Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2011
EΝΙΑΙΟΣ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Ρότα για τη δημιουργία ενός ενιαίου φορέα εκπροσώπησης της επιβατηγού ναυτιλίας έβαλαν χθες και τυπικά οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, μετά την απόφαση της γενικής συνέλευσης των μελών του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) να πραγματοποιήσει αρχαιρεσίες για νέο διοικητικό συμβούλιο στις 12 Οκτωβρίου και αφού εν τω μεταξύ εγγραφούν στο σύνδεσμο τα μέλη της Ένωσης Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ).
Εδώ και περίπου τρία χρόνια οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εκπροσωπούνται από δύο ενώσεις, την ΕΕΝ και τον ΣΕΕΝ, μετά τη διάσπαση της τότε Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας (ΕΕΑ) που επήλθε το Μάιο του 2008.
Ωστόσο, τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετώπισε εν τω μεταξύ ο κλάδος υποχρέωσαν όλους τους παράγοντες του να επανεξετάσουν τη στάση τους.
Σταδιακά από τον «τυφλό» ανταγωνισμό πέρασαν σε πιο ψύχραιμες σκέψεις οι οποίες οδήγησαν σε επαναπροσέγγιση όλων των πλευρών με στόχο τη διαμόρφωση ενός νέου κοινού φορέα, ενώ και σε επιχειρηματικό επίπεδο η αλλαγή στάσης εκφράστηκε και με τη δημιουργία της κοινοπραξίας ΑΝΕΚ-Attica στις γραμμές της Ανκόνα και του Ηρακλείου Κρήτης.
Στις αρχές του καλοκαιριού οι επαφές πήραν πιο επίσημο χαρακτήρα και αποφασίστηκε κορμός του νέου φορέα να είναι ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Η Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας (ΕΕΝ) έχει ήδη πει «ναι» στη συγχώνευση, ενώ χθες είπε το «ναι» και η γενική συνέλευση των μελών του ΣΕΕΝ, με εκπροσώπους εταιρειών κρουαζιέρας να διατυπώνουν ορισμένες ενστάσεις. Ωστόσο, ο ακτοπλοϊκός κλάδος στο σύνολο, ο οποίος αποτελεί και τη μεγάλη πλειονότητα των δύο ενώσεων φαίνεται να είναι αποφασισμένος να προχωρήσει στη συγχώνευση.
«Ο ένας φορέας θα γίνει οπωσδήποτε, το ζητούμενο είναι να καταστεί και αποτελεσματικός για τα συμφέροντα του κλάδου», δήλωνε χθες στη «Ν» κορυφαίος παράγοντας του χώρου, εκδηλώνοντας έτσι την αποφασιστικότητα του να προχωρήσει η ενιαία έκφραση της ακτοπλοΐας.
Ορισμένες λεπτομέρειες που απομένουν ακόμη (οικονομικά, πλοία κρουαζιέρας με σημαία τρίτων χωρών, κ.λπ.) αναμένεται να διευθετηθούν τις επόμενες ημέρες από την κοινή επιτροπή των ενώσεων.
Οι ΣΕΕΝ και ΕΕΝ
Ο ΣΕΕΝ ιδρύθηκε το 1921, με την αρχική επωνυμία «Πανελλήνιος Ακτοπλοϊκή Ένωση». Φέτος συμπλήρωσε 90 χρόνια δραστηριότητας. Μετά το 1976 όταν μία ομάδα ακτοπλόων αποχώρησε από την τότε ΕΕΠΝ το βάρος της ένωσης έπεσε περισσότερο στην κρουαζιέρα, ωστόσο σταδιακά άρχισε να εκπροσωπεί και τα επιβατηγά πλοία διεθνών πλόων, δηλαδή ενέγραψε ως μέλη και ακτοπλοϊκές εταιρείες που είχαν δρομολογημένα πλοία στο εξωτερικό και κυρίως στις γραμμές της Αδριατικής. Σήμερα ο ΣΕΕΝ έχει πρόεδρο τον κ. Μάρκο Φόρο.
Η ΕΕΝ, που εκπροσωπεί και την πλειονότητα των εταιρειών του ακτοπλοϊκού κλάδου, ιδρύθηκε το 1976 με την επωνυμία «Ένωση Ελλήνων Πλοιοκτητών Ακτοπλοϊκών Επιβατηγών Πλοίων».
Το 1993 μετονομάστηκε σε «Ένωση Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας» και το 2007 σε «Ένωση Επιχειρήσεων Ακτοπλοΐας». Από τις 30 Μαΐου του 2008 έχει πρόεδρο τον Απ. Βεντούρη. Το 2010 έγινε αλλαγή στο καταστατικό της για να μπορεί να δέχεται ως μέλη της, κρουαζιερόπλοια και ονομάστηκε σε «Ένωση Επιχειρήσεων Ναυτιλίας-ΕΕΝ».
Πυξίδα η κρίση
Η ελληνική ακτοπλοΐα αντιμετωπίζει τα δύο τελευταία χρόνια προβλήματα επιβίωσης. Από τη μία πλευρά η κρίση καυσίμων και από την άλλη η μείωση της επιβατικής και μεταφορικής κίνησης έχουν οδηγήσει όλες τις εταιρείες σε αδιέξοδο.
Επιμέρους «ανάσες» στα προβλήματα αυτά μπορούν να δώσουν θεσμικές παρεμβάσεις οι οποίες οδηγούν σε περιορισμό του λειτουργικού κόστους των πλοίων.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftemporiki.gr