Σοβαρά προβλήματα ολοκλήρωσης των προγραμμάτων ανανέωσης του στόλου των μαχητικών της αντιμετωπίζει πλέον η Πολεμική Αεροπορία και αυτή την φορά δεν σχετίζονται καθόλου με την οικονομική δυσπραγία, αλλά με τις αποφάσεις (ή με τις "μη αποφάσεις") που λαμβάνει η ηγεσία του Κλάδου με αποτέλεσμα να έχουν "δαπανηθεί" (ως προγραμματισμός μέχρι το 2017) μέχρι αυτή την στιγμή με τις διαδοχικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί την τελευταία διετία, κάπου 3 δισ. ευρώ σε εξοπλιστικές δαπάνες των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά ελάχιστο από το ποσοστό αυτό να αφορά την ΠΑ
Τα πράγματα είναι πολύ συγκεκριμένα: Μέχρι το 2020 πρέπει να αγοραστούν 100 νέα μαχητικά (σε αντικατάσταση των A-7H/E, F-4E και Mirage 2000EGM/BGM, πιθανότατα και των F-16 Block 30)) και πρέπει να εκσυγχρονιστούν άλλα 125. Mέση λύση δεν υπάρχει.
Ειδάλλως το Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας Ελλάδος-Τουρκίας με την κοινή συνεδρίαση των υπουργικών συμβουλίων των δύο χωρών θα γίνει ακόμα πιο στενό μέχρι σημείου να διορίζονται οι υπουργοί όχι πλέον από την τρόϊκα όπως συμβαίνει τώρα, αλλά από την Αγκυρα...
Το εντυπωσιακό είναι ότι μέχρι στιγμής η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορία και πιο συγκεκριμένα ο Α/ΓΕΑ αντιπτέραρχος (Ι) Ε.Τουρνάς για κάποιους λόγους οι οποίοι δεν είναι γνωστοί, έχει καθυστερήσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16.
Γιατί; Αγνωστο. Ο πρώην υπουργός Εθνικής Αμυνας Δ.Αβραμόπουλος έχει να το λέει ότι "Πρώτη φορά υπουργός παρακαλούσε έναν Αρχηγό να ολοκληρώσει την διαδικασία και αυτός κωλυσιεργούσε". Είναι γεγονός ότι αυτό δεν ήταν το μοναδικό "γκρίζο" σημείο της σχέσεης τους.
Η υπόθεση με τα πυροασβεστικά CL-415 Canadair και η αντιμετώπιση της κατασκευάστριας καναδικής εταιρείας Bombardier που αρνείτο να δώσει ανταλλακτικά για τα αεροσκάφη λόγω της απαίτησης του υπουργείου να ικανοποιήσει πρώτα τα αντισταθμιστικά οφέλη είχε φέρει την ηγεσία του Κλάδου με τον υπουργό σε απ'ευθείας σύγκρουση.
"Το ΓΕΑ", έλεγαν στενοί συνεργάτες του Δ.Αβραμόπουλου "ενδιαφέρεται πολύ περισσότερο για την εξασφάλιση της Bombardier απ'ότι θα έπρεπε".
Ποια εταιρεία είναι αντιπρόσωπος της Bombardier στην Ελλάδα; Η Kestrel των γαλλικών εταιρειών και την αντιπροσώπευση πολλών γαλλικών οπλικών συστημάτων των Α.Τσάτσου και Σ.Κομνόπουλου, η οποία έχει εμπλακεί σε σειρά σκανδάλων στο χώρο των ΕΔ με αποκορύφωμα τις παράνομες πληρωμές που εντοπίστηκε να έχει κάνει στον πρόεδρο του ΛΑΟΣ Γ.Καρατζαφέρη...
