματα που θα παρακολουθήσουν και θα εξεταστούν τελικώς εξαρτώνται από την επιλογή του Επιστημονικού Πεδίου Εξειδίκευσης που καθορίζει και την ομάδα Σχολών που θα απευθυνθούν τελικά.
    Έτσι τα μαθήματα Γενικής Παιδείας θα είναι:

    Ενώ τα μαθήματα προσανατολισμού ανάλογα με το Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης που θα επιλέξει ο μαθητής:



    (Η Νεοελληνική Γλώσσα σε όλα τα Ε.Π.Ε. έχει διδαχθεί στα πλαίσια του μαθήματος γενικής παιδείας Νέα Ελληνική Γλώσσα & Γραμματεία γι' αυτό και δεν αναφέρονται στους παραπάνω πίνακες πλήθος Δ.Ω. Οι πίνακες έχουν παρατεθεί σε αυτή τη μορφή γιατί αυτά θα είναι και τα μαθήματα που θα εξετάζονται Πανελλαδικά οι μαθητές.) 

    Αξιολόγηση στην Γ΄ Λυκείου - Απόλυση

    Οι γραπτές απολυτήριες εξετάσεις στο τέλος της σχολικής χρονιάς διεξάγονται ενδοσχολικά. Οι μαθητές θα εξεταστούν γραπτώς στα μαθήματα:
    • Νέας Ελληνικής Γλώσσας & Λογοτεχνίας
    • Θρησκευτικών
    • Ιστορίας
    • Ξένης Γλώσσας και
    • στα 3 ακόμα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που έχουν επιλέξει.
     Τα θέματα είναι κοινά για όλα τα τμήματα του ίδιου σχολείου και προέρχονται κατά 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και κατά 50% από τον διδάσκοντα ή τους διδάσκοντες. Τα γραπτά διορθώνονται από τον οικείο διδάσκοντα.

    Ο γενικός βαθμός απολυτηρίου της Γ΄ Λυκείου προκύπτει από το μέσο όρο της προφορικής και τηςγραπτής εξέτασης κάθε μαθήματος (αν αυτό εξετάζεται και γραπτά). Απαραίτητη προϋπόθεση για την απόλυση του μαθητή είναι η επίτευξη γενικού βαθμού ίσου ή μεγαλύτερου του δέκα (10)καθώς και η επίτευξη μέσου όρου προφορικής και γραπτής βαθμολογίας ίσου ή ανώτερου του δέκα (10) στο μάθημα Ελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, ανεξαρτήτως του μέσου όρου της βαθμολογίας αυτού.

    Ο βαθμός απόλυσης της Γ΄ Λυκείουπροσμετρά στην εξαγωγή του Βαθμού Προαγωγής & Απόλυσης (Β.Π.Α) κατά ποσοστό 45%Ο Β.Π.Α. με τη σειρά του προσμετρά για την εισαγωγή του μαθητή στη τριτοβάθμια εκπαίδευση.

    Ο βαθμός απόλυσης της Γ΄ Λυκείου προσμετρά στον Β.Π.Α. ως έχει εφόσων δεν είναι μεγαλύτερος, περισσότερο από μία μονάδα από το μέσο όρο των τεσσάρων (4) Πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων και επίσης δεν είναι μκρότερος αυτού του μέσου όρου.

    Αν ο βαθμός απόλυσης είναι μεγαλύτερος περισσότερο από μία μονάδα από το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων τότε προσαρμόζεται προς τα κάτω ώστε να απέχει ακριβώς μία μονάδα.

    Αν ο βαθμός απόλυσης είναι μικρότερος από το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων τότε προσαρμόζεται προς τα πάνω κατά μία μονάδα μέχρι όμως το μέσο όρο των Πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων.





    Σημείωση: Εμπεριέχονται οι αλλαγές στο σχέδιο νόμου που έγιναν μέχρι και τις 13/08 το μεσημέρι και αφορούσαν:
    • στην αλλαγή του τρόπου υπολογισμού του Βαθμού Προαγωγής & Απόλυσης (Β.Π.Α.)
    • σε αλλαγή του πλήθους των διδακτικών ωρών στο μάθημα της Πολιτικής Παιδείας της Β΄ Λυκείου
    • στον καταμερισμό των διδακτικών ωρών σε Α΄ και Β΄ Λυκείου στο μάθημα των Φυσικών Επιστημών στους κλάδους της Φυσικής, Χημείας και Βιολογίας.