Μια συνεχώς επιδεινούμενη κατάσταση, όσον αφορά στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια που καλύπτονται από τα πλοία της εταιρείας ΝΕΛ, με τις συνεχείς ακυρώσεις από την πλευρά της, προκαλώντας τεράστια κενά στη διασύνδεση των νησιών και δυσχαιρένοντας την εξυπηρέτηση των νησιωτών.
Η συγκεκριμένη εταιρεία συνεχίζει να προκαλεί την αγανάκτηση των τοπικών κοινωνιών των Κυκλάδων, με την ασυνέπεια που παρουσιάζει στην κάλυψη των δρομολογιακών γραμμών που έχει αναλάβει, προφασιζόμενη είτε δυσμενείς καιρικές συνθήκες, οι οποίες όμως δεν επηρεάζουν κανένα από τα πλοία άλλων εταιρειών, είτε βλάβες μηχανών, που κρατούν τα πλοία της ανενεργά.
Με τα νησιά των Κυκλάδων να υψώνουν συνεχώς φωνές διαμαρτυρίας για την ελλιπή διασύνδεση τους, που καθιστά τη μεταξύ τους επικοινωνία προβληματική, αλλά και χρονοβόρα, η ευθύνη περνά στο αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας, που καλείται να βρει τις πλέον πρόσφορες λύσεις, τόσο σε επίπεδο εξυπηρέτησης των νησιωτών, όσο και οικονομικού οφέλους του κράτους.
Τα προβλήματα της ΝΕΛ
Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που εξυπηρετούν τα δρομολόγια των νησιών των Κυκλάδων, οφείλεται να αντιμετωπιστούν με καίριες αποφάσεις, που θα αφορούν σε ολοκληρωμένες και οριστικές λύσεις των προβλημάτων που προκαλούνται από την συγκεκριμένη εταιρεία.
Η οικονομικά καταρρέουσα ΝΕΛ, που έχει αναλάβει τα επιδοτούμενα δρομολόγια της ενδοκυκλαδικής διασύνδεσης, αποδεικνύει συνεχώς αδυναμία ανταπόκρισης στις δρομολογιακές υποχρεώσεις της, είτε λόγω της οικονομικής της αδυναμίας, είτε της παλαιότητας των πλοίων που διαθέτει.
Επανειλημμένα τα προβλήματα τα οποία κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι επιβάτες που ανέμεναν να εξυπηρετηθούν από τα προγραμματισμένα δρομολόγια της εταιρείας, όταν ανακοινώνονται ακυρώσεις, με την επίκληση μηχανικών βλαβών των πλοίων, χωρίς να υπάρχει εναλλακτική κάλυψη των κενών που δημιουργούνται.
Τα προβλήματα που δημιουργούνται από την στάση της συγκεκριμένης εταιρείας, τόσο στη μετακίνηση των επιβατών, όσο και τη μεταφορά εμπορευμάτων, έρχονται να συμπληρώσουν και την απομόνωση που κάποια νησιά υφίστανται, καθώς έχουν δεσμευτεί στα δρομολόγια μόνο των επιδοτούμενων γραμμών.
Με αφετηρία των επιδοτούμενων δρομολογίων της ΝΕΛ, τη Σύρο, φτάνει η πρωτεύουσα των Κυκλάδων να μένει στην απομόνωση, με ένα μόνο δρομολόγιο σύνδεσης με Πειραιά και μηδενικά δρομολόγια σύνδεσης με τα άλλα νησιά του νομού.
Σε επικοινωνία της εφημερίδας «Κοινή Γνώμη» με διευθυντικά στελέχη άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών, που δραστηριοποιούνται σε ελεύθερες δρομολογιακές γραμμές, διαπιστώθηκε η πρόθεση τους να καλύψουν τις συνδέσεις των νησιών, συμπεριλαμβάνοντας στα ήδη υπάρχοντα δρομολόγια τους και τη Σύρο.
Αυτό πρακτικά σημαίνει δρομολογιακή αμεσότητα τόσο στη διασύνδεση των νησιών με την πρωτεύουσα του νομού, όσο και της Σύρου με τα λιμάνια εκκίνησης, Πειραιά Ραφήνα ή Λαύριο, αναλόγως των εκτελούμενων δρομολογίων.
Σε επικοινωνία της εφημερίδας «Κοινή Γνώμη» με διευθυντικά στελέχη άλλων ακτοπλοϊκών εταιρειών, που δραστηριοποιούνται σε ελεύθερες δρομολογιακές γραμμές, διαπιστώθηκε η πρόθεση τους να καλύψουν τις συνδέσεις των νησιών, συμπεριλαμβάνοντας στα ήδη υπάρχοντα δρομολόγια τους και τη Σύρο.
Αυτό πρακτικά σημαίνει δρομολογιακή αμεσότητα τόσο στη διασύνδεση των νησιών με την πρωτεύουσα του νομού, όσο και της Σύρου με τα λιμάνια εκκίνησης, Πειραιά Ραφήνα ή Λαύριο, αναλόγως των εκτελούμενων δρομολογίων.
Παράλληλα, ελαχιστοποιείται το οικονομικό κόστος, ως προς την επιδότηση των γραμμών, καθώς στα ήδη υπάρχοντα ελεύθερα δρομολόγια θα επιδοτείται μόνο η δρομολογιακή γραμμή που θα προστεθεί, όπως έγινε στην περίπτωση της διασύνδεσης της Σύρου, με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και την Καβάλα.
Στο υπουργείο η απόφαση
Το γεγονός των συνεχών ακυρώσεων δρομολογίων και η αναξιοπιστία της συγκεκριμένης εταιρείας, έρχεται να επιβεβαιώσει την ανάγκη ύπαρξης αξιόπλοων πλοίων, που θα μπορούν να ανταποκρίνονται σε τακτικά δρομολόγια και θα εξασφαλίζουν αξιοπρεπείς και σύγχρονες συνθήκες ταξιδίου, με ασφαλή πλοία, που θα εγγυώνται τη συνεχή, γρήγορη και συνεπή ακτοπλοϊκή συγκοινωνία.
Δεν πρέπει να παραγνωρίζεται δε το γεγονός ότι η συγκεκριμένη εταιρεία, όσον αφορά στις επιδοτούμενες δρομολογιακές γραμμές του Βορείου Αιγαίου, τις οποίες κάλυπτε, κηρύχθηκε έκπτωτη από τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, εξαιτίας των προβλημάτων που παρακαλούσε στην ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών.
Ίσως τελικά το αρμόδιο υπουργείο θα πρέπει να εξετάσει και την αντίστοιχη περίπτωση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων των Κυκλάδων, σε ότι αφορά στη συγκεκριμένη εταιρεία, λαμβάνοντας αποφάσεις υπέρ της ικανοποίησης των βασικών και στοιχειωδών αναγκών των νησιών και των κατοίκων τους.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με στροφή σε ακτοπλοϊκές εταιρείες που θα εγγυώνται την απρόσκοπτη κάλυψη των συγκεκριμένων ακτοπλοϊκών δρομολογίων, με τον πλέον αποδοτικό και οικονομικά ωφελιμότερο τρόπο.
Άλλωστε οι εναλλακτικές προτάσεις όσων ακτοπλοϊκών εταιρειών δεν βασίζονται για να επιζήσουν στις κρατικές επιδοτήσεις, είναι οι πλέον αποδοτικές, παρέχοντας παράλληλα ακτοπλοϊκές υπηρεσίες καλύτερης ποιότητας.
e-nautilia.gr