Από εκεί και πέρα έχουμε και άλλα σενάρια που κυκλοφορούν εσχάτως στους διαδρόμους του ΓΕΑ, με επίκεντρο πάντα τα γαλλικά οπλικά συστήματα: Η καθυστέρηση στην λήψη απόφασης για την αναβάθμιση των F-16 (ένα πρόγραμμα που θα διαρκέσει στην καλύτερη περίπτωση επτά χρόνια) έχει να κάνει με την προώθηση αγοράς μεταχειρσμένων γαλλικών μαχητικών, είτε 20 Rafale F.3 (στην έκδοσε με το ραντάρ AESA), είτε με την αποδοχή των καταριανών Mirage 2000-9 και την ματαίωση του πρoγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16!
Θέλουμε να πιστεύουμε ότι πρόκειται περισσότερο περί ανεκδότου παρά περί πραγματικού γεγονότος. Στην πρώτη περίπτωση θα πήγαινε "Ο κούκος αηδόνι" για μόλις 20 μαχητικά με AESA, έναντι 87 μαχητικών πυο θα απκτούσαμε με τον εκσυγχρονισμό των F-16. Ακούγεται η τμή των 60 εκατομμυρίων ευρώ ανά αεροσκάφος, συν όπλα, εξοπλισμό υποστήριξης, εκπαίδευσης, εξομοιωτές κλπ. Σύνολο: 2 δισ. ευρώ για μόλις 20 αεροσκάφη!
Στην περίπτωση των F-16 έχουυμε την αναβάθμισης 125 μαχητικών και την τοπιθέτηση AESA σε 87 από αυτά (βασικές λεπτομέρειες από το πρόγραμμα μπορείτε να διαβάσετε εδώ) με κόστος το πολύ 1,6 δισ. ευρώ.
Δυνατότητες; Το πρώτο είναι μαχητικό με έμφαση στις αποστολές αέρος-εδάφους και τα δεύτερα είναι πολλαπλού ρόλου. Το πρώτο δικινητήριο (με ότι αυτό συνεπάγεται στο λειτουργικό κόστος), το δεύτερο μονοκινητήριο κλπ κλπ.
Αν πρέπει να αγοραστούν Rafale F.3; Από ...χθες! Και μάλιστα σε δύο Μοίρες κατ'ελάχιστον.
Είτε αυτά είτε κάποιο άλλο μαχητικό τέταρτης γενιάς έπρεπε να είχε αγοραστεί από το 2008.
Τώρα οι Τούρκοι στο Αιγαίο θα το σκέφτονταν δύο και τρεις φορές πριν κάνουν κάποια "μαγκιά" ή και να έκαναν θα λάμβαναν τις απαντήσεις που πρέπει.
Αλλά τώρα δεν είναι ζητούμενο να αγοράσουμε μόλις 20 μαχητικά και τα υπόλοιπα του νυν στόλου να τα στείλουμε στον κάλαθο των αχρήστων (γιατί μόλις βγούν στο Αιγαίο τα τουρκικά F-35 με ραντάρ AESA, αν δεν υπάρχουν επαρκή ελληνικά μαχητικά με AESA ... καληνύχτα) δαπανώντας όσα λεφτά υπάρχουν μέχρι ακι στον προϋπολιγισμό του 2017 για μόλις 20 μαχητικά.
Τι θέλουμε να πούμε; Είναι επιτακτική η προμήθεια Νέου Μαχητικού Αεροσκάφους.
Η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ έχει κάνει εμπεριστατωμένες διαδοχικές μελέτες/αναλύσεις, ειδικά τον τελευταίο χρόνο που αναφέρουν ότι αν μέχρι το 2018/2019 δεν έχουμε Νέο Μαχητικό Αεροσκάφος, θα έχουμε σοβαρό πρόβλημα υπεράσπιστης εδαφικών δικαιωμάτων και δικαιωμάτων ελέγχου θαλασσίων περιοχών.
Αλλά προϋπόθεση είναι να μπορέσει να επιβιώσει και να αναβαθμιστεί ο στόλος των νυν μαχητικών, αφού έτσι οι αλλιώς τα Ν¨εα Μαχητικά Αεροσκάφη, ακόμα και μεταχειρισμένα αποκλείεται να κοστίσουν λιγότερο από 4 δισ. ευρώ για δύο Μοίρες (εκτός αν πάμε σε ρωσικά μαχητικά όπως π.χ. το Su-35BM οπότε θα έχουυμε 60 νέα μαχητικά με τον οπλισμό τους την ακπαίδευσή τους κλπ και ανώτερα από τα F-35).
