Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

ΚΙΝΔΥΝΟΣ ΠΤΩΧΕΥΣΗΣ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ


Tου
Μηνά Τσαμόπουλου

Υπαρκτός είναι ο κίνδυνος της πτώχευσης ακόμη και μεγάλων ακτοπλοϊκών εταιρειών. Όπως αποκαλύπτει η έρευνα της εταιρείας οικονομικών συμβούλων σε θέματα ναυτιλίας XRTC «η τραγικότητα της κατάστασης στην οποία βρίσκεται ο κλάδος της ακτοπλοίας φαίνεται από την πιθανότητα (z) χρεοκοπίας των μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών συγκρίνοντας τα έτη 2006, 2010, 2011 και 2012 ακολουθώντας τη μεθοδολογία του Altman» και αναλύει:

«Σύμφωνα με τον Altman μία εταιρεία βρίσκεται σε καλή κατάσταση όταν το αποτέλεσμα του z είναι μεγαλύτερο από 2,99, σε ανησυχητική κατάσταση όταν το z είναι μεταξύ 2,99 και 1,81 και σε μεγάλη πιθανότητα χρεοκοπίας τα επόμενα δύο χρόνια όταν το z είναι κάτω από το 1,81.

Το σύνολο των εταιρειών βρίσκεται στην κόκκινη ζώνη τόσο το 2010 όσο και το 2011, καθώς η επίδοσή τους είναι μικρότερη από το 1,81.

Η δυσκολία επίτευξης ουσιαστικής και μακροπρόθεσμης ευρωστίας του ακτοπλοϊκού κλάδου φαίνεται από το γεγονός ότι ακόμα και το 2006 οπότε και εμφανίζονται τα μεγαλύτερα κέρδη της 5ετίας καμία εταιρεία δεν επιτυγχάνει τιμή άνω του 2,99 η οποία και σύμφωνα με τη μεθοδολογία του ερευνητή αποτυπώνει την καλή κατάσταση που μπορεί να βρίσκεται μία εταιρεία ανεξαρτήτως κλάδου δραστηριοποίησης».

Ο διευθύνων σύμβουλος της XRTC, Γιώργος Ξηραδάκης επισημαίνει:

«Η περαιτέρω συρρίκνωση του κλάδου είναι προ των πυλών αν παράλληλα με το νέο νομοσχέδιο δεν δρομολογηθούν νέα και άμεσα μέτρα για την αναστροφή της επικίνδυνης αυτής πορείας. Η αντιμετώπιση του δύσκολου και πολυσύνθετου αυτού εξωτερικού περιβάλλοντος στο οποίο καλούνται να δραστηριοποιηθούν οι εταιρείες δεν αποτελεί μόνο έργο των ιδίων αλλά και της
ελληνικής κυβέρνησης η οποία στο πρόσφατο παρελθόν έχει συμβάλλει, εν μέρει, στη χειροτέρευση των συνθηκών με την αδυναμία να καταβάλει στις συμφωνημένες ημερομηνίες τα ποσά που αντιστοιχούσαν σε επιδοτήσεις γραμμών,ενώ και τα ποσά που δίνονται και έχουν εγκριθεί από τον κρατικό προϋπολογισμό θα πρέπει να αναμορφωθούν εξετάζοντας από την αρχή την κάθε γραμμή ξεχωριστά».

Επιχειρηματικοί κίνδυνοι

Από την έρευνα προκύπτει ότι οι ακτοπλοΐκές εταιρείες είναι αντιμέτωπες με σημαντικούς επιχειρηματικούς κινδύνους και αβεβαιότητες που κατηγοριοποιούνται στους εξής:

1. Πιστωτικός κίνδυνος που αφορά κυρίως στην διαχείριση απαιτήσεων από πελάτες.

2.Κίνδυνος διακύμανσης τιμών καυσίμων, δεδομένης της σημαντικής συμμετοχής του κόστους καυσίμων στο κόστος εκμετάλλευσης.

3.Κίνδυνος διακύμανσης επιτοκίων, σχεδόν το σύνολο των μακροπρόθεσμων και βραχυπρόθεσμων δανείων των εταιρειών είναι σε ευρώ με κυμαινόμενο επιτόκιο euribor πλέον περιθωρίου

4. Κίνδυνος ρευστότητας, λόγω της υποχώρησης των οικονομικών μεγεθών αλλά και της σοβαρής περιστολής των δανειακών περιθωρίων των τραπεζών, έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με τα προηγούμενα έτη.




newmoney.gr