Η Κυβέρνηση, με σημερινή της άτυπη ενημέρωση,
«θριαμβολογεί» για τη σύναψη του 3ου Μνημονίου.
Πρόκειται για
την ίδια Κυβέρνηση που η ηγεσία της υποστήριζε ότι «δεν συζητάει 3ο Μνημόνιο» και ότι «καταλαβαίνει ότι υπάρχουν πολιτικές δυνάμεις που ονειρεύονται την
επιστροφή στο Μνημόνιο, αλλά θα συνεχίσουμε να τις απογοητεύουμε»
(Συνέντευξη κ. Τσίπρα, Real News, 29.03.2015).
Και σήμερα «απογοητεύτηκε» η ίδια, αφού κατέρρευσαν και
αυτοί οι μύθοι και οι ψευδαισθήσεις.
Μύθοι που είχαν δημιουργηθεί και ψευδαισθήσεις που είχαν
καλλιεργηθεί, τόσο προεκλογικά όσο και μετεκλογικά, από τα Κόμματα ΣΥΡΙΖΑ και
ΑΝΕΛ που στηρίζουν τη σημερινή Κυβέρνηση.
Ενδεικτικά:
§
Υποστήριζαν ότι τα προηγούμενα Μνημόνια θα τα ακύρωναν με ένα Νόμο και με
ένα Άρθρο. Σήμερα, προτείνουν ένα νέο, ιδιαίτερα βαρύ 3ο Μνημόνιο. Το πιο επώδυνο από τα 3 Μνημόνια.
§
Υποστήριζαν ότι μέσω της ανακεφαλαιοποίησης, χαρίζονταν χρήματα στους
τραπεζίτες. Σήμερα, αντιλαμβάνονται ότι η ανακεφαλαιοποίηση είναι αναγκαία για
να διασφαλιστεί η συστημική ευστάθεια των τραπεζών.
§
Υποστήριζαν ότι μέσω των αποκρατικοποιήσεων, δημόσια περιουσία και πόροι θα
μεταβιβάζονταν στη «μαύρη τρύπα» του δημοσίου χρέους. Σήμερα, κάνουν το ίδιο,
αφού η συμφωνία αναφέρεται σε «πώληση περιουσιακών στοιχείων», μέσω της
δημιουργίας ενός νέου ανεξάρτητου Ταμείου, το οποίο μάλιστα θα εποπτεύεται από
Ευρωπαϊκούς θεσμούς.
§
Υποστήριζαν ότι το χρέος είναι επονείδιστο και πρέπει να «κουρευτεί». Όμως,
σήμερα, υπογράφουν όχι μόνο τη δέσμευση η χώρα να αποπληρώνει πλήρως και
έγκαιρα τις δανειακές της υποχρεώσεις, αλλά και τη δέσμευση ότι δεν θα γίνει
«κούρεμα» της ονομαστικής αξίας του χρέους.
§
Υποστήριζαν ότι το Πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης είναι πλήρες και
κοστολογημένο, περιλαμβάνοντας γενναιόδωρες παροχές ύψους 11 δισ. ευρώ. Σήμερα, εισηγούνται νέα δημοσιονομικά μέτρα
λιτότητας, μόνο για τα 2 πρώτα χρόνια, ύψους 8 δισ. ευρώ. Με νέους, πρόσθετους
φόρους και περικοπές συντάξεων, κύριων και επικουρικών.
Μάλιστα
αυτά τα μέτρα βαφτίζονται ως «ήπια προσαρμογή»!!! Η αύξηση του ΦΠΑ που
επιβαρύνει ήδη τους ασθενέστερους με 2,4 δισ. ευρώ, οι περικοπές στις συντάξεις
κατα 1,8 δισ. ευρώ που θα τις νιώσουν στην τσέπη τους οι συνταξιούχοι απο το
Σεπτέμβριο, η αύξηση του φόρου εισοδήματος και η προκαταβολή φόρου στο 75%
φέτος και στο 100% απο του χρόνου που επιβαρύνουν εταιρείες, ελεύθερους
επαγγελματίες και αγρότες, η αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης, η μείωση του
επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης για όλους και της επιστροφής ΕΦΚ πετρελαίου κίνησης
στους αγρότες, ο τριπλασιασμός εισφορών στους αγρότες και άλλα πολλά είναι αυτά
που η Κυβέρνηση χαρακτηρίζει σήμερα ως «ήπια». Φανταστείτε το επόμενο πακέτο
του Οκτωβρίου...
§
Υποστήριζαν ότι η χώρα δεν
έχει ανάγκη από πρόσθετη εξωτερική χρηματοδότηση. Σήμερα, «θριαμβολογούν» για
τη σύναψη ενός νέου δανείου, και μάλιστα ύψους 86 δισ. ευρώ.
