ΠΕΜΠΤΗ 21 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
2013
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Η
προώθηση ειδικών δράσεων για τη νησιωτική Ελλάδα αποτελεί επιταγή του
Συντάγματος και φυσικά την επιταγή αυτή σέβεται απολύτως η κυβέρνηση του Αντώνη
Σαμαρά. Σε αυτή την αντίληψη εντάσσονται και τα μέτρα που σήμερα παρουσιάζουμε
για την ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων των νησιών.
Πριν μιλήσω για τα μέτρα αυτά καθαυτά, θα
ήθελα να μου επιτρέψετε να αναφερθώ σε προβλέψεις της τελευταίας συμφωνίας για
το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που επηρεάζουν τη
νησιωτική Ελλάδα.
Πρώτα απ' όλα, διασφαλίστηκε επιπλέον
χρηματοδότηση της τάξεως του 1.375.000.000 ευρώ για ορισμένες από τις
Περιφέρειες της Ελλάδας, μεταξύ των οποίων και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου,
πράγμα το οποίο θα επιτρέψει μια πιο σημαντική χρηματοδότηση για μεγάλο τμήμα
της νησιωτικής Ελλάδας.
Δεύτερον, πετύχαμε αυξημένο ποσοστό
συγχρηματοδότησης για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, από 50% που προβλεπόταν
στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στο 60%. Αυτό μας επιτρέπει να δώσουμε
λιγότερα χρήματα από τον εθνικό προϋπολογισμό και να στηριχθούμε περισσότερο
στον κοινοτικό προϋπολογισμό. Και βέβαια θέλω να υπενθυμίσω ότι υπήρξε μια
γενικότερη αύξηση της κοινοτικής συγχρηματοδότησης, για όλες τις Περιφέρειες
της Ελλάδας. Οι υπόλοιπες νησιωτικές Περιφέρειες: Βόρειο Αιγαίο, Ιόνια και
Κρήτη είχαν ήδη πολύ υψηλότερη συγχρηματοδότηση και με αυτό τον τρόπο με αυτές
τις ρυθμίσεις μπορούν να φτάνουν μέχρι και το 90% της κοινοτικής
συγχρηματοδότησης.
Τρίτον, οι ιδιαιτερότητες του νησιωτικού
χώρου σε ό,τι αφορά παραδείγματος χάριν τη συνδεσιμότητα των νησιών και τα
λοιπά, θα ληφθούν υπόψη στην εκπόνηση και στην εφαρμογή φυσικά του νέου ΕΣΠΑ,
της συμφωνίας της εταιρικής σχέσης όπως θα λέγεται. Δηλαδή η επιταγή του
Συντάγματος για έμφαση στην πολιτική στα νησιά θα αντανακλάται στο σχεδιασμό
του νέου ΕΣΠΑ.
Έρχομαι τώρα στο κυρίως θέμα.
Σε συνεργασία με τα Υπουργεία
Ναυτιλίας και Τουρισμού αποφασίσαμε να δεσμεύσουμε πρόσθετους πόρους 80 εκ. ευρώ, από το ΕΣΠΑ που
θα διοχετευθούν χωρίς καθυστερήσεις στις τουριστικές επιχειρήσεις των ελληνικών
νησιών. Ειδικότερα για μικρές ήδη υφιστάμενες επιχειρήσεις σε όλα τα νησιά που
σχετίζονται με τον τουρισμό. Παραδείγματος χάριν ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα
δωμάτια, εστίαση και τα λοιπά.
Σε κάθε περίπτωση επιχειρούμε να καλύψουμε
ένα μεγάλο εύρος μικρών επιχειρήσεων. Δηλαδή ακόμη και όσες δεν καλύπτονται από
τρέχοντα προγράμματα άμεσων ενισχύσεων, όπως το πρόγραμμα που βρίσκεται σε
εξέλιξη για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και φυσικά χωρίς επικαλύψεις με τα
υφιστάμενα προγράμματα.
