Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015

ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ ΦΡΕΝΑΡΟΥΝ ΤΙΣ ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

Του Κώστα Ιερίδη

Στη... βαθιά κατάψυξη έχουν μπει οι αποκρατικοποιήσεις, καθώς μέχρι να πραγματοποιηθούν οι εκλογές της 25ης Ιανουαρίου και να σχηματιστεί η νέα κυβέρνηση δεν αναμένεται να υπάρξει πρόοδος στο συγκεκριμένο πεδίο, στο οποίο πριν από μερικά χρόνια είχαν στηριχθεί οι προσδοκίες για συγκέντρωση εσόδων με στόχο την αποπληρωμή του χρέους.

Έτσι, λόγω της επιστροφής της πολιτικής αβεβαιότητας, σημαντικός αριθμός ιδιωτικοποιήσεων έχει άτυπα ανασταλεί. Ποιες είναι αυτές;

Ελληνικό

ΣΕξαιτίας της επιστροφής της πολιτικής αβεβαιότητας, σημαντικός αριθμός ιδιωτικοποιήσεων έχει άτυπα ανασταλείτο χρονοδιάγραμμα της ναυαρχίδας των αποκρατικοποίησεων, της παραχώρησης έκτασης 6,2 χιλιάδων στρεμμάτων του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό στη Lamda Development, έχουν ήδη προστεθεί αρκετοί μήνες καθυστέρησης λόγω της εκλογικής αναμέτρησης της μεθεπόμενης Κυριακής. Από τον περασμένο Νοέμβριο, όταν έπεσαν οι πρώτες υπογραφές μεταξύ της εταιρείας και του ΤΑΙΠΕΔ, έχει ξεκινήσει να μετράει το διάστημα των δύο ετών εντός του οποίου θα πρέπει να γίνει πράξη μια σειρά αναβλητικών αιρέσεων. Πιο απλά, μέχρι τον Νοέμβριο του 2016 θα πρέπει η Βουλή να έχει ψηφίσει τη σύμβαση παραχώρησης του Ελληνικού, ενώ θα πρέπει να καταρτιστεί το σχέδιο ολοκληρωμένης ανάπτυξης και να εγκριθεί με προεδρικό διάταγμα. Το επόμενο βήμα είναι η έκδοση των υπουργικών αποφάσεων που απαιτούνται για την εφαρμογή του σχεδίου ολοκληρωμένης ανάπτυξης και να διενεργηθεί ανεξάρτητος δημόσιος διαγωνισμός για τη χορήγηση άδειας καζίνο.

«Θα μπορέσουν να γίνουν πράξη όλα αυτά όταν –ακόμη και εάν υπάρξει νέο κυβερνητικό σχήμα στις 26 Ιανουαρίου– θα χρειαστούν πολλές εβδομάδες μέχρι το Δημόσιο να επαναστελεχωθεί;» διερωτώνται παράγοντες της αγοράς.

Ας σημειωθεί ότι στο έργο υπολογίζεται να επενδυθούν μακροπρόθεσμα κεφάλαια ύψους 8 δισ. ευρώ.



Αστέρας Βουλιαγμένης


Καθυστέρηση θα υπάρξει και για το ξενοδοχειακό συγκρότημα του Αστέρα Βουλιαγμένης, το οποίο απέκτησε η αραβική Jermyn Street Real Estate Fund IV LP και σχεδιάζει την υλοποίηση επένδυσης έως 700 εκατ. ευρώ για τη «μεταμόρφωση» της έκτασης. Ωστόσο εκκρεμεί η έγκριση του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίου Ακινήτου (ΕΣΧΑΔΑ), που θα πρέπει να εγκριθεί από το Συμβούλιο της Επικρατείας και στη συνέχεια να οδηγηθεί προς υπογραφή από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Το πολυτελές resort έχει σταματήσει να δέχεται κρατήσεις από τα τέλη του φθινοπώρου και γι’ αυτό είναι αναγκαίο να ξεκινήσουν οι εργασίες ανακαίνισης άμεσα, όπως σημειώνουν στην αγορά.



Αεροδρόμια


Οι υπογραφές, ως φαίνεται, μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της πλειοδότριας κοινοπραξίας Fraport-Slentel θα αργήσουν να πέσουν και για την επένδυση μαμούθ, προϋπολογισμού 1,234 δισ. ευρώ, που αφορά την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Στα προαπαιτούμενα του έργου -που δεν αναμένεται να προχωρήσει μέχρι να αναδειχθεί το νέο κυβερνητικό σχήμα- είναι να εγκριθεί η σύμβαση παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, όπως και οι περιβαλλοντικοί όροι που αφορούν τα έργα επέκτασης των περιφερειακών αερολιμένων. Ακόμη, η νέα Βουλή θα πρέπει να κυρώσει τη σύμβαση παραχώρησης του έργου.



Σιδηρόδρομοι


Πριν από μήνες η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού ΑΕ ή Rosco) είχε οριστεί για τον Φεβρουάριο. Ωστόσο οι εκλογές θα... φρενάρουν την ιδιωτικοποίηση των δύο εταιρειών, δεδομένου ότι ο μοναδικός ενδιαφερόμενος φαίνεται να είναι η ρωσική εταιρεία RZD.

Την ίδια στιγμή, η πορεία της ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων συνδέεται με εκείνην του ΟΛΘ και του ΟΛΠ. Αυτό διότι αρχικά προβλεπόταν να «βγουν στην αγορά» ταυτόχρονα, αφού οι Ρώσοι φέρονται να είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον τόσο για τα τρένα όσο και για τα λιμάνια. 



«Μικρή ΔΕΗ»


Χωρίς... ρεύμα μένει και το εγχείρημα της «μικρής ΔΕΗ», δηλαδή της δημιουργίας ειδικής εταιρείας στην οποία θα μεταβιβαζόταν το 30% των παγίων και του πελατολογίου της σημερινής εταιρείας με στόχο την πώλησή της.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το εγχείρημα προγραμματιζόταν να ξεκινήσει μέσα στο 2014, αλλά αδιευκρίνιστο παραμένει εάν θα καταστεί δυνατόν ο φάκελος να ανοίξει φέτος. Η αγορά αλλά και οι Ευρωπαίοι που ζητούσαν να προχωρήσει γρήγορα η «μικρή ΔΕΗ» πρέπει πλέον να περιμένουν τι θα γεννήσει η κάλπη.

Στην κατάψυξη θα παραμείνει και η ΔΕΣΦΑ, τόσο εξαιτίας των αντιρρήσεων (ως προς την υλοποίηση της διαδικασίας) που είχαν προβάλει οι Βρυξέλλες όσο και της σημαντικής καθυστέρησης από την ελληνική πλευρά.




zougla.gr