§
Υποστήριζαν ότι θα
«γκρεμίσουν» τις εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ. Σήμερα, δεσμεύονται να τις
ολοκληρώσουν και να «χτίσουν» κι’ άλλες.
Και όλα αυτά,
γιατί στο μεσοδιάστημα, εξαιτίας πράξεων και παραλείψεων της Κυβέρνησης που
στηρίζουν οι ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, η οικονομία κατέρρευσε. Συγκεκριμένα:
1ον.
Η οικονομία επέστρεψε στην ύφεση, μετά την ανάκαμψη του 2014. Μέσα
στους 6 πρώτους μήνες του 2015, η εκτίμηση για το ρυθμό μεγέθυνσης της
ελληνικής οικονομίας έχει πλήρως ανατραπεί από το +2,5% (ισχυρή ανάπτυξη) στο -2%
έως -4% (βαθιά ύφεση). Η οικονομία, μάλιστα, της χώρας προβλέπεται να
παραμείνει σε ύφεση και το 2016.
2ον.
Η οικονομία επέστρεψε στα
πρωτογενή ελλείμματα. Και αυτό παρά τη λήψη νέων, πρόσθετων μέτρων ύψους άνω
των 8 δισ. ευρώ για τη διετία 2015-2016. Εξαιτίας, κυρίως, της επιστροφής της
οικονομίας στην ύφεση.
Έτσι, η επίτευξη πολύ
χαμηλότερων δημοσιονομικών στόχων μέχρι το 2018, εξαιτίας της επιστροφής της
οικονομίας στην ύφεση, όχι μόνο δεν οδηγεί στη λήψη νέων μέτρων, αλλά
πολλαπλασιάζει τα μέτρα.
Και έτσι, αυτά έγιναν 8 φορές
περισσότερα απ’ ό,τι προβλέπονταν στο περίφημο e-mail Χαρδούβελη. Και
μάλιστα για να επιτευχθεί πρωτογενές έλλειμμα φέτος, από στόχο για πρωτογενές
πλεόνασμα 3% του ΑΕΠ πέρυσι το Νοέμβριο.
Υπενθυμίζεται
μάλιστα ότι οι «θεσμοί» προέβλεπαν πρωτογενές πλεόνασμα σχεδόν διπλάσιο, κοντά
στο 2% του ΑΕΠ, για φέτος, πέρυσι το Νοέμβριο, χωρίς τη λήψη οποιουδήποτε
πρόσθετου μέτρου για το 2015.
Συνεπώς, όχι μόνο δεν
αποφεύγονται μέτρα, αλλά προστίθενται μέτρα!!!
3ον.
Η ανεργία αυξάνεται και πάλι, μετά τη μικρή μείωσή της το 2014. Σύμφωνα
με την ΕΛΣΤΑΤ, για το 1ο τρίμηνο
του 2015, η ανεργία έχει αρχίσει ήδη να αυξάνεται. Ενώ τα πρόσφατα στοιχεία της
ΕΡΓΑΝΗ είναι απογοητευτικά.
4ον. Τα spreads των Ελληνικών ομολόγων εκτινάχθηκε σε ιδιαίτερα
υψηλά επίπεδα. Τώρα, είναι σαφές ότι η πομπώδης πρόβλεψη της Κυβέρνησης, πως «οι αγορές θα χορεύουν σύμφωνα με τις
επιθυμίες της», διαψεύστηκε.
5ον.
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα έχουν διογκωθεί. Οφειλές
οι οποίες ανήλθαν στα 4,6
δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2015, από 3 δισ. ευρώ το
Δεκέμβριο του 2014 (αύξηση κατά 52% μέσα σε 6 μήνες).
Υπενθυμίζεται
ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είχαν μειωθεί από τα 9 δισ. ευρώ στο τέλος του
2012, στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014.
Και
σήμερα η Κυβέρνηση «θριαμβολογεί» που θα δανειστεί νέους πόρους για να
χρηματοδοτήσει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές που η ίδια δημιούργησε.
6ον. Η
Κυβέρνηση, εξαιτίας λανθασμένων χειρισμών της, έφερε το τραπεζικό σύστημα
αντιμέτωπο με τεράστιους κινδύνους. Κίνδυνοι που διογκώθηκαν μετά την πρόσφατη
τραπεζική αργία και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς.