Έτσι θα παρέχονται δάνεια μεταξύ 10 και 30
χιλιάδων ευρώ με εξαιρετικά ευνοϊκούς όρους. Ειδικά για τα νησιά με λιγότερους
από 3.100 κατοίκους που θεωρούνται με βάση τον επίσημο ορισμό που ακολουθείται
τα μικρότερα νησιά, που είναι και η πλειοψηφία των νησιών μας, το επιτόκιο θα
είναι μηδενικό.
Τα δάνεια αυτά θα δοθούν για τις επενδυτικές
και λειτουργικές δαπάνες των επιχειρήσεων για να αναβαθμίσουν την ποιότητα των
υπηρεσιών και των αγαθών που προσφέρουν. Δηλαδή θα αφορούν παραδείγματος χάριν
την ανανέωση του εξοπλισμού, τη διαμόρφωση αναβάθμιση εσωτερικών και εξωτερικών
χώρων, την προώθηση των τοπικών προϊόντων (παραδείγματος χάριν το ελληνικό
πρωινό στα ξενοδοχεία με ντόπια αγαθά), τη δικτύωση για προμήθειες και προβολή,
την περιβαλλοντική αναβάθμιση κτηριακών εγκαταστάσεων και τα λοιπά.
Η επίσημη προκήρυξη των δράσεων αυτών για τα
νησιά θα δημοσιοποιηθεί το αργότερο στις 15 Μαρτίου. Κινούμαστε με ταχύτητα για
να έχουμε άμεσα αποτελέσματα, ήδη από φέτος, για να υπάρχει αντανάκλαση αυτών
των μέτρων στη φετινή τουριστική περίοδο.
Όπως γνωρίζετε η συμβολή του τουρισμού στο
Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν της χώρας είναι σημαντική και ανέρχεται στο 20% και
επομένως θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα του τουρισμού.
Ακόμη περισσότερο όμως στα νησιά μας παράγεται το 60% του τουριστικού προϊόντος
στην Ελλάδα του πλούτου που προέρχεται από τον τουρισμό. Επομένως είναι ένας
ακόμη λόγος για να δίνουμε έμφαση στην πολιτική που σχετίζεται με τα νησιά.
Επιχειρούμε με αυτό τον τρόπο να
αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα ρευστότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που
κινούνται στο χώρο του τουρισμού στα νησιά, επιχειρούμε να εκσυγχρονιστεί το
τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, να αναβαθμιστεί η ανταγωνιστικότητα των
τουριστικών επιχειρήσεων.
Οι δράσεις αυτές θα προχωρήσουν χωρίς
καθυστερήσεις. Είμαστε σε συνεννόηση με τα δυο συναρμόδια υπουργεία, το
υπουργείο Ναυτιλίας και το υπουργείο Τουρισμού. Στις μέρες που θα ακολουθήσουν
μαζί με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ και το ΕΤΕΑΝ θα
προσπαθήσουμε να κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να μην υπάρξει η παραμικρή
καθυστέρηση στην προώθηση αυτού του προγράμματος.
Κ. ΜΟΥΣΟΥΡΟΥΛΗΣ:
Ευχαριστώ κ. Υπουργέ. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου με αρμοδιότητα στη
νησιωτική πολιτική προσπαθεί από επανασυστάσεώς του να δώσει ουσιαστικό
περιεχόμενο στην έννοια της νησιωτικής πολιτικής σε πολλά επίπεδα.
Σε θεσμικό επίπεδο, στο νέο σχέδιο νόμου του
υπουργείου θεσπίζουμε ρήτρα νησιωτικότητας, μια ασπίδα προστασίας για τις
ιδιαιτερότητες του νησιωτικού χώρου που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Επίσης,
θεσπίζουμε Συμβούλιο Εθνικής Νησιωτικής Πολιτικής και προχωράμε σε εξειδίκευση
λοιπών πολιτικών που επηρεάζουν έντονα τα νησιά μας.
Στο
πλαίσιο αυτό, μετά από συνεργασία με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Τουρισμού – και
θέλω εδώ να ευχαριστήσω και τον κ. Χατζηδάκη αλλά και την κα Κεφαλογιάννη -
σχεδιάσαμε αυτή τη δράση.
Γνωρίζετε όλοι ότι οι νησιωτικές επιχειρήσεις δεν
έχουν την ίδια αφετηρία σε σχέση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις στην ηπειρωτική
χώρα. Απευθύνονται σε μια κλειστή αγορά, μικρή αγορά, έχουν να αντιμετωπίσουν
το πρόβλημα της φυσικής απομόνωσης και όλα αυτά μαζί φέρνουν τις νησιωτικές
επιχειρήσεις σε μειονεκτική θέση σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να θεραπεύσουμε κι εδώ θέλω
να πω και να ευχαριστήσω για δεύτερη φορά τον κ. Χατζηδάκη, που είχε την ευθύνη
της διαπραγμάτευσης για το πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο 2014-2020, διότι για
πρώτη φορά σε Ευρωπαϊκό Συμβούλιο υπήρξε ρητή διατύπωση του άρθρου 44 για την
κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα νησιά, η οποία πρέπει να λαμβάνεται υπ' όψιν
τόσο σε επίπεδο κονδυλίων, όσο και σε επίπεδο ειδικών δράσεων.
Μία από αυτές λοιπόν τις ειδικές δράσεις είναι και
αυτή που ανακοινώνουμε σήμερα, η οποία όπως σας είπε και ο Υπουργός από τις 15
Μαρτίου θ’ ανακοινωθεί σε κάθε λεπτομέρειά της προκειμένου να είναι σαφές προς
τις νησιωτικές επιχειρήσεις πώς μπορούν να προετοιμαστούν για να αξιοποιήσουν
αυτή την ευκαιρία. Πέρα από αυτό, συζητήσαμε με τον Υπουργό και άλλα θέματα που
αφορούν στη νησιωτική πολιτική, ενόψει και του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης,
δηλαδή του ΕΣΠΑ 2 που το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου ως χωρικό υπουργείο,
δηλαδή με αρμοδιότητα στο Αιγαίο αλλά και ως θεματικό υπουργείο, δηλαδή με τη
νησιωτική πολιτική, θέλει να παίξει πολύ σημαντικό ρόλο.
Κλείνοντας, να πω ότι η νησιωτική Ελλάδα ειδικά
σήμερα, σε συνθήκες κρίσης, αντιμετωπίζει πολύ έντονα προβλήματα. Είναι γνωστό
το ζήτημα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, το οποίο προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε
αξιοποιώντας κάθε διαθέσιμο εργαλείο, είτε θεσμικό, είτε ευρωπαϊκό είτε
χρηματοοικονομικό και παράλληλα με τη χρήση κοινοτικών κονδυλίων να ανακουφίσουμε
όσο μπορούμε τον άνεργο ναυτικό.
Είναι
σαφές ότι πλοία χωρίς ναυτικούς δεν υπάρχουν. Η νησιωτική Ελλάδα έχει ως μόνο
μέσο επικοινωνίας με τον έξω κόσμο, ας το πούμε, το πλοίο. Και συγκεκριμένα
υπάρχουν νησιά τα οποία δεν διαθέτουν καμία άλλη εναλλακτική. Καμία άλλη - ούτε
αεροδρόμιο ούτε ελικοδρόμιο. Βέβαια προσπαθούμε να δώσουμε λύσεις. Με την
ευκαιρία να πω επίσης και για το νομοσχέδιο που πρόκειται να κατατεθεί προσεχώς
στη Βουλή, πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης σε συνεργασία στενή με το υπουργείο
Ναυτιλίας σε ό,τι αφορά στα υδατοδρόμια τα οποία είναι και αυτά μια ευκαιρία,
μια λύση αν θέλετε για τα νησιά, ένα συμπληρωματικό μέσο για να περιορίσουμε
όσο είναι δυνατό το θέμα της απομόνωσης. Σας ευχαριστώ.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, θα
ήθελα λίγα περισσότερα στοιχεία όσον αφορά τα ευνοϊκά δάνεια που θα είναι ως
30.000 ευρώ. Είπατε χαμηλότοκα δάνεια, άτοκα για ορισμένες περιπτώσεις. Και
τέλος πάντων, δυο τρία παραπάνω πράγματα σ’ αυτό, αν υπάρχει περίοδος χάριτος.
Το δεύτερο είναι ο
επενδυτικός νόμος που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή. Θα ήθελα μια δυο
διευκρινίσεις και γι’ αυτό.
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ:
Όλη αυτή την περίοδο, από την έναρξη της καινούργιας χρονιάς μέχρι σήμερα σε
συνεννόηση με το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου και με το υπουργείου Τουρισμού,
προσπαθήσαμε να διαμορφώσουμε το μηχανισμό. Από δω και πέρα, μέχρι τις 15
Μαρτίου, η πρωτοβουλία πια θα ανήκει στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Επενδύσεων
και στο ΕΤΕΑΝ για να διαμορφώσουν σε συνεργασία και με την Κομισιόν, διότι
μιλάμε για κοινοτικούς πόρους, τις επιμέρους προβλέψεις έτσι ώστε στις 15
Μαρτίου να είμαστε σε θέση να έχουμε έτοιμο ολόκληρο τον οδηγό της δράσης.
Υπάρχουν σήμερα κάποιες βασικές κατευθύνσεις.
Ξέρουμε τον προϋπολογισμό από το ΕΣΠΑ, 80 εκατομμύρια. Ξέρουμε το είδος των
τουριστικών επιχειρήσεων που θα καλυφθεί. Ξέρουμε ότι αφορά στις νησιωτικές
περιοχές και θα υπάρχουν προβλέψεις έτσι ώστε κάποια μεγάλα νησιά να μην
απορροφήσουν το σύνολο, τη μερίδα του λέοντος τους προϋπολογισμού και να
υπάρχει πρόβλημα για τα μικρότερα νησιά.
Ξέρουμε επίσης ότι με βάση τον ορισμό για τα
μικρά νησιά, θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση για τα νησιά κάτω από 3.100 κατοίκους,
έτσι ώστε σ’ αυτά τα νησιά τα δάνεια να είναι άτοκα. Αντιλαμβάνομαι ότι
υπάρχουν επιμέρους ζητήματα στα οποία πρέπει να υπάρξουν απαντήσεις, επειδή
όμως το θέμα είναι και τεχνικό και πολύπλοκο και κυρίως επειδή οι συζητήσεις με
την Κομισιόν ακόμα εξελίσσονται (και σήμερα γίνονται συζητήσεις, επ' ευκαιρία
της ετήσιας συνάντησης για την πρόοδο του ΕΣΠΑ), θα είμαστε σε θέση μέχρι τις
15 Μαρτίου να παρουσιάσουμε όλα τα επιμέρους στοιχεία.
Αυτό που πρέπει να ξέρουν οι τουριστικές
επιχειρήσεις είναι η βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει το πρόγραμμα. Όσοι
ενδιαφέρονται μπορούν να ετοιμάζονται από τώρα και σε λιγότερο από ένα μήνα θα είμαστε
έτοιμοι με όλες τις επιμέρους λεπτομέρειες.
Το νομοσχέδιο για τις
επενδύσεις, για τη διευκόλυνση των στρατηγικών και των ιδιωτικών επενδύσεων,
κατατίθεται σήμερα στη Βουλή. Προσπάθεια της κυβέρνησης είναι μέσω και του νέου
επενδυτικού νόμου, η Ελλάδα να γίνει μια χώρα πιο φιλική στην
επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. Οι επενδύσεις είναι ο μόνος τρόπος για
να αντιμετωπιστεί το άνευ προηγουμένου πρόβλημα της ανεργίας, ιδιαίτερα της
ανεργίας των νέων.
Βεβαίως μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Πρέπει
να γίνει μια προσπάθεια σε πολλά μέτωπα. Απλούστευση των αδειοδοτήσεων,
αντιμετώπιση των προβλημάτων σε σχέση με τον ανταγωνισμό, βελτίωση της
ανταγωνιστικότητας. Ξέρετε ότι αυτή την ώρα είναι σε εξέλιξη μελέτη του ΟΟΣΑ
για τον ανταγωνισμό. Άλλη μελέτη της Παγκόσμιας Τράπεζας για την
ανταγωνιστικότητα.
Οι μελέτες αυτές δε θα μείνουν γράμμα κενό.
Μέσα στα χρονοδιαγράμματα που έχουμε παρουσιάσει, σκοπός μας είναι να
νομοθετήσουμε, έτσι ώστε να στείλουμε παντού το μήνυμα ότι η Ελλάδα δε μοιάζει
με σοβιετική χώρα, αλλά είναι μια πραγματικά σύγχρονη ευρωπαϊκή χώρα που μπορεί
να προσελκύσει επενδυτές για να βρουν δουλειά οι άνεργοι και ιδιαίτερα τα νέα
παιδιά.
Ο επενδυτικός νόμος λοιπόν που καταθέτουμε
και ο οποίος μεταξύ όλων των άλλων προβλέπει τη σύσταση μιας κεντρικής
Αδειοδοτικής Αρχής, για να μη χάνεται χρόνος και για να μην υπάρχει όλη αυτή η
γραφειοκρατία για τους επενδυτές, αποσκοπεί ακριβώς σε αυτό: να στείλει το
μήνυμα ότι η Ελλάδα παλεύει με την ύφεση και ότι μπορεί να ξεπεράσει το
πρόβλημα. Είναι ένα νομοσχέδιο που μπορεί να συμβάλλει από την πλευρά του, στην
ενίσχυση της αξιοπιστίας της χώρας σε σχέση με το διεθνές οικονομικό
περιβάλλον.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπουργέ δεν είναι
λίγο οξύμωρο να μιλάμε για κατάθεση Επενδυτικού Νόμου όταν είναι σε εξέλιξη η
μελέτη αυτή για το νέο αναπτυξιακό μοντέλο; Δηλαδή μήπως δούμε πάλι σε ένα
εξάμηνο ένα χρόνο επικαιροποίηση του Επενδυτικού με βάση τα ευρήματα της
έρευνας.
Κ. ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ: Το
σχέδιο για τη μετα-μνημονιακή Ελλάδα, αφορά πρώτον την περίοδο 2014 – 2020 και
αφορά μια σειρά από θέματα που ξεπερνούν το πεδίο παρέμβασης του Επενδυτικού
Νόμου. Αφορούν τη φιλοσοφία του ΕΣΠΑ, αφορούν τη λειτουργία της αγοράς, αφορούν
την ίδια τη Δημόσια Διοίκηση, αφορούν τον εκσυγχρονισμό διαφόρων δραστηριοτήτων
της Δημόσιας Διοίκησης. Επομένως είναι κάτι πολύ ευρύτερο.
Από την άλλη, πρέπει να καταλάβουμε ότι οι
ανάγκες είναι πιεστικές. Αν όλοι συμφωνούμε και φαντάζομαι ότι υπάρχει
συναίνεση ότι χρειάζεται να γίνει παραδείγματος χάριν μια κεντρική αδειοδοτική
Αρχή, αν όλοι συμφωνούμε ότι ένας ξένος επενδυτής ή κάποιος πολίτης άλλης χώρας
που έρθει και αγοράσει κατοικία στην Ελλάδα μιας κάποιας αξίας, μπορεί να έχει
μια βίζα διαρκείας πέντε ετών, αν όλοι συμφωνούμε σε τέτοιου είδους παρεμβάσεις
για να στείλουμε το μήνυμα ότι η Ελλάδα είναι χώρα φιλική στις επενδύσεις, δεν
νομίζω ότι χρειάζεται να περιμένουμε την ολοκλήρωση της άλλης μελέτης.
Ξέρετε ότι η Ελλάδα δίνει μια μάχη με το
χρόνο. Άρα αφού συζητήσαμε με την τρόικα, διότι σε αυτό έπρεπε να υπάρξει πράσινο
φως και από την τρόικα, αφού επήλθε συμφωνία, ο νόμος κατατίθεται στη Βουλή και
σίγουρα είναι ένας νόμος, με προστιθέμενη αξία. Όχι για την Κυβέρνηση. Για τους
Έλληνες πολίτες για την αντιμετώπιση της ανεργίας. Δεν είναι πανάκεια, αλλά
είναι ένα μήνυμα που στέλνει η Κυβέρνηση σε σχέση με το κρίσιμο ζήτημα της
ανάπτυξης.
Ευχαριστούμε πολύ.