Συμφωνα με το thomsonreuters.com μερικές από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις πετρελαίου στον κόσμο έχουν κλείσει supertankers για να αποθηκεύσουν τουλάχιστον 25 εκατομμύρια βαρέλια στη θάλασσα κατά τις τελευταίες ημέρες, επιδιώκοντας να επωφεληθούν από το κραχ των τιμών του αργού και να βγάλουν κέρδος από την απότομη πτώση.
Τα επίπεδα πλωτής αποθήκευσης αναμένονται να αυξηθούν περαιτέρω μέσα στις επόμενες εβδομάδες, καθώς οι εμπορικές εταιρείες υιοθετούν μια στρατηγική που χρησιμοποιήθηκε για τελευταία φορά το 2009, όταν οι τιμές υποχώρησαν και οδήγησαν σε πάνω από 100 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου να βρίσκονται σταθμευμένα σε δεξαμενόπλοια στη θάλασσα πριν την πώληση τους.
Αυτό το παιχνίδι οδηγεί προς τα πάνω τις τιμές ενοικίασης των δεξαμενόπλοιων, και οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν δει τις τιμές των μετοχών τους να αυξάνονται απότομα τις τελευταίες ημέρες.
Κατά την τελευταία εβδομάδα, εμπορικές επιχειρήσεις, συμπεριλαμβανομένων των Trafigura, Vitol, Gunvor, Koch και του ενεργειακού κολοσσού της Shell έχουν αρχίσει να ενοικιάζουν πετρελαιοφόρα ως πλωτές μονάδες αποθήκευσης για μέχρι 12 μήνες, σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές και το Reuters.
Τουλάχιστον 11 VLCCs έχουν αναφερθεί ότι ενοικιάστηκαν με δυνατότητες αποθήκευσης, από περίπου πέντε πλοία στο τέλος της περασμένης εβδομάδας. Κάθε VLCC μπορεί να χωρέσει 2 εκατομμύρια βαρέλια.
Την ίδια στιγμή, το Ti Oceania – ένα από τα μεγαλύτερα πλοία πετρελαίου του κόσμου, γνωστό ως ένα υπερμέγεθες μεταφορικό αργού με χωρητικότητα 3 εκατομμυρίων βαρελιών – έχει κλείσει από την εταιρεία Vitol για αποθήκευση πετρελαίου, σύμφωνα με τα δεδομένα και πηγές της αγοράς.
Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον 25 εκατομμύρια βαρέλια σήμερα εκτιμάται πως προορίζονται για πλωτές μονάδες αποθήκευσης. Μερικά από τα δεξαμενόπλοια θα μπορούσαν παρόλα αυτά να συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται ως συμβατικά μέσα μεταφοράς πετρελαίου.
Οι Shell, Trafigura, Vitol και Gunvor αρνήθηκαν να σχολιάσουν, ενώ ή Koch δεν ήταν διαθέσιμη άμεσα για σχολιασμό.
Η στρατηγική λειτουργεί επειδή οι τιμές πετρελαίου για παράδοση στο μέλλον διαπραγματεύονται με premium με όσους εμπορεύονται στην αγορά spot – μια οικονομική κατάσταση γνωστή στη βιομηχανία ως contango – με τους επενδυτές να αναμένουν τις τιμές να ανακτούν τελικά το σχεδόν 60% των απωλειών τους, κατά τους τελευταίους επτά μήνες.
Ο διεθνής δείκτης αναφοράς μπρεντ πετρελαίου έπεσε σε λίγο πάνω από 45 δολάρια το βαρέλι, πλησιάζοντας τα χαμηλότερα επίπεδα έξι ετών, έχοντας μέσο όρο τα 110 δολάρια μεταξύ 2011 και 2013. Οι συμβάσεις παράδοσης τον Δεκέμβριο βρίσκονται πάνω από 56 δολάρια.
“Σε περίπτωση που η τάση διεύρυνσης του φαινομένου contango συνεχιστεί, περιμένουμε περισσότερους ναυλωτές να ενδιαφερθούν για την κράτηση VLCCs ως πλωτά μέσα αποθήκευσης” δήλωσε ο αναλυτής Omar Nokta της Clarkson Capital Markets.