Και αυτό γιατί, μεταξύ άλλων:
§
Οι συνολικές
καταθέσεις και τα repos των πιστωτικών ιδρυμάτων,
από το Δεκέμβριο του 2014, μειώθηκαν περίπου κατά 50 δισ. ευρώ, ή κατά περίπου 25% επί του συνόλου τους (στα 159,3 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2015,
από τα 207,9 δισ. ευρώ τον Δεκέμβριο
του 2014).
§
Η ποιότητα του
ενεργητικού των τραπεζών επιδεινώθηκε, καθώς αυξήθηκαν ραγδαία τα μη
εξυπηρετούμενα δάνεια, εξαιτίας τόσο της μεγάλη - εφέτος - επιβράδυνσης του
ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης και της επιστροφής στην ύφεση, όσο και της
κουλτούρας μη-πληρωμών που καλλιεργούσε επί μακρόν η παρούσα Κυβέρνηση, όταν τα
Κόμματα που τη στηρίζουν ήταν στην Αντιπολίτευση.
§
Οι διεθνείς
αγορές έκλεισαν, ενώ, επί της ουσίας, δεν γίνονταν πράξεις στη διατραπεζική
αγορά με ξένους αντισυμβαλλόμενους ούτε έναντι ενεχύρου. Σημειωτέον ότι οι αγορές έκλεισαν σε μια ιδιαίτερα ευνοϊκή
περίοδο διεθνώς, με το κόστος χρήματος να βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ
και δεκαετίες.
Το αποτέλεσμα είναι, σήμερα, η χρηματοδότηση των
τραπεζών να γίνεται, κυρίως, μέσω του Ευρωσυστήματος. Έτσι, η χρηματοδότηση
μέσω του ELA διαμορφώνεται πλέον περίπου
στα 87 δισ. ευρώ, από μηδέν στο
τέλος του 2014. Ενώ, η συνολική χρηματοδότηση μέσω του Ευρωσυστήματος
διαμορφώνεται περίπου στα 127 δισ. ευρώ,
υπερβαίνοντας, για πρώτη φορά, το ύψος των καταθέσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Παράλληλα, καθίσταται αναγκαία και μία νέα, μεγάλη,
ανακεφαλαιοποίηση των πιστωτικών ιδρυμάτων, συμπεριλαμβανομένων των μη
συστημικών και συνεταιριστικών τραπεζών, της τάξεως των 20 δισ. ευρώ. Ανάγκες που προέκυψαν, στο σύνολό τους, το 1ο
εξάμηνο του 2015. Και οι οποίες είναι τεράστιες, λαμβάνοντας υπόψη ότι
διαμορφώνονται περίπου στο ύψος των ιδίων κεφαλαίων τους. Δημιουργώντας νέο κόστος για τους φορολογούμενους.
Ενώ και η αξία των τραπεζικών μετοχών, τους τελευταίους 6
μήνες, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου, έχει
καταρρεύσει (η κεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών τραπεζών μειώθηκε κατά 7,5 δισ. ευρώ μετά την επαναλειτουργία
του Χρηματιστηρίου). Με αποτέλεσμα, η αξία των μετοχών που κατέχει το Ελληνικό
Δημόσιο να διαμορφώνεται, σήμερα, περίπου στα 3 δισ. ευρώ, από 15 δισ.
ευρώ στο τέλος του 2014 (μειωμένες δηλαδή κατά 12 δισ. ευρώ ή κατά 80%). Με τεράστιο δυνητικό κόστος για τους
φορολογούμενους και το δημόσιο χρέος της χώρας.
7ον.
Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας έχουν διογκωθεί και η βιωσιμότητα του
δημοσίου χρέους έχει επιδεινωθεί δραματικά.
Οι
ανάγκες αυτές προέκυψαν από λάθη της Κυβέρνησης μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2015, με
αποτέλεσμα να καθίσταται αναγκαία η σύναψη ενός νέου, μεγάλου, δανείου, ύψους
86 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα
μάλιστα με την τελευταία έκθεση του ΔΝΤ, η αναγκαιότητα νέου δανεισμού
οφείλεται:
§
Στα σχεδόν μηδενικά πλέον πρωτογενή πλεονάσματα την
επόμενη τριετία, κάτι που παρουσιάζεται από την Κυβέρνηση ως «επίτευγμα» αλλά
στην πραγματικότητα δημιουργεί μεγαλύτερες δανειακές ανάγκες για τα επόμενα
χρόνια και ανατρέπει την προοπτική βιωσιμότητας του χρέους.
§
Στην επιστροφή της οικονομίας στην ύφεση.
§
Στην απροθυμία και αβελτηρία της Κυβέρνησης να
προχωρήσει στην υλοποίηση διαρθρωτικών αλλαγών και αποκρατικοποιήσεων.
