Στην Ελλάδα της
κρίσης και των «χρυσών μεταρρυθμίσεων»,
και ενώ τα κέρδη των εφοπλιστών αυξάνονται μέρα με την μέρα, η ανεργία, τα
προβλήματα και οι άσχημες συνθήκες εργασίας για τους ναυτεργάτες μεγαλώνουν.
Τα στοιχεία που
καταγράφονται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) για το
2013 συνιστούν κυριολεκτικά πρόκληση. Σύμφωνα με αυτά:
·
Το
16,25% του παγκόσμιου στόλου και το 46,7% του κοινοτικού (σε ποσοστό
χωρητικότητας – dwt) κατέχεται από Έλληνες εφοπλιστές. Ειδικότερα, σε αυτούς
ανήκουν το 23,5% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 18,5% του
παγκόσμιου στόλου των φορτηγών χύδην φορτίων.
·
Για
τους Έλληνες εφοπλιστές «τρέχουν» ήδη παραγγελίες για την κατασκευή 372 νέων
πλοίων.
·
Οι
Έλληνες εφοπλιστές, μόνο για το 2013, επένδυσαν 18,1 δισ. δολάρια σε 690 πλοία,
παραμένοντας στην κορυφή της παγκόσμιας κατάταξης. Από αυτά, 319 πλοία αφορούν
νέες ναυπηγήσεις και 371 αγορά από δεύτερο χέρι (second hand).
Όμως την ώρα που τα
αφεντικά του κλάδου κάνουν χρυσές δουλειές, η ανεργία στους ναυτεργάτες έχει
χτυπήσει κόκκινο. Με βάση τα αμφίβολης
ακρίβειας στοιχεία του ΓΕΝΕ, η καταγεγραμμένη ανεργία για τον Ιανουάριο του
2014 έχει εκτοξευτεί στους 5.112 ναυτεργάτες (η πραγματική υπολογίζεται ότι
είναι αισθητά μεγαλύτερη), ενώ το εξευτελιστικό επίδομα (235 ευρώ άγαμος, 294
ευρώ έγγαμος) λαμβάνεται από μόλις 887 ναυτεργάτες (17,3%).
Την ίδια περίοδο
θεσπίζονται πρόσθετα κατασταλτικά μέτρα σε βάρος των συνδικαλιστικών
δικαιωμάτων, νέα χτυπήματα στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας, ενώ διογκώνεται
η μαύρη ανασφάλιστη εργασία αλλά και η απλήρωτη εργασία. Το νομοσχέδιο του Υπουργείου
Ναυτιλίας και Αιγαίου για τα «Τουριστικά Πλοία και άλλες διατάξεις» έρχεται να
προστεθεί στην αλυσίδα των αντεργατικών μέτρων της κυβέρνησης, τα οποία
ξεθεμελιώνουν κυρίαρχα και αναμφισβήτητα δικαιώματα των Ελλήνων ναυτεργατών.
Δυνάμει αυτού του νομοσχεδίου,
στα πλοία αυτής της κατηγορίας, καταργούνται οι οργανικές συνθέσεις, οι
Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας και η υποχρεωτική ασφάλιση των ναυτεργατών στο
ΝΑΤ. Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι καταργούνται ο Οίκος Ναύτου και το
Γραφείο Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας (ΓΕΝΕ) και δημιουργείται ενιαίος φορέας
(ΟΝΝΕ). Η κυβέρνηση, με τη συγκατάθεση της τρόικας, θέλει να ενταφιάσει και να
ρίξει στον καιάδα τον ιστορικό φορέα της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των
ναυτικών, τον οποίο οι ναυτεργάτες με το μόχθο και τους αγώνες τους κατάφεραν
να φτιάξουν.
Άλλη μία πρόβλεψη του
νομοσχεδίου αφορά τη δρομολόγηση «πλοίου ασφαλείας» σε περίοδο απεργίας των
ναυτεργατών. Πρόκειται για μια ξεκάθαρα αντεργατική και απεργοσπαστική διάταξη,
που φανερώνει το μέγεθος της υποκρισίας των κυβερνώντων: Αυτοί που έχουν αφήσει
τα νησιά μας χωρίς πλοίο τις μισές περίπου μέρες του χειμώνα και προσαρμόζουν
τα δρομολόγια με όρους κερδοσκοπίας, και όχι τις ανάγκες του επιβατικού κοινού,
έχουν το θράσος να επικαλούνται την «προστασία του
δημοσίου συμφέροντος» προκειμένου να μην απομείνει στους ναυτεργάτες κανένα
ουσιαστικό μέσο διεκδίκησης.
Θα ήταν ακριβέστερη
επομένως μια άλλη διατύπωση από πλευράς των εφοπλιστών: «Να δουλεύουν σε
συνθήκες γαλέρας του μεσαίωνα οι ναυτεργάτες, να κινδυνεύουν οι νησιώτες, να
πληρώνουν ακριβά εισιτήρια», και όλα αυτά με πλοία που πολλές φορές δεν τηρούν
καν τους στοιχειώδεις κανόνες ασφαλείας που απαιτούνται από τους διεθνείς
κανονισμούς και τη διεθνή σύμβαση SOLAS. Μετά από αυτά είναι
απύθμενο το θράσος αυτών που επικαλούνται την αγανάκτηση των νησιωτών απέναντι
στους απεργούς, οι οποίοι δίνουν τη μάχη για όλους.
Τα κέρδη των εφοπλιστών προέρχονται από το αίμα
και τον ιδρώτα των ναυτεργατών και των εργαζομένων. Όσο θα παραμένει η
αντιλαϊκή πολιτική του κεφαλαίου, αναπόφευκτα θα χειροτερεύει διαρκώς η
κατάσταση της εργατικής-λαϊκής οικογένειας, καθιστώντας μονόδρομο την ανάπτυξη
αγώνων, με οργάνωση και συσπείρωση των δυνάμεων για την ολόπλευρη αντιμετώπιση
των προβλημάτων. Αυτή
είναι η ανάπτυξη που υπόσχονται κυβέρνηση-ΕΕ-ΔΝΤ, γι’ αυτό και μόνη ρεαλιστική
λύση είναι αυτή της άμεσης ανατροπής τους.
Για άλλη μια φορά η
ΑΝΤΑΡΣΥΑ στέκεται στο πλάι τόσο των ναυτεργατών, όσο και των νησιωτών που
αγωνίζονται εναντίον της μαφίας της θάλασσας, στο πλάι των
πολιτών που διεκδικούν ασφαλείς δημόσιες συγκοινωνίες. Στηρίζουμε και
συμμετέχουμε σε κάθε αγώνα που κινείται σε αυτή την κατεύθυνση και εντάσσουμε
τις κινητοποιήσεις αυτές μέσα στο συνολικό κύμα αγώνων, ενάντια στις τροϊκανές
πολιτικές, αγωνιζόμενοι για έξοδο από ευρώ και ΕΕ, άρνηση πληρωμής, διαγραφή
του χρέους και ανατροπή όσων είναι υπεύθυνοι για τις πολιτικές επιλογές που μας
οδήγησαν σε αυτό το σημείο.
ΑΝΤΑΡΣΥΑ ΧΙΟΥ