Όμως, όσο ελκυστικό κι αν ακούγεται, το συνεπαγόμενο κόστος καθίσταται απαγορευτικό για όλους εκτός των μεγαλύτερων παικτών.
Λαμβάνοντας υπόψη τις τιμές ενοικίασης των πλοίων και άλλα έξοδα, συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και της ασφάλισης, οι συνολικές μηνιαίες δαπάνες εκτιμάται ότι φτάνουν στα 1,5 εκατομμύρια δολάρια ανά πλοίο.
«Χρυσή εποχή» για την αγορά τάνκερ
Μετά από χρόνια στο τέλμα, λόγω υπερπροσφοράς πλοίων και χαμηλής ζήτησης, οι τιμές των δεξαμενόπλοιων έχουν… τραβήξει την ανηφόρα τους τελευταίους μήνες, υποβοηθούμενες από τις σταθερότερες κρατήσεις και την πιο αργή ανάπτυξη του στόλου.
Οι τιμές έχουν ανέβει αισθητά αυτό το μήνα, καθώς οι έμποροι πετρελαίου πιάνουν, επίσης, αρκετή από τη διαθέσιμη χωρητικότητα.
Μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι, όπως οι Frontline, Tsakos Energy Navigation και DHT Holdings έχουν δει τις τιμές των μετοχών τους να εκτοξεύονται αυτόν το μήνα, βοηθούμενοι από το γενικά θετικό κλίμα της αγοράς.
Τα μέσα ημερήσια κέρδη για VLCCs έχουν αυξηθεί σε πάνω από 84 χιλιάδες δολάρια την ημέρα, από περίπου 63 χιλιάδες από την αρχή του έτους – όχι πολύ μακριά από τα επίπεδα του πάνω από 100 χιλιάδες δολάρια την ημέρα που είχαμε ξαναδεί πριν την ύφεση στην αγορά δεξαμενοπλοίων το 2008.
Οι γνώστες της βιομηχανίας λένε ότι τα επιτόκια για την ενοικίαση πλοίων για μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα – γνωστά ως χρονοναυλώσεις – έχουν αυξηθεί από μερικές χιλιάδες δολάρια την ημέρα την περασμένη εβδομάδα σε πάνω από 40 χιλιάδες δολάρια την ημέρα, και είναι μια σχεδόν διπλάσια τιμή από την αντίστοιχη πέρυσι.
Με το κύμα χρονοναυλώσεων των τελευταίων ημερών, οι τιμές είναι πιθανό να αυξηθούν περαιτέρω, λένε πηγές της αγοράς.
Πολλά από τα πλοία που σήμερα χρησιμοποιούνται ως πλωτές μονάδες αποθήκευσης είναι παλαιότερης ηλικίας και λιγότερο αποδοτικά σε καύσιμα, τα οποία οι εταιρείες πετρελαίου είναι λιγότερο πρόθυμες να χρησιμοποιούν για τη μεταφορά αργού. Τουλάχιστον τρία είναι άνω των 15 ετών. Με τη χρήση παλαιότερων πλοίων, οι έμποροι πετρελαίου ήταν σε θέση να νοικιάζουν VLCCs για λιγότερο από 40 χιλιάδες δολάρια την ημέρα.
Οι πλοιοκτήτες δεξαμενοπλοίων προτιμούν επίσης να εμπορεύονται τα πιο σύγχρονα πλοία τους, αντί της επιλογής για πλωτές μονάδες αποθήκευση, αφού η ακινησία χειροτερεύει συνήθως την κατάσταση των πλοίων. Έτσι, η χρησιμοποίηση των μεγαλύτερων πλοίων για αποθήκευση θεωρείται ως ένα όφελος για τους πλοιοκτήτες δεξαμενοπλοίων.
“Κάθε πλοίο που τοποθετείται εκτός εμπορικών συναλλαγών και δένεται ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης θα είναι κάτι θετικό για την ισορροπία της αγοράς δεξαμενόπλοιων αργού – επιφέροντας κέρδη κατά τους επόμενους μήνες”, δήλωσε ο αναλυτής της Arctic Securities Erik Nikolai Stavseth.
e-nautilia.gr