Aν τεθεί εκτός μάχης ο στόλος των νυν F-16 λόγω μη υλοποίησης του προγράμματος εκσυγχρονισμού δεν θα θέλουμε 100 μαχητικά, αλλά 200!
Οι Γάλλοι αρνήθηκαν να εκσυγχρονίσουν τα Mirage 2000EGM/BGM, με την δικαιολογία ότι"Έχουν κλείσει οι γραμμές παραγωγής των ανταλλακτικών" ενώ την ίδια στιγμή δεχόντουσαν να το κάνουν στο πρόγραμμα των ινδικών αντίστοιχων) αεροσκαφών. Γιατί; Για να μας πιέσουν να πάρουμε το Rafale. Αυτό το σενάριο βιώνουμε τώρα.
Κυκλοφορεί και η φήμη για την προμήθεια των καταριανών ή των Εμιρατινών Mirage 2000-9. O A/ΓΕΑ αντιπτέραρχος (Ι) Ευάγγελος Τουρνά είχε συζητήσει το θέμα κατά την επίσκεψή του στα Η.Α.Ε, μεταξύ 15 και 18 Νοεμβρίου 2013.
Η Αεροπορία του Κατάρ διαθέτει 12 Mirage 2000-5ΕDA (τρία διθέσια και εννέα μονοθέσια) για τα οποία αναζητεί αγοραστή εδώ και χρόνια καθώς οι ΗΠΑ δεν θέλουν τους Γάλλους τεχνικούς "μέσα στα πόδια τους" στην μεγάλη βάση που έχουν στη Ντόχα.
Η πώληση των αεροσκαφών κίνησε το ενδιαφέρον της Ινδίας η οποία το 2005 προσέφερε 600 εκατ. δολάρια για τα αεροσκάφη και τον οπλισμό τους που ανέρχεται σε 500 βλήματα αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους . Η προσφορά αυτή δεν έγινε δεκτή από την κυβέρνηση του Κατάρ η οποία συνέχισε να αναζητεί αγοραστή.
Μέχρι και το 2013 τα αεροσκάφη είχαν αξιοποιήσει το 30--40% της ωφέλιμης επιχειρησιακής τους ζωής. Αυτή την περίοδο η Αεροπορία του Κατάρ συνεχίζει να αναζητεί αγοραστές ενώ έχει ανακοινώσει από το 2019 την πρόθεση της να αγοράσει 49 νέα μαχητικά αεροσκάφη (είναι σε προχωρημένες συνομιλίες με την Lockheed Martin για την προμήθεια F-16) που θα αντικαταστήσουν τα Mirage 2000-5ΕDA.
Η τιμή τους κυμαίνεται περί τα 500 εκατ. ευρώ μαζί με ολόκληρο το πακέτο όπλων και συστημάτων εκπαίδευσης.
Εδώ τα πράγματα είναι διαφορετικά. Χωρίς να είναι ακριβώς ίδια με τα Mirage 2000-5 Mk2 της ΠΑ (τα καταριανά είναι μαχητικά με έμφαση στις αποστολές αέρος-εδάφους), εν τούτοις μπορούν να ενταχθούν εύκολα στην Π.Α. εκτιμούμε.
Φυσικά δεν έχουν ραντάρ AESA, αλλά μπορούν να προσφέρουν πολλά ως αεροσκάφη αντικατάστασης. Τα λεφτά δεν είναι πολλά και μπορούν να μειωθούν μέχρι και τα 350 εκατ. ευρώ, όπως μαθαίνουμε.
Οχι όμως και να ματαιωθεί το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 για να πάρουμε τα παλιά Mirage του Κατάρ.
Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξουν (πειστικές) απαντήσεις που να δικαιολογούν την καθυστέρηση του ΓΕΑ στο θέμα της αναβάθμισης των F-16...
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr