Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2015

Υπόμνημα για τη δημόσια συνεδρίαση της 14-01-2015 της Δημοτικής Κοινότητας Βροντάδου



Μετά την πρόσκλησή σας (Α.Π. 660/9-01-2015)  για τη δημόσια συνεδρίαση της 14-01-2015, ως  Λαϊκή Συσπείρωση του Δήμου Χίου  καταθέτουμε το παρακάτω  υπόμνημα που αφορά  τις  θέσεις μας πάνω στα θέματα που  έχετε θέσει προς συζήτηση και γνωμοδότηση.

1.                  Για  μια ακόμη φορά η Λαϊκή Συσπείρωση του Δήμου μας επαληθεύεται τασσόμενη απέναντι στην πολιτική της Δημοτικής Αρχής που ως  μακρύ χέρι της εξουσίας δρα ανάλγητα  και φορομπηχτικά. Τρανταχτό παράδειγμα η άτεγκτη στάση της στην αύξησης των ανταποδοτικών τελών. Το όψιμο ενδιαφέρον της Δημοτικής Αρχής για τους  κατατρεγμένους συνδημότες  μας, τους  άνεργους, τους αδύναμους και φτωχοποιημένους – που δεν είναι όσοι με λογιστικά τερτίπια υπολογίζει, αλλά πολύ περισσότεροι- δείχνει ότι δεν έχει βιώσει την τραγικότητα της  κατάστασης ή ότι απλά ενδιαφέρεται για τη διαχείρισή της  και όχι τα θύματά της, αποδεχόμενη τη στέρηση ζωτικών πόρων από την κυβέρνηση και φυσικά τη στέρηση κάθε δικαιώματος στην Υγεία, την Πρόνοια, τις  Κοινωνικές Υπηρεσίες, στις παροχές υπηρεσιών οι οποίες  μια μια παίρνει το δρόμο της  ιδιωτικοποίησης.   
         Έτσι, επί του 1ου  θέματος που αφορά τη  γνωμοδότηση για χορήγηση έκτακτου βοηθήματος σε οικογένεια λόγω  φωτιάς, θεωρούμε υποχρέωσή μας να ταχθούμε αλληλέγγυοι στο πλευρό της  οικογένειας. Eμείς συμφωνήσαμε στο Δ.Σ. να δοθούν 1.500 ευρώ κι αν υπάρχουν δυνατότητες να ενισχυθεί κι  άλλο η οικογένεια, για την αποκατάσταση μέρους των ζημιών, μεσούντος του χειμώνα αλλά  και της αδυναμίας της να ανταπεξέλθει στην τραγωδία που συνέβη. Να σημειώσουμε βέβαια ότι το θέμα  έχει ήδη εγκριθεί από στο προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο με εισηγητή τον Αντιδήμαρχο κ. Παπαδόπουλο, και υπάρχει το ερώτημα γιατί έρχεται σήμερα  ετεροχρονισμένα στο Τοπικό Συμβούλιο. 
2.                  Επί του 2ου θέματος που αφορά τη συζήτηση για τη διοργάνωση του ρουκετοπόλεμου, έχουμε  να τονίσουμε τα εξής: Γνώμη μας είναι ότι το έθιμο μπορεί και πρέπει να διατηρηθεί ζωντανό μέσα στο χρόνο, αν  δεν αποκλίνει της  πολιτισμικής του  πορείας  και δεν καταλήγει απλά σε έναν τουριστικό κράχτη για το νησί, που ίσως τελικά και να το εκθέτει. Η ποσότητα των ρουκετών (υπερβαίνουν τις 100.000), η ποιότητα  των υλικών κατασκευής (πολύ  πιο δραστικά  από τα μέχρι πρότινος υφιστάμενα), η  εμπλοκή ατόμων άσχετων με την κατασκευή  και ρίψη ρουκετών- πολλές φορές  και ανηλίκων-, μόνο κινδύνους ελλοχεύει.     Επειδή στο παρελθόν έχουμε  θρηνήσει θύματα, θα θέλαμε να προτείνουμε τα  παρακάτω κατά σειρά σπουδαιότητας  ως  προς τη διατήρηση του εθίμου, της ασφάλειας των εμπλεκομένων κατασκευαστών (ρουκετατζήδων), των θεατών και την εξασφάλιση των περιουσιών όσων βρίσκονται στη «γραμμή πυρός» η οποία δεν είναι τόσο στενή  που να περιορίζεται στα 200 μόνο μέτρα από κάθε εκκλησία «στόχο»:
·      Νομιμοποίηση του εθίμου. Αν δεν υλοποιηθεί η παράμετρος της νομιμοποίησης κατασκευής και  ρίψης ρουκετών, αλλά «εθιμικώ δικαίω» διαιωνίζεται, τότε δεν πρόκειται να αποτραπούν τα τραγικά περιστατικά που έχουν συμβεί μέχρι σήμερα. Είναι αστείο να γίνονται συλλήψεις και δικογραφίες εις βάρος κατασκευαστών, κατασχέσεις υλικών κατασκευής σε «εγκαταλειμμένα» σπίτια και μετά  από αυτό να τελείται με τα «παράνομα» υλικά ένα έθιμο που να λαβαίνει παγκόσμιες δημοσιογραφικές διαστάσεις. Η νομιμοποίηση θα αποτρέψει και την παράνομη κατασκευή σε μέρη επισφαλή  και ακατάλληλα καθώς και την εμπλοκή ακατάλληλων ατόμων.
·    Η επιτροπή που θα συσταθεί για τη διενέργεια του ρουκετοπόλεμου να έχει ουσιαστικές αρμοδιότητες και όχι τυπικές. Να  έχει τον πρώτο λόγο στην πρόληψη, στον έλεγχο των συνεργείων, των χρησιμοποιούμενων υλικών καθώς  και της  ποσότητας κατασκευής του κάθε συνεργείου. Να γνωρίζει ονομαστικά  τα μέλη του συνεργείου και τον υπεύθυνο, ο οποίος θα λογοδοτεί στην επιτροπή  καθ’ όλη τη διάρκεια κατασκευής, στησίματος των ρουκετοσυρτών, αλλά  και της ρίψης των ρουκετών.
·    Ο αριθμός των ρουκετών να μην υπερβαίνει συνολικά τις 40.000 (20.000 ανά ενορία και κατόπιν συνεννόησης μεταξύ των ενοριακών συνεργείων για το ποσό που προτίθεται να κατασκευάσει το καθένα).
·    Να διευρυνθεί η «γραμμή  πυρός-κινδύνου» σε  απόσταση μεγαλύτερη των 200 μέτρων πέριξ της εκκλησίας-στόχου και να προσδιοριστεί τουλάχιστον στα 500 μέτρα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να παρθούν περισσότερα μέτρα ασφαλείας στα σπίτια που βρίσκονται μέσα σ’ αυτήν την ακτίνα δράσης.
·    Η φροντίδα διαφύλαξης των σπιτιών των συνδημοτών μας εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής με ντύσιμο των επισφαλών σημείων με σύρμα να γίνεται χωρίς έξοδα  των συνδημοτών οι οποίοι πολλές φορές αναγκάζονται να βάζουν το χέρι στην τσέπη για  να προφυλάξουν τα σημεία τα οποία  ο Δήμος αδυνατεί να  προφυλάξει, λόγω  κόστους,  όπως ισχυρίζεται.
·    Να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα της εισόδου στην απαγορευμένη περιοχή αυτοκινήτων επισκεπτών, οι οποίοι επιθυμώντας να παρακολουθήσουν το θέαμα, εννοούν να μεταβούν μέχρι το σημείο παρακολούθησης με το αυτοκίνητό τους. Η πείρα έχει δείξει ότι αν χρειαστεί να  προσπελαστεί η απαγορευμένη περιοχή από όχημα αστυνομίας, πυροσβεστικής ή νοσοκομειακό, αυτό καθίσταται αδύνατο. Πρότασή  μας είναι οι συγκεκριμένοι δρόμοι να φυλαχτούν από τροχονόμους και όχι από άτομα εντεταλμένα από το Δήμο, αλλά άπειρα.
·    Ο προϋπολογισμός που έχει προβλεφθεί για το ρουκετοπόλεμο από τη Δημοτική Αρχή, αυτός να χρησιμοποιηθεί και να  μην περικοπούν ποσά από κονδύλια που μπορούν να αφορούν άλλες εργασίες ή έργα και άλλες απαραίτητες λειτουργίες για το Βροντάδο  , για το ρουκετοπόλεμο. Επίσης θέτουμε το θέμα κονδυλίων προστασίας και των συνεργείων που κάθε φορά το κάνουν με δικά τους μέσα.
·    Να αναλάβουν μέρος των εξόδων της  κάλυψης  και της ασφάλειας που προβλέπεται από το έθιμο οι ωφελούμενες επιχειρήσεις επισιτισμού (ξενοδοχεία – εστιατόρια κ.λπ.) όσων τουριστών επισκεφθούν το νησί για το έθιμο.

Προ ημερήσιας διάταξης, θα θέλαμε να θέσουμε:
α. Το θέμα των εσόδων των κερματοδεκτών από την Πηγή της Κλειδούς. Σε  ποιο ποσό ανέρχονται αυτά (ανά τρίμηνο, έτος  κ.λ.π.). και πώς προβλέπεται η διαχείρισή τους. Είμαστε αντίθετοι με την απόδοση των εσόδων αυτών στο ταμείο του Δήμου Χίου. Θεωρούμε ότι η διαχείριση πρέπει να γίνεται με διαφανείς διαδικασίες από το Τοπικό Συμβούλιο. 
β. Το θέμα της επικινδυνότητας που δημιουργείται με την παραβίαση των απαγορευτικών πινακίδων των μονοδρομήσεων στο Βροντάδο, στην κατεύθυνση όχι της  καταστολής αλλά της πρόληψης, μέσα από τη διάγνωση των κινήτρων που ωθούν στην παραβίαση. Θα  προτείναμε τη μελέτη των περιπτώσεων με τη συνδρομή των κατοίκων των μονοδρομημένων περιοχών.

Για τη Λαϊκή Συσπείρωση Δήμου Χίου

Μάρκος Σκούφαλος
Κλαίρη Κωστάλα

Φραγκούλης Κυλαδίτης