§
Στην αύξηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του
Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, μέσα στο 2015, με αποτέλεσμα η μερική μόνο
αποπληρωμή τους να απαιτεί νέο δανεισμό.
§
Στο «σκούπισμα» των ταμειακών διαθεσίμων των φορέων
της Γενικής Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα, για να αποκατασταθεί ένα μέρος των
αποθεματικών και για να επιστραφεί ένα μέρος των ταμειακών διαθεσίμων των
ασφαλιστικών ταμείων, των ΟΤΑ και των ΔΕΚΟ, να απαιτείται επιπλέον δανεισμός.
§
Στην ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών
λόγω της αδράνειας της Κυβέρνησης, που είχε ως αποτέλεσμα την επιδείνωση του
οικονομικού κλίματος, την επιστροφή στην ύφεση, το κλείσιμο των τραπεζών, τους
κεφαλαιακούς περιορισμούς.
Αξίζει
να σημειωθεί ότι όλες αυτές οι ανάγκες, προέκυψαν επί των ημερών της Κυβέρνησης
ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ.
Πανηγυρίζει
μάλιστα η συγκυβέρνηση για το «πακέτο Juncker των 35 δισ ευρώ, αλλά
αποκρύπτει ότι αυτό είναι επιτυχία της κυβέρνησης Σαμαρά! Απο το Νοέμβριο του
2014! Ας φροντίσουν τουλάχιστον να μην χαθούν και αυτά...
Και
κάτι ακόμη: ως επικοινωνιακό αντιστάθμισμα αυτών των επώδυνων πολιτικών η
Κυβέρνηση προβάλλει τις πρωτοβουλίες για τη μείωση των απολαβών πολιτικών
αξιωματούχων.
Λησμονεί
όμως ή παραβλέπει ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση, με στοχευμένες πρωτοβουλίες, από
τις πρώτες πρωτοβουλίες που ανέλαβε ήταν οι μειώσεις της δημόσιας δαπάνης για
τη λειτουργία του πολιτικού συστήματος.
Μειώσεις που
ήρθαν να προστεθούν σε αυτές που είχαν γίνει τα προηγούμενα χρόνια.
Συγκεκριμένα,
με το Ν. 4081/2012:
§
Καταργήθηκαν τα έξοδα παράστασης του Προέδρου της Κυβέρνησης,
του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, του Προέδρου της Βουλής και όλων
των μελών του Υπουργικού Συμβουλίου, με τις αποδοχές τους να εξισώνονται με
αυτές του Βουλευτή.
§
Μειώθηκε στο ήμισυ το ύψος της παρεχόμενης προς τον
Πρόεδρο της Δημοκρατίας μηνιαίας χορηγίας και καταργήθηκαν πλήρως τα έξοδα
παράστασής του.
Ενώ, με το Ν. 4093/2012, μεταξύ άλλων:
§
Μειώθηκαν οι αποδοχές διορισμένων σε θέσεις ΝΠΔΔ
και ΝΠΙΔ, μειώθηκαν οι αποδοχές των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων Υπουργείων
και Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, μειώθηκαν οι αποδοχές των αιρετών των ΟΤΑ Α’ και
Β’ βαθμού, καταργήθηκε η αποζημίωση των μελών των Δημοτικών Συμβουλίων για τη
συμμετοχή τους στις συνεδριάσεις, καταργήθηκε η αποζημίωση λόγω λήψης
εκπαιδευτικής άδειας στο εσωτερικό και το χρονοεπίδομα των δικηγόρων του
Δημοσίου με έμμισθη εντολή.
§
Μειώθηκαν οι αποδοχές,
οι αποζημιώσεις, τα έξοδα παράστασης και οι αμοιβές εν γένει, που καταβάλλονται
στους Προέδρους, Αντιπροέδρους και τα μέλη των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών
(ΑΔΑ), καθώς και στους Διοικητές, Υποδιοικητές, στους Προέδρους, Αντιπροέδρους,
Διευθύνοντες Συμβούλους και στα μέλη του Δ.Σ. Ν.Π.Δ.Δ. και Ν.Π.Ι.Δ.
Για αυτά, υπήρξε και σχετική Υπουργική Απόφαση του
Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών (ΑΠ 2/85127/0022/22.11.2012).
Αντί συνεπώς σήμερα η
Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ να θριαμβολογεί για τη σύναψη του 3ου
Μνημονίου, που φέρει την αποκλειστική της σφραγίδα, οφείλει να ζητήσει μία
μεγάλη συγγνώμη από τον Ελληνικό λαό για τα ψέματα που επί μακρόν έλεγε και για
την κατάσταση στην οποία έφερε σήμερα τη χώρα και την οικονομία της.